Jump to content

Kjøp/salg sider for våpen stenges


brendjord

Recommended Posts

ser at det skjer saker og ting på blandt annet FB.

sider som omhandler kjøp og salg av våpen mellom private stenges (virker som om det startet for 1-2 døgn siden), lest at QXL stenger auksjoner som omhandler våpen fra 1 mai(info fra kommentarfelt på FB).

 

er det kommet nye regler om dette? hva med Finn.no?

 

har prøvd å "google" med frem til nyheter rundt saken, men ikke funnet noe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er garantert ikke resultat av endringer lovverket. Er nok heller de nevnte nettstedenes desperate forsøk på å være "politisk korrekte" :(

 

(Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bruke det uttrykket på en nedsettende måte :oops: Da jeg normalt sett anser det som en dårlig hersketeknikk.)

Link to comment
Share on other sites

Dette våpenhysteriet begynner nesten å bli latterlig, vi har strenge krav for å erhverve våpen her i landet og lovlige registrerte våpen skal nå måtte selges i smug på lik linje med uregistrert og ulovlige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tom, men jeg møter stadig ikke-skyttere som ikke vet hvordan våpensalg kontrolleres og blir veldig usikre når de ser annonser o.l. Det gir dem inntrykk av at hvem som helst kan impulskjøpe en pistol på nettet. Vi ser jo til og med (noen få) nye brukere her, med interesse for våpen, som ikke vet at de må søke kjøpstillatelse eller hva som er ervervsgrunnlag.

 

Kanskje burde vi være flinkere til å gjøre allmenheten oppmerksomme på at privat salg er strengt regulert og slett ikke noe svartebørs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger ikke med på andre salgsforum enn kammeret og finn.no, så jeg har ikke førstehånds kjennskap til dette. Finner det dog merkelig at to (tilsynelatende) uavhengige markedsplasser avvikler formidling av våpen omtrent samtidig. Håper ikke det er politisk press som ligger bak.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kanskje burde vi være flinkere til å gjøre allmenheten oppmerksomme på at privat salg er strengt regulert og slett ikke noe svartebørs.

Det har iallefall liten hensikt ovenfor Qxl, da de fleste våpnene som selges der er fritatt for registrering. Hva med å gjøre allmenheten oppmerksomme på at det er fullt lovlig å gi faen i hva andre bruker pengene sine på. Og heller passe sine egne saker, fremfor å stikke nesa i andres?
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette våpenhysteriet begynner nesten å bli latterlig, vi har strenge krav for å erhverve våpen her i landet og lovlige registrerte våpen skal nå måtte selges i smug på lik linje med uregistrert og ulovlige våpen.

 

Du må transportere dem i smug også...

Link to comment
Share on other sites

ser at det skjer saker og ting på blandt annet FB.

 

Det er vel stort sett på FB det skjer, og i regelverket til FB står bl.a "Vi forbyr alle forsøk fra uautoriserte selgere på å kjøpe, selge eller bytte reseptbelagte legemidler, marihuana, skytevåpen eller ammunisjon."

 

Så er spørsmålet hvordan FB velger å tolke "uautorisert", på tvers av alle landegrenser. Det har vært rykter lenge om at FB ønsket å stramme inn på dette, fordi de ikke kan kontrollere at salgene skjer lovlig. Husk at FB er amerikansk, og det er amerikanske terror- og adokatpåvirkede lovgivning som er den største påvirkningen... FB styres i svært liten grad av norsk

 

Dette er for øvrig ikke helt ulikt regelverket en møter innenfor Google-systemet, bl.a i forhold til Google annonsering og Google sin måte å sortere søketreff på. Det er litt skremmende hvor stor makt disse to firmaene har på hvordan vi "ser verden" (litt etter hvor stor del av døgnet en bruker til å stirre på en eller annen skjerm - og det begynner jo å bli en bra andel for enkelte)

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er du vel, i Norge, autorisert hvis du selger et våpen du har lov til å inneha, til en som har lov til å kjøpe det :wink: Men jeg tror neppe det er det FB mener med autorisert :roll:

 

Jeg tror jeg fortsetter å hold meg unna FB jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er du vel, i Norge, autorisert hvis du selger et våpen du har lov til å inneha, til en som har lov til å kjøpe det :wink: Men jeg tror neppe det er det FB mener med autorisert :roll:

 

Problemet med FB er vel som sagt at det er et amerikansk basert firma, med "kunder" over hele verden, og hvis de er redd for å bli assosiert med salg av ulovlige våpen er det antakelig enklere å nekte all formidling av våpen, enn å tilpasse regelverket til alle ulike våpenlovgivninger i alle land der FB er representert (som sannsynligvis er alle land/territorier som eksisterer vil jeg tro).

