Jump to content

Beste langholdskikkert?


Tsirnes

Recommended Posts

Hei!

 

Først og fremst må jeg si at jeg er ganske fersk i "kvalitetskikkerter". Jeg har alltid klart meg med de ikke altfor dyre på mine jaktbørser. Men har nå begynt å bygge en langholdsrigg. Så om jeg skriver noe som er feil eller ikke stemmer, får dere rettlede meg :P

 

Jeg trenger en kikkert til min nye (første) langholdsrigg. 700 kasse, Lilja løp i 300WM og 6.5x55, timney avtrekk, MDT TAC21 chassis med den såkalte picatinny railen all the way. så den ligger litt i veien for kikkertsikte kan man si. Jeg må nok ha noe store ringer.

Noen som vet hvilke størrelse jeg må ha på monteringsringene? Det er jo selvfølgelig avhengig av hvilken kikkert det blir da.

 

Jeg har vært inne å lest på de fleste tråder innpå her angående temaet, men finner ingen konkrete svar som hjelper meg :P

Det er så mange forskjellige meninger der ute, hehe :P

 

Så det er uansett ikke meningen å starte denne diskusjonen på nytt, noe flere av dere sikkert tenker :P enda en gang liksom :P

 

Uansett!

 

Børsa har kostet meg en del, så jeg har ikke råd til de dyreste kikkertene, men jeg vet jeg må bruke noe for å få noe ut av det.

 

Først og fremst: Jeg ser de fleste langholdskikkertene ligger på 24x eller 12x (correct me if im wrong :P)

 

- Hvis man skal skyte skikkelig langt, si 1000m pluss. da er man vell avhengig av å ha 24x?

- La oss si ca 15 000,- Er dette for lite for å få en god/brukbar kikkert til langhold?

 

Jeg har sett på de forskjellige: Bushnell 4200 elite 6-24x50, Zeiss Victory 6-24x56, Vortex Viper PST 6-24X50

har også sett på Leupold, som er favoritt i mine øyne, men føler de blir litt dyre, med de riktige tallene på optikken?

 

Mvh

Torstein

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du, hvor holder du til, hvor skyter du? Kikkerter er veldig smak og behag - gå på en bane, se i kikkerter og snakk med de som bruker dem, IRL.

For 15k får du ikke det hotteste, men du får bra nok kikkert i massevis, fram til du blir snobbete, da må du nok ha et par stk til 40 :roll:

Du vil få mange råd her inne, men det er du som skal ha kikkert. Du vil lære mer av å prøve litt langhold sammen med noen som har gjort det før, enn av 1000 poster her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slik som prisøkningen på optikk har vært i det siste, så setter 15.000 en rimelig stor begrensning på hva man har og velge i. Hvis du skal ha mil retikkel i første fokusplan og mil justering med nullstopp og god optikk i høy forstørrelse, tja, da er jeg egentlig tom for ideer utenom bruktmarkede.

 

Hvis du kan leve med 14x som maks forstørrelse, så er kanskje Nightforce SHV 4-14x50 F1 en interessant kikkert? Men den er vel enda så ny at den ikke finnes på det Norske markede enda. Jeg har ikke sett en slik, men ut fra beskrivelser ser den ut til å være bra. Jeg har en NXS og er fornøyd med den. Nightforce lager solide ting som virker, og ikke minst er repeterbare :wink: Av alle kikkertsikter jeg har stoler jeg mest på denne, og NXSen er kanskje til og med den jeg er mest glad i å bruke til tross for at den har retikkel i andre fokusplan.

 

Men som M67 sier, snakk med folk som har og bruker. Prøv og se! Det er mange ganger bedre enn at noen forteller deg hva de synes du bør kjøpe. Men Hvis jeg skulle fortelle deg hva du bør kjøpe hadde det blitt Vortex Razor HD Gen II 3-18x50. For meg ser det ut som det beste kjøpet nå til dags med en prislapp på 23.000.

