Jump to content

PRS-Hva er det egentlig?


iKnut

Recommended Posts

Jeg vet fint lite om hva PRS egentlig er. Jeg har blitt lokket til å forsøke noen "PRS aktige" øvelser, og må innrømme at jeg smilte hele tiden. Det var gøy. Min neste rifle er på "tegnebordet" og den skal bli noe midt i mellom jaktrifla og langholds-riggen. Lett nok til å stå å skyte med, men stabil nok å skyte nokså langt. Tenkte jeg skulle forsøke å tilpasse den til eventuell deltagelse i PRS. Men hvordan?

Siden det nå virker som om konkurranseformen er i ferd med å finne fotfeste også i Norge, regner jeg med det begynner å bli noe erfaring på området. Derfor følgende spørsmål:

 

-Hva går egentlig en PRS konkurranse ut på? Hvordan er øvelsene bygget opp?

-Hvor mange skudd pr konkurranse?

-Behøver man mange og store magasiner, eller har man tid til omladning?

-Hvor langt skytes det?

-Oppgitte avstander og/eller egen avstandsbedømming?

-Foretrukken optikk, hvor stor/liten forstørring foretrekkes?

-Våpen, hvor langt, vekt osv er hensiktsmessig?

-Er rekylbrems/lyddemper lov?

-Skytestøtte: tofot, reim, stokk? Hva behøver man?

-Generell info.

 

Om noen kan forsøke å svare på noe av dette og kanskje legge ut litt egen erfaring hadde det vært til stor hjelp. Ikke bare for meg, men sikkert også for andre som er interesserte.

Link to comment
Share on other sites

PRS handler om likes på facebook og hvor dyr "rigg" man klarer å sette sammen for de nevnte likes.

 

Så kjøp deg en Barrett M98B med 10 AICS magasiner, den nyeste Schmidt & Bender i Spuhr montasje med 67MIL tilt, en ekstra dyr tofot, gjerne RPS i titan, ladevekt som kan måle 0,000001 grains trinn, KUN RCBS ladeutstyr og du er på god vei :)

Husk tilta picatinnyskinner på siden med rødpunkt montert, gjerne en PEC15 også. Kjøp dertil KUN klær fra Crye Precision og alt du kan finne på ebay som er kalt "tacticool".

 

Lykke til :)

 

 

 

 

Neida, det var bare mitt sure oppgulp etter å ha sett sofasnipere legge ut bilde på bilde av rifler og utstyr de aldri bruker samtidig som de får nyinteresserte til å få bakoversveis fordi de tror dette er en sport som krever milliarder på bok for å drive med...

Han som nettopp vant NNM i praktisk langhold (stort sett det samme som PRS) skjøt med jaktrifle med Zeiss HD5 på toppen, Harris tofot og rearbag.

Det han hadde investert i var trening. Hvilket er den investeringen man får mest igjen for uansett hva noen sier...

Link to comment
Share on other sites

Du kommer langt med en normal, presis rifle + et godt kikkertsikte og mye ammo.

 

Rifletips:

 

Tikka T3 CTR / Varmint / Sporter

Sauer 200STR

Sig SSG 3000 (same shit)

Sako TRG-22

Rem 700 wtf så lenge du har løse magasiner

 

Kikkert:

 

Alt som er MIL/MIL og har god optisk kvalitet.

 

Tofot: Whatever, sist stevne jeg lagde var tofoten i bruk på kanskje 4 skudd.

 

Ammo og trening: Mye og masse.

 

Satser på at vi ses på et stevne :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var sikkert et lavpannet surt oppgulp TS var ute etter.

 

@barerobert, har du skutt mye PRS?

Det er ingen i Norge som har skutt MYE prs enda da det er i startgropa her...

Men for å svare, ja jeg har deltatt på tre stevner til nå.

 

Det er en morsom skyteform, de som deltar konkurrerer men det er lagånd når man møtes og den delen av miljøet som faktisk deltar er bare hyggelige folk.

 

For PRS ville mitt valg vært følgende.

Lett presis jaktrifle i et 6 eller 6,5 kaliber

Mulighet for løst magasin er et pluss men ikke must.

