Jump to content

OBS! Slarkete drilling på finn.no fra ABC Fritid


xxaxx

Recommended Posts

Denne drillingen hadde jeg i mitt eie et kort øyeblikk, http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=71308024

 

Jeg kjøpte den hos ABC for 15 000, annonsen sa da som nå at "Drillingen er relativt tight og pen i mekanisme, ingen stygge bruksmerker på stokk eller i blånering. Det er en ørliten slakk i mekanismen, men såpass lite at det ikke påvirker funksjon/sikkerhet, da denne er utstyrt med greener låsbolt. Sannsynligvis utskiftet fortre med litt dårligere tilpasning enn hva man normalt ville forvente. Normal bruksslitasje på treverk uten stygge merker."

Vel, ja..

 

Fortreet er riktignok slarkete, men der er også resten av drillingen. Holder man den rundt fortre og løp og rister, så slamrer det mellom løp og baskyle, og mellom baskyle og stokk.

Stokken ser ut som den er byttet på et tidspungt, men tilpasset for romt mot baskyle, samt at den er for tynn i grepet slik at selv om bakerste skrue er bunnet ut og stikker opp av tangen så er det slakk opp/ned mellom stokk og baskyle. Stokken har en sprekk nesten gjennom pistolgrepet.

Jeg turte rett og slett ikke å fyre av skudd i den slik treverket er, det er og grundig med slakk mellom løp og baskyle. Jeg målte ikke, men det glipper synlig når man beveger :forvirra: løpsbunten fra side til side.

 

15000 kr er den ikke verdt, så den fikk ABC tilbake fra meg.

Dette er enkelt og greit et varsko til andre som er i drillinghandling om å se denne i real life før dere legger penger på bordet, den krever en del arbeid før det blir våpen av den.

 

Det skal sies at ABC refunderte alle kostnader inkludert gebyret for kjøpstilatelsen og opptråtte greit ryddig. Og var til motsetning fra andre i bransjen enkle å få tak i. Jeg tror uten å vite det, at det går litt fort i svingene på bruktvåpen der for tia. Jeg har sett andre våpen som rett og slett var et røverkjøp komme derifra den siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så denne rett før jeg tok helg, så jeg nappa med meg drillingen hjem for å se litt ekstra på den. Dette er ikke for å starte noen diskusjon om det aktuelle våpenet, men jeg syns kanskje antydningen om uriktige opplysninger i markedsføringen var litt drøye å svelge på en fredags ettermiddag.

 

Når det er sagt: En av de tingene vi aksepterer når vi driver fjernsalg av våpen (og annet utstyr) er kundens klinkende klare rett til å angre innen 30 dager, og dette er overhode ikke ment som noen "surmuling" ovenfor kunde som velger å benytte seg av denne rettigheten.

 

Men angående drillingen tror jeg vi må konkludere med at vi ikke nødvendigvis har samme syn på stand av eldre bruktvåpen.

Det er en merkbar slakke i kassa, men med fortreet montert er denne minimal og overhode ikke noe problem for våpenets sikkerhet. Med fortreet tatt av klarer en å bevege løpsbunten et par tidels millimeter, men overhode ikke noe som skulle tilsi at det er noe sikkerhetsproblem. Det er som skrevet i annonsen også greener-låsbolt i mekanismen, som gir kassa ekstra stabilitet. Det er en liten sprekk i treverket i skjeftet helt oppe ved kassa, men denne bærer klart preg av å være en eldre sprekk som ikke har utvidet seg.

 

Det er derimot mer slakke i bakskjeftet enn jeg merket meg før den ble solgt, men ikke mer enn det skal være mulig å stramme til. Holder en børsa i pipa og rister, skramler det godt i bakskjeftet, der er det litt for mye slakke (men overhode ikke noe som påvirker sikkerheten til skytteren). Jeg tenker å ta den med en snartur til børsisen og regner med den blir "tight as a tiger" etter ørlitt tilpassing. Det kan forsåvidt stemme at også bakskjeftet på denne er skiftet, da det er litt mistenkelig tilpasning av treverket mot kassa. Penere enn på forskjeftet, men ikke så pent som en hadde forventet på et våpen fra fabrikk, i allefall ikke for 30-40 år siden...

 

Når en ser på hva som er lagt ut for salg, er det altså en Austria Drilling der selve treverket og blåneringen er i god stand, med unntak av litt dårlig tilpasning av treverk mot kasse og spesielt forskjefte. Det er en kasse med relativt pen gravering, med greener låsbolt, uttagbare tennstift bøssinger, sikring og løpsvelger på kolbehals, snellert avtrekk. Vi har ingen problemer med å stå for det som er skrevet i annonsen, og heller ikke prisen. 15.000 for en drilling i bruksstand er uansett rimelig. Den er ikke solgt som et smykke, men som et relativt rimelig bruksvåpen som en kan ta med rett ut i skogen - eventuelt koste på den noen tusenlapper for å få den strøken. Skal den bli strøken bør selvsagt også weaverskinna byttes ut med noe litt mer "klassisk".

 

Har også prøveskutt våpenet i dag, bare med de åpne siktene. Ikke testet presisjon, men såpass at vi kan garantere at børsa smeller og går nogenlunde rett.

 

Mvh ABC Fritid/JIB.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte med slark melom baskyle og stokk går stort sett bare en vei....og den er ikke å anbefale.. før eller siden sprekker stokken totalt. Det er en mye bedre løsning å få brytet opp sprekken unde kontrolerte former, vasket med fettløslig ( trestjernes gulvvask) og limt stokken med Araldit eller tilsvarende.

