Jump to content

Samletråd 7x64 Brenneke


Guest

Recommended Posts

Etter å ha vært rimelig lenge i tenkeboksen vil jeg nå får laget en virkelig spesifikk 7 x 64 Brenneke tråd. Snart kommer nemlig en oppgradert Rem. 700 tilbake fra A. Rafdal som har «hovedløpet» kammeret i 7x64. Det er allerede andre gangen at jeg går for kaliberet, og det på godt grunnlag som jeg tror.

Personlig så synes jeg at dette er en av de beste standard patronene som finnes i dag, såpass god at egentlig alle burde ha en. :mrgreen: En balansert og likevel veldig sprek patron som både leverer flat kulebane, høy energi, forholdsvis lite rekyl og «innbygdd» presisjon. Den kan problemløs anvendes til alt fra rev opp til plains game. Det er heller ikke noe ulempe at den er veldig utbredt på Kontinentet med svært mange fornøyde tilhengere og masse fabrikkladd ammunisjon rund omkring. Slik finnes det alltid både muligheten og håp til at «bølgen» kommer seg til Norge også.

Fortsatt er det ganske få i Norge som har kjennskap til at en 7 x 64 overhodet eksisterer, og det vil jeg veldig gjerne forandre på. Tråden skal være for alle de som eier 7 x 64 Brenneke og anvender den aktiv til jakt og skyting. Men selvfølgelig også for de som bare vil informere seg og / eller spiller med tanken å handle selv et våpen / løp i dette famøse kaliberet. Alt er av relevans, erfaringer på jakt /skytebane, gjerne med en liten reportasje og bilder. Videre hjemmelading, mer generelle spørsmål og erfaringer, våpen i 7 x64, og ikke minst nyttig informasjon vedr. serviceinnstilte forhandlere i Norge som tar jegernes ønsker på alvor og skaffer ammunisjon og våpen i 7 x 64 uten å nøle …

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd jeg har ventet på og håper å lære noe av. Jeg har en stund lekt med tanken på å få meg en 7x64 og i vinter ble det alvor av det. Så langt er jeg storfornøyd. Behagelig å skyte med, presis på en måte jeg ikke er i stand til å utnytte til det fulle og litt uvanlig. Det er og en god måte å komme i prat med folk på skytebanen på :-). Mange som lurer på hva jeg har i ammopakkene. På bukkejakta nå i mai ble det 7 dyr på 7 skudd. Jeg er strålende fornøyd så langt.

 

Hvorfor ble det en 7x64 på en jeger som på en god dag kun er en middelmådig skytter? Kunne jeg ikke brukt 308 eller 30-06? Selvsagt kunne jeg det og jeg har en 308 i skapet. Men jeg hadde lyst på noe annet. Det er og litt følelser med i bildet, 7x64 var det jeg skjøt mine første hjortedyr med, Pan Jurek sin gamle Sako med en velbrukt Swarowski på toppen og Sako Hammerhead i magasinet. Den dagen for 5 år siden jeg fikk et klapp på skulderen under middagen etter en god dags fasanjakt med 13 fugl på 15 skudd for egen hund. ‘Nå skal vi ut og skyte rådyr, meg og deg’ – 3 timer og to rådyr etterpå var en riflejeger født og mitt liv ble plutselig mye rikere. Og så tenker jeg at så mange europeere kan ikke ta feil. Kaliberet har fine egenskaper på mange måter og det føles rett og slett rett for meg å bruke et klassisk europeisk kaliber.

 

For en vanlig jeger som meg har ikke balistikk og kulebaner så mye å si. Jeg kunne skutt min 308 inn på 150m som jeg alltid gjør og jeg ville ikke kunne utnytte forskjellen en 7x64 kan gi. Men likevel gir det meg en trygghet med et såpass ‘flatt’ kaliber. Jeg jakter mye rådyr og det er ikke alltid jeg har tid til å måle avstanden før skudd. Det kan og være vriene forhold mht lys, tåke, skog og slikt. Og rådyr er relativt små mål. Da er det greit å vite at 4 over på 100 kun er 4 under på 200. Jada, 308 kan gi det samme. Jeg sa ikke at dette er rasjonelt :-).

 

Jeg lader ikke selv – ennå. Men det står litt over 100 tomhylser i boden og venter på bedre tider. Så gode ladeoppskrifter og kuler er noe jeg gjerne vil lese om.

 

Når det gjelder tilgang til ammunisjon, Søilen i Bergen har skaffa meg winchester powerpoint 162grains til greie 25kr/skudd. Rask levering og god service. Bergensere bør gå til Søilen, de fikser. Alltid. Sånn, da er reklamen unnagjort. Likevel gjør ikke powerpointen kaliberet full ære. Jeg målte den til 822m/s i et 58cm løp med 1:8,66 stigning når en trivelig kar på Kismul lot meg dra et skudd gjennom kronografen før jakta. En 7x64 kan være betydelig kjappere enn det. Jeg er og usikker på om powerpoint er det rette for vilt med litt mer tyggemotstand, som villsvin, store hjorter, elg og større ting. Men kula gir fine rådyrslakt.

 

De av oss som reiser litt i Europa kan og tenke på å ta med våpenpasset en gang iblant. Kalibre som 7x64 er mye billigere i f eks Tyskland eller Polen. Og det tar ikke mye googling å finne en våpenbutikk. Jeg hamstra litt under bukkejakta i Polen for noen uker siden og tok med meg fin jaktammunisjon fra Geco til drøye 10kr/skudd, det er helt greit. Og selvsagt noe RWS-snop på Gunwerks sin anbefaling, til bruk på villsvin, hjort og andre ting som krever sin kule. Håper å komme på banen på lørdag for å teste.

 

Jeg er, som nevnt noen ganger, en moderat skytter på det beste. Men jeg liker kalibret. Jeg liker følelsen det gir, tryggheten av en egenpresisjon som er svært god og den godfølelsen det alltid er å vite at skuddet sitter akkurat der jeg husker trådkorset var når fingeren gikk. Og for å bli bedre til å skyte er det bare å trene. Da trenger jeg anbefalinger av kuler, erfaringer og gode ladeoppskrifter. Fyr på, 7x64-jegere!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter trådstarters syn på dette kaliberet!

