Jump to content

Samletråd 7x64 Brenneke


Guest

Recommended Posts

  • 1 month later...

Eg testa samme ladninger i formskutte 30-06 hylser og 7x64 hylser. Begge Normahylser, MRP krutt og 173 grs Partizan SP

7x64 hylsene gav litt bedre presisjon, litt høgare fart og litt lavare variasjon i hastighet. Men 30-06 hylsene gjekk og høgare enn 7x64.

 

Eg la og merke til at begge gav større hastighetsavvik med 54 grs ladning. Syltynt statistisk grunnlag, men dog.....

2017-06-23 09.52.45.jpg

Edited by aresm
Beklager håndskriften, men med litt mysing så er det nok lesbart.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anbefales! Jeg anvender dem innimellom, og de leverer (veldig) god presisjon. Pluss at en får gode hylser til hjemmelading med på kjøpet. Edit : Godt egnet for drivjakt også. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner bare Geco Teilmantel til 20kr/skudd på sidene til Jaktdepotet. Forøvrig en patron som går riktig så godt i børsa mi. Erfaringer etter rundt 15 felte vilt med den (rådyr og dådyr) er at den gjør en god jobb. Nå i vår har jeg brukt Geco Plus 170 grains på rådyr og villsvin. Jakt&Friluft har den til ca 20kr/skudd også. Hyggelige priser for norske forhold! Den går som en stråle og lager fine hull gjennom mellomstore griser. Til høsten skal den få prøve seg på større vilt, jeg tror nok det går bra. 

Jeg tok forresten livet av innskytningsangsten min nå sist på skytebanen. Har alltid lurt litt på dette med avtagbare løp og det å ta kikkerter av og på. Etter å ha tatt kikkert og løp av og på noen ganger siden forrige innskytning så det slik ut :) God patron, god børse og kanskje litt heldig skytter.

GecoPlus170gr.PNG

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skyting @Umbo! ? Mine opplevelser er liknende. Tette samlinger med alt (!) fra Geco og RWS og topp virkning. Beste resultater får jeg med Geco Express og 140gr Barnes TTSX (desidert beste). Forresten er Geco Teilmantel 165gr identiske med Geco Target, og Target koster da 5.- NOK mindre per smell. ?

Edited by Guest
Feil
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Gunwerks skrev:

Mine opplevelser er liknende. Tette samlinger med alt (!) fra Geco og RWS og topp virkning. Beste resultater får jeg med Geco Express og 140gr Barnes TTSX (desidert beste). Forresten er Geco Teilmantel 165gr identiske med Geco Target, og Target koster da 5.- NOK mindre per smell. ?

Mine erfaringer er like, alt jeg putter i går så bra som jeg klarer å få til. Når jeg i tillegg er så heldig at det i min børse ikke er nevneverdig forskjell på treffpunkt på 100m med ulike patroner kan jeg trygt plukke frem en litt kontant patron for større dyr/kortere hold (type drevjakt eller jakt i skogen på f eks hjort) samtidig som jeg vet akkurat hvordan 'standardpatronen' oppfører seg ut til 250m. Uansett - 7x64 er et gulle godt kaliber, med lange, slanke og vakre patroner. Det spørs om ikke Geco Plus blir 'standardpatronen' min fremover, og det kan jeg takke deg for!

 

Forresten noen som har erfaringer med S&B 140gr FMJ til baneskyting? Ser den er billig. Men kanskje skaffer jeg ladeutstyr til vinteren heller, har endel tomhylser etterhvert. Eller hamstrer litt når jeg skal sørover med bil i oktober. Da skal det bli jakt hele dagen ei uke i strekk, på dådyr, hjort, villsvin og fasan, der hovedmålet blir at min far kan ordne seg en dådyrbukk og jeg får trene nyehunden opp på feltfugl og kanskje felle dens første fasan.

Edited by Umbo
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Umbo skrev:

Uansett - 7x64 er et gulle godt kaliber, med lange, slanke og vakre patroner. 

