Jump to content

PRSNorge


M67

Recommended Posts

"PRS skyting" har vært diskutert i endel tråder nå, og jeg tenkte jeg skulle dra det sammen til en tråd.

 

I fjor sommer, må jeg vel si, så begynte noen å snakke for alvor om PRS*. Og SBSK arrangerte et stevne. Det kom 16 eller 19, vi hadde begrenset det litt, men så etterpå at vi kunne hatt med mange flere. Såvidt jeg forstod så var alle fornøyde, og enige om at de hadde hatt en fin dag og dette måtte vi gjøre mer.

Jæren Skytterklubb, og etterhvert OALH, og en privat gjeng i Trondehim fulgte opp med flere stevner, og behovet for felles regler kom fort opp. Ei gruppe med folk fra de miljøene som dro igang samlet seg, og har diskutert med hverandre, andre, og fisket og målt meningene opp mot både DFS-regler, disutert med DFS folk, NBSF folk, DSSN folk, osv...

Gruppa har oversatt og tilpasset de amerikanske reglene til norsk og norske forhold.

 

Essensen skal være skyteferdigheter, ikke teknisk utstyr. Man skal være konkurransedyktig med en T3 eller en Rem700 fra eska. I UNL ser vi nå at nivået er der at en på en fin dag, er sjangseløs med standard jaktrifleutstyr. Det må være et mål å unngå at utstyrmessige fordeler har så stor innvirkning på resultatet i PRS.

Mange av de som har vært på PRS til nå er med typiske langholdsrifler, men en jaktfeltrigg er minst like egnet, forutsatt at en kan skru opp til ca 600m.

 

 

http://prsnorge.no/

https://www.facebook.com/groups/PRSNorge/

 

Her er en video fra SBSK sitt stevne høsten 2015. (Slå for guds skyld ned volumet)

 

 

* Navnet er hentet fra "Precision Rifle Series", PRS, som har vokst fram veldig fort i USA, https://www.precisionrifleseries.com/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det klør noe vanvittig i avtrekkerfingeren etter å få slengt seg med på et slikt stevne; evnene er der ikke, men det får jeg ta som en læringssak. Så får vi se når jeg faktisk får gjort det da...

 

Jeg registrerer at det ikke har blitt tatt inn som en gren under NBSF; hva er årsaken til det?

Link to comment
Share on other sites

men det får jeg ta som en læringssak

Det er jo nettopp hensikten.

 

hva er årsaken til det

Det er vel i hovedsak at det er for stor usikkerhet i forbundet (årsmøtet) både om hva PRS er/blir, og om det, hva det nå er/blir, faktisk passer i NBSF.

 

Det uansett ikke noe krav om en forbundstilknytning for at klubbene skal arrangere stevner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var stevne i Sokndal sist lørdag. Jeg legger ut videoer når jeg får redigert dem - det ligger noen rå på https://www.youtube.com/channel/UCAN1yIlljXpyHwhQpUStfIw

 

Noen nokså tilfeldige bilder

 

S2410014_zpsvdap6gzt.jpg

 

S2410013_zpssmhyrhmz.jpg

 

S2410012_zpssa8tqteq.jpg

 

S2410011_zpsvghrxhyc.jpg

 

S2410010_zpsbshrbnfh.jpg

 

S2410009_zpsmo1dvfmh.jpg

 

Resultatlista halvveis omtrent :(

S2410044_zpseyfv4wcx.jpg

 

S2410043_zpssrmmbsrf.jpg

 

S2410042_zpsdxi1fmy3.jpg

 

S2410040_zpsbctkax3i.jpg

 

S2410039_zpsbiutnios.jpg

 

S2410036_zpsebyilfgc.jpg

 

S2410035_zpsb7wz7ojc.jpg

 

S2410033_zpsgdqvigxm.jpg

 

S2410032_zpsr0gkkjin.jpg

 

S2410030_zpsenah8wfu.jpg

 

S2410028_zpscweyim8w.jpg

 

S2410027_zps6xvxcumx.jpg

 

S2410026_zpsdxfirz8k.jpg

 

S2410025_zpsbkvvsnpv.jpg

 

Var mange som fikk litt å lure på

S2410024_zpsvgp0tsnb.jpg

 

Da match director ! Var veldig bra jobba, bra stevne, bra gjennomført.

S2410022_zps0szwrjc2.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var et bra stevne i fantastisk vær, sola var fremme hele dagen, og vinden holdt seg stort sett borte. Men utfordringene justerer vi etter vær og føre, så det er ingen som skyter fullt hus selv om det ikke blåser. Tror det var flere som fikk seg noen aha-opplevelser, meg selv inkludert. Jeg hadde ikke helt dagen selv, men stevnet var helt topp. En takk til alle som stilte opp og deltok. Vi er tross alt avhengige av at folk gidder å bli med hvis det skal være noe stevne.

Link to comment
Share on other sites

Skal love deg at det var flere som ikke hadde dagen - Vi får bare trene mer :roll:

Jeg har ikke sett resultatene enda, vi dro tidlig for å bevare freden i heimen. Vet jo sånn halvveis hva jeg (ikke) traff av stål, var det noen som traff den småenfiguren?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der kom det resultater ja. Jeg tror de er feil - for jeg traff omtrent ikke en ting :roll: Uansett er det en god måte å summere det opp i prosent av bestemann istf. prosent treff... det ser endel bedre ut.

 

Resultat%20PRS%209416_zps1g7rvitb.jpg

 

Christian og JSK hadde nok overvurdert oss som kom, for det var meget, meget krevende skyting. Og det skal det være, men det er jo frustrerende å bomme så mye også - men igjen, den beste vinner uansett. Det er gøy å strekke seg ut av komfortsonen, det er bra å måtte gjøre ting en ikke har spesifikt trent på, og det er moro underveis, når noen bommer her, og noen bommer der.

Tar du et dårlig avtrekk på et DFS stevne, så vet du at du har dritt deg ut og at du mister poeng , og mister du et poeng, så raser du - helt sikkert (jeg hadde 3 bom i går, og ble nr. 27 eller noe sånt). Her raste du, ja, men på neste, så raste noen andre. Feltskyting er moro, men dette var faktisk nesten enda mer moro.

Eneste jeg kanskje kan "klage" på er at øvelsene var noe kompliserte, jeg slet med å huske hva jeg skulle skyte (enkelte har hintet om at det skyldes alderen :? ), men det er likt for alle (kanskje innføre aldersklasser...). Imidlertid vil det nok kunne være avskrekkende på begynnere.

 

Men bra. Skulle til å si "kommer neste gang", men det gjør jeg altså ikke. Da er det lagmesterskap i skytterlaget, og det blir både fest og moro - og en halvtime å kjøre...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok enig i etterkant at nivået ble lagt litt høyt på en del. At det blir en del å huske på er gjort med vilje for å sørge for at en må holde fokus. Det er forøvrig lov å skrive huskeliste og ha med seg på stagen :-) Men vi er enige angående nivået, og vil nok justere det til neste stevne. Vi ønsker jo å rekruttere og ikke skremme folk bort som du sier. Fortsatt er vi jo i startfasen på dette, så arrangørene drar også med seg erfaringer her på hva som funker og hva som kunne vært gjort annerledes. Men gøy var det uansett.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...