Jump to content

Anbefalt våpenkoffert til bruk på fly


Afrikakudu

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale ein våpenkoffert til jaktriflen når ein skal ut å fly med våpen?

Vil ikkje at våpenet og/eller kikkertsikte skal bli skadd på flyturen. Har sett diverse filmsnutter fra lasting/lossing av fly der personalet ikkje akkurat behandler bagasjen forsiktig :-(

Mange personer her på kammeret som har reist med våpen på fly, så det er nok mange som veit kva koffert som duger/trengs for å unngå skader.

Lurer og på om ein kan ta av kikkertsikte og ha det i håndbagasjen (da unngår ein ihvertfall at kikkertsikte blir skadd dersom geværkofferten blir utsatt for røff behandling). Evt er det avhengig av hvilke land ein skal til/mellomlander i?

Mellomlander ofte i Nederland (Schiphol). ende destinasjonene eg tenker på, er Sør-Afrika og Canada.

Noen som veit om ein får problemer i sikkerhetskontrollen dersom ein tar kikkersikte i håndbagasjen?

Link to comment
Share on other sites

Med kikkertsiktet i håndbagasjen er du prisgjett den som til ei kvar tid er på vakt ved scanneren og blant flyplasspolitiet. Etter fleire turar utan problem, opplevde eg i vinter å nesten miste flyet mitt vidare då vi måtte gjennom ekstra bagasjekontroll i München. I handbagasjen hadde eg ein 1-4X24 Steiner Ranger med lysdott, og uansett kor mykje eg på dårleg tysk/god engelsk prøvde å forklare politiet og sikkerheitsvaktene at:

1)Nei, dette er ikkje noko lasersikte som kan blende pilotar eller flyvertinner

2)Regelverket seier ingenting om at optikk ikkje kan takast inn i kabinen,

 

så eksa politimannen seg så til dei grader opp at eg ei stund var i tvil om det blei knödelsuppe og brød på meg dei neste par dagane.

 

Neste tur går kikkerten i våpenkofferten.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Pelicase 1710 og 1750 til mine rifler. Har reist fleire turar til Namibia, sør Afrika, Scotland og polen. Aldri fått ødelagt nåke av det eg har hatt i våpen kofferten. Handkikkert pleier eg alltid ha i håndbagasjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 Plano AW( All Weather) våpenkofferter, en dobbel på 53" og en på på 42".

Disse har fått kjørt seg på 4-5 utenlandsturer med fly, og de har aldri gitt meg noen problemer.

 

http://www.planomolding.com/hunting/hard-gun-cases/all-weathertm-gun-cases

 

Norma fører vel disse her til lands.

http://nettbutikk.norma.as/Rekvisita/V%C3%A5penkoffert/futteral

Link to comment
Share on other sites

2 jaktkompiser og jeg gikk for Flambeau, de kommer som både en og to våpens kofferter....vi lar alltid optikken väre på..

 

Min koffert (for 2 våpen) har overlevd 4 Afrika turer og er stadig like hel, Jakt & Friluft i Arendal har dem..

Link to comment
Share on other sites

Pelicase er vel og bra, men alt for tung.

Med en slik har du overvekt omtrent før du legger rifla i kofferten.

Har brukt Flambeu i årevis og den fungerer utmerket.

Et tips.

Hvis du skal reise langt, ta rifla ut av stokken og bruk en haglekoffert.

En kort koffert får mindre juling og er mye enklere å menøvrere rundt på flyplasser og i biler.

Når du kommer fram så monterer du rifla sammen, og tar noen prøveskudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har omtrent ti turer til Edinburgh, så min erfaring er begrenset til det:

 

Koffert: de jeg har reist med og jeg selv har brukt alt fra panser-Pelicase til enkleste koffert fra Biltema sikret med pakketape. Alt har fungert, og ikke en eneste gang har transporten medført treffpunktendring eller andre problem.

 

Kikkertsikte i håndbagasje har medført problem. Riktig eller ei, så ble det definert som "våpendel" i sikkerhetskontrollen. Det skapte masse fuzz, men heldigvis rakk vi flyet.

 

Andre ting som har skapt kluss er tomhylser og patroner(!) der de ikke skal være. I jakkelommer, i håndbagasje og i bagasjen utenfor den låste boksen for ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...

Jeg kjøpte en "målsøm" flightcase fra Capro nå. Tilpasset Sauer 200 STR med 70 cm pipe så viser baderomsvekta 9,20 kg. Det synes ikke jeg er mye i det hele tatt,

og denne er laget i 6,5 mm kryssfiner! Det er solide saker, og det til en god pris: 3,500,- inkl forsendelse til Oslo. Jeg hentet den på Alnabru, de har åpent til 18:00, men om du er hjemme 08-14 så kan Schenker levere.