 

 

:-D Og akkurat tilsvarende utseende oppfører seg denne vakre patronen på banen og under jakta.  

140gr FMJ S&B ga god presisjon i hvert fall i mitt løp. Med denne og Geco Target får man godt dekket treningen til overkommelige priser, og det same gjelder jaktammunisjon. Gode Geco Plus til 20.- NOK og RWS EVO til 28.- NOK gjør hjemmelading egentlig overflødig. Jeg "elsker" ferdig ladd 140gr Barnes TTSX som virkelig går som en stråle, og som jeg kjøper i Sverige (enn så lenge). Normas "Eco Strike" 140gr virker også veldig lovende og skal snart testes.  

Link to comment
Share on other sites

Hastighetene stemmer ganske bra overens med det hva Geco markedsfører offisielt. V0 = 850 m/s ved bruk av 60 cm pipelengde.  I hvert fall er Geco et godt og sikkert kjøp. 

Edited by Guest
Ordbruk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Chiefen.v-2 minnet meg på nye 7x64 IX  som er den hypermoderne og meget kraftfulle "halvbror" i huset. En 7x64 som går på steroider. :D 7x64 IX er ca. 1mm bredere en vanlig 7x64, skikkelig oppblåst, og har en moderne bratt skulder.

Edit: Brotsj og dier finnes hos Triebel, og den IX har en maks trykk av 4400 BAR mot 4150 Bar av vanlige 7x64. 150gr akselerer med gjennomsnittlig 3150 fps, altså ca. 970 m/s. Da virker selv en 270 WSM som en bleik, utslitt gubbe. ;)

Link to comment
Share on other sites

@morray, når du leter under 7x64 Improved blir det mye enklere. Ing. Michael W. Mayerl har utviklet patronen hva jeg vet. Han er i dag eier og Adm. direktør i kjente Styria Arms / Østerrike. www.styriaarms.com/ 

Finnes masse med adresser under hans navn på Google.  Ville anbefalt deg til å skrive mail til ham eller ringt direkte for flere opplysninger. De kan engelsk. :-D

www.paternoss-arms.at/ 

Paul Paternoss er en kjent børsemaker i Kärnten / Østerrike og har bygget rifler i kaliberet. Han disponerer både kunnskap og brotsj.  

En mail til kjente Triebel - Guntools i Tyskland hjelper også videre siden de har brotsj, tolker og dier. Håper at jeg har vært behjelpelige. 

Edited by Guest
Komplettering
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då er to nye kuler forsøkt, med ein del bedring i forhold til Partizan sine.

 

Alt skudd på 82 meters hold.

 

Barnes 140 grs TSX (ikkje TTSX) 

RWS magnumhetter

URP 55,5 grs

COL 85,9 mm

Norma 7x64 hylser

V0 = 900 mps

Denne er nok i øvre del av ladetabeller.

140grs_TSX.jpg.f35db2e68b8ebdb40b09083ff4fadb9c.jpg

 

 

Brenneke TOG 150 grs. 

CCI 200 hetter

URP 54 grs

COL 84,2 mm

Norma skyteforma 30-06 hylser

V0 = 845 mps

Dette er ein moderat lading.

150grs_TOG.jpg.044a39c0bdf98d8a2b521ec4a3e0d4c7.jpg

 

Eg hadde litt problemer med presisjonen på TOG, fekk samlinger på over 6 cm, med ulike ladninger og ulike krutt. Eg spurte @Gunwerks om tips, og han anbefalte med å auke patronlengden (eg hadde 83 mm). Eg er fortsatt mållaus over den ekstreme endringen det førte til. Denne er heilt lik ei ladning eg hadde prøvd før med COL=83 mm. Den gjekk frå 65 mm tildette.

