Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

Da er det endelig i orden med åtejaktplass nær jobb. Jobber turnus i Oslo med liten fritid når jeg er hjemme på gården, så da får jeg utnytte fritiden i jobbuka. Nå skal halogenlampe fra jula handles inn, og litt sent åte etableres. Det er mye rev i området, så sjansene er større her enn hjemme ser det ut som.

Skal også kjøpe MMS kamera, så jeg kan overvåke 24/7.

Bonden jeg jakter hos låner ut både avløserleilighet og ei gammel åtebu til disposisjon, så noe særlig bedre kan en ikke få det :D

 

Kommer til å prøve og legge ut litt bilder fra dette prosjektet utover nyåret. Nå blir det åtejakt på rev noe i Telemark og mye i Østfold!

Link to comment
Share on other sites

Rev i bakken og pels på knaggen.....ja det er kortversjonen etter siste lokke-økt på jakt etter revepels.

Må ha vært ute 5 eller er det 6 ganger de siste 14 kveldene og lokka på mikkel.

Har hatt en særdeles lite samarbeidsvillig revefant i siktet 2 ganger, men akkurat utenfor skuddhold, før i går kveld.

 

Prøvde meg med den elektroniske revelokken denne gangen, som nok en gang ikke skuffet, kan man si. Dødelig effektiv, bokstavelig talt.

En slik duppeditt anbefales.

 

Nuvel....satte ut revelokken ca 80 meter unna min post og dro igang med halvdød stær type lokkelyd.

4 minutter etter lurvelevenet dro i gang, sto det en revefant som skrudd rett opp av bakken og lurte veldig på om det som lagde lyden var etenes.

Det var det ikke og mikkel fikk istedet brått besøk av en ilsint VMAX i grant kaliber på 90 meter hold.

På denne avstanden, med fjellstøtt anlegg og med hjelp av en liten lysprikk i siktet, var det ikke store utfordringen og sette skuddet dønn mitt i senter.

Må legge til at jeg hadde god hjelp av flombelysningen i slalombakken i Funkelia, som lyste opp jordet på en svært så tilfredstillende måte. Takk til slalomløypa i Kongsberg.

Nok om det, på tross av at skuddet satt dønn iht jegerprøveboka, ble det litt hopp og sprett og tjo og hei, før mikkel la seg.....ned på stedet hvil.....og hvil.

Atypisk oppførsel av VMAX.

Normalen er: Rett ned på stedet hvil....og hvil.

 

Under ser dere bildet av mikkel, eller mer presist mikkeline, for det var ei voksen tispe.

Ikke veid

Rufsete pels, så denne går (desverre) til resirkulering.

69cfdaaf-8cf0-46c6-ac9e-2e98c979d5b7_zpso6vhdby1.jpg

 

Har funnet ut at revejakt og sex har noen likhetstrekk :mrgreen:

- Man blir i veldig godt humør etter ei vellykket lokkeøkt. Fred og fordragelighet i heimen.

- Man blir også veldig trøtt etter ei vellykket lokkeøkt, spesielt på nattestid.

 

Ja nå snakker jeg kun for meg selv. Vet ikke hvordan andre har det i forhold til overstående sammenlikning :mrgreen:

 

Snipp snapp snute, så var den revehistorien over, for denne gang.

Kommer nok flere revehistorier utover :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjekt og høre at både revehistorier og videosnutter faller i smak rundt om. Takk takk og takk

Ang elektronisk revelokk, så er min med fjernkontoll ja, som bør virke på minst 100 mestes avstand.

Litt av hensikten med å bruke elektronisk revelokk er å avlede revens oppmerksomhet bort fra posten.

Det er veldig effektivt og man har litt mer slingringsmonn enn om man kun bruker en munnlokker.

 

Min elektroniske revelokk er en modell produsert av FOXPRO

ICOTEC produserer også noen snasene e - lokker

 

Når man bestiller en slik revelokk, er det viktig å få den satt opp med lyder spisset mot det viltet man ønsker å jakte på. I mitt tilfelle er det revejakt som er 1te pri.

Man kan også oppleve å få inn andre typer vilt enn tiltenkt, så som:

Kråke, Skjære, Rådyr, diverse typer rovfugl, Gaupe, Mink, Mår og alle typer bikkjer, samt grinete kjerringer.

Et lite tjuvtriks er om innkalling ikke sitter helt i forhold til å hanke inn elgbikkja etter en lang og forhåpentligvis innholdsrik dag i skogen, er det bare å sette på revelokk med hareskrik. Da er den på plass i løpet av 5 minutter, så sant den hører lokken :mrgreen:

 

Disse lydene dere ser på bildet er min elektroniske revelokk satt opp med.

c69aed8e-26d8-4a6c-a59e-72b2a6ad826e_zpskkfi0tht.jpg

 

Mine favoritter og som jeg har skutt noen revepelser på er:

00

01

07

24

litt avhengig av "vær og føre"

 

Uuups hodt på å glemme lyd nr 19

Den er uber-effektiv i revens løpetid, som er rett rundt hjørnet. Har knertet en del rev på den lyden.

