Jump to content

Pedersens Våbenlager omtalt i Fedrelandsvennen


Kiwi

Recommended Posts

Klart som blekk at politiet har gjort beslag i et stort antall våpen,spesielt når det gjelder en våpenbutikk,meget mistenkelig spør du meg,hva annet skulle de solgt der,zalo og smuglersnus?.

Om jeg leste artikkelen riktig er ikke beslaget gjort (bare) i butikk:

Politiet har ransaket flere adresser i Kristiansand de siste dagene. Etter det Fædrelandsvennen får opplyst er det funnet og tatt hånd om et stort antall våpen.

 

- Vi har gjort beslag, blant annet i våpen. De vil bli undersøkt, sier Frode Smith i Kristiansand-politiet.

 

Nå sitter en igjen i varetekt med utvidet siktelse i følge fvn.no, hva straffeloven 191 innebærer eller hva som må legges til grunn vet ikke jeg.

 

Hvis bildet som er brukt i artikkelen stemmer med situasjonen nå (butikk stengt for varetelling / "varetelling") og skriften under bildet med at politiet gjorde undersøkelser i butikken torsdag og fredag. Så ser jeg ikke hva som er suspekt med journalistens dekning av saken. Men det er kanskje bare meg?

Link to comment
Share on other sites

hva straffeloven 191 innebærer eller hva som må legges til grunn vet ikke jeg.

http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/%C2%A7191

 

§ 190. Ulovlig befatning med skytevåpen, eksplosiver og utgangsstoffer for eksplosiver

§ 191. Grov ulovlig befatning med skytevåpen, eksplosiver og utgangsstoffer for eksplosiver

§ 191 a. Befatning med skytevåpen eller eksplosiver i den hensikt å begå en straffbar handling

§ 191 b. Befatning med skytevåpen mv. i den hensikt å begå en grov straffbar handling

 

Det er med andre ord en alvorlig siktelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er Våpenlovens §191.

"§ 191. Grov ulovlig befatning med skytevåpen, eksplosiver og utgangsstoffer for eksplosiver

Grov ulovlig befatning med skytevåpen, ammunisjon, eksplosiver eller utgangsstoffer for eksplosiver, straffes med bot eller fengsel inntil 6 år.

Ved avgjørelsen av om befatningen er grov, skal det særlig legges vekt på

a) hvilken type og hvor stort omfang overtredelsen gjelder, og

b) om den av andre grunner er særlig farlig eller samfunnsskadelig."

 

Slått på målstreken (med med feil henvising) :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Toxo: Man trenger ikke å se til Sverige for slikt, det samme skjer selvfølgelig også i Norge. Og igjen kan en jo lure på hvem som er den største skurken her. SVJV har flere politidistrikt på sørlandet (og sikkert andre steder) godkjent gjentatte partier med tysk-plomberte våpen. Disse er bedre egnet for re-aktivering enn våpen plombert etter gjeldende norske regler.

 

Nå kan en jo si at det er forskjell på dette og de som faktisk gjør jobben, men på den andre siden er jo politiet regnet som faginstans på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Etter det Fædrelandsvennen får opplyst er det funnet og tatt hånd om et stort antall våpen.

 

at disse våpnene er tatt hånd om (ikke beslagslagt?) behøver vel slett ikke bety at de er ulovlige... ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, som tidligere påpekt med analogien om svenskene.. ;)

 

Når det er tatt beslag i et "stort antall våpen" i en butikk som mest sannsynlig har et "meget stort antall våpen" stående i hyller og skap trenger det ikke bety så mye.

 

Håper at PVAS og deres ansatte kommer godt ut av det, så lenge ingenting straffbart er bevist.

Link to comment
Share on other sites

Nei, som tidligere påpekt med analogien om svenskene.. ;)

 

Når det er tatt beslag i et "stort antall våpen" i en butikk som mest sannsynlig har et "meget stort antall våpen" stående i hyller og skap trenger det ikke bety så mye.