Kikkertsikte med tårn, i PRS er det ikke ukjente avstander så det kan godt være duplex retikkel men for skudd korrigeringer er det greit med et retikkel med merkinger. Helst mildot som minimum.

Tofot av egen preferanse og kolbesekk/rearbag.

 

Utover dette er det bare å handle/lade usømmelige mengder ammo å trene så mye at man føler det er mer enn man trenger å trene.

Link to comment
Share on other sites

Men for å svare, ja jeg har deltatt på tre stevner til nå.

Jeg har også deltatt på 3 stevner. Våpenet har vært en 200STR i 6.5x55. Et stevne med fabrikkammo, og to med typisk "feltammo", litt halvhardt ladd uten allverdens fokus på anal presisjon. Typisk samme våpenet jeg har brukt på UNL og F-Class stevner, og som jeg bruker til det meste av LH.

Sauer 200STR, McMillan SSG stokk (fordi jeg liker den, ikke fordi den er bedre enn originalen) og en March 5-40x56. Marchen er for diger egentlig - eller iallefall unødvendig stor, dyr og fin. Men den funker.

 

Rifla må være sånn halvveis presis, du skal holde den selv, så "klyve-kusehår på 500m" er bortkasta bal på laderommet, den må ha et forutsigbart avtrekk, bør ha løst magasin. Mer enn 5 skudd skal være unødvendig (det er konsensus blant arrangørene her i sør at øvelser ikke skal legges opp slik at 10sk mag er en fordel)

Den må ha OK balanse, og være så lett at du kan holde den. Saueren min er vel omtrent 7.5kg, og det er kanskje i overkant - et sted mellom akkurat passe, og litt i overkant - den er iallefall stødig nok :roll:

Kikkerten må kunne justeres greit for høyde.

Jeg tror kriteriene er ca de samme som til en jaktfeltrigg, og kanskje enda nærmere ei DFS-rifle. Det er sikkert grunnen til at 200STR fungerer så bra - den er designet til DFS-skyting, og kravene ifbm PRS skyting er ca eksakt like de som gjelder for DFS skyting.

 

En Ruger RPS (?), en T3 sporter, hvilken som helst T3 egentlig, eller en TRG22, ei rifle i det segmentet der er i utgangspunktet ferdig og klar til dette. Sporteren, STRen og TRGen vil det etter mitt syn være litt vanskelig å overgå med et hjemmebygge - du ender med å lage det samme, for mer penger.

 

For å svare på spørsmålene:

-Hva går egentlig en PRS konkurranse ut på? Hvordan er øvelsene bygget opp?

Et stevne består av en rekke øvelser, de kan igjen bestå av et eller flere skudd. Mål som skal treffes, kanskje på forskjellig avstand og i forskjellige stillinger. På tid, men normalt ikke travelt. Arrangørene har forskjellige filosofier her, fra at ingen skal ha det travelt, til at kun de beste skal rekke å bli ferdig.

 

-Hvor mange skudd pr konkurranse?

Vi har sett mellom 40 og 100 - 100 er litt mye tror jeg de fleste mener.

 

-Behøver man mange og store magasiner, eller har man tid til omladning?

Man skal ikke behøve store magasiner. PRS ønsker å tiltrekke seg folk, og uten uten spesialbygger. Øvelser som har mer enn 5 skudd vil vanligvis ha enten god tid, eller innlagt obligatorisk magasinbytte. De som bare har ett mag. eller der det trengs 3 stk, har ofte lånt av andre på stevnet.

Litt etter hva du er vant til vil du oppleve det som kjempetravelt, eller god tid - DFS skyttere kan sove seg gjennom de stevnene vi har hatt her nede. Folk som er vant til å ta store avgjørelser om vind og vær mellom hvert skudd vil få det travelt.

 

-Hvor langt skytes det?

Helst ikke over 600m er sagt. Dette igjen for å inkludere flest mulig

 

 

-Oppgitte avstander og/eller egen avstandsbedømming?

Normalt oppgitt, avsandsbedømming kan inngå som egen øvelse.

 

-Foretrukken optikk, hvor stor/liten forstørring foretrekkes?

