Jump to content

BSA Meteor mk7/BSA Meteor EVO


Jegerjente

Recommended Posts

Hei dere! Tenkte å begynne med luftgeværskyting. I ungdommen hadde jeg et BSA Meteor (versjon huskes ikke) som jeg var godt fornøyd med. Derfor dro jeg til XXL på Sørlandssenteret og kjøpte, trodde jeg, et som er annonsert i nettbutikken: https://www.xxl.no/bsa-meteor-evo-4-5-m ... 37_1_style

 

I butikken på Sørlandssenteret fant jeg våpenet. Det vil si, det er identisk å se på, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at det er et BSA Meteor mk7.

 

Forskjellen ser ut til å være kraft. Den annonserte skal gi 24 Joule. På den jeg fikk med hjem står det på løpet 13,5 J.

 

Dersom den merkingen står for joule fikk jeg jo ikke det våpenet jeg var ute etter.

 

Hva mener panelet, er det et bra våpen uansett? Kan jo benytte meg av åpent kjøp, men våpenet skyter bra, er egentlig kraftig nok til mitt bruk. Det er bare den følelsen av å ikke få det våpenet de annonserer..

 

Dessuten ble jeg overrasket over at spennmekanismen er av plast..

Link to comment
Share on other sites

Det er en engelsk versjon. Rundt 13-15Juel; innebærer lovkravet der, som

er 12 fpe/200ms. Altså subfac. XXL er en altmulig/sportsbutikk, og har nok ikke full innsikt.

BSA ble kjøpt av Gamo på åttitallet. Kvaliteten etter det, variert.

Spennearm av plast, er ikke umiddelbar positivt. Skal sies at kvaliteten på BSA har tatt seg noe

opp siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Er klar over begrensningene i England, men esken det kom i er merket "Norway", så jeg trodde det da kunne være noe kraftigere. Uansett, mulig jeg tar en tur innom XXL igjen for finne ut hvorfor jeg fikk et annet våpen enn det som er annonsert. Jeg hadde med en utskrift av annonsen, for å sikre at jeg fikk riktig pris og riktig våpen. Likevel ble det feil, gitt.

 

Og jeg hater plast på sånne deler.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke slå meg til ro med å ha fått et svakere våpen enn jeg hadde tenkt meg. Tilbake til XXL i morgen for å se om de har det riktige våpenet inne. Dersom ikke, benytter jeg meg av "åpent kjøp", får tilbake pengene, og handler noe annet.

 

Vurderer denne. Kan det være et bra kjøp? http://www.game-on.no/products/hmmerlie ... 000-combo2

Link to comment
Share on other sites

I ungdommen hadde jeg et BSA Meteor (versjon huskes ikke) som jeg var godt fornøyd med. Derfor dro jeg til XXL på Sørlandssenteret og kjøpte, trodde jeg, et som er annonsert i nettbutikken: https://www.xxl.no/bsa-meteor-evo-4-5-m ... 37_1_style

........I butikken på Sørlandssenteret fant jeg våpenet. Det vil si, det er identisk å se på, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at det er et BSA Meteor mk7.

 

De nye Meteorene har lite med de gamle meteorene å gjøre. BSA meteor var alltid en billigbørse, men Gamo kjøpte opp BSA i 1986, og etter ca. 2000-2003 har kvaliteten gått jevnt nedover, samtidig som konstruksjonene gradvis har endret seg. Det som kalles meteor i dag er egentlig en Gamo, og de er sterkt overpriset i forhold til hva du får for pengene dine. Styr unna.

 

Hvis du benytter deg av åpent kjøp, vil jeg anbefale deg å se på Weihrauch, Diana, Air Arms eller lignende..

 

HW50s er et tips, da treffer du det du ønsker.

Ikke sikker på hva du behøver >16 Joule til?

 

Mvh

 

HØR PÅ DETTE!!!!!!

 

Stoeger, Hammerli, BSA, Webley- alle er nå bare merkenavn for overprisede billigbørser.

 

Personlig anser jeg Weihrauch HW95 som det beste kjøpet i markedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er verdt å merke seg det evert skriver. Kan bare si meg 100 % enig i det.

BSA er langt fra hva det en gang var og de nye merkenavn er bare merkenavn

og langt fra de kvalitetsgevær de markedsføres som.

HW95 framstår nok som den beste løpspenneren du kan kjøpe over disk i dag.