 

Håper at PVAS og deres ansatte kommer godt ut av det, så lenge ingenting straffbart er bevist.

 

Jeg gjentar mitt tidligere sitat fra fvn.no:

Om jeg leste artikkelen riktig er ikke beslaget gjort (bare) i butikk:

Sitat:

Politiet har ransaket flere adresser i Kristiansand de siste dagene. Etter det Fædrelandsvennen får opplyst er det funnet og tatt hånd om et stort antall våpen.

 

- Vi har gjort beslag, blant annet i våpen. De vil bli undersøkt, sier Frode Smith i Kristiansand-politiet

.

 

Så det som omtales som "ett stort antall våpen" er ikke ene og alene tatt ut fra butikken. Om jeg har forstått /lest riktig er det hovedsakelig vært gjennom gang av data og inventar i butikken. Men det er min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Sabeltann & CO er jo allerede godt bevæpnet. Større sannsynlighet for at det er Julius og vennene hans som har drevet noe Monkey Business her. Synes jeg så noen merkelige fyrer med dårlig ganglag som spanet på PVAS butikken sist jeg var der!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden det sikkert er folk fra pressen innom her fra tider til annet, er det neppe lurt av folk her å spekulere for mye, synlig for offentligheten. Vi trenger IKKE overskrifter som "på et ledende våpenforum spekuleres det i ..."

 

Da er det bedre med "ingen kommentar, og jeg vil ikke spekulere".

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Var usedvanlig mye selvjustis her. Trur mange her inne ønsker at PVAS kommer helskinnet gjennom dette. Våpenmiljøet i Norge er avhengig av at vi har seriøse aktører og ingen kan påstå at vi har for mange forhandlere, så det er ikke rart at folk er opptatt av dette og trenger å ventilere litt.

Det kan godt være at både politi og presse ser innom her av og til, men det skal da ikke frata oss retten til å tenke høyt, og være bekymret.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den 16.mai leste jeg en artikkel om at det var avdekket ulovlige våpensmier i Sverige, som ombygde

gass- og startvåpen til skytebare sådanne.

http://www.nrk.no/nyheter/illegale-vape ... 1.12948490

Mon tro om det kan være en sammenheng her.

T :-)

 

Hvordan i alle dager klarer du å komme på en slik idé?

 

Tja, tanken bør vel egentlig ha streifet flere enn meg.

Først og fremst virker det usannsynlig for meg at et slikt renommert og seriøst firma som Pedersens Vaabenlager er involvert i ulovlig våpensalg. Disse folkene er altfor profesjonelle og de har for meget tape i forhold til gevinsten.

 

Men HVIS man i etterforskningen av disse våpensmiene (svenske eller norske) finner en kasse med startpistoler som stammer fra PV, så er det naturlig å etterforske dette. Om enn de er lovlig solgt så bør/burde det kanskje ringe ei bjelle om en og samme person kjøper et titalls slike våpen. Så etterforsker man firmaet som leverer disse varene for å finne ut om hvorfor den bjella ikke ringte, eller var utkoblet da den skulle ringe. Og hvorfor og hvordan det forholder seg slik.

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Trist og leit med negativ publisitet for innehaver av butikken, og for alle våpeneier og brukere generelt!

Håper vi med tiden får god innsikt i saken.

 

Personlig synes jeg det mest interessante vil være å vite hvilen del av det aktive skyttermiljøet de siktede representerer, og til hvilke skyttegrener og forbund eventuelle lovbrudd kan knyttes.

 

Nå er dette et enkelttilfelle, og jeg kan bomme mye på skiva, men jeg har veldig vondt for å se dette i sammenheng med den våpenbruken de aller aller fleste av oss bedriver.

 

Resten var OT, og passet ikke her!

Har flyttet det til egen tråd!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Øhh, dette skjønte jeg ikke så mye av.... Logikken din tilsier at XXL deler ut dopingmidler til de som skal gå birken fordi de selger ski.