 

Jeg kjøpte et Blaser løp i dette kaliberet for 2 år siden. Mitt 4. Blaserløp, til mine 2 låskasser/stokker.

Så langt kan jeg bare rose dette kaliberets unike universale egenskaper. Ved å bruke solide og bondede kuler på 160-175 fungerer denne patronen veldig godt på elg her i østlandsskogene. Oryx og Geco Plus er 2 gode eksempler.

Ved å bytte til f.eks 150grs Nosler Partition har man et flattskytende våpen svært godt egnet til alt medium vilt i Europa.

Hjort, rein, muflon, gemse, råbukk... Ved å skyte inn på 200m kan man holde rett på ut til 250-260m, og holde litt høyt ut til 300-330....

 

Mild rekyl, svært effektiv ift krutt, ligger som regel bare litt etter 7mm magnum'ene i fart med samme kule, og det med mye mindre smell og rekyl! Joda, de gamle er eldst.

Skjønner egentlig ikke at moderne patroner som Lazzeroni, Rem Ultra mag og Short UM, WSM og lignende kan bli populære..

Med 270 Win, 7x64, 30-06 og 9,3x62(-64) kan man fikse det meste på de fleste kontinenter ;)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, som nevnt noen ganger, en moderat skytter på det beste. Men jeg liker kalibret.

Man må da kunne ha det kaliberet man vil uansett om man kan skyte eller ikke? Og man velger det man liker, det må være god nok grunn, det syns iallefall jeg. Jeg har f.eks. en 338LM, som det ikke finnes noen fornuftig grunn til - men jeg koser meg.

 

 

Hjort, rein, muflon, gemse, råbukk... Ved å skyte inn på 200m kan man holde rett på ut til 250-260m, og holde litt høyt ut til 300-330

Dæven søkke du skal ha godt øyemål for å skyte råbukk på 330m med å holde litt høyt. Faktum er jo at du vil treffe 8-10cm lavt på de 260 du holder rett på på, og da kan råbukken finne på mye rart.. På 330 skal du holde 30-40cm over - på et mål 10x10cm. Og du vil bidra til ideen om at det er alt for langt, når du skadeskyter...

En helt annen ting er at en 7x64 med mange av de kulene dere nevner, overhodet ikke er mer flattskytende enn en 308 f.eks. er med litt mer strømlinjeformede kuler.

 

 

 

Ønsker ikke å starte en krangel, vil bare påpeke at en del som sies å være fordeler med 7x64, som f.eks. lav rekyl og kulebane - er bra nøyaktig eksakt likt både for 308, 30-06, 8x57, 7WSM, what ever, man kan lade alle disse med samme kulevekt, og til samme hastighet, 150gr midt på 800-tallet eller litt over, og får da samme rekyl, samme effekt, og til 300m, samme kulebane - iallefall sålenge man er på øyemål. Og så lenge man bruker

 

Fordelen med 7x64 - er jo at man kan fore den med lange tunge langholdskuler, og faktisk få en patron som fungerer veldig godt ut på lange hold (på 200m er det null og ingen forskjell til 308), man får std. piper til Blaser - og på den måten blir det et veldig bra optimum mellom rekyl og det å rekke litt lenger ut for de som bruker Blaser.

7mm kulene - og da mener jeg ikke Oryx :roll: - har BC til å gi de marginene man kanskje trenger når råbukken skal skytes nettopp på 330m og det kanskje ikke er vindstille - 3m/s uten korreksjon er fort stygg skadeskyting på 330m med 243 og 85gr Vmax - med 7x64 og ABLR er det godt innafor, (og uansett enklere å bedømme en korreksjon) - med Oryx er det utafor igjen bare så det er sagt...

Kule er viktigere enn hva kaliberet heter når man begynner med sånt.

 

Men i 7x64 går det an - det gjør det ikke nødvendigvis i 308 - og 30-06 må du betale med rekyl. Sånn sett er 7mm perfekt for mange. De "tunge" 7mm kulene er ca. det verste man tåler før det går ut over skytinga, og de har samme BC som mye tyngre 30-kuler., og 7x64 gir dem samme fart som en 6.5x55 gir ei 140gr. Sånn sett er det, som det sies, perfekt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener du at en 150grs kule i kal 30 og en 150grs Partition i 7mm har lik BC ?

Jeg vet at du liker å skyte på langt hold, og at du sikkert er god til det.. (jeg har også vært i Eskdalemuir...)

Min mening med mitt innlegg var bare å påpeke at 7x64 gir mange fordeler ift magnum patroner med hensyn til rekyl og effektivitet.

Jeg har heller aldri sagt at Oryx i 7mm eller generelt har høy BC eller egner seg på langt hold ift kulebane..

Bare for å pirke litt på de tingene du ikke ville krangle om

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom meg på skytebanen i helga for å prøve noe av den nyinnkjøpte ammunisjonen. Jeg har Geco Express 10g og RWS ID Classic 10,5g som skal prøves ut og brukes. Men når jeg rigga meg til og skulle til å lage meg en liten tabell over forskjellene i treffpunkt på 100m oppdaga jeg noe. RWS-kula har en skikkelig solid scharfrand, en sånn kant som skal gi snitthår ved innslag. Jeg har hørt at elektroniske skiver ikke liker slikt noe særlig, at de stanser ut et hull i gummien nesten som en hulltang. Så da ble den patrona dimmitert til en gang jeg har tid og ro til å skyte på papp.

Så da ble det Geco Express 10g vs Winchester Powerpoint 10,5g. Fra før jakta var powerpointen skutt inn lavt oppi nieren. Første skudd var en Geco Express. Så fulgte to powerpoint. Så en pause på noen minutt før tre raske Geco Express. Skutt sittende i benk over sandsekker men bortimot null vind.