En større versjon av denne tilsvarende Storm 3300 (som vel er den jeg måtte ha kjøpt til nevnte børse) er vel ikke tyngre , er ikke de rundt 10,50 kg ? Tipper de er omtrent like tunge.

Jeg tok bare en enkel løsning med skuminnlegg, men jeg mener prisen er den samme om du velger innmat som du skjærer til selv. Altså ikke ferdig skjært, det koster litt mer.

En ulempe vil kanskje for noen være at den ikke er like vanntett, men en fordel er at man her låser den med vanlig hengelås i de ørene som stikker ut der (bilde). Ikke noe problem å miste nøkkelen her...

På denne kassa kan du reparere omtrent alt, og håndtaket på denne tror jeg ikke går i stykker...   Kjøp norsk!  :=)

IMG_0977.JPG

IMG_0979.JPG

IMG_0980.JPG

IMG_0981.JPG

IMG_0982.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for tipset, @larmn. Jeg har sett på de koffertene en stund, men har savnet et vitnemål på hvor hardføre de er. Om de klarer seg til og fra Afrika, må de vel holde rikelig til mitt bruk. En fin julegave til meg fra nissen til en særs hyggelig pris.

Et lite sidesprang kanhende, men har det noe for seg å legge noe silica gel eller lignende i kofferten når det ligger våpen i den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 19.12.2018 den 14.34, Elgjaeger skrev:

Peli case er jo tunge men ganske bombesikre. Jeg har en 1400 for ammo, en pistolkoffert, 1700 for våpen som kan deles (Sauer 202 og dobbelrifle) og en 1750 for lange (Sauer 200) og til to langvåpen.

Kjøpe kun kopier på Clas og Jula, og no denne riflekofferten på jaktdepotet. Har medium size av Clas sin til kvar rifle, plass til demper, ammo og sluttstykke. https://www.clasohlson.com/no/Koffert/40-8469

https://www.pelishop.no/products/pelicase-1400

Link to comment
Share on other sites

Det ene slår det andre ihjel; det står nemelig noe om hvem som skal ha kode/nøkkel. Kofferten kommer ikke med noe fly i USA med TSA-lås. Fritt fra å prøve. Mer enn en som har fått jsktferien noe spolert.

Fra enkelte flyplasser krever TSA også lås i alle låsbare beslag/hull på våpenkoffert. Det står ikke noe noe sted som gir grunnlaget for det, men uten blir kofferten igjen på bakken.

 

Litt som at du faktisk kan ha med kniv ombord på fly i Norge iflg regelverket..

Link to comment
Share on other sites

Er det de TSA ansatte i kontrollen på de forskjellige flyplassene som ikke kjenner sine egne regler/lager sine egne? Høres ut som en parallell det vi har med forskjellige de våpenkontors praktisering av våpensøknadsbehandling. Det ble fortalt i vennekretsen om en kar som hadde fått våpenkofferten ødelagt fordi den ikke hadde TSA lås på.

 

Så da er anbefalingen å finne ut om de flyplassene en skal innom "over der" praktiserer med TSA lås eller uten:wtf:

Edited by DoctoRoy
covfefe
Link to comment
Share on other sites

Det er veldig vanlig, de endrer reglene hele tiden og alle følger ikke opp like kjapt. Jeg opplever til stadighet at kontor-ryggsekken min går gjennom uten spørsmål ved enkelte flyplasser i USA og neste sjekk resulterer i at alt må ut. Samme med lommeboka mi som har kredittkort med metallforsterkning og et multitool.

 

Håndvåpen er så plagsomt pga. kunnskapsløsheten til både flyselskap og TSA at jeg heller sender pistol og ammunisjon til hotellet jeg bor på med Fedex overnight.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
På 19.12.2018 den 14.34, Elgjaeger skrev:

Peli case er jo tunge men ganske bombesikre. Jeg har en 1400 for ammo, en pistolkoffert, 1700 for våpen som kan deles (Sauer 202 og dobbelrifle) og en 1750 for lange (Sauer 200) og til to langvåpen. 

 

Kan skrive under på dette, har i løpet av det siste året reist rundt 10 tur/returer med fly (innlands) med min Pelicase 1750. Kofferten i seg selv veier ca. 10kg, så det går helt fint med en rifle, en hagle og litt ekstrautstyr.

 

En litt spesiell ting skjedde likevel første flytur: 3/4 klaffer lukket seg opp under transport, dvs. hadde den siste åpnet seg så hadde alt innholdet falt ut...hadde blitt en dyr tur! Mulig det var stuerne som hadde sjekket oppi eller vært litt vel hardhendte? 🙄 Etter dette har jeg satt på 3x hengelåser hver eneste flytur, aldri vært noe mer problemer.

 

Dersom jeg skulle kjøpt ny case, ville jeg definitivt gått for Peli Storm i stedet for Peli standard, da Peli Storm har mye bedre klaffer.

Edited by Telemark19
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...