Bør brukes med forsiktighet. En lokkesekvens bestående av 3-4 kauk og så putt stille i 10 minutter.

Jeg kan garantere at om det er hannrev i området, så har den hørt lyden og kommer for å sjekke opp.

En rev hører ALT som foregår innafor en rimelig stor radius, for ikke å si omkrets.

 

Om man ikke greier å lokke inn rev, så er det stort sett kun 2-3 muligheter:

- reven har hørt jeger ankomme post

- reven har ikke hørt lokken (bort i mot usannsynelig)

- feil lyd

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den funker men Biltema ser ut til å ha laget noen lover om åtejakt :mrgreen:

Sakset fra bruksanvisningen til åtelyset :arrow:

LOVKRAV

Kontroller at jaktlovgivningen i aktuelt land tilllater

bruk av dette produktet for jakt.

• Generell anbefaling for åtested er minst

200 m fra alle jaktgrenser (krever da et

område på minst 17 ha).

• Plassering av åte i nærheten av trafikkerte

veier må ikke forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Det var da som svarte fa....n.

Ja dere skjønner. Så det blir ikke vedlagt bilde av død rev denne gangen, men ei skikkelig revehistorie uten død rev.

 

Kom nettopp hjem etter en bråtur ut på revejakt.

Men for å begynne med begynnelsen.

Satt og titta på en gørr kjedelig film på TV'en. Tenkte egentlig mer på revejakt etter hvert og kjente kløa komme. Kløa i avtrekksfingeren, spesielt etter en titt ut av stuevinduet. Bra forhold ute nå. Snødekt mark og nesten fullmåne mao greie jakt og skytefohold.

 

Nuvel...Bråpakka sekken, en kort kjøretur og rett på post. Dvs det var ikke greit å komme seg lydløst bort på posten pga et gedigent skareføre.

Ut med lokken og dørgende stille i 1 time

Dro igang med halvdød stær type lyd. Nada respons

Skiftet til hareskrik. Det virket rimelig bra, bortsett fra at denne reven brukte ca 15 minutter på finne ut at den var skikkelig sulten på haresteik, men da kom den som ei kanonkule rett mot lokken, før det var bråstopp. Selvfølgelig var det bråstopp bak den eneste busken i området. Veldig bra timing av reven og veldig dårlig timing for meg.

Revepelsen ante etter noen sekunders stopp hare i mosen og dro i gang en spurt veldig målrettet utover jordet. Denne gang uten stopp og vekk var'n

Jeg derimot hadde tendens til hjerteinnfakt og satt igjen lang i trynet som et kjøpebrød.

Neste gang skal motorsaga være med ut på post det er sikkert.

Sånn kan det gå noen ganger når man er på revejakt.

Neste gang....neste gang da skal'n få det uten at den fordømrede buska er i veien.

 

Snipp snapp snute osv

Link to comment
Share on other sites

Full klaff i går kveld. I sommer bygde jeg åtebu sammen med en kompis. Alene fra bua har jeg tidligere i sesongen skutt 4 rev, men i går var første gangen vi fikk gleden av å sitte sammen i bua. Visste at åtet var godt besøkt, og vi skjøt 3 stykker!! Super artig, tegner å kunne bli et bra år. Har skutt 10 rever hittil i sesongen fra samme område, og enda er det flere igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke vom ville jeg blandet det i stamper med masse vann og frosset det før du legger det ut. 20 kg vom høres mye ut, men er borte på et blunk når spesielt ravn og ørn innfinner seg. Hva gjelder åte har jeg i år fått bygd opp med mye slakteavfall etter elgjakta og sau/gris fra lokale bønder. Før hadde jeg dårlig tilgang på dette, men brukte alt av matavfall fra husholdningen hjemme samt at jeg ba om utgåtte varer på matbutikken. Et annet tips er å kjøpe billigste hundefor på matbutikken, bløte det skikkelig opp med masse vann og fryse i blokker. Hender ofte at dyrebutikker, felleskjøpet etc har utgåtte sekker med pellets du kan få. Bruk fantasien, reven er ikke kresen selv om den foretrekker enkelte ting hvis den kan velge. Har også hatt veldig god erfaring med lakseavskjær. Erfaring har lært meg at for å lykkes skikkelig er det viktig å bygge opp et bra grunnåte, og så fore på med litt nye godsaker innimellom. La være å gå i nærheten av åtet de siste dagene før du har tenkt til å jakte der!

