Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

Er dere klar for enda en "revehistorie" ??.........Ikke det nei.

Prøver meg forsiktig likevel jeg. Var grytidlig ute forleden morgen, for å prøve å få lurt sesongens siste lokkerev på kroken.

Jeg skal ikke skryte på meg å være noen utpregt morgenfugl og kvitrer definitivt ikke ikke om morran, for å si det sånn. Liker meg mye bedre om natta jeg.

Lå derfor å druntet i det lengste, før man bråskaut seg opp av sengehalmen og ut på post, lettere stressa og halveis i svime. Sjela sov fortsatt, selv om kroppen var kommet seg på post, om dere skjønner.

Alt i orden så langt. Gjorde i stand utstyr og mann, for deretter i størst mulig grad prøve å nyte morgenstemningen, fuglekvitret og dagslyset, som forsiktig lurte seg ut i det fri og ut av mørket.

Så var det skytelys nok.....til at man evt ser hva man skyter på. Siste en gjør før lokkeøkta begynner, er å kamre patron. Da var det bråstopp gitt. Patrona ville faen i meg ikke inn i kammeret uansett hvor mye vold man brukte på den stakkars hevarmen. Prøvde et helt magasin med patroner, men nei. Tenkte at patronlengda var litt drøy, men i et såpass grant kaliber som 222, pleier patronlengda å gå seg til i kammeret, om man er bestemt og bruker litt makt, men her var det helt bråstopp. Kunne det være feil bolt man hadde satt i rifla?? Har flere å velge mellom, men uten patron i kammeret, gled bolten så fint framogtilbake atte, så dermed var riktig bolt i rifla ja.

Så begynte det å demre sakte, men sikkert......kan det være feil kaliber/patron man har dradd med seg bort i jordekanten og ut på post?? Snudde patrona.....å joda.....der sto det jaggu meg 223 stemplet så fint og tydelig i enden av patrona. Ikke veldig langt unna riktig kaliber, men langt nok. Da ga jeg opp og dro hjem.

IMG_2284.JPG.8bcf0c9c4859a0e089582ec5a533f29f.JPG

På bildet over ser dere kaliber 222 til høyre, kaliber 223 i midten, sammen med big brother, beregnet på grøvere saker, så som snabeldyr og bulldozer.

Ikke så ulike de to granne kalibra, spesielt ikke om patronboksene har helt lik farge, men det skal det bli slutt på nå. Nå skal det fargekodes og påskrift på med ganske så store bokstaver.

Snipp snapp snute så var både denne revehistorien og revejakta over for denna gutten, denne sesongen.

Edited by Castor
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sesongens syvende og siste rev kom inn her rett før påskehelgen. Håpet på at det var ei reveenke men det var enda en hann på 6 kg. (t.h) Andre natta med postering så kom den på sin vanlige vei. Vind,minusgrader og skaresnø. Skikkelig revevær. 

Litt pellets bremset den opp og den fikk det rett fra sida. Datt rett på stedet. Ingen gjennomskyting i denne. Den kom litt tidligere enn før og jeg hadde vel kapt fått opp tempen inne i jegerposen før den plutselig var der. Tilfeldigheter at jeg kom på post tidlig nok. Kunne lett skremt denne.

Kun en av syv er skutt ut gjennom glugga så åtejakta denne vinteren har slett ikke vært særlig imponerende. Her iallefall.

Synd ikke jakta skulle vare noen dager til altså,i dag så jeg to blodferske revespor en knapp kilometer ned i dalen...

Vel.. Nå er det Minken som skal få det noe utrygt,har klargjort fellene etter Mårsesongen og de skal ut nå nærmeste dagene.

Siste revene -17.jpg

Edited by Winter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...