Gjennom gående god kvalitet og tilnærmet den kraft du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Godt forslag, men godt over min økonomiske sperregrense. Jeg skal ikke drive konkurranser, kun hygge meg litt hjemme bakom huset til en pris som sikrer at jeg kan ha pålegg på brødskiva neste måned også. Sånn sett kunne jeg like godt slå meg til ro med det våpenet jeg allerede har fått i hus, men jeg liker ikke å få utlevert et annet våpen enn det jeg hadde bestemt jeg for da jeg dro hjemmefra. Særlig når jeg står der med utskrift fra annonsen og forteller at det er den jeg vil ha. OG når selger forteller meg at det er riktig våpen. Derfor vil jeg forsøke å få det byttet.

 

Jeg skal forsøke meg på bueskyting også. Starter med en rimelig, men god recurvebue. Finner jeg ut at dette er noe for meg, da vil jeg heller legge mer penger i den delen.

 

Jeg har flere kruttvåpen i store og mindre kalibre, så luftgevær er ment som ren, billig moro uten å måtte ned på skytebane. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig skrevet et lengre og godt svar (i følge meg selv), men ble logget ut. Så tar kort versjonen nå..

 

Hør på evert og Per1, de VET hva de snakker om!

 

Har selv kjøpt luftgevær av Per1, og det er noe av det bedre jeg har prøvd. Bruker selv match gevær og pistol nå, men Weihrauch HW50S feks er veldig bra greier :)

 

Forøvrig skyter jeg ingen konkurranser selv, bare fordi jeg synes det er moro.. Og da er treff viktigere enn hastighet for min del :)

 

En link du kan sjekke

http://www.beverensport.no/products/weihrauch-50s-45mm2

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Godt forslag, men godt over min økonomiske sperregrense. Jeg skal ikke drive konkurranser, kun hygge meg litt hjemme bakom huset til en pris som sikrer at jeg kan ha pålegg på brødskiva neste måned også. Sånn sett kunne jeg like godt slå meg til ro med det våpenet jeg allerede har fått i hus, men jeg liker ikke å få utlevert et annet våpen enn det jeg hadde bestemt jeg for da jeg dro hjemmefra. Særlig når jeg står der med utskrift fra annonsen og forteller at det er den jeg vil ha. OG når selger forteller meg at det er riktig våpen. Derfor vil jeg forsøke å få det byttet.

 

Jeg skal forsøke meg på bueskyting også. Starter med en rimelig, men god recurvebue. Finner jeg ut at dette er noe for meg, da vil jeg heller legge mer penger i den delen.

 

Jeg har flere kruttvåpen i store og mindre kalibre, så luftgevær er ment som ren, billig moro uten å måtte ned på skytebane. :)

 

 

De rimelige "Kina børsene" ser bra ut på papiret og er veldig bra i følge forum som er dominert av veldig unge mennesker.

I virkeligheten er de ikke så bra.

 

Billig produksjon og et design laget for billig masse produsering heller enn mest mulig prestasjon og skyteglede. Du kan være

heldig å få et som skyter bra eller et som evnt. kan bli bra med litt arbeid. men mest sannsynlig får du et som du blir lei etter

kort tid. Etter noen uker har du fått kontroll på geværet og er i stand til å skyte mye bedre enn geværet er i stand til å

prestere og da er ikke fullt så gjevt lengre.

 

Enten legger du det vekk/ selger det med tap og gir opp luft eller så kjøper du noe annet. Eventuelt gjør du som så mange andre

begynner å bruke tid og penger på å forbedre det. Da innser du snart nok at du har et dårlig utgangspunkt og skulle ønske at

du hadde noe litt bedre å mekke på.

 

Det koster ikke veldig mye mer å investere i en Weihrauch istedenfor og du blir aldri lei den. Mitt råd er; spar til du har råd til en HW97.

Brukt fra 3000,- ny fra ca 4000,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne herfra: http://www.beverensport.no/products/wei ... black-line og er kjempefornøyd.

Ville heller ventet litt og kjøpt kvalitet,det dukker stadig opp bra ting på Finn.no

En Feinwerkbau 300 er heller ikke å forakte og de pleier ligge på i mellom 2-3000.

Under eller sidespenner er uansett å foretrekke,i hverfall etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg liker ikke å få utlevert et annet våpen enn det jeg hadde bestemt jeg for da jeg dro hjemmefra. Særlig når jeg står der med utskrift fra annonsen og forteller at det er den jeg vil ha. OG når selger forteller meg at det er riktig våpen. Derfor vil jeg forsøke å få det byttet.

 

Fekk du bytta luffa? Syns og det var rart at du ikkje fekk det våpenet du var førespeila. Eg hadde jaffal ikkje godteke det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...