Jump to content

Pedersens Våbenlager omtalt i Fedrelandsvennen


Kiwi

Recommended Posts

For ganske mange år siden ble en våpenbutikkeier her i sørvest siktet for å ha arrangert ett innbrudd i sin egen butikk. Våpnene dukket senere opp hos en av de kriminelle mc gjengene her i distriktet og flere ble arrestert. Våpenbutikkeieren ble til slutt frifunnet av retten, men politiet som han var avhengig av for å forsette driften inndro lisensen hans og butikken ble lagt ned. Det kunne tydelig leses mellom linjene i politiets kommentarer til frifinnelsen at de var av en annen oppfatning enn retten, siden de kunne knytte butikkeieren til flere av de som ble domfeldt og til miljøet rundt mc gjengen. Men retten krever mer av beviser for å kunne domfelle , enn politiet trenger for å inndra en våpenhandler lisens...

Link to comment
Share on other sites

Finnes dessverre noen uønskede personer i jakt/skytemiljøet?

Det finnes problembarn i de beste hjem.

 

Synd for Pedersens Våbenlager å komme borti dette?

Det vet vi ikke, for alt vi vet kan dette være en gedigen overreaksjon. Jeg lurer litt på om dette har sammenheng med en stor våpensak i Ringerike, men den har jeg ikke sett omtalt i media. Om det jeg har hørt stemmer snakker vi om et beslag som ville fått gamle Hans Otto Meyer (ikke i slekt) til å smile.

 

Men det kan også være en gedigen skivebom. De solgte svjv store mengder AR-lowere i perioden de var frie, så at ulovlige våpen kan spores tilbake dit er ikke helt utenkelig selv om de ikke har gjort noe ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel her. Hvis man leser avisartikkelen nøye, er det ingenting som direkte knytter innehaver, ansatte eller personer fra skyttermiljøet til denne saken. Jeg anbefaler at vi lar spekulasjonene ligge, og så får man følge med når evt. konklusjon foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett:

Dette blir (i veldig overført betydning) litt som en bombetrussel. Hvis det er mikroskopisk sjanse for at noen (ikke bare PVAS, men absolutt hvem som helst) er involvert i ulovligheter med skytevåpen MÅ politiet ta det alvorlig. I hvert fall i disse fanden-på-veggen-tider. Sannsynligheten for at det er noe i stor skala som involverer seriøse bransjeaktører i Norge er nok heller ytterst liten, men det hjelper ikke. Enkel analyse av risiko/konsekvens tilsier at man må kjøre på for full musikk. Og jeg setter inntil videre penga mine på enten misforståelse eller en uærlig tullk*k som har klart å dra med seg PVAS i det han ble etterforsket.

Link to comment
Share on other sites

tror vi må ikke anta så mye eller tro, som det sies er det nok en god forklaring på dette etter hvert, politietaten er blitt veldig på hugget i det distriktet uten å ta hensyn til at det kanskje er lovlige omsatte artikler som de ikke kan påberope brudd på våpenloven på.

Link to comment
Share on other sites

å de holder på ganske aktivt i sørøst, men det var ikke poenget jeg ville legge trykk på. Det er bare dumt og urettferdig å spekulere da ingen har noe info og bygge opp negative holdninger/ å tro mot et veletablert firma er veldig urettferdig når man kun har pressens beskrivelse for at det er mulige brudd på våpenloven. Jeg har verken noe med firmaet el saken å gjøre, men vet at noen fjær blir fort til høns om man starter den negative synsingspiralen.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten for at det er noe i stor skala som involverer seriøse bransjeaktører i Norge er nok heller ytterst liten

Du har ingen anelse. Alle bransjer har sine sorte får, tror du virkelig våpenbransjen er noe unntak?

Det finnes lang flere uregistrerte våpen i dette landet enn de fleste er klar over, og en del av dette kommer fra etablerte forhandlere og børsemakere. Men det er bare toppen av isfjellet.

Forsvaret har i alle år sendt en jevn strøm av våpen og materiell til det sivile. Alt fra løse deler til komplette våpen har forsvunnet derfra i tildels ekstremt omfang. Og nå ser jeg kun på håndvåpen, ikke salg av militært materiell til kjente krigsherrer. Selv politiet har problemer med å holde på sitt utstyr, og det er før man ser på antall amnestivåpen som har gått rett ut bakdøra. På mottagersiden er det en salig blanding av entusiaster, skyttere, jegere, samlere, militære og politi. Hele systemet er lekk som en gjennomskutt sil, og det har bare økt i omfang etter hvert som forvaltningen strammer inn på det lovlige markedet.