ZXdneG4w.jpeg

Powerpoint-skuddene satt 1cm høyere enn jeg skjøt inn på men det kan nå være alle slags grunner til det. Pipa har blant annet vært inn og ut av låskassen tre ganger siden innskytning. Geco-skuddene satt i en fin liten bukett høyt i tieren. Noen vil sikkert si at samlingene kunne vært bedre. Det er ikke børsa og kulene sin feil. På normal jakt kan nok disse skuddene brukes om hverandre. Geco-skuddene er både raskere og mer aerodynamiske så det skulle ikke forundre meg om disse to går som hånd i hanske innenfor de hold jeg skyter på (har ikke felt vilt på over 180m).

Her er et bilde av de aktuelle patronene, med en Sako Hammerhead 308 som sammenligning. Det er vakre patroner. Fra venstre: Hammerhead .308, fulgt av Powerpoint, Geco Express, RWS ID Classic i 7x64.

dFNUWlBD.jpeg

Hvordan er så rekylen i en 7x64? Den er vel som i alle andre kalibre subjektiv og avhengig av våpenet. Det er selvsagt ikke som en 6,5 med demper. Men det er slett ikke ubehagelig. Faktisk synes jeg den er ganske lik som min 308. Og det med børser som er ganske like. En lett, ombygd banemauser i .308 med god stokk (Rafdal, Hightech) og en RX Helix 7x64 med syntetstokk. Om noe synes jeg Helixen er litt mer ‘vennlig’, den skyver mer enn den sparker. Det er uansett problemfritt. Det skal likevel sies at jeg har jobba litt med meg selv og rekyl etter at jeg merka litt nøkking og napping på banen i fjor. Det har blitt sikkert tusen luftgeværskudd samt en mer bevisst holdning til egne reaksjoner på banen med grovkaliber. Jeg har trent mye på å ‘se’ gjennom skuddet, ha god kolbekontakt og heller avslutte avtrekksbevegelsen dersom jeg føler at jeg spenner meg. Da trekker jeg pusten, slapper av og tenker at nå skal børsa mi gi meg en god og myk klem. Det funker for meg, jeg har ikke hatt avtrekksfeil på grunn av ‘flinch’ på lenge nå.

 

Men det er allslags rare mekanismer i sving på bane. For lang tid siden skjøt jeg konkurranser med hagle og da var jeg vant til å ‘pumpe’ meg opp litt før skyting. Når jeg kommer på banen nå merker jeg litt av det samme, pulsen stiger og adrenalinet flyter. Det tar av og til noen skudd før det forsvinner og roen senker seg over en halvgammel skrott. Merkelig. På jakt er jeg kald som en frossen fisk og jeg tenker av og til at jeg er ett av disse mytiske dyrene som skyter bedre på jakt enn på bane. Det er nok et selvbedrag. Det ble noen skudd til på bane denne dagen, mer for moro og trening. De har fine dyrefigurer på Kismul så både hjorten og rådyret fikk noen skudd før jeg gikk ‘all in’ med litt halvrask stress-skyting fra kreative stillinger i og rundt skytestokken (vanlig stående, knestående med anlegg mot en fot, brukt som en-fot). Som dere ser var ikke alt like bra men det ville nok vært 10 døde griser. Jeg prøver som regel å presse meg selv litt på banen og rett og slett realitetsorientere meg litt. Det kan fort bli et feil bilde av egne ferdigheter hvis man driver og tråkler hull nesten i hull fra benk.

dUFQQUpa.jpeg

Ble litt lite kaliberspesifikt på slutten her men det var en fin dag på skytebanen sammen med de alltid trivelige skytterene og standplasslederene på Kismul. Og det slår ikke feil, når jeg tar ut ammunisjonspakkene kommer folk ruslende for å prate litt om raritetene jeg har med meg. Svært mange sier etter litt prat at det er synd at ikke flere bruker de klassiske europeiske kalibrene. Jeg er selvsagt helt enig :D

Link to comment
Share on other sites

Eit spørsmål til ekspertane: Har diesett (RCBS) til kipplaufen i 7X65 R (Merkel), og får snart i hus 7X64-løp til S&L-rifla. Kan eg bruke 7X65R- heilpressings- og kuleisetterdiene til 7X64-ladinga? Og kva må eg i så fall ta hensyn til (anna enn å skifte hylseholdar)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag vil jeg komme med en første informasjon angående forhandlere som har 7x64 på lager, eller er villig å ta inn / bestille. Jeg sjekket bare noen få, men det skal bli flere fremover. Gi meg gjerne tilbakemelding / info om forhandlere i hjemme traktene deres, og hvordan de yter service i sammenheng med 7x64 Brenneke. De forhandlerne / importørene som utvider tilbudet sitt skal bli eksplisitt nevnt og skal få skikkelig positive karakterer. De som ikke er fleksible eller serviceminded nok til å yte god service vil også få behandling.

 

- Holstad våpen (-) Ingen reaksjon på spørsmål. Hverken på e-mail eller facebook. Lagerbeholdningen på internett viser 0. Dette er rimelig dårlig for en hovedimportør av Hornady. Hornady leverer nemlig to fristende versjoner ferdigladd. Det er disse: 140gr GMX og 175gr SP (Interlock).

 

- Winge våpen (+) Lagerfører 7x64 Winchester Super X, 162gr

 

- Jaktdepotet (+) Lagerfører 7x64 Geco SP, 165gr. Jeg håper på at "JD" kommer å skaffe Geco sin gode 7x64 Pluss og noen versjoner av rimelige og gode S & B. F. eks. 50 skudd bulk (173gr SP).

 

- Jakt & Friluft Arendal (+) Lagerfører 7x64 RWS EVO 159gr, og er villig til å skaffe andre typer ved fast bestilling.

 

- Taylor Outdoors (+) Lagerfører 7x64 RWS EVO 159gr, og er villig til å skaffe andre typer ved fast bestilling. Barnes VOR - TX 140gr TTSX i fremtiden?!