 

Det er vel for så vidt heller ikke mulig å klage på slike avgjørelser, da FB er et privateid firma som i praksis tillater og forbyr akkurat det de måtte ha lyst til å tillate og forby, og hvis folk ikke liker det så må de pent gjøre som deg (og stort sett også meg) Jeffery, nemlig å unnlate å bruke fb...

Link to comment
Share on other sites

Sendte en forespørsel angåenede QXL og auksjoner for våpen. Her er svaret jeg fikk:

 

"Hei

Takk for din mail.

 

Det er korrekt at man ikke kan sætte skydevåben til salg længere på QXL, heller ikke selv om de er antikke, da vi ikke ønsker at sælge skydevåben på QXL længere.

 

Hav en rigtig god dag.

 

Med vennlig hilsen

Carsten Simonsen"

 

Sånn gikk det da danskene fikk overta eierskapet.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel stort sett på FB det skjer, og i regelverket til FB står bl.a "Vi forbyr alle forsøk fra uautoriserte selgere på å kjøpe, selge eller bytte reseptbelagte legemidler, marihuana, skytevåpen eller ammunisjon."

 

Så er spørsmålet hvordan FB velger å tolke "uautorisert", på tvers av alle landegrenser. Det har vært rykter lenge om at FB ønsket å stramme inn på dette, fordi de ikke kan kontrollere at salgene skjer lovlig. Husk at FB er amerikansk, og det er amerikanske terror- og adokatpåvirkede lovgivning som er den største påvirkningen...

 

Dette sier Facebook:

"What is considered a firearm in the list of regulated goods in Facebook’s Community Standards?

 

The Facebook Community Standards don’t allow attempts by unauthorized dealers to buy, sell or trade firearms. This includes:

 

Rifles

Shotguns

Machine guns

Handguns

Pistols

Revolvers

Firearm receivers

Antique guns

Black powder firearms

Muzzle-loading firearms

BB guns

Airsoft guns

Air guns

Air rifles

Paintball markers

Firearm replicas

Non-functioning firearms

Curios and relics

Destructive devices such as bombs, grenades, rockets, missiles or mines

 

We understand that some of these items may not be legally regulated everywhere people use Facebook. In order to enforce our policies as fairly and consistently as possible, we use one broad set of standards for the entire Facebook community."

 

 

Siste del av sitatet sier hvorfor dette også gjelder for norske Facebook-grupper.

 

Husk: Facebook er ikke et demokrati, vil du ikke leke på FB's premisser må du leke et annet sted ;)

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg har ingen egenerfaring med Feisbukk (eller andre som likner) - så det jeg frembringer er informasjon som er snappet opp hist og her. Jeg ble fortalt at de yngre flykter og at bestemorsgenerasjonen har overtatt bruken.

 

Får stadig tilbud om kjøp av antikke våpen fra en kar - og han har i tankene å starte opp en auksjonsside for våpen. Så alt håp er ikke ute :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Husk: Facebook er ikke et demokrati, vil du ikke leke på FB's premisser må du leke et annet sted ;)

 

Just precis.

 

Det gjelder forsåvidt også i den fysiske verden. Min kontaktperson i den tyske våpenbransjen uttalte nylig "its probably easier to export a tank to North corea than a Parcel of guns to Norway". De har fått mye ekstraarbeid etter terroren i Frankrike og Belgia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Får stadig tilbud om kjøp av antikke våpen fra en kar - og han har i tankene å starte opp en auksjonsside for våpen. Så alt håp er ikke ute :
Problemet er at auksjoner helst skal starte på lave priser, mens budgiverne skal drive prisene opp til realistiske nivåer. Den totalt fraværende aktiviten på denne siden er sansynligvis ett resultat av misforståelsen av begrepet "auksjon".
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hei Karer.
Skal si dere er flinke til å kritisere !! ;=))
Nå har vi solgt langt over 2500 objekter på 12 år, og har kun mottat 2-3 returer, så det kan ikke være så ille ??
Beklager forøvrig en skrivefeil på 500 kroner, i objektet som omtalt.
Man kan jo bare ta kontakt, om det skulle være noe, i stedet for kun å kaste skit.

Ha en strålende aften Karer !!!!


Mvh

GUDVIN SKOGEN

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Rocka skrev:

Beklager forøvrig en skrivefeil på 500 kroner, i objektet som omtalt.

Unnskyldningen er mottatt og godtatt.

 

Men jeg benytter anledningen ti å spørre:

 

Hva er vitsen med å starte en auksjon med startpris like høy (når man har rettet opp skrivefeil 500kr) - som kjøp nå prisen? Håper du at noen skal by mer enn det som er opprinnelig prisforlangende?

