Jump to content

1-3x optikk med rødpunkt for MR223?


Recommended Posts

Hei.

 

Må ha noe ordentlige siktemidler på MR223.

Brukes i hovedsak på NROF program, og der er det en klassebegrensning på max 3x forstørrelse.

 

Et løsning jeg har vurdert er et rødpunktsikte fra f.eks Aimpoint eller EOtech med en 3xzoom som kan flippes til siden.

 

Men et kikkertsikte med maks 3x zoom og rødpunkt i er muligens å foretrekker. Har googlet litt rundt, men ikke funnet noe bra sikte med denne spek'en. De fleste er 1-4x. Har sjekket Trijcon, Leupold etc. Mulig jeg har oversett noen modeller.

 

Det er tillatt å bruke sikter med større forstørrelse enn x3, men da må den på et vis kunne låses under konkurranse så man ikke kan dra det forbi 3x. En slik løsning er ikke ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å funderer på samme problemstilling selv.

Synd at NROF har låst det til 3x og ikke 4x som de fleste sivile kikkerter er.

Og nå som forsvaret kjøper inn Elcan 1x/4x til HK416 blir det enda dummere om NROF ikke endrer reglene sine.

 

Jeg vurderer en Trijicon Acog. De har en del modeller med 3x.

Men ikke så lett å få tak i, finner ingen som selger i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Leupold hadde en cq/t. 1-3, bra synsfelt og helt grei. Tror ikke den lages lenger. Jeg bruker selv en 2,5-8 mr/t til samme bruk. Funker upåklagelig. Gir lett mulighet for å stille i kl2 og 4 på samme stevne med samme børse. Den børsa en skyter mye med, blir man ofte god med... Om NROF endrer regelverket til maks 4x er det jo heller ikke bortkastet da en har muligheten til det i samme kikkert. Ville ikke valgt noe spesielt oppsett inn mot 3x begrensningen. Det begrenser bruken mye til annen skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror deg :D

Ikke første eller siste gang man gjør lokale eller kvasi-nasjonale tolkninger/endringer.

 

Når jeg skjøt nivå 3 i mai var det hvertfall tillatt, og siste versjon av skytereglementet sier heller ikke noe annet.

 

Så lenge man er enige på forhånd så går det vel greit.

De fleste i NROF er jo offiserer og gentlemen.

Link to comment
Share on other sites

Selv skulle jeg ønske inntil x4 var tillatt, men sånn som reglene forandrer seg ( eller blir tolket annerledes ) ser jeg det enklest å skyte uten forstørrelse. Passe irriterende å trene med en ting, for så å måtte skyte med noe annet under konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Dette er den eksakte ordlyden i gjeldende reglement:

 

Reflekssikter og optiske sikter opp til 3x forstørrelse er tillatt. Variable sikter må

låses (tapes) på 3x eller lavere forstørrelse før konkurranser.

 

Enig i at vaklingen fram og tilbake er en uting.

 

Hadde forstørrende optikk bare vært tillatt i klasse 4 hadde vi sluppet denne diskusjonen...

Link to comment
Share on other sites

Hadde forstørrende optikk bare vært tillatt i klasse 4 hadde vi sluppet denne diskusjonen...

"Alt" er lov i klasse 4.

 

Klasse 4: Åpen klasse, halvautomatisk armegevær kaliber 5,56x45mm eller 7,62x51mm, sentertenning

Militær selvladerifle eller sivil utgave av slik i nevnte kaliber.

Magasin: Ingen begrensning

Magasinkapasitet: Ingen begrensning

Sikter: Ingen begrensning.

Reim: Ingen begrensning

Avtrekk: Minimum 1000 gram

Vekt: Ingen begrensning

Kompensator: Flammedemper/kompensator/rekylbrems/lyddemper er tillatt.

Tofot Tillatt

Link to comment
Share on other sites

Dette er den eksakte ordlyden i gjeldende reglement:

 

Reflekssikter og optiske sikter opp til 3x forstørrelse er tillatt. Variable sikter må

låses (tapes) på 3x eller lavere forstørrelse før konkurranser.

Forøvrig et jækla godt poeng.

Noen steder har dette vært tolket som at forstørrelsen må låses slik at den ikke kan flyttes forbi 3x, men det har vært tillatt å endre fra 1x til 3x under selve konkurransen.

Tror nok kanskje ordlyden bør revurderes eller poengteres slik at slike lokale misforståelser forekommer.

 

Hadde forøvrig akkurat oppe til debatt at speifikasjoner for annet utstyr som f.eks magasinholdere var forskjellige i det generelle skytereglementet, og i nivå 3 reglementet. Resultatet ble som du kanskje kan se nå på nrof.no at nivå 2 og nivå 3 reglementene ble fjernet. Nå gjelder kun det overordnede skytereglementet.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig støtte opp om det som ble nevnt her av flere. Når først det kom nytt skytereglement 1.1 i år så er det utrolig snodig at ikke optikk kravet for rifle 2 ble satt til 4x. Da hadde sikkert 3/4 av NROF skytterne hatt "optimal" optikk på allerede.

 

Men nå har jeg selv bidratt godt i få min egen tråd over fra optikk spørsmålet til å NROF reglement, så da får jeg prøve å få den tilbake på sporet :D

Hva slags optikk har dere på MR223/AR15 selv?

For klasse 2 og 4 i NROF? Noen som bruker to forskjellige?

Link to comment
Share on other sites

Bruker aimpoint micro eller acog ecos. Acog'n er x4 så har ikke brukt den til annet enn noen klubbstevner.

Min ecos er ganske gammel og har docter på toppen. Er faktisk det rødpunktet jeg liker best av alle jeg har sett i. Enkel rødpunkt på toppen er fint for å ha oversikt samtidig som du jobber i optikken. Til små mål på korte hold må du forlegge litt pga stor avstand mellom kjernelinje og siktelinje, men ikke noe problem når en har trent litt med den.

 

At Forsvaret valgte elcan er for meg litt uforståelig. Optikken er bra, men holdbarheten helt horibel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Antageligvis fordi man kan være heldig å få en 3x bak aimpointen på 416 i Forsvaret. Kl1 er tenkt mot ag, der har ikke optikk vært utlevert til alle. Kl3 er jo tenkt opp mot DFS våpen, og da sier det seg selv. Men, et annet poeng med mulighet for 1-3x er å beholde folk. Vi har en del som ser både to og tre dotter i rødpunkten. Dette problemet forsvinner ved bruk av forstørrelse for de jeg har snakket med.

Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst få som får utlevert disse 3x kikkerten, så ser ikke helt hvorfor man tar hensyn til dette.

Dårlig syn vil jo påvirke åpne sikter også, uten at det blir innført kikkert kikkert på disse.

Ønsker man å beholde skyttere som trenger dette bør disse kunne skyte i klasse 4.

Som forøvrig kunne trengt flere skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Nei... Det går jo ikke å gjøre alle fornøyd. Nå er reglementet sånn, da kan man velge å følge det og skyte, eller la være.

 

Angående åpne sikter, adlerauge har vært godkjent for "de voksne" lenge, nå er det godkjent for alle. Det kan hjelpe på litt for noen sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...