 

Det er veldig mye god ammunisjon generelt på markedet i 7x64, og norske forhandlere / importører burde tatt litt mer hensyn til det. Det er godt mulig (ønskelig) at 7x64 får en liknende oppsving som 8x57 IS tidligere, og det er til god nytte av både handelen og forbrukere. Jeg satser på at det kommer å bli merkbart bedre med tilgang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt av meg før så leverer Våpen-Søilen i Bergen også 7x64. Iallefall har jeg fått av dem, fort og greit.

 

Har ellers fått testa litt mer og oppdaga noe interessant på skytebanen i går. Etter å ha skutt inn med Geco Express 10,0g ville jeg finne ut hvor stor forskjell det var på den i forhold til Geco Teilmantel 10,7g og Winchester Powerpoint 10,5g. Så jeg satt to skudd av hver i skiva. Planen var å notere ned på en lapp hvor mange klikk som skilte på de ulike typene på 100m.

normal_7x64_GEX_GTM_WPP.jpg

Det behøvde jeg ikke :-)

 

Det er nok børsa heller enn kaliberet som gjør dette men en behagelig overraskelse likevel. Gammelmauseren i .308, god som den er, er mye mer følsom og sender ulike kuler og kulevekter rundtomkring i hytt og vær. Men her kan jeg bare velge den patrona jeg har lyst til å bruke den dagen. Det er helt greit.

 

Ellers har jeg innsett at med det volumet jeg skyter (noen få hundre skudd/år), travle dager og en pris på ned mot 10kr/smell for Geco-ammunisjon kjøpt utenlands så blir det ikke til at jeg setter igang med å lære meg hjemmelading i den nærmeste tiden. Så det kan nok dukke opp noen engangsskutte 7x64-hylser fremover for de som er interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Angående jaktbutikker, fagforhandlere og importører har jeg vært i kontakt med

 

Villmarksbutikken(+) i Jessheim som har vært en svært trivelig og positiv opplevelse. Henvendelsen min hadde blitt besvart både omgående og detaljert. Det settes pris på kundene. Norma Oryx 156gr lagerføres.

 

På bestilling leverer Villmarksbutikken nesten alle variasjoner av ferdigladd Norma / Blaser i 7x64. Mange interessante versjoner å velge i mellom og bland dem to blyfrie, nemlig Norma 140gr Ecostrike og Blaser CDC 145gr (Barnes TTSX). Kalahari er den eneste som ikke er med. Mest sannsynlig pga kulevekten, 125gr som holder ikke mål i henhold til norske krav for å kunne utøve elg- / hjortejakta.

Et stort minus utgjør prisene fastsatt av Norma Norge som virker iblant å være helt hensides ... ser personlig ikke sansen bak en pris for Oryx som koster faktisk 100% mer enn i Sverige og 170% mer enn i Tyskland ... skjønner ikke hvorfor, men det er ikke Villmarksbutikken sin feil. Både pris - og prestasjonsmessig virker Ecostrike veldig fristende for meg. Den skal jeg i hvert fall prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

server?type=image&source=products%2Fp172097_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

 

 

Fikk i dag bondede Geco Plus 170gr til "kontinentale" priser! Fra J & F i Arendal som leverte meget rask. Det har vært en fin erfaring må sies. Gode jaktpatroner i 7x64 med (veldig) god ytelse / prestasjon til overkommelige priser (398.- NOK/20) gjør hjemmelading nesten overflødig. Ikke alle som brenner for denne hobbien. Jaktdepotet i Drammen leverer S & B 140gr helmantel (249.- NOK/20) som i hvert fall går veldig bra i min "Rafdal" R 700 CDL LH. J & F i Arendal kan skaffe alle vanlige patroner fra RWS / Geco i løpet av kort tid. Det er gledelige nyheter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

server?type=image&source=products%2Fp190478_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

 

server?type=image&source=products%2Fp171846_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

 

Ny blyfri ammunisjon i 7x64 fra Barnes. På toppen klissnye VOR - TX Euro med 140gr LRX kule (long range). Nedenfor eldre, men veldig gode VOR - TX med 140gr TTSX. Håper på at i hvert fall en av dem finner veien til Norge om ikke alt for lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, da finnes en logisk grunn for dette. Når 7x64 har blitt konstruert fantes en alminnelig gyldig setning, at " ytelse / prestasjon elsker lange overgangskonuser (Übergangskegel), korte konuser forkorter ytelsen." 7x64 var trimmet for ytelse!

Men nesten alle tyske patroner (f.eks. 7x57) også med krage fra det tidsrommet har lang overgangskonus, "friflukt". Friflukt er egentlig feil begrep, fordi det dreier seg om denne relativ korte rotasjonsløse prosjektilveien fra hylsemunnen inn til konusen, og når projektilen beveger seg i selve konusen, så ligger den an ved bommene og "flyger ikke fritt".

Presisjonen er vanligvis veldig god og den lange overgangskonus har godt av lange prosjektiler. Det er spesielt bra med tanken på de blyfrie som vanligvis er mye lengre enn vanlige prosjektiler. Min 7x64 skytter alt som fores fra 140 - 180gr med beste samlinger. Din vil garantert gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for godt og begrunnet svar! Jeg var egentlig i tvil om det var gjort en feil ved kamringen av pipa og jeg har heller ikke fått godt svar av Vågsland som hjalp meg med jobben, men nå roer jeg meg..

Så ser jeg at mange av brukerne kjøper fabrikkladde patroner - praktisk og lettvint, jeg er i faresonen selv til å gå på denne løsningen - men jeg lader mye av den øvrige ammunisjonen min selv og vil nok forsøke å finne en standardladning med ei lodda kule. Foreløpig har jeg starta med å kjøpe inn 140gr Woodleigh PP SN, Hornady 154gr GR RN og Speer 160gr Grand Slam SP, men jeg vil nok prøve noe fra kontinentet også - har du et forslag..?