 

Og på toppen sitter hoffnarrene i POD. Som egenhendig sørget for et FLERE TUSEN uregistrerte AR-lowere havnet på markedet. Dette er de som sitter og dikterer hvor mange registrerte våpen en jeger aller nådigst skal få lov til å ha. Det er til å spy av.

 

Og likevel, hvor er alle disse våpnene? Med så mange våpen på avveie, hvorfor blir ikke folk skutt ned i hytt og pine?

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har i alle år sendt en jevn strøm av våpen og materiell til det sivile. Alt fra løse deler til komplette våpen har forsvunnet derfra i tildels ekstremt omfang.

 

 

Ekstremt? Noe sånt som 1400 våpen på mange og tredve år. Og mest sannsynlig er mesteparten av de stor "brekkene" havnet utenlands

Det er bare å titte på det politet selv viser fram av beslag; det er stort sett gammelt skrot og et og annet østeuropeisk. Haddde de funnet nyere saker hadde de GARANTERT vist det fram med trommer og trompeter til.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å dra konklusjoner av aviser og nettaviser sine fengende artikler og dette er ødeleggende for de som er rammet. Vær så snill å ikke spre rykter som er ødeleggende for bedriften det er omtalt før vi VET hva som er grunnen for aksjonen fra ordensmakten. Håper admin våker over denne tråden. De impliserte kan være helt uskyldig. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Når man innimellom hører hjertesukkene om manglende ressurser til politiet, sammen med de 100% opplagte sakene som man hører om har blitt henlagt av og til, så er det vel ikke et overveldende tankesprang at det er idiotene med dårlig redskap som blir tatt, og de som har tyngre saker holder det i bakhånd uten at det oppdages...

 

Ellers, som flere har påpekt: I disse hysteriske tider er det vel knappest mulig å få oversikt over sannheten selv etter at etterforskere og rettsvesen er ferdige. Kanskje er det noe meget banalt, en feil på et søknadsskjema eller lignende fjas...

 

For de som lurer på om det finnes 100% opplagte saker:

 

En mann blir filmet av overvåkningskamera idet han raner en bil. Han blir oppdaget og politiet tilkalles i det stille. Det fører til at mannen entrer billedrammen til fots, og forlater den i svartemarja. Video overleveres naturligvis påtalemyndighetene. Eier av bilen, som jo anmeldte, får brev i posten noe sener; Henlagt grunnet bevisets stilling...

 

Link to comment
Share on other sites

Noe sånt som 1400 våpen på mange og tredve år

Dette gjelder vel våpen som er meldt tapt, de våpnene jeg snakker om står ikke på slike lister. Det inkluderer alt fra salg av gamle "plomberte" MG'er med én sveist pipe og urørt ekstrapipe til et stort antall vitale våpendeler og våpen som offisielt har blitt kvernet. Jeg tipper det antallet er minst 5 (om ikke 10) ganger høyere.

 

Og mest sannsynlig er mesteparten av de stor "brekkene" havnet utenlands

Dette er våpen som har gått til et helt annet miljø enn det jeg snakker om. Det meste som mangler fra forsvarets (og politiets) systemer er aldri meldt tapt. Det er lusket ut av betrodde folk som har forsynt venner og kjente med utstyr. En del har sikkert blitt gjort for vinning, men det meste har gått inn i et miljø som i liten grad selger videre til rene kriminelle miljøer.

 

Hadde de funnet nyere saker hadde de GARANTERT vist det fram

I en lokal sak fra i fjor ble det totalt beslaglagt opp mot 100 våpen, alt fra historiske samlerobjekter til moderne militære våpen og ammunisjon. Ikke ett eneste bilde av disse våpnene har så langt blitt publisert.

 

Det er veldig mye som ikke kommer frem i media.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er lov å gjengi uten å kopiere.

 

Er det noen abonenter av fvn som kan si hva som i hovedtrekk står i den saken?

Står at 4 personer tilknyttet bedriften er pågrepet og siktet for brudd på våpenloven.

Den ene - en mann i slutten av 30 årene - er varetektsfengslet i 14 dager med restriksjoner siktet for grov ulovlig befatning med skytevåpen.

Siktelsen er utvidet til å gjelde paragraf 191 som har en strafferamme på inntil 6 års fengsel.

 

Det står det er gjort beslag i et stort antall våpen.

 

Fædrelandsvennen får opplyste at bakgrunnen for etterforskningen er mistanke om ulovlig omsetning av våpen.

 

Og så avslutter Fvn med å skrive om at Pedersen Vaapen sliter økonomisk og har en negativ egenkapital på 2,3 mill.

 

I hovedtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det står det er gjort beslag i et stort antall våpen

Det minner meg litt om småflyet som styrtet på en kirkegård i Sverige. Politiet kunne på kvelden rapportere om 23 omkomne så lang, men fryktet at tallet ville stige da de fremdeles holdt på med å grave.