Min kikkert har endt opp på ca 10x på alle stevnene jeg har vært på. Skrudde vel opp på 25 på et par øvelser på Jæren, der vi skulle prikkskyte små blinker.

 

-Våpen, hvor langt, vekt osv er hensiktsmessig?

5-7kg, pipe med litt lengde for balanse. Som sagt oppfatter jeg en std. 200STR som nesten helt ideell.

 

-Er rekylbrems/lyddemper lov?

Ja, Brems er vanlig, og kjekt. Lyddemper er en synlig ulempe. For lang, feil balanse, lager mirage, miragetrekk som flyr av eller legger seg på høykant osv - på tid...

 

 

-Skytestøtte: tofot, reim, stokk? Hva behøver man?

Tofot og en pøll/baksekk, reim - jeg har enda ikke hatt bruk for annet en dette, men ser i etertid at jeg burde brukt reima i enkelte øvelser jeg prøvde på frihånd :oops:

 

-Generell info.

Bli med :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skrudde vel opp på 25 på et par øvelser på Jæren, der vi skulle prikkskyte små blinker.

 

K

 

Det håper jeg ikke, da vi satte maks forstørrelse til 12 ganger på de øvelsene for å holde det likt for alle ;-)

 

Ellers vil jeg påstå at en Ruger Precision Rifle er den rifla som kommer ferdigst til formålet rett fra eska. Det betyr ikke at den er bedre enn noe annet.

 

Jeg har byttet mine kikkerter fra March til Vortex HDii 4,5-27x56. De er tunge og bygd som en tanks, men jeg synes de passer meg bedre til mitt bruk. Det viktigste er balansen i børsa synes jeg, og der merket jeg ikke så stor forskjell med 600 gram tyngre kikkert.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det håper jeg ikke, da vi satte maks forstørrelse til 12 ganger på de øvelsene for å holde det likt for alle

Sant, og Christian gikk rundt og kontrollerte, så den saken er grei. Det var uansett nok med 12 - vi skjøt vel på noen småblinker på 100m og på "småen" på en 5-600m.

Da kan jeg ikke komme på å ha brukt over ca 15, sist starta jeg på 15, men skrudde fort ned på 10. Det tar alt for langt tid å finne målet, evt. finne det etter hvert skudd, og det er alt for stor risiko for å skyte feil mål når en er i "sugerørmodus".

Og siktebildet ser alt for urolig ut...

 

Jeg har byttet mine kikkerter fra March til Vortex HDii 4,5-27x56

Er nok et bedre valg til PRS trolig ja, Marchen har en fordel på UNL med sine 40x. Men begge er vanvittig overkill egentlig. Om man vil bruke pengene er det jo greit, men jeg tror ikke man har noen fordel uansett hva man bruker over ca Vortex Viper PST. En BSA "SweetShit22" vil nok gi en liten ulempe med grått bilde av og til. Men f.eks. en Zeiss3-12x50, eller en 2.5-10x42, med kulebanekomp vil være 100% nok.

Hadde ikke den !"#¤€@£$@ GRS stokken min vært "noe rart med"* så skulle jeg skutt med ren jaktrigg sist. Med 2.5-10.

 

*Saueren sprer ca 15cm på 100m med den stokken, samme ståldeler i SSGen setter kulene på en klistrelapp. Mainnskit!

 

 

Om Rugeren så ja, jo - den har en ulempe, og det er de ukurante kaliberene den kommer i. Jeg gidder bare ikke å drive mengdeskyting med et kaliber med en sånn logistikk når jeg vader i 6.5x55 hylser. Den er også noe røff i finishen vil jeg si, ladegrepet er litt for mye fil etter min smak, men det går seg nok til.

Hadde den kommet i 6.5x55 eller i 308 (eller i 223 - hvorfor i helvete kommer den ikke i 223?) så hadde den vært bortimot perfekt..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette ble jo en fin og informativ tråd, takk for alle bidrag.

"Tegningen" av ny børse ser nå litt anderledes ut enn for to dager siden.