 

Dette er oppriktige spørsmål og ikke forsøk på skitkasting.

 

Strålende aften til deg også Rocka.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Hei


Ser også at du skriver totalt fraværende aktivitet.

Dersom du går til fanen:

http://www.skogenantikk.no/?ua-listing=sold


Så vil du se at det er solgt objekter for mange hundre tusen kroner.

Til info, så er det bare et mindretall av objektene, som blir solgt via auksjons-siden, vi selger det aller meste direkte til kunder.


Du må ha en strålende kveld videre, anbefaler dere å hole dere til realiteter, istedet for å komme med uttalelser, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Bidra heller med noe positivt !!


Fin kveld

Mvh


GUDVIN SKOGEN

Hei


Ser også at du skriver totalt fraværende aktivitet.
Dersom du går til fanen:
http://www.skogenantikk.no/?ua-listing=sold
Så vil du se at det er solgt objekter for mange hundre tusen kroner.
Til info, så er det bare et mindretall av objektene, som blir solgt via auksjons-siden, vi selger det aller meste direkte til kunder.

Du må ha en strålende kveld videre, anbefaler dere å hole dere til realiteter, istedet for å komme med uttalelser, som ikke har rot i virkeligheten.

Bidra heller med noe positivt !!


Fin kveld

Mvh


GUDVIN SKOGEN

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Rocka skrev:

Ser også at du skriver totalt fraværende aktivitet.

SKREV i Juni 2016. Da var «auksjons» siden din helt ny.;)

 

Og gjør deg oppmerksom på at DEN Peabodyen vi snakket om i 2016 FREMDELES ligger ute for salg for SAMME pris på siden din. Hva har dette med AUKSJON å gjøre?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

SKREV i Juni 2016. Da var «auksjons» siden din helt ny.;)

 

Og gjør deg oppmerksom på at DEN Peabodyen vi snakket om i 2016 FREMDELES ligger ute for salg for SAMME pris på siden din. Hva har dette med AUKSJON å gjøre?



Hei, forstår ikke helt problematikken, er det en slags retorikk ??


Utropspris på auksjonen, er 15 500 kroner.  ??




Mvh

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Rocka skrev:

Hei, forstår ikke helt problematikken, er det en slags retorikk ??

Kan du definere en AUKSJON for meg?

 

Her du noen gang vært på en auksjon der startprisen er høyere enn veiledende pris?

 

Vær så snill å SVAR på disse spørsmålene, så skal jeg prøve å svare på dine.😀

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Rocka skrev:

Utropspris på auksjonen, er 15 500 kroner.  ?

På nettsiden din (ikke auksjonssiden) la du den ut til salgs for 15 000. Ser du ikke at det blir litt rart?

 

http://skogenantikk.123hjemmeside.no/275882386/product/2271522/antikk-1863-peabody-45-70-govt?catid=796185

 

Selv hvis startprisen din hadde vært 15 000 også på auksjons-siden din - så ville det ALLIKEVEL vært rart. Siden du kaller det AUKSJON! Er du enig?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Kan du definere en AUKSJON for meg?

 

Her du noen gang vært på en auksjon der startprisen er høyere enn veiledende pris?

 

Vær så snill å SVAR på disse spørsmålene, så skal jeg prøve å svare på dine.😀

Hei

 

en auksjon begynner på et utrop

 

i denne anledning 15500 kroner

 

Det er da åpningsbudet

 

 

Hvem sier noe om veiledende pris ???? 

 

 

Mvh

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

På nettsiden din (ikke auksjonssiden) la du den ut til salgs for 15 000. Ser du ikke at det blir litt rart?

 

http://skogenantikk.123hjemmeside.no/275882386/product/2271522/antikk-1863-peabody-45-70-govt?catid=796185

 

Selv hvis startprisen din hadde vært 15 000 også på auksjons-siden din - så ville det ALLIKEVEL vært rart. Siden du kaller det AUKSJON! Er du enig?

 

 

Hei

 

 

nei

 

Kjøp den gjerne for 15 000 kroner ,)))

 

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Rocka skrev:

neida, svarer så godt man kan

At dette er så godt du kan, hadde jeg ikke trodd på selv om det ble støttet oppunder av selveste Pål Grøndahl (etter en grundig analyse av dine kognitive evner).

7 timer siden, Rocka skrev:

Bidra heller med noe positivt

 

Det har jeg da gjordt. Selv om du ikke klarer å ta det til deg, så har jeg jo gitt de potensielle kundene dine innsikt, både i det du feilaktig kaller for auksjons-virksomhet, og hva de kan forvente seg av forståelse (fra din side) ved en eventuell tvist. Det må da vel være positivt?;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...