 

Telefonoperatør: Hvordan da?

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker at skyttere gjør litt ekstra ut av seg nå i disse tider, når EU holder på. /tinfoilhat.

 

Såklart, saker som dy refererer til er jo ikke akkurat til "vår" favør, selv om det for meg bare understreker den håpløse ideen våpenkontroll.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du dæven.... Eu... Har du foliehatten din klar?

 

@West4658 sitt innlegg: At PVAS hadde et negativt fortegn en plass i sitt regnskap kan skyldes hva som helst. Investering i utstyr, eiendom etc. At FVN har tatt dette med er spekulativt og i mine øyne PATETISK journalistikk! Håper virkelig at dette er et resultat av en misforståelse og at journalistene må spise avføring pga dette.

 

edit: retta en økonomiteknisk benevnelse for å lindre rompesmerte hos noen forumdeltakere :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TF-op: Jepp, det blir litt som å øse båten etter at den har gått ned. Hvis noen skulle vært tiltalt burde det vært POD selv over dette lower-stuntet deres...

 

Når det gjelder økonomien til PVAS kan det nok stemme, har hørt at de har hatt problemer med å møte konkurransen fra stor-kjedene. Det er ikke noe nytt der, spesialforretningene mister "melk og brød"-segmentet som de trenger for å kunne leve. Om dette har noen sammenheng med denne saken er det for tidlig å si noe om.

Link to comment
Share on other sites

Tilknytning til PVAS. Kan jo være dårlig journalistikk..

 

" Torsdag ble i alt fire menn med tilknytning til Pedersens Vaabenlager AS pågrepet. Politiet har opplyst at de er siktet for brudd på våpenloven. De ble pågrepet ulike steder i Kristiansand sentrum. "

Link to comment
Share on other sites

TF-op: Jepp, det blir litt som å øse båten etter at den har gått ned. Hvis noen skulle vært tiltalt burde det vært POD selv over dette lower-stuntet deres...

Som noen andre her også skrev så ser jeg ikke relevansen av dette innlegget ditt med tanke på denne saken med mindre du vet noe andre ikke vet.

 

Ærlig talt ser jeg liten relevans i noen av postene dine i denne tråden.

 

Og for å poengtere: min forrige post var bare en gjengivelse av Fvn artikkelen for de som ikke har abonnement. Hvilke eventuelle "journalistiske friheter" forfatter har tatt seg aner ikke jeg. Om økonomi har noe med saken å gjøre avgjør ikke jeg. Stod i artikkelen derfor er det gjengitt.

 

Personlig mener jeg at vi bor i Norge, og at alle 4 fortsatt er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Link to comment
Share on other sites

Fant dette på en våpenside på facebook

 

Torsdag ble i alt fire menn med tilknytning til Pedersens Vaabenlager AS pågrepet. Politiet har opplyst at de er siktet for brudd på våpenloven. De ble pågrepet ulike steder i Kristiansand sentrum.

Mens en av de pågrepne ble løslatt torsdag kveld, har de øvrige tre vært gjennom lange avhør det siste døgnet. Fredag ble ytterligere to av de siktede løslatt, mens sistemann ble framstilt for varetektsfengsling.

 

For ham er siktelsen utvidet til å gjelde straffeloven 191, opplyser Frode Smith, leder for allmennavsnittet i Kristiansand-politiet, til Fædrelandsvennen.

Paragraf 191 omhandler blant annet «grov ulovlig befatning med skytevåpen» og har en strafferamme på fengsel i inntil seks år.

 

Mannen er i slutten av 30-årene. Etter fengslingsmøtet, som gikk for lukkede dører, ble han fengslet i to uker med restriksjoner. Dette var i tråd med påstanden fra påtalemyndigheten. Fengslingskjennelsen er unntatt offentlighet av hensyn til etterforskningen.

 

Politiet har ransaket flere adresser i Kristiansand de siste dagene. Etter det Fædrelandsvennen får opplyst er det funnet og tatt hånd om et stort antall våpen.

Politiet holder kortene tett til brystet, men Fædrelandsvennen får opplyste at bakgrunnen for etterforskningen er mistanke om ulovlig omsetning av våpen.

 

Pedersens Vaabenlager AS er en tradisjonsrik bedrift i Kristiansand. Siden 1895 har de drevet med direkte import av våpen og jaktutstyr.

 

Tall Fædrelandsvennen har hentet inn fra Brønnøysundregisteret viser at bedriften har slitt økonomisk de siste årene. I regnskapet for 2014 kommer det fram at egenkapitalen er negativ med 2,3 millioner kroner.

 

I årsberetningen viser styret til overskudd i 2014 og at omsetning har økt betydelig på grunn av netthandel og salg av nye produkter. Det vises også til at tiltak og investeringer har ført til at man nå tjener penger.