 

Om du ikke har sett disse sidene før kan de kanskje være verd å se på;

http://precisionrifleblog.com/2015/10/18/best-tactical-scopes-and-reticles/

http://opticsthoughts.com/?page_id=120

Link to comment
Share on other sites

Meopta MeoStar R1r 4-16x44 Tac

9737,- Jeg har lite peiling på langhold men kan denne være noe? så har du 5000,- til ammo igjen på budsjettet

10464.jpg

 

http://alms.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1630414

MeoStar® R1 4-16x44

Redefining precision and down range accuracy.

The MeoStar® R1 4-16x44 delivers precision long-range accuracy. An adjustable objective simplifies parallax compensation from 10 yards to infinity. MeoTrackIITM posi-click finger adjustable target turrets offer precise ¼ MOA adjustments with positive tactile and audible clicks to ensure an accurate setting. Proprietary MB5501TM ion assisted lens multi-coatings provide maximum brightness and edge-to-edge clarity while our MeoShieldTM coating protects exposed lens surfaces from abrasion. The MeoStar® R1 4-16x44 gives the superior accuracy and repeatability you expect from Meopta® and will redefine your down range expectations.

Link to comment
Share on other sites

Meostaren er et ok sikte det. Har det selv. Meget god optikk, men har endel svakheter ift langhold vil jeg si. Blant annet 1/4 moa knepp, sfp og noe for slapp klikkmarkering i rattene. Bruker det selv til jaktfelt, men ville helt klart valgt noe annet til langhold.

 

Hva med Razor 5-20x50 Gen 1? Selges ennå for ca 16 lapper. Har fått inntrykk av at dette er et brukende sikte. Hvilke svakheter har det?

Link to comment
Share on other sites

Ref. prisbegrensning:

 

Jeg kjøpte et brukt Vortex Razor gen2 3-18x50 på Finn for 16000,- for to måneder siden, og er mer enn storfornøyd med det.

 

Satte opp et excelark etter en del forskning hvor jeg satte opp et godt utvalg i et relativt bredt prissegment(15-30000,noe deromkring), hvor alle siktene på papiret hadde egenskaper jeg ville ha - forstørrelsesspekter omtrent likt, lysåpning 50-56mm, justeringsområde med min.20mil, max hva enn som var mulig, vekt, osv. Fant så medianverdi av alt, og ga poeng over/under disse, til sist kroner/poeng. Utgangspunktet ble tatt i nypriser, men ettersom et pent brukt sikte bør kunne regnes å være praktisk likeverdig med et nytt, plottet jeg inn evt bruktpriser der jeg fant noe fornuftig.

 

Nå vil du sikkert vektlegge andre ting enn jeg, og det må sies at jeg er glad i excel der det kan brukes til noe nyttig (eks våpenkostnader, ballistikktabeller, osv), men jeg syntes utgangspunktet mitt var rett over gjennomsnittet fornuftig. Hvis du vil ha regnearket i xls-format, er det bare å sende meg en PM med mailadressen min, så ser du i alle fall hvordan jeg tenkte, og det vil være en enkel sak å bytte ut verdiene mine med dine egne.

 

Om Razor 3-18: Svært godt optisk, og rattene ser ut til å lystre, med repeterbare klikk. Såvidt jeg skjønner, er storebror 4,5-27x56 like bra. Det de har til felles er at de er blytunge, rundt 1300g++. Det lå også på andreplass, bak steiner military 3-15x50, frem til jeg fant det til bruktprisen, hvor det plutselig seilet klart opp på første (i excelarket mitt, vel å merke).

 

Håper det kan hjelpe!

Link to comment
Share on other sites

Meostaren er et ok sikte det. Har det selv. Meget god optikk, men har endel svakheter ift langhold vil jeg si. Blant annet 1/4 moa knepp, sfp og noe for slapp klikkmarkering i rattene. Bruker det selv til jaktfelt, men ville helt klart valgt noe annet til langhold.

