Jump to content

Hjemmelaget støpetang og egenkomponert kule (358-180LFN-HP)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Fint desingn dette.Du klarer deg muligens med 1 smørerille på en 180 gr 357 kule.Ellers vil det bli lite med avstand mellom fettrillene, i tilleg har du crimperilla.Har flere lignende kuler fra Mimek og NEI.Alle fungerer utmerket.Ser du har slengt på HP.Blir dette hullspiss ?Er dette noe du har tenkt å produsere for salg og eventuelt i andre kalibre ?

Link to comment
Share on other sites

COL for 357Mag blir 41,5mm, max for revolveren (686) er 42.3mm. Er vel greit å ha litt å gå på?

 

Vekten er beregnet utfra en tetthet på 10,5 for Linotype, blir neppe 180,0grs men det er bare en måte å finne ut på. Designet er for gas-checks og vanlig fett. Og hulspiss, kun fordi jeg kan. Vurderer å lage formen ned egen nese-form så man kan lage nese i rent bly. Da har jeg alle muligheter tilgjengelig.

 

1 eller 2 riller? Tja?

358-180LFN-HP%2B%25232.jpg

 

Salg? Tja. Først må jeg se hvordan resultatet blir. Er mye arbeid å lage slikt, vet ikke om folk er villige til å betale for slikt...

Link to comment
Share on other sites

Tanken er vel å ha en sylindrisk del av kula inne i den sylindriske delen av kammermunning/hals, men da kan det bli vanskelig å kamre overdismensjonerte kuler.

 

EB og SS skrev en god del om blykuler og egne designs i VJ, og dette med bæreflate i revolver var vel en av tingene som ble nevnt. Det var også endel spekulering og eksperimentering rundt smøreriller, dybde/bredde/profil og antall riller også, men jeg husker ikke detaljene.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god, men krever god kontroll på dimensjonene. Skal ta noen mål av kammer så jeg vet nøyaktig hva jeg har å forholde meg til. Alternativet er et bore-rider design, de bør i teorien sentrere seg lettere i overgangskonus.

 

Må også finne ut hvilken diameter formen må ha. I teorien skal det bli endelig diameter pluss krymp (0,65% for lino) og formens termiske utvidelse. Men jeg må gjøre en test eller to. Det enkleste er å lage en enkel udelt sylindrisk form med et stempel til å skyve ut kula, men jeg vet ikke om blyet slipper nok til at dette vil fungere.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at noen kaster seg utpå :D Trenger du gaschek? 180g gr kule tar av såpass med fart at GC sjelden er nødvendig, såfremt du ikke har planer å bruke den i rifle og da. Og lag den "stor" nok til at den dropper kuler i .360, værste som finns er kuletenger som gir undermåls kuler. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke "Plain Base Gas Checks". Da trenger du ikke utsparing til gas check. Disse er også billige og tilgjengelige på eBay, medmindre du ønsker å lage dem selv; "freechex" http://www.freechex.net/, Pat Marlin løsning "Check Maker" http://www.patmarlins.com/. Virker som du har utstyr til å lage din egen check maker også ;)

 

Ellers tilbyr LEE halvfabrikata blokker. De kan freser også for deg hvis du vil det, men det koster litt mer. Ikke avskrekkende, men passerer fort aktuelle konkurrenters ferdige stålblokker.

 

Ellers er er pulverlakk hett for tiden, og både lakk og gc burde gi kuler som tåler de hastighetene man får til med en .357-hylse.

 

Håper du fullfører dette prosjektet. Man kan kjøpe alt, bare ikke gleden ved å lage noe selv :)

Link to comment
Share on other sites

Har planer om et slikt verktøy også, men ting tar som kjent tid. Jeg liker ikke ideen med å sette kopper på vanlige kuler, foretrekker nok de tradisjonelle.

 

Om jeg skulle begynt med produksjon ville jeg nok vurdert å kjøpe halvfabrikat fra Lee, det er mye arbeid å lage alt fra bunn. Men for eget bruk er det greit, dessuten slipper jeg ventetiden. Resultatet så langt:

Form%2B1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tanken er å bruke håndtaket fra en Lee slug-tang, den har en holder for pinnen som fungerer greit nok. Finnes sikkert bedre løsninger, men noe må en starte med.

 

Ellers lener jeg sterkt mot å droppe bunnkopp i første omgang. Dels fordi jeg ikke har noen akkurat nå, og dels fordi det er mulig å måle innvendig diameter på formen. Da er vel 2 riller mer aktuelt også?

358-180LFN-HP%2B%25234.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slugtangen støper kun en om gangen. Kutteplata på tanga du viser har 2 hull. Det var det jeg mente. Lee sin patent burde funke fint så lenge det er snakk om en kule av gangen. Tror også du gjør klokt i å droppe innsnevring for bunnkopp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt poenget ditt, en eller to pinner gjør vel ikke noen stor forskjell? Dessuten blir dette en form for 2-delte kuler, så kun ett av hullene brukes av gangen.

 

jeg vil gjerne ha tenger med bunnkopp, men det er greit å starte litt forsiktig. Hvis det viser seg at jeg kan dreie ut formen rett på mål vba digitalen vil det nok bli noen slike i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli spennende (jeg vet, dårlig bilde):

Kutter%252C%2B358-180LFN-HP%2B%25234.jpg

 

Laget fra sølvstål, mangler bare en tur i ovnen så er vi klar til å lage hull. Er ikke helt enkelt å se, men den er gjennomborret. Har laget en enkel gjenget holder med stuss for kjølevann, var ikke mye ekstra arbeid og bør eliminere en del feilkilder. Fungerer dette vil det garantert bli flere tenger, så hvorfor ikke planlegge litt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...