Link to comment
Share on other sites

Fint at jeg kunne være behjelpelig. Hva det gjelder kulene vil jeg foreslå bondende RWS 159gr EVO og spesielt bondede 150gr TOG (favoritten) fra Brenneke. Kjøp det først du kan få ferdigladd for så å se hva som går bra. Hylser (og passende COL) får du samtidig. En må ikke utvikle hjulet på nytt. Kjøp også Geco 170gr Plus og Barnes VOR - TX 140gr TTSX (Sverige) dersom du har mulighet. Det er verdt det.

 

Edit: Idag er det jo ofte slikt at man ikke tør lengre å anbefale konvensjonelle blyspiss, fordi alt skal være bonded, ja nesten helmantelaktig ... til tross for det sverger jeg på noen av de mer konvensjonelle. Fra kontinentet er det 173gr. H -Mantel (HMK) fra RWS som passer perfekt for å jakte større / stort kløvvilt. Med god skuddplassering oftest knall & fall ved moderate kjøttødeleggelser. Samme gjelder gamle, men desto bedre 177gr TIG (ID - Classic) fra Brenneke eller RWS. Dersom du ikke har det, så last opp gratis RWS sin veldig gode laddata - boka Nr. 5 / Handbuch Nr. 5. En av de beste som kan fåes for europeiske kalibere og patroner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, standard riflestigningen i 7x64 er vanligvis 1 : 9 og stabiliserer alt fra 140 - 180gr helt problemfritt. 140gr AB og 150gr TOG (Brenneke) gir i hvert fall meget god presisjon i mitt løp. Swift Scirocco II 150gr kan også være verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

Hva det gjelder fabrikkammunisjon når 7x64 opp til høyere hastigheter (og bedre BC) med samme kulevektene og prosjektilformene. En må alltid opp med kulevekten i kaliber .30 for å få nådd samme BC som i 7mm med mindre prosjektilvekt. Mer kulevekt = mer rekyl.

Følelsen av rekyl er alltid noe subjektivt, men 7x64 virker å være snillere. Ved rund 170 - 180gr med stramme ladninger, f.eks. a la RWS / Brenneke 177gr TIG/ID - Classic blir forskjellen selvfølgelig liten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å svare på ditt spørsmål angående hastigheter og følt rekyl i 7x64 Brenneke vs. 30-06, og det gjorde jeg. Hvilken patron av de to jegere skal anvende eller foretrekke innenfor 300 m er personlig smak og behag, og jeg kommer ikke å innblande meg i dette!

Mitt valg er soleklart, og det er sexy 7x64 Brenneke hver dag i uka og to ganger under helgene. Dette her er tråden for entusiaster av 7x64.

Link to comment
Share on other sites

Til Gunwerks: Det ble kjøp av noen pakker Geco Plus i dag. Der hjalp du meg i gang..

Så har jeg sett på de samme kulene som du er inne på, både Brenneke sin og RWS sine.

Så er jeg nok litt for gammel og har jakta alt for mye og har felt min andel av elg, i tillegg til å ha spist mye av dette kjøttet, til å la noen veterinærer ødelegge hyggen.

Link to comment
Share on other sites

ZG47, du kommer å oppleve at disse Geco Plus er forbausende gode, både med hensikt til presisjon og virkning. Egentlig så kan vi ha et enkelt liv ved bruk av disse. Relativ rimelige er dem også, og det er heller ikke noe ulempe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skrevet det tidligere,men det tåler å gjentas. Har god erfaring med 150grs Scirocco på elg og gris-de dør......uten protester.

 

120grs Vmax er katastrofe for reven. Den kan kanskje være brukandes på annet mindre, tynnskinnet vilt. Her nord er det kun ett annet "mindre" tynnskinnet vilt (sjøgående), og der er det etter boka ikke lov med 120grs. Dog er jeg heeelt sikker på at den fungerer utmerket til dette formålet :thumbup:

 

Trives godt med kaliberet. Blir det som tas med etter grisen om få dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Av konvensjonell blyholdig fabrikkammunisjon er 9,7g / 150 gr TOG fra Brenneke min absolutte favoritt i 7x64. Topp virkning på alt av kløvvilt og kulen holder godt sammen pga. bonding også ved store påkjenninger (bein etc.). Presisjonen med TOG er uovertreffelig godt, patronen leverer videre høy hastighet (V0 = 885 m/s) og flat kulebane som gjør det mulig til å anvende TOG problemløst på jakt over lengre distanser (opptil 300 m). Pga. forholdsvis lav prosjektilvekt er den følte rekyl (veldig) svak. Jeg håper og satser på at denne kommer snart også til Norge. Prisene er ikke avskrekkende de heller, i hvert fall på Kontinentet hvor jeg kjøpte dem. TOG - kulene fås kjøpt i Norge hos Hjemmelading.no.

 

server?type=image&source=products%2Fp166029_ha.jpg&height=235&width=235&effects=pad(CC,ffff)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så, enkelt spørsmål, men openbart komplisert svar:

 

Kan eg bruke 280rem ladedata for 7x64. Når eg søker på nettet, så finn eg litt motstridande svar. Eg har ein mistanke om at ein del data for 280 er beregna for halvautomat med milde ladningar, og dermed heilt trygt å bruke. F.eks på Hodgon sine nettsider, der dei opererer med relativt låge makshastigheter. Men så andre stader, så ser det ut for at ladninger er av ein heilt annan klasse. Eg ser og at hylsevolum er høgare i 280, men at patronen er laga for ein lågare trykkstandard, i det heile tatt er dette ganske forvirrende for ein novise som meg.

 

Så kva gjeld her? Bruke samme data? Ligge ca 5% under i kruttmengde? Finns det i det heile eit fasitsvar på dette?