 

I tilegg har den lukkede tårn (eller dårlig merkede tårn), ugunstig plassering av paralaksejusteringen og alt for lite forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Mine kriterier for valg av langholdssikte i tilfeldig rekkefølge:

 

Mil-basert retikkel. (For meg er det faktisk så enkelt at siktet skal ha MSR-retikkel for å bli vurdert; det er i mine øyne det ultimate retikkelet.)

Retikkel i første fokalplan (medforstørrende).

Åpne justeringstårn med 0.1mil klikk.

Minst 20mil justeringsområde på elevasjon.

Tårn kan gjerne ha lås, men det skal være en lås jeg velger å aktivere for å hindre utilsiktet justering, ikke en lås jeg må deaktivere hver gang jeg skal justere (noen hensholdt har sånne som må løftes opp for å kunne justeres, det er bare irriterende).

Zero-stop på elevasjonstårnet.

Parallaksejusteringen plassert på høyde med øvrige justeringstårn (ikke framme på objektivet som minoxen over her og enkelte IOR har. Dette fordi jeg vil se hva jeg justerer til fra liggende bak børsa, og fordi det er kortere arbeidsvei).

34mm mellomrør.

Minimum 50mm objektiv, max 56mm.

Minste forstørrelse maks 6x.

Maksimal forstørrelse minst 20x.

Vekt ca 1kg eller mindre.

Best mulig garanti, helst 10 år eller mer.

 

 

Pris er et tema i den forstand at jeg vil ha best mulig pris på valgt sikte, og jeg kjøper kun nytt; da vet jeg i utgangspunktet hva jeg får, og garantien gjelder. Har jeg ikke råd til siktet jeg ønsker så venter jeg til jeg har råd, og jeg kjøper der jeg får best pris kombinert med en følelse av god service. God service er viktig dersom du må reklamere.

 

Jeg velger sikter til konkurransebruk, og vet godt hva jeg ønsker av et sikte. Hva som er det beste siktet for deg er umulig å svare på, da du selv må vurdere hvordan du skal bruke det, og til hva. Forskjellige øyne kan også ha forskjellig oppfatning av hvilket sikte som et klarest i optikk, osv. Som Krister sier over; prøv så mange sikter som mulig, se hva du liker, hva salgs ergonomi du ønsker, osv.

 

Håper dette var til noe hjelp for deg.

 

Lykke til med valget ☺

Link to comment
Share on other sites

God oppsummering av CS. Trådstarter spør om sikte til langhold. Kritrier for utvelgelse vil vel i stor grad være sammenfallende med sikter for taktisk/ proffbruk, men ikke nødvendigvis på områder som retikkelvalg, forstørrelse, justerings og zoomområde.

Link to comment
Share on other sites

Mil-basert retikkel. (For meg er det faktisk så enkelt at siktet skal ha MSR-retikkel for å bli vurdert; det er i mine øyne det ultimate retikkelet.)

Retikkel i første fokalplan (medforstørrende).

Åpne justeringstårn med 0.1mil klikk.

Minst 20mil justeringsområde på elevasjon.

Tårn kan gjerne ha lås, men det skal være en lås jeg velger å aktivere for å hindre utilsiktet justering, ikke en lås jeg må deaktivere hver gang jeg skal justere (noen hensholdt har sånne som må løftes opp for å kunne justeres, det er bare irriterende).

Zero-stop på elevasjonstårnet.

Parallaksejusteringen plassert på høyde med øvrige justeringstårn (ikke framme på objektivet som minoxen over her og enkelte IOR har. Dette fordi jeg vil se hva jeg justerer til fra liggende bak børsa, og fordi det er kortere arbeidsvei).

34mm mellomrør.

Minimum 50mm objektiv, max 56mm.

Minste forstørrelse maks 6x.

Maksimal forstørrelse minst 20x.

Vekt ca 1kg eller mindre.

Best mulig garanti, helst 10 år eller mer.