 

En slark i låskasse/løpsbunt er nesten alltid bolt/anlegg som har blitt for romt, en ganske enkel rep for en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, men jeg synes det er trist at noen roter bort såpass mye penger på skrot. Bruker en litt tid finnes det nok av andre og bedre kjøp. F.eks. står det en Sauer 3000 hos "Big Five" (Jeg har ingenting med dem å gjøre) i samme kalibre til 19000,- før pruting. Den er jo tilnærmet ny!

Link to comment
Share on other sites

Har også handlet drilling fra ABC fritid og den jeg kjøpte var strøken og et lite kupp. Denne vi snakker om her derimot har jeg også holdt i hendene og den er etter mitt syn ikke verdt 15.000. Den er nok verdt 15k i grei bruksstand, men anslår at som den er ville nok 10k vært mer realistisk. Den er nok mer et prosjekt enn ei grei bruksbørse.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å huske at drillinger på egun ikke får den prislappen som siste budet tilsier. Det er 24% moms, og oftest omtrent 200 euro i omkostninger.

Det er mulig den drillingen som omtales her ikke er verdt pengene. Og det er jo opp til hver enkelt kjøper å vurdere det! Det er mye som averteres til fantasipriser. Og da blir det jo ikke solgt. Så enkelt er det jo. ABC fritid setter den prisen de mener er rett, så får de se om noen vil betale det de forlanger.

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med en egun drilling. En ekte fra 1959. Langløpet Sauer fra Echernførde. Lettere enn en moderne hagle.

Kikkerten er avlegs, men duger. Litt rufsete i riflingene, skygger i haglløpet.

Alt i kan fikses :D

Hjem til Norge...under 5000,-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med bruktvåpen er det gjerne annerledes, ettersom bruktvåpen regnes som "ferdig momset" i en del land (bl.a Tyskland og Sverige), dvs at salgspris ikke inneholder noen spesifisert moms som kan trekkes fra. Dvs at en må betale norsk moms på hele kjøpssummen + frakt ved innførsel. Dette gjelder både ved kjøp fra firma og privat.

 

Klart, ved handel privat (muligens også enkelte firma) er det gjerne slik at momsgrunnlaget blir litt lavere enn den reelle prisen ettersom det trikses med faktura/kvittering.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke MVA på varer man innfører til Norge på beløp under kr. 6000.- hvis man oppholder seg 24 timer utenfor landet.

 

Så, hvis kona eller samboer er med kan hun evt kjøpe kikkert og du evt kjøpe børse.. spesifikt faktura/kvittering og for 11.999.- kan man innføre uten mva hvis man er to

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte feil.

Beløpet på 6000 kan ikke slås sammens for en vare eller også varer som anses som en helhet.

 

På en annen side er det kanskje lettere å lure tollvesenet hvis man tror det selv.

 

Jeg vil bestemt påstå at våpen og et evtuellt kikkertsikte er to separate varer...de KAN settes sammen, men de kan også være hver for seg.

 

Jeg har solgt mange våpen uten siktemidler og solgt kikkerter separat.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å sette ting i perspektiv.

Jeg fikk i hus i dag den drillingen jeg endte opp med. En Krieghoff Trumpf i 12/12- 30.06 med aimpoint micro og en zeiss 1.5-4.5x18 i hakemontasje. Drillingen er dønn tight, noen få bruksmerker i treverket oppe på kolbekammen og insauset i shaftol.

Pris? 19 000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å sette ting i perspektiv.

 

Knallkjøp uten tvil!

 

Det kostet ikke mer enn en tusenlapp hos børsemakeren for å få vekk alt av merkbar slark i den drillingen som denne tråden åpnet med heller. Men ingen tvil om at ditt kjøp uansett er et røverkjøp av de sjeldne.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tusenlapp å fjerne all slark fra en drilling?

 

Tror kanskje det beste er om våpenforhandlere holder seg til det de har greie på.....

 

En runde i skrustikka for å klemme den tilbake er ingen god løsning, og skifte av hengslebolt koster mer og tar faktisk litt tid for å få bra.

 

De aller fleste drillinger jeg har tittet på i brukthyllene er slarkete, og ikke noe jeg ville brukt særlig mye penger på. Det lar seg gjøre å kjøre en rusten bil også en stund, men den er ferdig og har ingen vesentlig salgsverdi igjen. Slik er det med slarkete drillinger også. Kostnaden med å få de ship shape er høy, men man kan selvfølgelig gi blaffen og bruke den opp. 15.000,- for en drilling man bruker opp synes jeg er for mye i alle fall.

 

Eller for å sitere en uttalelse om noen i rikspolitikken: Uansett hvor mye leppestift du kliner på purka så er hun fortsatt ei purke!

Link to comment
Share on other sites

Drillinger kan nok slites på forskjellig vis. Noen skytes ihjel med "feil" patron.

Noen er skutt mye med, og er vel på sett og vis brukt som de var ment som.

Andre er vanskjøtet, som min nevnt lengre oppe i tråden.

Laget i 1959, så tight at jeg må lirke, og ha mothold i gulvet for å få satt sammen løpsbunt og

kasse.

Tidligere eier har vært nøye med utvendig puss, men har antakelig vært i

beit for ei pussestang.

Skyter uansett som ei stråle.

70 cm løp, 3,2 kg med kikkert

Fornøyd med mine 5000,- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...