Jump to content

Tuning av CZ Shadow til mil.felt


Ørret

Recommended Posts

Har en helt standard CZ Shadow jeg bruker i mil.felt.

Ønkser å forbedre den litt.

Skyter ikke dynamisk.

 

Hva anbefales?

 

Vurderer å bytte rekylfjær, virker som jeg har litt "nosedive".

Skyter 110-125gr kuler med inntil 130 i faktor.

Link to comment
Share on other sites

Du Kan skifte/polere sear, men de er litt kjipe å plukke ned om du ikke er vant med slikt.

Shadow er i seg selv en meget god pistol og du nevner ikke hvor mye du har skutt med den eller hvilken avtrekksvekt du har. Skyt 1000-1500 skudd først om du ikke har gjort det.

Avtrekk og rekyl må du lære 100% uansett. Skal du kjøpe eller lade ammo?

Jeg hadde ikke skifta fjærer etc som første "tuning", men heller satsa på å lære avtrekket å kjenne.

Klem jevnt igjennom, full fokus på korn. Utrolig hva det hjelper.

Som nevnt i tråden er tynne grepsplater en rimelig løsning. Fås billig overalt.

Link to comment
Share on other sites

Du Kan skifte/polere sear, men de er litt kjipe å plukke ned om du ikke er vant med slikt.

Shadow er i seg selv en meget god pistol og du nevner ikke hvor mye du har skutt med den eller hvilken avtrekksvekt du har. Skyt 1000-1500 skudd først om du ikke har gjort det.

Avtrekk og rekyl må du lære 100% uansett. Skal du kjøpe eller lade ammo?

Jeg hadde ikke skifta fjærer etc som første "tuning", men heller satsa på å lære avtrekket å kjenne.

Klem jevnt igjennom, full fokus på korn. Utrolig hva det hjelper.

Som nevnt i tråden er tynne grepsplater en rimelig løsning. Fås billig overalt.

Pistolen har gått ca 5000 skudd. Alle i mitt eie (tror jeg kjøpte den i 2012).

Har rimelig høy trenings og stevneaktivitet, så skyte kan jeg. :mrgreen:

Tenker å begynne med noen rimelige deler. Liker bedre å kjøpe ladekomponenter enn deler.

 

 

@Lindskog:

Har hammerfjæren innvirkning på SA-avtrekket? Bruker ikke DA.

Link to comment
Share on other sites

Hva oppnår man med å bytte sear?

 

Ja mulig det blir SAO. Har litt kryp i avtrekket. Ikke mye, men hadde vært fint å fått det helt klokkeklart og vekt ned mot kravet. Vet ikke hva avtrekksvekta er nå, skal prøve å få målt det.

Link to comment
Share on other sites

hadde vært fint å fått det helt klokkeklart

 

Da må du nesten tilpasse avtrekkshuset på nytt. En enkel test er å ta avtrekk med skiringen på, se hvor mye bevegelse du har i hammeren. For et (tilnærmet) perfekt avtrekk må bevegelsen der være på et absolutt minimum, det innebærer å legge på litt sveis i bakkant av fjærhuset og tilpasse det på nytt. Helt perfekt blir det aldri siden fjærhuset låses i fremkant av sikringen, litt klaring må du ha for å kunne få det sammen igjen, men en kan få det veldig mye bedre enn originalt.

Link to comment
Share on other sites

11lbs rekylfjær, 13lbs hammerfjær og lettere tennålsfjær er nå bestilt.

 

Du skriver "sear", tenker du på pre-b disconnector?

 

Hva er neste trinn hvis jeg vil fortsette videre? (Viktig at den holder 1360g kravet)

 

 

hvor kjøpte du delene?

Link to comment
Share on other sites

11 pund er ikke noe must, selv synes jeg 11-14 pund et sted funker fint, litt avhengig av bruksområde. Den originale er 18 pund mener jeg å huske, så alt som er lettere enn det hjelper jo hvis du sliter med dipp. Jeg vil gjerne ha 11 punds til praktisk, men i militærfelt synes jeg opp til 14 funker helt greit. Det blir ikke de raske dobbeltskudda der, og den negative effekten av dipp blir mindre. Over 14 liker jeg ikke å gå med 9 minor uansett. Her er det nok mye subjektivt, men heldigvis er rekylfjærer billige og enkle å eksperimentere med. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...