 

Edit: Mener at dette er en trollepost.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trist og leit med negativ publisitet for innehaver av butikken, og for alle våpeneier og brukere generelt!

Håper vi med tiden får god innsikt i saken.

 

Personlig synes jeg det mest interessante vil være å vite hvilen del av det aktive skyttermiljøet de siktede representerer, og til hvilke skyttegrener og forbund eventuelle lovbrudd kan knyttes.

 

Nå er dette et enkelttilfelle, og jeg kan bomme mye på skiva, men jeg har veldig vondt for å se dette i sammenheng med den våpenbruken de aller aller fleste av oss bedriver.

 

Jeg tror nemlig IKKE det er slik at vi er tjent med at "alle skyttere står sammen".

Den kulturelt baserte og vel ansette skytingen som foregår i regi av NJFF og DFS, står trygt og godt på egene ben!

Det er nok andre skyttegrener/forbund som er veldig godt tjent med at "alle står sammen, og dras over samme kam". Det bedrives helt lovelige, men mere "politisk ukorrekte" og "uspiselige" skyteformer, som jeg mener er en stor "slitasje" og belastning for anseelsen til jakt og skyting generelt. Disse drar nytte av "det gode navn og rykte" til NJFF og DFS, og er en "belastning" for anseelsen i retur!

Det undrer meg at ikke flere i DFS og NJFF stiller spørsmål ved om man er tjent med å stå "skulder ved skulder" med "alle skyttere"!

 

Hvilke hemmelige organisasjoner er det du snakker om? Jeg har iallefall aldri hørt om det du beskriver! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Om enn de er lovlig solgt så bør/burde det kanskje ringe ei bjelle om en og samme person kjøper et titalls slike
:shock::?::?::?:

 

Jeg tror nemlig IKKE det er slik at vi er tjent med at "alle skyttere står sammen".

:shock::?::?::?:

 

Sjeldent jeg blir målløs. Men det er bare så trist å høre at det faktisk finnes slike meninger, at det nesten føles meningsløst å prøve å argumentere. :(

Link to comment
Share on other sites

Trist og leit med negativ publisitet for innehaver av butikken, og for alle våpeneier og brukere generelt!

Håper vi med tiden får god innsikt i saken.

 

Personlig synes jeg det mest interessante vil være å vite hvilen del av det aktive skyttermiljøet de siktede representerer, og til hvilke skyttegrener og forbund eventuelle lovbrudd kan knyttes.

 

Nå er dette et enkelttilfelle, og jeg kan bomme mye på skiva, men jeg har veldig vondt for å se dette i sammenheng med den våpenbruken de aller aller fleste av oss bedriver.

 

Det var jo en brilliant analyse. Skal man forstå det på den måte at jeg som driver med dynamisk i større grad er tilbøyelig til å gjøre noe kriminelt enn de som driver med de kulturelt høyverdige skytegrenene innenfor DFS og NJFF? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok andre skyttegrener/forbund som er veldig godt tjent med at "alle står sammen, og dras over samme kam". Det bedrives helt lovelige, men mere "politisk ukorrekte" og "uspiselige" skyteformer, som jeg mener er en stor "slitasje" og belastning for anseelsen til jakt og skyting generelt. Disse drar nytte av "det gode navn og rykte" til NJFF og DFS, og er en "belastning" for anseelsen i retur!

Det undrer meg at ikke flere i DFS og NJFF stiller spørsmål ved om man er tjent med å stå "skulder ved skulder" med "alle skyttere"!

Det er vel akkurat den tankegangen du gjør deg til talsmann for, som noen av oss "tror" ligger bak at store forbund som DFS, NJFF og NSF er "seint på banen" når våpen, jegere og skyttere angripes.