 

«Styret vil videre sørge for at selskapet tilføres nødvendige midler som sikrer videre drift», står det i årsberetningen.

 

Regnskapet for 2015 foreligger ennå ikke.

Link to comment
Share on other sites

Petrol: Tydeligvis :wink:

 

Jeg prøver egentlig bare å sette ting litt i perspektiv. Om (jeg gjentar: om) det viser seg at PVAS har gjort noe galt så må de selvfølgelig svare for det, men det er en dimensjon utover det som ikke har blitt belyst enda. Jeg håper at det kommer ut mer om dette fremover.

 

For å hamre inn ett lite poeng: POD klarte egenhendig å få flere tusen (og nei, det er ingen overdrivelse) låskasser i sirkulasjon. Og vi snakker ikke mævsere her nei, dette var AR 15 og M16-lowere. Samtidig lekker forsvaret og politiet våpen og deler jevnt og trutt. Men PVAS er de som blir lagt i jern?

 

Og hvor er alle våpnene? Hvis ulovlige våpen er et så stort problem, hvorfor dukker ikke alle disse opp i statistikken? Regnestykket går ikke opp slik jeg ser det.

 

Forøvrig: Takk til TomK for infoen. Godt å se at økonomien ikke nødvendigvis er så ille som det ble antydet tidligere. Er vel noen her inne som kan tape penger om de går dukken. Det er aldri bra, uansett årsak.

Link to comment
Share on other sites

mitt innlegg er visstnok sakset fra FV......hvis det var innlegget mitt som plaget deg

 

Tom K,

Tenk deg om tre ganger om hva du publiserer! Det er journalistisk stoff for å selge. Trodde de fleste hadde gjennomskuet dette for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Som økonom blir jeg litt forbannet av å lese denne tråden. Det er inngenting som heter minus i egenkapitalen. Det er det samme som å gå i banken å si "hei, jeg trenger 3mill kroner. Jeg kan stille med en egenkapital på minus 100 000kr. Mener de gjeld? Om alle som har gjeld er mer tilbørlig til å begå lovbrudd er jeg ikke opplyst nok til å svare på. Lenger opp i tråden leste jeg at det ble nevnt i FV at pvas hadde minus i balansen. Balanseoppstillingen i finansregnskapet viser simpelthen hvordan eieindelene er finansiert. Eks: har du 1mill i lån og en bolig til 1 mill så går balansen i 0 slik den skal. Er den negativ mangler det bare tall, har ingen innvirkning på driften.

 

Latterlig at journalister går i brønnøysundregisterne å hiver rundt seg med tall og begreper de ikke kan noe om :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver egentlig bare å sette ting litt i perspektiv. Om (jeg gjentar: om) det viser seg at PVAS har gjort noe galt så må de selvfølgelig svare for det, men det er en dimensjon utover det som ikke har blitt belyst enda. Jeg håper at det kommer ut mer om dette fremover.

 

Å så tvil, spekulere er ødeleggende for bedriften mer enn du aner. Så lenge ingen VET noe konkret så er det best å holde kjeft!

Link to comment
Share on other sites

Som økonom blir jeg litt forbannet av å lese denne tråden. Det er inngenting som heter minus i egenkapitalen. Det er det samme som å gå i banken å si "hei, jeg trenger 3mill kroner. Jeg kan stille med en egenkapital på minus 100 000kr. Mener de gjeld? Om alle som har gjeld er mer tilbørlig til å begå lovbrudd er jeg ikke opplyst nok til å svare på. Lenger opp i tråden leste jeg at det ble nevnt i FV at pvas hadde minus i balansen. Balanseoppstillingen i finansregnskapet viser simpelthen hvordan eieindelene er finansiert. Eks: har du 1mill i lån og en bolig til 1 mill så går balansen i 0 slik den skal. Er den negativ mangler det bare tall, har ingen innvirkning på driften.

 

Latterlig at journalister går i brønnøysundregisterne å hiver rundt seg med tall og begreper de ikke kan noe om :twisted:

Så du klarer altså i irritere deg over hele denne tråden som du skriver i første setning fordi Erlend Meyer skriver minus egenkapital i stedet for negativ egenkapital?

Både jeg og Tom K skrev jo korrekt angitt fra Fvn negativ egenkapital så antar du med litt godvilje forstår?

Link to comment
Share on other sites

mitt innlegg er visstnok sakset fra FV......hvis det var innlegget mitt som plaget deg

 

Tom K,

Tenk deg om tre ganger om hva du publiserer! Det er journalistisk stoff for å selge. Trodde de fleste hadde gjennomskuet dette for lenge siden.

 

Hallo? Skal vi på med foliehatten?

Å diskutere saker som er i offentlig media må da være lov det vel.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...