Jump to content

Rhino, North Fork eller RWS Evolution i 9,3?


jerognal

Recommended Posts

Da er man på leit igjen etter ny god kule til hjortejakta. Accubond'en blir det ikke i år....

Et av de tre ovennevnte alternativ blir det.

Noen med erfaring?

 

North Fork har fungert supert i 6,5 men blir den for hard for 9,3? Vet at den er takknemlig å lade grunnet lavere trykk.

Rhino har jeg aldri prøvd men frister. Har et prakteksemplar liggende som har gått gjennom en elg....

RWS Evo har jeg hørt mye positivt om, men er ikke på lager foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med god gammel partition??

 

Fra .338" og oppover er deleveggen vesentlig lengre fram, typisk restvekt 85%+. Lett å få suveren presisjon med og I 750ca ca som du får med 150/203 (59/58grs) er kulebanen anstendig også.

 

Av de du nevner er 250 NF og 235/250 Rhino like gode. 250 NF er hakket bløtere enn Rhino/Hippo

Link to comment
Share on other sites

Nei mulig at Partition har forbedret et par ting, men fullstendig havarerte kuler i min 6,5-tid på jakt frister ikke til gjentakelse....

 

Ang. anstendig kulebane så er det bare et spørsmål om hvor mange klikk... :-) Noen blir det alltid til 200 med 9,3

 

Mulig jeg heller mot Rhino, rett og slett fordi jeg ikke har jakta med de før... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada opp noen Rhino til min 9.3x62 og testet i is på 100m og 200m

Nå hadde jeg 750m/s i utgangshastighet. Presisjonen var det ingenting å si på. Ekspansjonen derimot, den var nesten fraværende på 200m (for dårlig på 100m også). Tatt etter hukommelsen så åpnet den seg til 9.7mm på 200m og 11-12mm på 100m

 

Jeg la kula på hylla istedefor å gi den mere fart...

Link to comment
Share on other sites

Min test viser i alle fall at den ble for hard. For hard til at jeg gidder å teste mer.

Mange sverger jo til både Rhino og A-frame i nettopp 9.3x62

 

Barnes TSX eller den nye utgaven av Lapua Naturalis kanskje?

 

Selv havnet jeg på Oryx, den ekspanderer hver gang :) Noen kg kjøtt fra eller til spiller ikke så stor rolle for min del

Link to comment
Share on other sites

Barnes er uaktuell grunnet rikosjettfaren. Fik en i retur etter gjennomskyting av bukk. Da ble de valgt fort vekk...

Oryx funker altfor godt. Vil helst kunne spise dyret.... :-)

 

Naturalis har eg sett ekspansjonsproblemer med i test så den er heller ikke aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke nevnt Woodleigh?

I 35 Whelen (9x63) som er til forveksling lik 9,3x62 har jeg i mange år brukt 250 grs Woodleigh både RN og PP på hjort, dåhjort, villsvin og rådyr.

Samme kula ble også brukt i Sørafrika i en 338 Winmag (250 grs RN) på vilt fra små steenbok, til waterbuck og zebra.

Alt med meget godt resultat.

 

God restvekt, vanligvis tre skarpe "vinger", god presisjon og meget pene slakt.

Den er blitt min favorittkule i de kalibrene jeg jakter storvilt med nå (30-06 og 338 Winmag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun Woodleigh PP nå.

RN funger bra i de hastighetene 35 Whelen og 9,3x62 har, men PP er mer fleksibel og åpner ikke opp riktig så kjapt, gir god dybevirkning og gjennomskyting på hjort.

Brukte også 150 grs PP i 308 Win i England på muntjac og dåhjort, og slaktene mine var direkte vakre sammenlignet med dyr skutt med 243 Win og 270 Win med Nosler PT.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt elg med 250 NF i 9.3x62. Den daua den, uten at jeg fant kula etterpå. Tror NF-kvaliteten kan ha gått litt ned de siste årene etter at produksjonen ble oppkjøpt. Tror A-frame blir for hard, mulighens rhino også

Link to comment
Share on other sites

Man får jo Rhino ned i 235gr vel?Lad til rundt 800ms,så tenker jeg den gjør jobben..Woodleigh og Partition er ikke dumme kuler i 9,3.Det jeg har sett av Nosleren så har den ikke vært så voldsom som i 30 og mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

A-Frame er nok på grensen for hard i 9,3. har sett uekspandert prosjektil etter gjennomskyting på elg.

Alle kuletester jeg har kommet over er entydige i forhold til A-Frame. God ekspansjon og høy restvekt. I den siste testen jeg leste var kulene testet ut til 400 meter.

Dette stemmer med de kuler jeg har funnet igjen, skutt i 9,3 og 308 ut til 130 meter.

 

Finnes det tester som viser at A-Frame ikke ekspanderer så er jeg svært interessert i linken...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ikke prøvd A-frame, mulig det er bare en myte at den er hard ?

Jeg leste Jørund Lien hadde satt 250gr A-frame som den optimale elgkula til 9.3x62

 

Mitt kriterie til en kule til storvilt er at den skal være fullt ekspandert på i hvert fall 200m

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldri sett en test som viser at A-Frame er for hard. Har brukt denne i mange kaliber fra 308 til 458 og aldri vært misfornøyd

 

Finnes det tester som viser at A-Frame ikke ekspanderer så er jeg svært interessert i linken...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er hva Rifleshooter skriver om Swift A-Frame 180 grain kule skutt i 300 win mag. TTSX, Trophy Bonded, Interbond, Accubond, Partition, Core-Lokt Ultra Bonded, A-Frame og Scirocco II var med i testen.