Link to comment
Share on other sites

.280 Rem og 7 x 64 leverer omtrent det samme, men pga. CIP - standard og lengre overgangskonus ("friflukt") lades 7 x 64 ofte litt hardere trykkmessig sett. Jeg ville ikke brukt ladedata fra .280 Rem for 7 x 64, men derimot kan og skal du gjerne anvende samme type krutt for samme type prosjektiler (vekt / form). Det samme gjelder forresten også .270 W. Har det ikke fremfor meg, men i RWS sin ladeboka Nr. 5 (lastes gratis ned fra nettet) kan du samlikne både .280 Rem og 7 x 64. RWS lader nemlig begge to med 162gr ID - classic (TIG) til eksakt samme hastighet. Norma kan også være en grei gilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når jeg leser på forskjellige nettsteder hvor det diskuteres konvensjonelle, ikke bondede (blyholdige) kuler, så kommer til nesten 90 % alltid samme svarene og det overhodet ikke nyansert. De omfatter disse populære slagord: for myke, holder ikke sammen, og selvfølgelig får både kjøttødeleggelsen / blodslått ikke mangle i rankingen. Altså helt ubrukelig! Er det slikt i realiteten? Jeg tviler sterkt på det, og 7x64 er kanskje et perfekt eksempel for en nyansert diskusjon. Nemlig 7x64 i sin funksjon som sprek standardpatron.

 

1.) Drepeevne? For meg noe av det absolutt viktigste siden vi jakter etisk forsvarlig, altså minimalt av lidelse for viltet. Det streves jo etter øyeblikkelig virkning.

 

Personlig synes jeg at prosjektiler i vektklassen 160 – 177gr. som f.eks. Nosler Partition, Brenneke TIG (ID – Classic), HMK og Hornady Interlock leverer uavhengig av størrelsen/vekten til viltet. Stemmer skuddplasseringen, så blir det nesten alltid knall & fall. Avstander mellom 50 –200 m og dette med en V0 fra 800 - 850 m/s.

Det har jeg faktisk ikke opplevd ved bruk av bondede Premium – kuler. Selv de som er mykere leverer ikke på samme skalaen. Med samme skuddplasseringen blir det oftere flukt og noen ganger over ganske lange distanser. I min bok fordel (+) for de ikke bondede av god kvalitet.

 

2.) Kjøttødeleggelser?

 

Treffer en bein, f.eks. bogen, da blir det ødeleggelser uansett med begge typer prosjektiler. Det kan ikke unngås, men det er klart mindre problematisk med de bondede prosjektilene. Gjennomskytingen er også mer sannsynlig med de bondede. Treffer en der en skal, så er også ødeleggelsene med konvensjonelle oversiktlige. Ved gjennomskytingen med konvensjonelle er utgangshulene i størrelse av en 5 – kroning. Det er det jeg kjenner til. Rund skuddkanalen skjærer man alt blodslått vekk uansett. Fordel (+) for de bondede.

 

3.) Jakt på lengre avstander? 250 – 350 m

 

Den kontrollerte deformasjon av enkle, konvensjonelle kuler (Geco Express, Hornady SST, m.m) med fornuftig BC fungerer problemløst og klanderfritt. Bortsett fra ABLR er de fleste long range prosjektilene videre utviklete SP – kuler. Hornady ELD – X (Interlock), RWS Speed – Tip (HMK) som eksempler. Berger sine berømte prosjektiler er faktisk ekstra myke. Fordel (+) konvensjonelle kuler.

 

Blyfrie er ikke gjenstand for diskusjon vær så snill!

Link to comment
Share on other sites

Så, enkelt spørsmål, men openbart komplisert svar:

 

Kan eg bruke 280rem ladedata for 7x64. Når eg søker på nettet, så finn eg litt motstridande svar. Eg har ein mistanke om at ein del data for 280 er beregna for halvautomat med milde ladningar, og dermed heilt trygt å bruke. F.eks på Hodgon sine nettsider, der dei opererer med relativt låge makshastigheter. Men så andre stader, så ser det ut for at ladninger er av ein heilt annan klasse. Eg ser og at hylsevolum er høgare i 280, men at patronen er laga for ein lågare trykkstandard, i det heile tatt er dette ganske forvirrende for ein novise som meg.

 

Så kva gjeld her? Bruke samme data? Ligge ca 5% under i kruttmengde? Finns det i det heile eit fasitsvar på dette?

 

Det er mange forhold å ta hensyn til;

 

1) Hylsevolum. Her har 280 et forsprang. Derfor skal du ikke ta for god fisk at ladninger for 280 ukritisk kan brukes i 7x64..

 

2) Amerikansk vs europeisk ladninger/ladestandarder. Son du nevner så har 280 blitt brukt en del i halvauto/pumper, derav lavere trykk/ladninger. I Europa, og av RWS, Fiocchi og andre så er 7x64 ladd hardt, ofte helt opp til max.

 

3) Variasjoner i kammerdimensjoner, Det kan være stor forskjell i maksladning rifle til rifle

 

4) Ulik friflukt, og variasjoner i løpsdiameter

 

osv..

 

Det er derfor best å lage en ladestige, og teste i sitt eget våpen. Bare variere 1 ting av gangen, og ikke sjonglere for mye med kule/hette/hylse/krutt..

 

M

Link to comment
Share on other sites

De sier at en kule ikke bare er en kule, noen ganger må en ta kompromiss til en kule. Eld X er en forbedret Interlock, og paseer bra til endel forakjellig bruk. I standard ammo som x64 osv så er etter de fleste typer jakt helt ok , eller best med en god vanlig kule cup and core. Bonda kuler er ofte i flere tilfeller laget for å passe bra med kraftige patroner også, og det kan føre til at de er for harde for standard ammo, og ikke vil ekspandere raskt nok i hastigheten.

 

En god kule som fungerer hele tiden i alle tilfeller kan lett gå an, men det kan også være små vrient å få det til, fra slette til fjell. Men der har 7x64 en veldig fordel da den takler tunge kuler i god hastighet , og med litt prøving også lette. Kanskje en av de beste en kan se på Scirocco , men hadde jeg hatt en 7x64 så pga flere faktorer og valgt bonda, Geco Plus . Eller Brenneke TOG .