 

Angriperne vet meget vel hvor de skal sette inn støtet - nettopp mot det de kan få "uvitende" til å mene at er "politisk ukorrekt" og "uspiselig". Derfor er det viktig at vi slåss der frontlinjen går.

 

Mange av oss ville gjerne drevet med alle former for skyting - hvis vi hadde hatt tid, økonomi, og anlegg/klubber i rimelig nærhet. Av forståelige grunner må vi velge - jeg er aktiv i DFS, og går på jakt, men skyter ikke konkurranse med hagle eller jaktrifle. Å mene at folk er mer tilbøyelig til kriminalitet enn andre, ut fra hvilke skytegrener de prioriterer, er en hårreisende feilslutning (eller var det et "trolle"-innlegg?).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

virker det usannsynlig for meg at et slikt renommert og seriøst firma som Pedersens Vaabenlager er involvert i ulovlig våpensalg

Som sagt, problembarn finnes i alle familier. At enkelte personer innenfor bransjen gjør ting de ikke skal burde ikke komme som noen overraskelse. Det betyr ikke at PVAS som selskap har gjort noe galt, en utro tjener kan skape mye problemer for et ellers redelig firma.

 

 

Hans Kristian: Ulovlig omsetning av våpen har vel per definisjon ikke mye med det aktive skyttermiljøet å gjøre. Jeg tviler sterkt på at en ser mange av disse våpnene på vanlige stevner. Men at en vil finne slike våpen blant skyttere, jegere, politi og militære bør ikke komme som en overraskelse, det er tross alt de som har interesse av skytevåpen.

 

Og etter hvert som våpen blir mer og mer regulert vil vi nok bare se mer av dette. Det er mange som synes det har blitt utrivelig å eie våpen, som føler at våpen de har kjøpt for egne penger kun er på lån. Voksne og ansvarlige folk som er lei av å stå med lua i hånda for å aller nådigst få lov til å kjøpe et våpen mer enn "tante" på kammerset mener du trenger. Du kan selvfølgelig være uenig i denne situasjonen, men det er faktisk mange som føler det slik. Og en del av disse vil på et eller annet tidspunkt gi faen i lover og regler.

 

Jeg sier ikke at dette er en god situasjon, tvert i mot. Men samtidig er det forsvinnende få problemer med disse våpnene, så hvorfor er forvaltningen egentlig så hysteriske? Er det mulig at det virkelige problemet er en overdrevent reguleringskåt forvaltning?

 

Vi har allerede kommet dit at en AR er lettere tilgjengelig uten papirer enn med. I perioden lowere var frie ble det garantert solgt 2-3000 slike fra norske forhandlere, hvor mange folk tok inn på egenhånd aner jeg ikke. Hvor tror du de har blitt av? Sammen med tidligere praksis på salg av løp er det nok svært mange av disse som har blitt komplettert.

Link to comment
Share on other sites

Om enn de er lovlig solgt så bør/burde det kanskje ringe ei bjelle om en og samme person kjøper et titalls slike
:shock::?::?::?:

 

Sjeldent jeg blir målløs. Men det er bare så trist å høre at det faktisk finnes slike meninger, at det nesten føles meningsløst å prøve å argumentere. :(

 

Kjøl ned indignasjonen en smule.

Jeg trodde at man godt kunne skjønne at dette er politiets sannsynlige tolkning av en slik hendelse. Og altså ikke min personlige mening.

 

Så den absolutte setningen som vel ikke bør gi rom for denne misforståelsen er:

"Om enn de er lovlig solgt så bør/burde det kanskje ringe ei bjelle om en og samme person kjøper et titalls slike våpen, vil nok politiet hevde. "

 

Var da slettes ikke meningen å gjøre deg verken målløs, trist eller handlingslammet på slik en deilig søndag.