På alle ladninger med dårlig presisjon, var både SD og ES veldig bra, men spredningen gjekk stort sett horisontalt på alle. Eg tok dessverre ikkje bilder av det. Nokon som våger seg på ein forklaring på det? 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Veldig fine samlinger @aresm og god skyting. Forandringer på COL gir mest effekt på presisjonen, fordi flere parametere blir samtidig berørt. Trykknivået (hastighet) og spesielt "friflukten" forandres på når en kule blir satt dypere eller lengre ut. Korrekt "friflukt" er ganske så avgjørende om din rifle med sine spesielle karakteristika får oppnå god presisjon. Innflytelse på presisjonen har ofte også forskjellige typer tennhetter. Fungerer "ingenting" etter de fleste mulighetene har blitt sjekket og korrigert er ofte en bytte av tennhettene siste og korrekte utveien.

 

Her en fornuftig, presis ladning på moderat trykknivå.

Kule: 160gr Nosler AB

Hylse: Geco (engangskutt), 67gr H2O, 63,80 mm lengde

COL: 84 mm

Krutt: 55,0gr MRP, V0 = 849 m/s og hylsen er fullstendig fylt.

Fed. 215 LM hetter.  

60 cm LW - løp med 1: 8,7 riflestigning. 

 

Jeg vil anmerke at bruk av komprimerte ladninger og/eller lengre COL kommer å gi (betydelig) høyere hastigheter med denne kule - krutt konfigurasjonen. Dette i samband med god presisjon. Obs: alt på eget ansvar!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei, har kjøpt meg blaser pipe i dette kaliberet og er i startgropa med ladinga.

Har skutt noen pakker med Rws/ s&b og det virker lovende.

 

Skulle sette meg og lade en ladestige med 150 grs ABLR og n-160 i dag, tenkte å bruke 

col 84mm bare i første omgang, men fikk komprimerte ladninger et drøyt grain under oppgitt maks ladning.

 

Tenkte da jeg måtte måle friflukt først som sist for rifla og fant ut at null friflukt i denne pipa havner på rett under

97mm, det syns jeg virka veldig langt. Nå er det vel anbefalt en snau kulediameter for godt kulehold i hylsa å da kommer jeg jo 

allikevel ikke lenger opp en col. ca 86 noe som gir ei friflukt på ca 10-11mm. Synes det var veldig langt da min erfaring er at 

rimelig kort friflukt gir beste presisjonen.

Er dette normalt for kaliberet? 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt normalt for 7x64, og den lange "friflukten" (alias overgangskonus) har ingen negativ innvirkning på presisjon. Les deg gjennom tråden, og du vil finne godt svar på dine spørsmål! De fleste 7x64 viser utmerket presisjon med kulevekter fra 120 tom. 180gr. Brukere får den store foredel at de får anvende alle projektiltyper i hvert fall opp til 180gr vekt, fordi en får sette ut prosjektilene til COAL 90 mm og kanskje enda til. Bruk av lange prosjektiler med sekant form a la Hornady ELX/M, Berger, nye SGK m.m. byr da på ingen utfordringer. Amerikanske kalibere derimot trenger ofte spesialbehandling av børsemakere som må da forlenge selve overgangskonusen ("friflukt") for å oppnå samme gode egenskaper. Et stort pluss til er at en kan fylle på med progressiv brennende krut for enda mer hastighet. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Høsten og jakta nærmer seg! I år ble det ikke sjans til den tidlige bukke og grisejakta så abstinensen etter lukta av en avfyrt 7x64 som henger i morgendisen et sted i Polen er som en  tung sekk på skuldrene mine. Snart! 

20171016_065314.jpg.adfb41aab8683418d6a00314edb1034e.jpg
Litt abstinens kan kureres på bane så i går skjøt jeg meg nesten tom Da er det bra at Jakt&Friluft har inne 170gr Geco Plus til småpene 18.90/skuddet. Greit for oss som ikke lader selv :-) Jeg har etterhvert felt endel dyr med denne patronen og den virker. Fine slakt lager den ofte også. Jeg bruker denne til nesten alt av jakt. Det er kun på ren drivjakt jeg finner frem en pakke med panserbrytere fra RWS.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sensasjon!