Her står det skrevet Schmidt & Bender PM II med store bokstaver og en prislapp på 33.000 :lol:

 

En liten ting til som kan være verdt å ha med på lista er hvilken vei tårnet roterer. Skal man på et tidspunkt skaffe seg flere kikkertsikter er det greit at alle samsvarer. Jeg har vært så lur at jeg har 2 som roterer mot klokka og 3 som roter med. Full forvirring ved bytte med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Kahles Og Vortex(-MSR) fyller vel også kriteriene her..? Også vil jeg nesten påstå att den "Beste langholdskikkert" ikke er av den billige typen.. Christian har igrunn en ganske så optimal oppskrift vil jeg påstå!

 

Jeg har selv IOR og er veldig fornøyd med den! Paralakse justeringen fremme på objektivet syns jeg ikke byr på sælig problemer, man må uansett justere til der det er skarpt for øye og ikke ift hva det står på hjulet.. Fler og fler har gått bort fra Meter angivning på parallaksen nettopp av den grunn.. Men det sitter uten tvil litt knotet til.. Dette blir litt vane sak og man kan til gjengjeld gjøre all justering med høyre hånd..

 

Det JEG syns er det beste langholdesikte er Khales 624I med MSR! Har desværre ikke dette sikte nå men det blir uten tvil mitt neste sikte! Har hatt det med MIL4 retikkel..

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Får man Vortex med MSR? Hvor?

 

Angående Khales synes jeg parallaksejusteringen er utrolig keitete plassert. Men dette er sikkert en fin løsning/kompromi for venstrehendte :wink:

 

Jeg har sett i gjennom 3 stk Khales 624i, fra ny til gammel versjon, alle hadde mere og tydelig kromatisk aberrasjon i forhold til S&B 5-25x56 PM II. På meg virker det som om Khales er litt sløv med kvaliteten. Den eneste kikkerten jeg har sett som kan sammenlignes optisk med 5-25x56 PM II er en Minox zp5 tac 5-25x56, men den hadde til gjengjeld andre problemer.

Link to comment
Share on other sites

Får man Vortex med MSR? Hvor?

 

Derfor skrev jeg "Vortex(-MSR)"...

 

Hvem som er klarest, skarpest, best i skumring osv. Av disse topp siktene blir man aldri enige om så det er vel egentlig ett høpløst argument og bruke.. Det er alltid 100 meninger i begge retning og det bunner vel ut i att de er så marginalt bedre optisk ift. hverande att det blir forskjell fra øye til øye.. En ting er helt sikker, S&B er ikke 10.000,- bedre enn Kahles;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i lista til Christian med to små unntak

- Man MÅ ikke ha MSR, selv om han liker det best ;) Men man må ha et gjennomtenkt forhold til det. Vortex har vel 2 mrad-retikler og de er helt greie begge to - jeg liker best det med åpning i midten, og enda bedre liker jeg IOR og March sine med prikk i midten. Hva de heter gir jeg igrunnen faen i.

Men hele og halve mil-merker, og mest mulig av dem under midten er iallefall bra. Fint om det står tall på dem så slipper man å telle, og fint med noe forhåndsdefinerte avstandsbeømmings-streker et sted.

- jeg skjønner ikke hvorfor røret må være 34mm? Er justeringsmulighetene der så er det der, da er røret stort nok. Før var 35mm vanskelig å få montasjer til, men det er OK nå, og mange kikkerter med mer enn 20mrad justering har 30mm rør.

 

Har en Vortex Viper PST 6-24x50 og er strålende fornøyd

Dette er veldig mye kikkert for pengene i forhold til de som er dyrere. Har du ikke en "kikkert-fetish", eller er "optikksnobb", slik som mange av oss andre her nok har så funker denne bra.