 

Swift A-Frame

Second only to the Barnes TTSX at retaining weight, the Swift A-Frame hits like a Louisville Slugger, penetrates like a depth charge and kills extraordinarily well. Constructed much like the classic Nosler Partition, it boasts bonding to reduce the risk of core/jacket separation and to enhance retained weight. Though some consider it a bit finicky to coax accuracy out of, and it can’t compete with the aerodynamics of the boattailed, polymer-tipped bullets in this test, there are few better smashers when very deep penetration on heavy-boned, big-bodied game is needed.

 

After shooting into gel at 50 yards, the recovered, expanded A-Frame measured 0.58 inch and weighed 177.3 grains, for 98.5 percent retention. Penetration was an above average 24.5 inches.

 

Though it had lost more velocity at 400 yards than any of the bullets tested, performance was outstanding. The recovered projectile measured 0.55 inch in diameter and weighed 177.4 grains (almost exactly the same as the 50-yard test), again giving 98.5 percent weight retention. It penetrated 31 inches of gelatin. Fantastic.

 

That toughness makes the A-Frame a prime choice for the biggest animals in North America, as well as on African plains game, and provides versatility to the hunter who wants to carry one load for everything from small deer, such as Sitka blacktails, up through the bigger bears.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Swift A-frame kan være for hard, jeg prøvde den i 358 Win med dårlig resultat. To hjorter, to lungeskudd, ingen ekspansjon.

Det man ikke vet er om det er forskjell på ulike lot.

Jeg bruker A-frame til det meste av jakten, og jeg har ikke funnet noen kule som er bedre.

Men i 9,3 bruker jeg 286 gr kuler, den beste jeg har prøvd er Woodleigh, men Lapua Mega fungerer utmerket og er en god kule i 9,3 hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 250gr Swift A-frame i 9,3x57.

Fin ekspansjon selv om hastigheten i dette kalibret er lav.

Laget stort fint hull i en voksen ( slaktevekt 165kg ) elg.

Kjenner mange som bruker denne kula i 9,3x62 og alle er fornøyde.

Påstander om at den er for hard er helt ufirstålige for meg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En test av A-frame i 300winmag er kanskje ikke så aktuel sammenlignet med 9.3x62 ?

Jeg mener det motsatte fordi den aktuelle testen er gjennomført på hhv 50 og 400 yards. På 400 yards har 180 grains kula en hastighet på 669 m/s og ekspanderer nesten like mye som på 50 yards. Dette stemmer forøvrig bra med tallene Swift oppgir. http://www.swiftbullets.com/products-s/1819.htm

 

Nå er ikke 9,3 kaliberet man vanligvis bruker på 400 yards, men innenfor vanlige avstander bør det ikke være noe tema med utilstrekkelig ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Woodleigh, dette er en kule plukket ut av en waterbuck i Sørafrika, skutt i brystet forfra på ca 80 meter, og funnet igjen i levra.

Waterbuck er som en stor kronhjort i kroppen.

Kaliber 338 Winmag, 250 grs Woodleig RN, restevekt 235 grs.

(RN ekspanderer mer enn PP).

Uansett, bukken hev seg rundt, raste ut 10 meter og døde.

Jeg skjøt også en stor zebra med samme ladningen pluss nyala, vortesvin og flere mindre antiloper.

Dette var eneste kule vi fant igjen, og stort sett var det knall og fall med stor og rask utbløding.

 

Edit: ser at du allerede har bestemt deg for NF, sikkert ikke dårlig valg det heller, og skitt jakt! :wink:

 

woodleigh338001.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Gammel tråd som trenger update....

Jakta med NF og den var nyyydeliog mtp slakt og virkning. Men nå er jo NF lagt ned så finnes ikke mer. Så i år var det tilbake til Accubond i en fei men sjit au.... her ble det MYYYYE gris gitt.....

Eg og naboen har nå i år tatt 3 hjort med Accu i 9,3. Alle var sprengt vom på uansett skuddvinkel og treffpunkt. Min ene kule hadde vinkla noe så jævli etter treff bakom bogen. Kula kom ut langt bak i vommen!!!! Reint sideskudd på 40 mtr.... Noe merkelig har hendt med Accubond-produksjonen.

 

Nei får vel høre på Bigbore å rett og slett bruke A-frame i 9,3 og. Bruker den i 6,5.....

 

Har prøvd RHino men de fikk eg ikkje til å gå i det hele tatt. Presisjon over 2xA4 ark på 100 mtr..... helt ubrukelig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, jerognal said:

update

 

Har du vurdert disse: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6178&prodid=16758

TOG kula er loddet og holder bra sammen i forhold til Accubond. Nå har jeg stort sett hatt greie slakt på de få elgene jeg har tatt med Accu, men på meg virker TOG å være mer retningsstabil og gir greie slakt. Litt for lite elg felt til å gi noe helt sikkert svar (skuddvinkel og avstand vil jo være av betydning). Presisjonen har jeg vært veldig fornøyd med (det samme kan jeg si om Accubond - svært presis i 9,3).

For øvrig begynt med homogen/mono kuler i 9,3 også. For tiden er det Hornady GMX som jeg bruker. Litt særere på presisjonen i forhold til TOG, men når jeg ladet denne litt ned til moderat nivå så er den rimelig grei. Gir greie slakt. Blodslått på inngangssiden, men det er ikke til å unngå om avstanden er kort.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...