Brennekes utmerkete patroner fås endelig kjøpt i Norge. Jaktdepotet leverer 7 x 64 i tre forskjellige utgaver, bondete TOG (150gr), blyfrie TAG (162gr) og en fine med SP - prosjektil (145gr). Patroner fra en av verdens mest tradisjonsrike ammunisjons - produsenter og Made i Germany. 

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke la være! 😊  Var absolutt "tvungen" til å få tak i "noen" patroner produsert av berømte Brenneke. Ser reelt sexy ut disse 7 x 64 modells. 😉 Høy kvalitet til virkelig overkommelige priser. Gleder meg som en unge.  

20180629_122913.jpg

20180629_122928.jpg

20180629_123017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt flere produsenter som lager prosjektiler med Scharfrand/Cutting Edge. RWS, S&B, Blaser etc. De skal skjærer hår ... mer skudd - tegn. Noe som er veldig godt i tilfellet ettersøk. At Cutting Edge lager problemer for elektroniske skiver hører jeg nå for den første gang. Diameteren er 284' uten Cutting Edge eller med!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært på banen i dag til training med 7x64, og det har vært en glede som vanlig. 145gr SP fra Brenneke leverer topp presisjon og veldig lite følt rekyl. Akkurat det samme gjelder for 150gr TOG (bonded) fra Brenneke som har 100 % likt treffpunkt (POI) som 145gr SP i min rifle. For moros skyld skutt jeg også 3 skudd med 160gr TAG fra Brenneke som jeg trodde ikke ville levere siden løpet ikke hadde blitt pusset kjemisk i forkant. Noe som anses som grunnleggende før en skal test - og presisjonsskyte blyfrie. Tre kjappe skudd på 100 m  i ca. 30 s fra en liten ryggsekk som støtte.  

20180629_122913.jpg

20180804_135343.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Ladet opp Jaktammo til 7x64 i dag. Bly alternativ=Hornady Interbond 154gr og blyfri alternativ=Barnes TTSX 140gr

Ladet etter fjorårets resept som fungerer brillefint.

 

IMG_0305.JPG

IMG_0302.JPG

Edited by znopi
trykkleif?
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, aresm said:

øydelagd kjøtt

Det var ett pent slakt og lite blodslått, men jeg var muligens heldig. Avstand ca 60 meter. Har senket farten litt etter den første batchen med TTSX til ca 845ms, det ga meget pen presisjon. Håper på flere erfaringer til høsten :thumbup:. Har ikke fått så mange sjanser  med 7x64 i fjor da jeg går mest som hundefører og bruker stutt-tjukk kalibre i korte våpen. 7x64 blir til postering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er ny på forumet, men har tidligere fulgt litt med som gjest med jevne mellomrom. Tenkte å dele litt erfaringer med 7x64. Har 2 rifler i kaliberet. Da jeg for ca 12-14 år siden skulle kjøpe ny rifle, spesielt med tanke på fjelljakt, falt valget på 7x64. Ønsket et kaliber med relativt flat kulebane, lite/mindre rekyl (jaktet da med 338wm) og ei lett systemrifle. Har ikke angret på valget.

Lader ammo selv, og har hovedsakelig brukt 140 og 160 grains kuler. Har de siste årene brukt 140 gr barnes ttsx, og har vært godt fornøyd med den kula. Har skutt flere elger med den. I sommer var jeg og mine 2 sønner på jakt i Namibia, og vi brukte samme rifle, Blaser R93 i 7x64 med 140 gr ttsx. Skøt 10 antiloper, og det fungert perfekt. PHˋn likte både kula og kaliberet. Eneste negativet som vi kom frem til er at barnes ttsx er så hard, at sårkanalen blir liten, og derav mindre utblødning, noe som kan være et problem ved ikke helt perfekte treff.

For 2 av antilopene ble det ikke gjennomskyting, og vi fant igjen kulene. Den ene var en red haartebeest skutt skrått forfra på ca 70-80 meter. Kula lå mot skinnet på motsatt lår. Den andre var en oryx skutt på samme avstand. Kula gikk gjennom bogen, og tok av begge beinene. Oryxˋn sprang likevel 40 m med 2 brukne bøger! Hardskutte dyr! Kulene veier henholdsvis 139 og 137,5 grain!