 

Ellers så hadde det vært Hornady , Sierra, eller Norma , eller Nosler, og noe for lang hold. Men det er forskjeller på det også. Endel forskjellige valg en må ta og noen kan være like bra rimelige som dyre også.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er derfor best å lage en ladestige, og teste i sitt eget våpen. Bare variere 1 ting av gangen, og ikke sjonglere for mye med kule/hette/hylse/krutt..

 

M

 

 

Eg forstod på Gunwerks taushet at eg var på jordet i mine antagelser. I blant kan taushet vera eit godt svar.

 

Så nå har eg googlet og lest i det vide og det breie. Eg ser ein del ladelitteratur frå USA opererer med ladedata til 7x64, men då står det at dei er basert på ladedata til 280, men at dei legg 5% under i ladning. Så då antar eg at det bør vera safe å byrje på 95% av min. ladningen for 280.

 

Testament er skrevet, berre sånn i tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er derfor best å lage en ladestige, og teste i sitt eget våpen. Bare variere 1 ting av gangen, og ikke sjonglere for mye med kule/hette/hylse/krutt..

 

M

 

 

Eg forstod på Gunwerks taushet at eg var på jordet i mine siste antagelser. I blant kan taushet vera eit godt svar.

 

Så nå har eg googlet og lest i det vide og det breie. Eg ser ein del ladelitteratur frå USA opererer med ladedata til 7x64, men då står det at dei er basert på ladedata til 280, men at dei legg 5% under i ladning. Så då antar eg at det bør vera safe å byrje på 95% av min. ladningen for 280.

 

Testament er skrevet, berre sånn i tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Ja @Mullins ganske enig med deg. Kompromis gjelder det meste i livet, og de forskjellige kulene til bruk ved variert jakt er ingen unntak. Dessverre er den berømte "en til alt" rimelig urealistisk. Følgende mitt personlig syn ville en 175gr Partition/Interlock/HMK være idell til bruk i 7x64 hvis man regner med større kløvvilt til maks. 200 m avstand. Samme gjelder når man er invitert et ukjent sted og trenger knall & fall for å være på sikre siden. Samme ved jakt i nærheten til terrengens grensen. Ønsket hastighet i så fall V0 = 850m/s.

 

Ved samme type jakt med bondede Premium kuler skulle prosjektil - vekten ikke overskride 150gr pga. flat kulebane, tilstrekkelig hastighet og dermed energi til kontrollert ekspansjon. Ideelt sett fra min side 140gr. AB, 150gr Scirocco II og 150gr TOG med en VO mellom 880 - 920 m/s. Både "myke" 170gr Geco Plus og 170gr Hammerhead gjør også en god jobb.

 

Jakt på lengre distanser tom. 350 m f.eks. på fjellet eller i Alpene er den klassiske "lekeplass" for alle konvensjonelle (ikke bondede) med optimert sekant profil. I 7x64 er det fortrinnsvis Hornady ELD - X (RWS Speed -Tip), men Geco Express og Hornady SST får også jobben unnagjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er det mulig å få sett hvor utrolig presise en god rifle i 7 x 64 kan bli. ;) Resultatene har blitt nådd med en vanlig østerriksk boltrifle (uten demper) montert med et Swaro Z 4 jaktkikkert (3 -12 x 50) under en test. 100 meter fra benk og på papp. Fabrikkladd 11,5g /177gr (TIG)  fra Brenneke samlet 3 skudd på 8,7mm og fabrikkladd 10g / 155 Geco Express på 9,8 mm. På 200 m og elektroniske skiver samlet Brenneke (TIG) 3 skudd på 36,4 mm. Jeg må dessverre innrømme at dette (for meg ikke tilfredsstillende) resultatet skyldes mest sannsynlig dårlig avtrekk fra min side. Uten denne personlige feilen ville jeg ha fått < 20 mm til. Med Geco Express ble det en fabelaktig samling fra 14,2 mm på 200 m.  Har man en slik "skytemaskin" i kraftfull 7 x 64 får man så klart anvende komboen på jakt på lengre hold også. Selvfølgelig først etter verifiseringen av treffpunkt / presisjon over alle ønskede avstander og mye trening! Da finnes mange gode prosjektiler som klarer av jakt til 250 m, men fra 300 og litt utover dette burde man stille ekstra krav pga. kulebane og ikke minst vind. For meg personlig betyr det ladning av Hornady ELD - X og M som finnes begge to med 162 gr / 10,5 g som er nesten ideell med hensikt til 7 x 64. Jeg skal få gjort jobben sammen med en god venn av meg som er profesjonell i hjemmeladning og mye mer lidenskapelig for faget enn hva jeg er. Kulene kan problemløs settes langt ut pga. lang overgangskonus / "friflukt" i 7 x 64, og med dette høstes enda mer hastighet og presisjon. Vi regner da med V/0 fra ca. 900 m/s. Tiltenkt jakt på fjell til 300 m og med matchkulene "papirarbeid" ut til 500 m.

2016-10-19 15.29.01.jpg

2016-11-22 14.23.33.jpg

2016-11-22 12.28.31.jpg

2016-11-22 12.51.46.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enda mer konkurranse på markedet vedr. blyfrie patroner i 7x64. Det er meget gledelige nyheter synes jeg, fordi vi som konsumenter får enda mer å velge imellom og det til mer overkommelige priser. Norma lanserte sin Ecostrike endelig også i 7x64 med 9,1g / 140gr. Suverene hastigheter, V0 = 910 m/s, og en forholdsvis god BC 0,443 kjennetegner Ecostrike i 7x64. I midlertid finnes det mange gode blyfrie varianter til favorittkaliberet, men Normas Ecostrike skal jeg i hvert fall teste på jakt.  d418d9dd323241e0b2ab794ec04202a9.aspx?id