Bare å samle sammen litt komponenter og håpe de skyter bra sammen + lade mer ammo. Mye mer ... :D

Link to comment
Share on other sites

Om Rugeren så ja, jo - den har en ulempe, og det er de ukurante kaliberene den kommer i. Jeg gidder bare ikke å drive mengdeskyting med et kaliber med en sånn logistikk når jeg vader i 6.5x55 hylser. Den er også noe røff i finishen vil jeg si, ladegrepet er litt for mye fil etter min smak, men det går seg nok til.

Hadde den kommet i 6.5x55 eller i 308 (eller i 223 - hvorfor i helvete kommer den ikke i 223?) så hadde den vært bortimot perfekt..

 

K

 

Har kjent på en 6,5CM og bolten var da ikke ille, avtrekket var litt å venne seg til skal sies.

 

i 308 og 223 har vi jo AR10 og AR15.. såå problem løst, der slipper du så mye ladegrep og.

Link to comment
Share on other sites

i 308 og 223 har vi jo AR10 og AR15.. såå problem løst, der slipper du så mye ladegrep og.

 

Har de snudd i halvautosaken? ;-)

 

Hvis du kan hevde deg med hanefall i halvauto på et PRS-stevne er programmet for lett 8)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Om Rugeren så ja, jo - den har en ulempe, og det er de ukurante kaliberene den kommer i. Jeg gidder bare ikke å drive mengdeskyting med et kaliber med en sånn logistikk når jeg vader i 6.5x55 hylser. Den er også noe røff i finishen vil jeg si, ladegrepet er litt for mye fil etter min smak, men det går seg nok til.

Hadde den kommet i 6.5x55 eller i 308 (eller i 223 - hvorfor i helvete kommer den ikke i 223?) så hadde den vært bortimot perfekt..

 

K

Jeg er enig i at det helt ideelle hadde jo vært om den kom i 6,5x55 i Norge. Når det er sagt så synes jeg etterhvert at 6,5cm fungerer veldig bra. Det er presist og lett å lade til. Litt utfordringer med hylser ja. Men jeg tror det gjennomsnittlige langholdsskytter i Norge skyter ikke nok til at det utgjør et stort problem. Det gjør ihvertfall ikke det for meg.

 

Når det gjelder boltgangen så er den ganske smooth etter hvert. Men den høres ut som en fil ja, pga. Grov finish. Det har jeg løst med å lakkere bolten med Cerakote Microslick. Det gjorde bolten utrolig glatt, samt at lyden forsvant. Ikke noe must da, tror ikke jeg kommer noe høyere på listene pga det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det helt ideelle hadde jo vært om den kom i 6,5x55 i Norge. Når det er sagt så synes jeg etterhvert at 6,5cm fungerer veldig bra. Det er presist og lett å lade til. Litt utfordringer med hylser ja. Men jeg tror det gjennomsnittlige langholdsskytter i Norge skyter ikke nok til at det utgjør et stort problem. Det gjør ihvertfall ikke det for meg.

Det er vel der jeg er skeptisk til å innføre enda et nytt kaliber - skytterene skyter for lite som det er. Det er klart 6.5CM fungerer bra - det er designet til et formål, og med vesentlig mer kunnskap bak, enn da man designet 6.5x55... Egentlig burde vi kanskje alle byttet til 6.5CM (eller 6XC).

Til å skyte og kose seg som de fleste gjør, så er det nok helt topp - men hvor selger de ammo?

Det er en grunn til at de gode er gode, og sporene etter hvordan de ble det kan ofte ses som berg av tomhylser. Ammunisjonsmengdene som går rundt blant de gode er formidable - Jeg kan ikke se for meg disse med tomhylser som er bestillingsvare...

Å slippe å bale for mye med hylser, men kunne hive en neve hylser uten å tenke, eller kunne lade 2000 skudd ei helg med regnvær fordi man vet man får dårlig tid framover, er en faktor i treningen, når man henter ammo fra en svær haug som ikke minker, da skyter man mer, og spekulerer mindre. Eller å kunne kjøpe en kasse patroner uten at magen kniper seg - kunne skyte istedenfor å preppe tomhylser? Det er iallefall veldig viktig for meg.