5A4F15FD-154C-4FE4-9B70-BE62ADF1730E.jpeg.dbd8d44304082d26c704f03bcfb22708.jpeg8A119C3E-2719-40C2-AF29-67E2B9D82248.jpeg.7e0e87a3a66ee300597c6412cf84d4be.jpegD20A3A15-D506-4E98-A1EC-746550AA4DD2.jpeg.be183318b8f1bd6e548e26b7c3f27d28.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg endelig begynt å lade litt og jeg synes det begynner å nærme seg noe. Jeg lader Accubond 140gr i Geco-hylser. 53,5gr N160 krutt, col 83,8mm. Bildet er litt rotete men slik blir det når man må snike ut et skudd her og der samtidig som man er alene som standplassleder. Dagens økt ville nok ikke kvalifisert meg til NM i verifikasjon av ladninger men jeg fikk nå noen greie svar. De to skuddene til venstre er Accubond 140gr. Så ga jeg to knepp høyre og prøvde noe fabrikkammunisjon jeg hadde med (skudd 3, 4 og 5) før jeg sendte avgårde siste skudd med Accubond. 

121019_7x64_Helix.jpg.984b0dc69fe9a679ae7b089ea020d96b.jpg

Målte noen hastigheter over en enkel Caldwell kronograf før kundene begynte å strømme på. Fabrikkladd Geco Plus 170gr gir 805-810m/s. RWS ID classic 162gr gir 830m/s. RWS ID classic 177gr gir 790m/s. Min Accubond 140 ga 843-839-850m/s over tre skudd. Det virker som en behagelig ladning. Den observante ser kanskje at RWS ID classic har skikkelig tysk scharfrand, den skjærer papiret. Disse skyter jeg ikke på elektronikken siden jeg har en egeninteresse i at skivene varer så lenge som mulig 😉 
 

Ellers er det interessant og praktisk å se at fire ulike patroner samler innenfor en tomme på 100m. Her er det bare å velge hvilken kule som passer til dagens jakt. 😎

Våpen: Merkel Helix, 7x64 pipe, 55cm lengde. Nå gjenstår det bare å se hvordan hjemmerullet Accubond oppfører seg i møte med vilt. Det skal testes om et par uker.

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring  Ja, kanskje det er lave hastigheter? Men samtidig ser jeg når jeg måler at hastighetene på fabrikkladd ammunisjon ligger i det leiet også. Jeg har vært litt høyere på på kruttvekten og da var det noen antydninger jeg ikke likte, som litt tregere repetering og litt krater på tennhettene. Bedre å ta det forsiktig, ihvertfall for meg som ikke har mye erfaring med å lade og tolke slike signal. Det kan jo være slik denne pipen er? Jeg skal nok finne ut mer i løpet av vinteren. Uansett virker presisjonen god. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har fått hand om en M67 med 66 cm Lilja ss løp med 1:10 stigning. Tenker å prøve og mate den med 140 grs TTSX for Hjortejakta til høsten... Noken som har peiling på kva hastighet eg kan forvente å få? (Er det mulig å oppnå 2700 joule?)

Edited by Jo
Utdypning
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nytt fall med 7x64 :thumbup:

Lenge siden nå, har ikke hatt så mange gode skuddmuligheter når den har vært med på post. Sist: høsten 2018 på hjortejakt.

Fin 6 tagger rådyrbukk, seint i går kveld. Se bukkejakttråden her: 

 

Hjemmeladet:

norma hylse

CCI L200

Barnes TTSX 140gr

URP 52,5gr

COL 85mm

V0 840ms

58 cm løp

20 grader pluss

 

20160728_212016.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har det blitt enda en hjort på 7x64. Sist var en 11 tagger i 2018, Nå en 12 tagger i høst. Og under bukkejakta i august, en fin 6 tagger rådyrbukk. Blitt rene "trofejakt" kaliber dette 😄

Ikke det kaliber jeg bruker mest, da jeg bruker mesteparten av høsten til å gå som hundefører. Men den mikroskopiske erfaring så langt er svært god. Også med kulen, Barnes TTSX 140gr. Oppskriften er den samme. Ligger ikke så høyt på hastighet, men har veldig god presisjon, og effekten så langt (på bare 3 fall, jada, det er lite) er upåklagelig. 