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakt & Friluft selger på sine internett sider Premium RWS 7x64 EVO (159gr) til 28.- NOK smellen og skal ha all ære for dette. :DDet er en faktisk en veldig god pris, og gjør det mulig til å unngå hjemmelading av 7x64. Bondede EVO er på høyde med de beste andre prosjektilene av dette genre og topp komponentene fra RWS (hylser) et ønsket biprodukt. Prisen til EVO er dermed på lik linje med liknende produkter av de såkalte "store tre", noe som vil hjelpe til ved utbredelsen av dette famøse kaliberet. Håper bare på at RWS HIT (Barnes 140gr) blir også snart med på listen. Alene J & F selger to varianter av gode bondede i 7x64, nemlig Geco Plus og RWS EVO til veldig overkommelige priser. Tid for 7x64 Brenneke! :D

7x64 EVO .jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg falt for fristelsen, og tok sjansen på å teste skyteforming av 30-06 hylser. Eg heilpresset først i 7x64 die, og lada opp med minimumsladning N150 og 100 grs Sierra Varminter. Dette fungerte brillefint. Hettene stakk litt ut på nokre av hylsene, men det trur eg er naturlig under skyteforming av hylser med skulderen for langt nede. Eg har lada dei 3 ganger etter dette med mine vanlige ladninger og kuler, og det virker ikkje til å vera noko problem. Eg heilpressa og første lading etter skyteforming, mest for å få hylsene litt lenger. Etter dette har eg halspresset med Lee Collet. Denne fant eg ikkje i 7x64, men etter å lest dimensjonstall til auget ble stort og vått, klarte eg ikkje sjå nokon grunn til at ikkje .280 rem Lee Collet dia kunne brukest. Eg tok sjansen og kjøpte ein, med topp resultat.

 

Det einaste eg følger litt ekstra med på er halstjukkelsen, men eg har ikkje funne nokre som er for tjukke ennå.

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎05‎.‎2017 den 8.50, aresm skrev:

skyteforming av 30-06 hylser

Veldig interessant. Har søknad inne på 7x64 nå, og har en haug med engangskutte 30-06 hylser som  ikke har noe våpen å brukes i for tiden. Jeg bestilte Lee PaceSetter Dies. Der er det 3 dier, men ingen Collet, bare kuleisetter, full size og krympe die. Hva som er vitsen med den krympe dia skjønner ikke jeg. Men at .280 rem Collet kan brukes til  halspresse 7x64 er jo bra. Slippe å smøre er jo topp.

Link to comment
Share on other sites

Eg prøvde nokre 5 skudds serier i dag, 2 med 7x64 hylser og 2 med skyteforma 30-06. Eg kan ikkje sjå forskjell på desse samlingane. Alle låg mellom 14 og 19 mm, og mine labre skyteferdigheter gjer at eg ikkje kan konkludera med at den eine er bedre enn den andre.  100 meter btw.

 

Derimot så sjekka eg lengden på fabrikknye Normahylser som eg kjøpte i vinter. Det viser seg at dei 48 (skulle vert 50 i pakken) hadde ei snittlengde på 63,40 mm. I samme  leia som dei 30-06 hylsene. Minste trimlengde er satt til 63,75 til 63,80. Så Norma er ikkje heilt innanfor med QCen sin, så då bekymrar heller ikkje eg meg for at 30-06 er litt kortare enn 63,80 mm.

 

Any views on dette med hylselengder?

 

Og btw @znopi

 

Får du tak i .270 win hylser, så skal desse vera ennå bedre enn 30-06 til omforming. Men det florerer ikkje akkurat med 270 rundt på banene.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, aresm skrev:

Men det florerer ikkje akkurat med 270 rundt på banene

Nei, men norma i 30-06 har jeg mange av fra før ( ca 240 stk engangskutte) og det er stor tilgang på dette på skytebanene rundt om. Gleder meg til jeg får 7x64 løpet mitt (til Blaser R8), det er på vei så om ikke alt for lenge skal det testes.

Bestiller Collet die til .280 rem så følger jeg oppskriften din aresm.

Kommer og til å kjøpe meg original hylser som utgangspunkt, og litt fabrikk ammo som referanse når jeg skal lade og måle hastigheter.

Har du målt om originale norma hylser til 7x64 rommer mer eller mindre enn 30-06 hylsene?

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

sparing i en rar ende

Sant nok. Men kjekt å få brukt opp de hylsene som jeg allerede har. Collet i .280 rem kan uansett brukes på original hylsene også. Så fokuset er ikke så veldig på sparing, mer å utnytte de resurser som er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Mastodon skrev:

12 kr for en Norma Hylse. Blir billig etter 10-20 omladinger

Jada, og original hylser blir da også handlet inn pluss fabrikk ammo. Men om noen i tillegg ønsker å utnytte ett eget lager av 30-06 hylser så kan vel det umulig plage noen, eller????

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, znopi skrev:

Jada, og original hylser blir da også handlet inn pluss fabrikk ammo. Men om noen i tillegg ønsker å utnytte ett eget lager av 30-06 hylser så kan vel det umulig plage noen, eller????

Jeg er fysen på dette kaliberet selv, derfor kikket jeg på dette i går kveld. Jeg ble overrasket over at det er like billig å lade 7x64 som 6,5/.308/.30-06..

Nei, det plager ingen, men jeg liker å ha riktig bunnstempel:) 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Mastodon skrev:

riktig bunnstempel

Ja særlig om en har, eller kommer til å ha 30-06, så forveksling unngås. For meg så ble det 7x64 i staden for 30-06 av den simple grunn at jeg hadde lyst :)

 

En annen ting: har noen prøvd Geco hylsene? Geco har prisgunstig fabrikk ammo i 7x64, så det hadde vært greit å høre om noen hadde noen erfaring i hvordan disse var å lade med. Og hvordan disse er i forhold til norma sine (i original kaliber med riktig bunnstempel :) ). Da gjerne om de er passelig jevne i vekt og volum.

Link to comment
Share on other sites

Geco blir laget av RWS i Fürth Tyskland, og de holder jevnlig på høy kvalitet. MEN, dersom du kjøper first class ferdig ladd 159gr EVO fra RWS til 28.- NOK for smellen (J&F) får du også original RWS hylser som gave på toppen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...