 

 

Når det gjelder boltgangen så er den ganske smooth etter hvert. Men den høres ut som en fil ja, pga. Grov finish. Det har jeg løst med å lakkere bolten med Cerakote Microslick. Det gjorde bolten utrolig glatt, samt at lyden forsvant. Ikke noe must da, tror ikke jeg kommer noe høyere på listene pga det

Boltgangen på Rugeren er nå egentlig smooth nok, og den går seg nok bedre. Rifla er egentlig genial - og jeg tipper vi vil se flere slike framover, Sannsynligvis kommer nok Ruger med flere kalibere etterhvert også- selv om jeg tror vi kan se langt etter 6.5x55 :lol: Men 223 da... Egentlig håper jeg det ikke kommer, for da må jeg trolig ha en... Avtrekkeren er litt "rar", men når man kommer over utseendet og den "glock-greia" så er jo selve avtrekket bra - bra til veldig bra, iallefall mer enn bra nok. Løsningene ellers, med magasin, foldestokk, skinner og modulariteten - tenk om flere tenkte sånn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ganske sikkert de kommer med lang kasse om ikke altfor lenge. Da blir det en til på meg. Ihvertfall hvis standard sluttstykket passer. Så blir det muligens 6,5x55 allikevel [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

aps skrev:

i 308 og 223 har vi jo AR10 og AR15.. såå problem løst, der slipper du så mye ladegrep og.

 

Hmmmm..... Iht. regelverket så har vi ikke gitt godkjenning for bruk av AR, så her må du nok bruke ladearmen :wink:

 

Ellers må jeg si meg enig med M67. Det finnes mange 6.5 kreasjoner som krever mye logistikk å skaffe hylser etc. Da er det bedre med et standard kaliber.

 

Personlig bruker jeg 308.Win, og det er veldugende etter div. pall plasseringer. Men selvsagt er et 6.5 kaliber en bedre løsning.

På de hold vi skyter ( max. 600 m ) så er faktisk 308'en vel dugende men også på lengre hold.

 

Istedenfor å fokusere for å finne et fantastisk kaliber, så start heller med å trene. :wink::mrgreen: Og det sier jeg som ikke har tid til å trene, men tar treningen på stevnene. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har tid til litt trening, og holdene er innenfor 600m, mener jeg at 308 kan være bedre enn 6,5 hvis man vil lære mest mulig. Rett og slett for at man må være mer oppmerksom og skru mer for vær og vind.

 

At levetiden på 308-løp er nesten det doble av 6.5 gjør heller ingenting for de som ikke skyter Sauer. I Blaser R8 er jo forskjellen på 308 og 6.5 ca 1.50 pr skudd i slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Det er en morsom skyteform, de som deltar konkurrerer men det er lagånd når man møtes og den delen av miljøet som faktisk deltar er bare hyggelige folk.

Kansje fordi det pr i dag er ganske få folk med? ;)

Jo flere som dukker opp, jo større sjans for at en "mindre hyggelig" fyr dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er en morsom skyteform, de som deltar konkurrerer men det er lagånd når man møtes og den delen av miljøet som faktisk deltar er bare hyggelige folk.

Kansje fordi det pr i dag er ganske få folk med? ;)

Jo flere som dukker opp, jo større sjans for at en "mindre hyggelig" fyr dukker opp.

Ikke noe problem, de hyggelige er for hyggelige til å oppdage de uhyggelige er uhyggelige. Jeg har vært med et par ganger og ingen oppdaget det (tror jeg). :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Finnes det noen oversikt over hvilke regler/klasser som brukes i Norge? Har tenkt å snuse litt på PRS men i skapet(Fullt) står det ikke mye egnet til formålet, jakt her i området foregår nærmest på kloss hold. Nærmeste jeg har er vel en HK 770 men er den lov?

Link to comment
Share on other sites

Det meste står her: http://prsnorge.no/

Av rifle så kan du stort sett bruke hva som helst, vi har sett Blaser R93 brukt med godt resultat - men det ER en fordel med utskiftbart magasin. Du må ha tabell ut til 6-800m - men som regel ligger de fleste poengene mellom 2 og 500m. 800m er sjelden, bortsett fra i de store stevnene som NM Langhold og MSRC.

770en funker sikkert helt fint.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

For meg høres det ut som DFS-grovfelt, men med "bruk den rifla du ønsker", kikkert og tofot.