 

 

On 8/16/2020 at 4:07 PM, znopi said:

Hjemmeladet:

norma hylse

CCI L200

Barnes TTSX 140gr

URP 52,5gr

COL 85mm

V0 840ms

58 cm løp

20 grader pluss

 

Hjort 12 tagger høst 2020_LI.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er også storfornøyd med 7x64! 
Har kaliberet i min Steyr Mannlicher Model M.

Lader alt selv til den, men blir mest jaktpatroner.

 

Har hittil brukt Nosler CC 168 gr, Oryx 154 gr og TTSX 140. 
 

Brukte URP på alle kulene.

Testet Oryxen i vått papir og konkluderte kjapt med at dette ikke var kula for kaliberet (slik jeg vil ha det). Åpna seg veldig kjapt og ga større ødeleggelser enn hva jeg ønsker de første 15–20 cm inn. Dette var noe jeg mistenkte før testen da oryxen jo er en bløt kule som er mere beregnet for moderate / lave hastigheter. Om den kula skulle brukes burde jeg nok hatt den i en endel tyngre utgave og med mindre hastigheter. Fikk kulene så var derfor det ble en så lett type. 
 

Gikk derfor over til 140 grs ttsx som jeg lader til 916 m/s for å sikre god ekspansjon. Denne har jeg god erfaring med hittil! 

Link to comment
Share on other sites

Handla ei bruka Sauer 202 Outback i dette gode gamle kaliberet i haust. Har ikkje fått prøva vidunderet endå, men har handla inn litt kuler for heimelading. Eg handla ei pakke med billige 180gr Hornady ELD match på black Friday, men så såg eg det stod anbefala 1:8" stigning på pakka.

Er det nokon som har prøva denne kula i ei 1:9" pipe og har sett at den er stabil? (pipa har original 56 cm lengde)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AntonB said:

Gikk derfor over til 140 grs ttsx som jeg lader til 916 m/s for å sikre god ekspansjon

Har du langt løp på rifla? 

Selv har jeg 58cm, og lader nå TTSX mer moderat for best mulig presisjon, og samskyting med øvrige kuler som jeg benytter. Fikk hastigheter opp mot 900 ms når jeg ladet opp mot max, men det ga ikke god nok presisjon i min rifle.

Ekspansjonen er god nok vil jeg tro, selv om jeg ikke har testet dette eller funnet noen kuler i skutte dyr,  i moderate V0 840 ms. Nå skyter jeg heller ikke på dyr på avstander over 200 meter (er ikke flink nok), så det blir ikke så nøye å presse hastigheter opp.

Bruker også URP i dette kaliberet, samt N-160. Opplever at URP gir jevnere hastigheter, mens N-160 varier det noe mer.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, .22-Krag said:

Handla ei bruka Sauer 202 Outback i dette gode gamle kaliberet i haust. Har ikkje fått prøva vidunderet endå, men har handla inn litt kuler for heimelading. Eg handla ei pakke med billige 180gr Hornady ELD match på black Friday, men så såg eg det stod anbefala 1:8" stigning på pakka.

Er det nokon som har prøva denne kula i ei 1:9" pipe og har sett at den er stabil? (pipa har original 56 cm lengde)


Jeg prøvde 180 grs ELD M i løp med 1:8,66 twist og kulen Hadde der en SF (stability factor) på 1.55 som betyr at den er stabil (Marginal) i mitt løp..og med min fart V0 850 m/s.. du vil slite i rent 1:9 løp.. der er stability factor 1:42 og ikke stabil..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...