Jeezes så lett noen lar seg forskrekke. :shock::?::?::?:

 

 

T :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si at Hans Kristians innlegg her vel er noe av det mest uintelligente jeg har sett på noe internettbasert forum på evigheter! Som aktiv i mange grener i mange forbund blir jeg oppgitt over denne type trangsynthet og ekstreme fordomsfullhet. Dette er grunnen til at deler av menneskeheten ikke utvikler seg pga mangel på evne til å se lenger enn sin egen nesetipp.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Må jo gjerne få svare at høyintelegente fyrer som Eddy, ikke trenger å ha forståelse for at idioter som meg kan bekymre oss for, og sette spørsmålstegn ved at vi skal tas til inntekt for en aktivitet vi ikke deltar i, for et bittelite forbund vi kanskje ikke ønsker å forbindes med!

 

Men som sagt, jeg var klønete OT her, og får nok tåle litt kjeft og henvise til egen tråd :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du, Hans Kristian, baserer din skepsis til de "nye" forbundene på? Mitt inntrykk er at alle skyteforbund jeg har hatt befatning med i Norge er veldig seriøse.

Mange i NJFF, DFS osv. er også tilsluttet mer utradisjonelle forbund, så her drar du også med deg mange av dine egne ned i gjørma.

 

Dessverre frykter jeg at flere tenker som deg, og det vil vi ikke være tjent med på sikt. Vi bør ha så mange forbund som mulig, slik at alle som har en form for skyteinteresse kan finne et forbund som passer for seg, og bli aktiv seriøs skytter. Da kan vi sammen ha en sterk stemme.

Så lenge det finnes slike meninger som dine, i og utenfor skytemiljøet, hjelper det ikke hvor seriøse skyttere vi har, da blir det viktigste og ligge lavt og være politisk korrekt, å da kommer vi aldri ut av den onde sirkelen hvor skyttere lever på nåde under en forvaltning som stadig strammer inn kravene litt etter litt, til også de tradisjonelle skyteøvelsene blir borte.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med tre konkrete unntak, det ene tragisk, og det andre først fremst merkelig. Og det tredje som en hevnaksjon publisert på "tjen folkets" hjemmesider. Har jeg til gode høre at andre en skyttere snakker om at praktisk har dårlig rykte. I langt større grad så har jeg hørt skyting omtalt som tre ting. Noe forsvaret gjør, noe jegere gjør og resten. Vi bli alle omtalt som resten når noe går galt. Å kaste stein innad i glasshus vårt kan ingen vinne noe på.

Link to comment
Share on other sites

Veldig synd for Kristiansand. Vi har Jakt og Friluft en time unna i Arendal, og Rema (XXL). Men Pedersens Vaabenlager er en svært tradisjonsrik bedrift her i byen og dette er veldig leit. Jeg synes PVAS har fått et solid oppsving i service og utvalg etter at junior tok over, og butikken fyller nå nisjen sin svært godt. Veldig leit.

Link to comment
Share on other sites

Pedersens Vaabenlager må kanskje være den eldste innom bransjen i Norge ?

 

Jeg besitter iaf en gammel,.. noe rufsete katalog fra 1955. På den (Katalog nr. 3 /55) står; 1895 - 60 år - 1955

Tror at jeg noenstans også skal ha en fra 1959.

 

Håper virkelig at dette er en feil eller en grov misforståelse.

Link to comment
Share on other sites

Pedersens Vaabenlager må kanskje være den eldste innom bransjen i Norge ?

 

Jeg besitter iaf en gammel,.. noe rufsete katalog fra 1955. På den (Katalog nr. 3 /55) står; 1895 - 60 år - 1955

Tror at jeg noenstans også skal ha en fra 1959.

 

Håper virkelig at dette er en feil eller en grov misforståelse.

 

Beklager OT, men Andresens i Tromsø er eldre

http://www.vapenandresen.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det dithen at butikken antagelig har perifer tilknytning til en av de siktede, og ikke er involvert selv. Forsåvidt ikke overraskende, om man har en bedrift som fungerer på lovlig vis vil det jo være tåpelig å involvere seg i ting som kan sette driften i fare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...