Det er ikke så langt ifra. Du kommer langt med de samme ferdighetene. Den største forskjellen er at det ikke er standardiserte skytestillinger. Det er nesten helt fritt og opp til skytteren å finne ut av for hvert "hold" eller øvelse/stasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2.1.4     Kun rifler med manuell repetering tillates, unntaket er tjenestevåpen benyttet av tjenestegjørende personell. Disse skal da være korrekt uniformert og inneha nødvendige tillatelser til å benytte tjenestevåpen i sivil sammenheng.

Samt: I USA er PRS delt i 3 divisjoner etter type våpen og annet utstyr. I Norge vil det kun benyttes Åpen klasse. Dette for å forenkle gjennomføring av stevner og for å få med flest mulig skyttere.

 

Så da går det nok ikke med Halvauto. Får sjekke hvordan min Troy Par i 308 går på lengre hold...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt glemsk. Halvauto er forbudt pga. de sikkerhetsmessige utfordringene med våpen som lader seg selv sammen med forflyting og tidspress, og ofte trange sikkerhetssoner.

Flytt (bytte av skyteposisjon) skal skje med sluttstykke bak, og det er ikke alltid like greit med halvautoer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I IPSC har folk kurs i rigid håndtering av våpen. Det burde alle som har våpen ha, men slik er det ikke.

Kammerflagg er (er i ferd med å bli) påbudt mellom øvelsene, det er ikke her problemet ligger (det er et holdningsproblem her, blant DFS og jaktfeltfolk, men mest blant folk som ikke er vant til mye våpen og mye folk. ("den er jo ikke ladd, jeg kan peke hvor som helst...")

Det jeg snakker om er _i_ øvelsen. Du ser ikke folk sette inn kammerflagg når de flytter seg i en stage i DSSN. Og i PRS har ikke folk DSSN-kurs, og det er mange med som ikke er vant til hverken stevner eller å håndtere våpen sammen med andre... Jeg iallefall, vil ikke ha folk som ikke har elementær våpenhåndtering "inne" løpe rundt med ladd halvauto mens klokka tikker... 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har man dssnkurs, og halvauto i dssn, burde det være innafor imho, med det sagt er det sjelden veldig mye poeng med halvauto i PRS. Eneste gyldige grunn er å få ordentlig presisjonstrening. 
skutt halvauto noen ganger i PRS, etter litt diskusjon har man blitt enige om å sikre i flytt da, igjen man har såpass god tid at det ikke er issue. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har man dssnkurs, og halvauto i dssn, burde det være innafor imho,

Det kan du si - og jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med deg eller Kenny i løypa... Men min erfaring er at halvparten av de som har halvauto, enten har en "Ruger-Tactical-something-made-look-even-more-tactical"... siden de ikke oppfyller kravene for erhverv i DSSN, ELLER så har de en langholds-AR for det er de synes er kult, og den er erhvervet lenge før det ble poengkrav for erhverv, og har ikke skutt stevne siden godkjenningsmatch i 19-hula bula... Min forutinntatte vrangpeisholdning - siden jeg nok har et slags ansvar for sikkerheten når jeg arrangerer stevner.

I praksis vil du og Kenny få være med, men Ola-Elgjakt med BAR-Tactical får ikke. Faktum er at jeg etter forrige stevne ble så frustert over våpenhåndteringen til flere at alternativene mine er ca slik:

 

- slappe av og gi faen i å ha stevne og bli litt upopulær

- jobbe som faen og ha stevne og sende 25% hjem for å lære seg å bære rifla si og bli skikkelig upopulær...

 

Når vi så har ca 1 (en) i tillegg til meg her som gidder å gjøre noen verdens ting for å ha stevne (PRS er SÅÅÅ Kult, men å gjøre noe... not really) så kan vel enhver tenke seg hvor det bærer. Halvauto eller ikke.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Frivillig arbeid I "skytternorge" (eller det meste av frivillig arbeid for den del) kvalifiserer etter en viss tid til automatisk medlemskap I GGG, så jeg synes det er nok så naturlig at en ikke alltid er like høyt på popularitetsbarometeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...