Mange som skyter meget godt - langt bedre enn jeg gjør med min March til nesten 40k iallefall, har slike Vortexer til 7-8 tusen... De har det de skal ha, og fyller opp lista til Christian. De er nok ikke SÅ skarpe som de som koster det dobbelte, men de er mye mer enn halvparten så skarpe... De mangler bittelitt på synsfelt også, men til prisen. Bra. Man kan faktisk skyte uten å bruke 20 000 på kikkert. Sist jeg skjøt langhold brukte jeg faktisk ikke kikkert :wink:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=69476&p=751776&hilit=vortex+4+16x50#p751776

http://www.opticstalk.com/vortex-viper-pst-416x50-ffp-initial-impressions_topic24041.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her står det skrevet Schmidt & Bender PM II med store bokstaver og en prislapp på 33.000

Nei; tvert imot! S&B har en fantastisk ræva garanti sett i forhold til pris. Feks har Kahles og Steiner langt bedre garantier.

Jeg kommer aldri til å gi over 30.000 for et kikkertsikte! Foreløpig har jeg heller ikke bikket over 20. PM2'en fikk jeg veldig billig hos J&F pga en selger som lovte mer enn han kunne holde, men en høyere sjef som likevel sto inne for tilbudet (som var gitt skriftlig). Dette var før J&F priset seg selv ut på PM2.

 

En liten ting til som kan være verdt å ha med på lista er hvilken vei tårnet roterer. Skal man på et tidspunkt skaffe seg flere kikkertsikter er det greit at alle samsvarer. Jeg har vært så lur at jeg har 2 som roterer mot klokka og 3 som roter med. Full forvirring ved bytte med andre ord.

Godt poeng. Om det skrus den ene eller andre veien blir vel hipp som happ, men greit at alle siktene skrur samme veien. Jeg liker CW (med klokka), siden det er det jeg har hatt lengst og blitt vant til, så passer på at nye sikter også er CW. Skulle jeg kjøpt mitt første sikte nå kunne det like gjerne blitt med CCW justering.

 

Det JEG syns er det beste langholdesikte er Khales 624I med MSR!

Enig! Hvis jeg skal ha flere sikter blir det K624i MSR, de er veldig gode og gjennomtenkte. Nå kommer de også med vindjusteringen på venstre side for de som vil ha det (jeg vil ikke det --> er "litt" konservativ). MSR-retikkelet til Kahles er dessuten det eneste (av MSR'ene) som har en liten prikk i senter av korset, noe som egentlig ikke er så viktig, men en fin detalj likevel.

 

En ting er helt sikker, S&B er ikke 10.000,- bedre enn Kahles;)

Enig. I tillegg kommer verdien av at garantien varer 11 år kontra 2 år, i Kahles' favør. Men PM2 er for all del knallgode sikter, og jeg er veldig glad i min.

 

- Man MÅ ikke ha MSR, selv om han liker det best
- jeg skjønner ikke hvorfor røret må være 34mm?

Dette er som det står mine kriterier; Jeg liker (eller elsker) MSR-retikkelet, men det viktigste er at det er et Mil-basert retikkel. Ved å åpne for annet enn MSR blir utvalget også MYE større, da det kun er noen få modeller som kommer med det, men jeg liker tilfeldigvis de modellene.

34mm rør gir meg handlefrihet til å trikse og mikse med de motasjene jeg har når det trengs (ikke så ofte, heldigvis), ellers er jeg helt enig med deg (og for dårlig oppdatert på tilbudet på 35mm-ringer, for det var egentlig også et argument). ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var nok ikke jeg som skrev det CS.

Siden nå TS har nevn 15 lapper som "smertegrense". IOR har en 6-24x56 modell med 35 mm mellomrør på programmet, som koster ca 15000,-. Ser ut til å ha det meste av de "riktige" finessene. Dette er ca halv pris av tilsvarende Kahles. Finnes vel fremdeles ingen gratis lunch der ute, men hva er evt de største svakhetene ved dette siktet?

Link to comment
Share on other sites

Mye bra og innholdsrike svar her folkens! :)

 

Jeg er veldig klar over at det hele i bunn og grunn er opp til meg, med tanke på hva som blir det beste sikte for meg.

Ser at jeg burde vært litt klarere i noen av punktene mine, men formålet mitt med tråden var å få en del inputt og råd på de forskjellige.

