Jump to content

Tennhettetilslag som "går feil vei".


Saul

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Brno Super i 7x65R, hvor selve tilslaget i tennhetta "brettes" utover (se bilder), og inn i hullet til tennstiften, slik at den er hard å knekke etter skudd.

Gjelder kun rifleløpet, gjelder alle skuddene, og er med fabrikkammunisjon. (Blaser cdp, produsert av RWS.)

I følge forrige eier skjer det samme med Norma oryx, men der ryker tennhetta når man brekker våpenet.)

Tennstiften har vært sett på av børsemaker, som mente den var helt i orden.

 

Jeg har ingen hjemmeladingerfaring, men ser ikke ut som overtrykk, da den ikke er "flat".

 

Hva skyldes så dette, og hvordan kan det fikses?

 

2xLuGznl.jpg

di3jSQQl.jpg

DAmAwapl.jpg

 

Høyoppløselige bilder kan fås fram ved å åpne bildene i eget vindu, og ta bort siste l'en i navnet.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med nevnte våpentype, de som jobber med slike, ser sikkert en gjenganger? Sjekk med Importør/kompetent bøssis. Denne løser du ikke hjemme i stua. Og den MÅ sjekkes av en som er kyndig i sitt fag.

Men en ting kan jeg love deg, ikke skyt mere med pangen din, FØR det er fiksa. Dette problem vil bare eskalere, og med det mener jeg at du vil blåse ett hull i tennhetta(dær tuttelutten din, stikker ut. Du er veldig nære, som det er. ). Og med denne type våpen, kan du få en dose kruttgass midt i fleisen. Det ønsker du IKKE...

Fabrikkpatroner skal vær safe i alle våpentyper, men det ser ikke slik ut i ditt tilfelle. Selv om tennhetten(buen ytterst på hetta) indikerer normaltrykk, HAR du for MYE trykk for DIN kombinasjon.

Hjemmeladder ville prøvd en "hardere" hette, men det er ikke en fix, bare symptomdempene, som forsvinner etter hvert. Og du er like langt.

 

Jaja, mye tåkeprat! Hva er egentlig feil?

 

1A. Kombinasjon indre diameter tennstifthull/ytre diameter tennstift, har for stor klaring.

1B. Nytter det å lage en ny tennstift med større diameter, slik at klaringen blir mindre?

1C. Ikke sats på dette, det er en dårlig løsning.

1D. Hvorfor det?

1E. Hullet er for stort, uansett klaring. Trykket skyver tennhetten inn tennsttifthullet uansett.

1F. Hva da?

1G. En av løsningene er å lage tennhettehullet mindre.

1H. Etter som jeg ser på bilde er det ikke en duppeditt som kan skruves ut(som inneholder tennstifthull etc)

Det må sveises eller lages en hylse som presses dærinn, Med mindre indre diameter. Tennstift dreies/slipes ned for å passe dette hull.

1I. Fix ferdig komplett.

 

Hmmm, når du ser inn i tennstempelhullet, ser du en form for "kon"(en skrå kant) ytterst i tennstempelhullet?

Kom våpenet med en slik "kon" som ny, merker du bare litt til dette(tennhetten presses bare litt inn hær) Etter hvert blir denne "kon" større og større.

Den åpner liksom opp tennhettehullet. Og det kan hende du ser at det ikke er rundt, men ovalt?

Små partikler fra hetten legger seg hær, samt når du åpner mekanismen "brekker" det en bit av hetten. Dette "koser" seg inne i hullet ditt, etc. Noe i den retningen ihvertfall.

 

Tennstiften kan ha hatt for liten diameter/form på tuppen sin fra fabrikk/ for stort tennstifthull etc(god norsk, he?), men men. Masse synsing, men kvalifisert synsing.

Snakk med en bøssedoktor som kan dette. Det finnes MANGE av dem. Men de svarer ikke så mye på forum, eller når du spør. Blir lei av "gnag", og det å dele informasjon i hytt og pine.

RING. Fortell hva problemet er. SPØR. Kan du fikse dette. Hører du ett høyt/solid/kraftig JA, i den andre enden av røret. LEVER inn pangen din til reparasjon.

OG slå deg til ro med dette: Det er ingen BILLIG fix du har fått............

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info.

 

Forrige eier hadde en hylsepunktering, men har vært hos børsemaker for fiks siden det. Forstod det som at fjæra ble slakket litt, som trolig var helt feil fiks. (Vet ikke hvilken børsemaker det var.)

 

Jeg har også hatt den hos en børsemaker, uten at jeg hadde like mye data som nå, da sa han at nåla så helt fin ut. Som man ser av ene bildet over, så er det ikke åpenbart at hullet er for stort, men I guess the proof is in the pudding.

 

Noen tips til børsemakere med god brekkvåpenkompetanse for å fikse slikt? Gjerne i relativt kort avstand fra Oslo.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo har du vel

 

Norsk Jakt på Lysaker.

Intersport Bogstadveien.

Div. XXL og G-sport.

(Jakt og Friluft la vel ned.)

 

Rundt Oslo har du

Landrø på Lillestrøm.

Villmarksbutikken på Jessheim.

Winge og Rygge Våpen i/utanfor Moss.

Det er vel nokon på Hønefoss og Kongsberg.

 

Eg har ikkje fått reparert brekkvåpen, erfaringa mi er sluttstykkefiksing/demper/kikkertmontasje på div. våpen, og dei eg har prøvd er Norsk Jakt, Winge og Rygge.

 

Winge sender børsa til ein annan børsemaker, og det tek si tid. Norsk Jakt og Rygge har fiksa ting fort og greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da er det på tide med en oppdatering her, i tilfelle tråden er aktuell for andre enn meg.

 

Årsaken til "feilen" er at siden kombien er et systemvåpen, som kan være både hagle, kombi og dobbeltrifle, har man valgt å bruke haglestørrelse på tennål.

Dette i kombinasjon med relativt høyt trykk i 7x65R, fører til overnevnte problemer. Det var altså ingen skade på hull eller nål, bare smådårlig design.

 

Det var ingen kø av børsemakere som ønsket (eller kunne) fikse dette for en edruelig pris, men etter et års venteliste ser ting nå slik ut:

etter2.jpg

 

Som bildet viser, er det drillet et hull og satt inn hylse med mindre diameter på hullet, og ny passende tennål.

 

Og etter prøveskyting er jeg meget fornøyd, selv om løsningen muligens er noe overkill i forhold til å velge veikere kaliber, eller lade slappere ladninger selv.

Edited by Saul
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først XXL, som forsøkte forskjellige nye dimensjoner på tennål. De ga til slutt opp, og forhørte seg med Vågsland.

Som førte til at jeg fikk en god beskrivelse av hva som måtte gjøres, men at XXL ikke hadde utstyr til å gjøre det. Måtte ikke betale noe for dette, og opplevde det som god service.

Forhørte meg med flere andre børsemakere også, men husker ikke hvilke.

 

Snakket deretter med Vågsland selv, og leverte våpenet dit.

Trolig relativt mye, lite spennende, arbeid for lite penger, så det tok sin tid.

Kjempefornøyd med pris og arbeid, selv om forventningstyring og kommunikasjon ikke var helt i vater.

Link to comment
Share on other sites

Ja, modellbetegnelsen tilsier at den ble solgt som kombi, så jeg vil anta at alle har samme dimensjoner på nåla.

Dette kan selvsagt ha endret seg i løpet av de årene den ble produsert, mitt eksemplar er fra '74

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...