Jump to content

Bilvoks på kikkertsiktet


LazyHunter

Recommended Posts

Jeg har et Zeiss classic 2,5-10x50 kikkertsikte og går mye på jakt i skikkelig drittvær. Når alt har blitt vått er det vanskelig å få bort alt vannet fra kikkertsiktelinsene. Derfor har jeg alltid ønsket meg Lotutec coating på linsene. Dessverre er dette ikke noe som går an å ettermontere. Dermed har jeg gått litt i tenkeboksen.

 

Etter å ha vasket bilen i vaskeautomat preller dråpene fint av frontruta i dagevis. Dette kommer vel av vokslaget som blir lagt på. Er det noen som har prøvt å legge det på linsene på kikkertsiktet? Jeg skrev mail om dette til Zeiss, men de svarte hverken ja eller nei, bare at det finnes mange produkter som kan egne seg...

Link to comment
Share on other sites

Det som brukes på bil er kanskje litt vel grovt, men du får en del bra produkter til briller etc.

Fikk med et sånt gratis rensesett med noen solbriller, bare spraye på og tørke av, og vann perler seg veldig bra på brillene og renner av. Kanskje litt mildere?

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk. Selv om du ikke har Lotutec så har Zeiss lagt på noen slags coating der for å forbedre egenskapene. Å bruke diverse bilrelateret remedier (eller vindusglass) kan bli tøft for en slik coating, da har jeg mere tro på det som msteiro foreslår: ta en titt hos optikeren. Brilleglass er smekkfulle av antirefleks og dugg coatinger, og det som er laget for slike briller burde funke på ei kikkertlinse også.

 

BM: ren synsing.

Link to comment
Share on other sites

Test i så fall på noe gammalt ræl av en kikkert. Min erfaring er at det meste man smører på linsene og polerer med gir dårlige egenskaper i motlys.

Verste jeg har prøvd er biltema sin RainOff....

Autoglym sin glass polish kan være bra, men har ikke testet på kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvt Zeiss sin rensespray, men dråpene preller ikke av etterpå. Det blir bare rent.. Jeg er veldig fristet til å prøve voks i sprayform som skal poleres på lakk. Men det er tragisk om jeg ødelegger siktet. Jeg hadde håpet at noen hadde testet dette før meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bilvoks av skikkelig kvalitet, som f.eks Swissvax kan jeg ikke skjønne skulle skade noe. Det er voks uten slipemidler i.

Jeg bruker Swissvax Shield på bilen. Den har jeg på HELE bilen bortsett fra frontrute, der bruker jeg Nanolex ruteforsegler. Bare som eksempel her så legger jeg ut bilde etter jeg vaska bilen på Søndag, jeg la på voksen i slutten av oktober, og ennå så perler den vannet veldig fint ennå etter en vinter med masse saltsuppe og drit.

IMG_5001_zpsrn3vnxwf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kunne vel kanskje være bedre å prøve noe beregnet på briller, første produkt google ga meg: http://no.oakley.com/en/womens/sunglasses/nanoclear-hydrophobic-lens-cleaner-kit/product/WA4230001NC/?skuCode=07-313&categoryCode=w02

 

Har ikke prøvd noe lignende selv, og det står at man bør være forsiktig med produkter som allerede har et belegg på glasset (som antitåke og slikt), dette kan vel også være et poeng når det kommer til bilvoksen.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg ble meget skeptisk etter å ha lest gjennom tråden som Kverk linker til. Det kan virke som at sjangsen for å få et belegg som ødelegger visse egenskaper er større enn først antatt. Jeg kommer nok til å holde meg til produkter som er beregnet for briller og optikk.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at det er advarsler mot å grise til vindusflater med de fleste voksbaserte midlene. En første test ville vært å gni det på en vindusrute og se om det er mulig å polere det blankt igjen. Etter mange år med forsøk på å holde briller og kikkertsikter duggfrie med diverse midler og remedier, endte jeg opp med laseroperasjon av øya og zeiss m/lotutec. Har aldri angret! :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Utrolig mye folk som bruker tid og krefter på noe de tror de sparer penger på .

Gjør det enkelt Selg den gamle og kjøp ny eller brukt med Lotutec

 

Denne tråden minner meg om min tidligere nabo .For en del år siden kjørte han 160 km med en gammel amerikaner som brukte 1,5 liter på mila og brukte 3 timer av sin dyrebare tid pga at han mente butikken hadde solgt ham en rørlengde som var 30 cm for lang og at han hadde betalt 4 kroner og 50 øre for mye . Rørbuntene var på 25 m og forbruk medgått var 24,7 m . Det var særdeles vanskelig for ham å forstå at rørbiten var avkapp og søppel samt at han brukte en formue i forsøk på å få noen få kroner tilbake .

 

 

Likt er det her også . Istedet for å gjøre det enkelt og oppgradere så er man villig til å prøve noe som i verste fall kan gå galt og man har et enda dyrere resultat .

Istedet for å bruke 30 timer bak PC for å finne en billig løsning , selger man istedet kikkertsiktet og går på jobb og jobber overtid de 30 timene . Putt de kronene man da tjener ekstra inn i ny optikk så har man nærmest oppgradert gratis . :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hvorfor ikke høre om folk har noen enkle triks? Jeg har lært utrolig mye av medlemmene her inne og andre steder. Jeg har heller ingenting imot å bruke tid på å få mer kunnskap, det er tross alt en del av å perfeksjonere interessen min. Utviklingen går videre, så hvorfor skulle der ikke finnes et hydrofobt middel der ute som ikke skader linsene?

 

Svaret på disse spørsmålene er vel enda noen historier om naboene dine, men de gidder jeg dessverre ikke å høre på ?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, LazyHunter skrev:

Hvorfor ikke høre om folk har noen enkle triks? ....................................

..................................................

......................................

Svaret på disse spørsmålene er vel enda noen historier om naboene dine, men de gidder jeg dessverre ikke å høre på ?

 

Så du vil ha informasjon, men ikke høre på hva folk med erfaring sier?:lol:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man ønsker en optikk som er optimal uten brytningsfeil .

Coating påført fra produsent er påført på en slik måte at coatingen er jevn og ikke lager noe trøbbel .

 

Hvor mye skal til før selvgjort på frihånd lager  mer skade enn nytte ?

 

?

En av erfaringene jeg har er en slektning  som leverte  inn 80 mm objektivlinser til en  optikker for  rensing av linsene . Det han optikkeren påførte linsene fikk coatingen til å koke . Det ble totalhavari .Så selv de som burde ha visst bedre  gjør feil .

 

Men det mest tragiske er at alt for mange er villige til å bruke utrolig mye energi og tid for å spare noen få kroner med fare for å tape mer visst det går galt - istedet for å oppgradere . 

 

 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...