Akkurat det dere gjør ;)

 

Som dere sier selv, så er nok de fleste av dere over gjennomsnittlig opptatt av god optikk, eller slike "optikksnobber" som dere sier :P

Foreløpig så ser jeg at jeg ikke har det behovet, da jeg alltid har klart å bruke billige og svært enkle sikter med mer en gode nok resultater. har liksom alltid tenkte at optikk trenger ikke jeg topp kvalitet av. Vi får nå se da, når jeg begynner å skyte på de lange holdene om denne tankegangen holder seg. Utifra hva jeg leser, så tviler jeg på den holder :P hehe.

 

Når det er sagt, så må jeg si at med tanke på økonomi så vender jeg meg mer og mer mot Vortex. En plass må en jo begynne, og det virker som om dette er et OK sikte. Samtidig har jeg lest meg litt opp på dette Kahles sikte som alle skryter av.

IOR virker også spennende, men jeg finner ingen god prisveiledning på noen av dem . Noen som har? linker? :)

 

 

Til M67, som spør hvor jeg er:

Jeg skyter rundt forbi i Stavanger og omegn, men skal melde meg inn i Jæren skytterklubb tenkte jeg.

Børsa må bare bli helt ferdig, hehe.

Link to comment
Share on other sites

@Bly. Hvilke svakheter er det snakk om på Minoxen?

Minoxen jeg prøvde hadde de mest mushy'e ratene jeg har vært borti på en kikker som ikke er en kinakopi. Overgangen mellom runde en og to på tårnet er løst ved å legge inn et parti hvor klikkene blir helt borte og tårnet roterer tregt. En helt utrolig irriternde funksjon spør du meg. Det hadde holdt lenge med fargeindikatoren som viser runde to. Retikkelet er jo en smakssak, men jeg ble ikke helt fortrolig med hvordan de hadde "løst opp" milliradianene. Får man MSR er det et ikke-problem :wink:

Kikkerten kommer til en absolutt fin pris da. Mye optikk for pengene vil jeg si.

 

Hvem som er klarest, skarpest, best i skumring osv. Av disse topp siktene blir man aldri enige om så det er vel egentlig ett høpløst argument og bruke.. Det er alltid 100 meninger i begge retning og det bunner vel ut i att de er så marginalt bedre optisk ift. hverande att det blir forskjell fra øye til øye.. En ting er helt sikker, S&B er ikke 10.000,- bedre enn Kahles;)

Jeg er ikke helt enig at optikk bare er subjektivt og synsing. Det er da i aller høyeste grad målbart og synlig. Er det kromatisk aberrasjon der, så er det kromatisk aberrasjon! Det gjør også at bilde blir mindre skarpt. Sånn er det bare.

Problemet er nok mere at de som beskriver kikkerter ut fra subjektiv synsing ikke vet helt hva de ser etter og klarer derfor ikke helt og skille på hva de ser og ikke ser.

 

Uansett så er jeg egentlig enig i at det blir litt underordnet på "toppnivået". Optikken er jo meget god uansett. Det er mange andre ting som fort blir mere viktig og kanskje avgjørende for hvilken kikkert en velger. Som sagt jeg liker Nightforce NXSen bedre enn PM IIene mine til tross for at den har dårligere optikk. Det eneste jeg av og til savner på NXSen er et FFP retikkel. Men så langt er det ingen sikter jeg har prøvd som slår mekanikken på NXS.

Link to comment
Share on other sites

Har vel blitt sakt ganske lenge att de kommer med Mil/Mil etterhvert.. Time will show. fornuften bak Moa/Moa er att der de selger mest kikkerter bruker de Moa...

 

Jeg er veldig fornøyd med IOR'n min! Men da jeg bruker kikkerten mye på jakt har hele tiden følt den er stor og klumpete sammenlignet med Kahles 624I. Etter en uke med snikjakt på bukke i Skottland må jeg vel igrunn si det er uproblematisk. Og til kombinert Jakt/LH må jeg si retikkelet til IOR er i en egen klasse!

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...