Link to comment
Share on other sites

L2JjTEUr.jpeg

 

Legger ut et bilde fra midten av November.

Etter dagevis med snøvér, 80 cm på det meste, og påfølgende vanvittige mengder nedbør i form av regn har det vært dønn stille her. Kanskje ikke så rart..

Er vel 20 cm med vassdrukken snø nå og dette er første natten under 0´c og allerede tynnskare samt månelyst. Burde være planer nå snart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så teller vi ned timene til det igjen gjelder å bruke øynene ut på åtet. Ønsker all skitt jakt resten av sesongen, og en påminnelse på nyttårsaften: Tenke sikkerhet i alle deler !

Her har jeg forresten tre ganger hatt en revefant som har vist seg langt utpå morgenen (mellom 8 og 9) på veg over et jorde, tydeligvis på veg "heim" etter nattas matleit.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært borte i månedsvis fra både forumet og tråden og ikke minst revejakten, skal det bli veldig bra å komme igang med å legge ut forskjellig slakteavfall! Høsten bestod nesten utelukkende av lange arbeidsdager, og da ble rådyr og hjortejakt prioritert foren revejakten! Nå skal det fores med frossen laks, en godt fastbundet, og en nedgravet til å begynne med. Jeg kommer også til å strø området rundt åteplassen med hundefór og evt fiskefôr pellets.

Ser veldig frem til å begynne igjen og til å sitte på post i jaktboden!

Link to comment
Share on other sites

Her er det stadig besøk inne i skogen, 20 meter fra åtet, men den bare passerer og våger seg ikke frampå. Har begynt å kaste pellets inn i det området, og kanskje venne den til godbitene som etterhvert blir plassert mer utpå flata, vekk fra skogen.

Så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer det snart en gammel sluing innpå, Jakt62. Spennende!

 

Her inne er det rett og slett for mye nysnø. 90cm+ 30cm gammelsnø :shock: Da ligger de nok i ro en stund til

-og blir forhåpentligvis passe sultne..

Har vært inne på tanken på å grave åtet litt frem i dagen for å få kråkene aktive igjen,men det er vel best å la det være i fred.

Heller legge på mere godsaker.

Er det forrsten noen her som har meninger ang dette, å grave det frem igjen, ved så mye snø?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært inne på tanken på å grave åtet litt frem i dagen for å få kråkene aktive igjen,men det er vel best å la det være i fred. Heller legge på mere godsaker.

Er det forrsten noen her som har meninger ang dette, å grave det frem igjen, ved så mye snø?

 

Jeg hadde gravd det frem igjen. Aldri feil at de får lettere en matbit. Har gjort det samme når åta blir glasert med flere cm med is. Knuste det slik at både lukten og sultne rev kunne komme til.

Link to comment
Share on other sites

Ville gravd det fram igjen. En annen ting er at det blir flere skuddsjanser om reven ikke forsvinner "ned i et hull" men står mot en haug og gnager godbitene.

har også en følelse av at den vil føle seg tryggere på åtet om den beholder oversikt over omgivelsene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er det gjort og hjorteslaktene er mer fremme i dagen igjen +litt påfyll av blod,kylling,gamle kjøttkaker og hundefór. Lukta såpass nedi hullet der at jeg mista matlysta for en stund iallefall... :shock: Vinden har faktisk skavla snøen en del i dag og det er mere steg i den. Så får vi se om revepelsen ikke snart må ut en tur de nærmeste nettene.

Takker for rådet,Toby.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt tips! Og det er jeg helt enig i.

Flatet ut en del fremfor hullet i retning hytta med akkurat den tanken i bakhodet, Jakt62, og det grapset jeg hadde ut i dag spredde jeg rundt.

Dette her blir nesten som et fjellåte å regne og reven er ikke vandt til så mye mennesker,iallefall ikke tett på.

Det gjør nok at de er ekstra skyre og forsiktige. At jeg har bare 45m til åtet hjelper vel heller ikke på akkurat men det går. -Sånn av og til iallefall..

Link to comment
Share on other sites

To besøk i natt, (av samme rev??)

Stakk fram hodet borte i skogkanten og passerte hundegården på ti meters avstand der finskstøveren sover.

Men ikke fram til åtet.

Senere på natta passerte den mellom loftsvinduet og åtet i full gallopp.

Ikke sjanse til sikkert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Frøkna på 15 nærmer seg jegerprøven. Pussig nok "krever" hun å skyte en rev før hun blir 16! Mange rare ønsker, men ok...

 

Har fra før prøvd ulike lokkefløyter, men det eneste som har vært nærgående er mygg på sommeren og snøfnugg om vinteren, så nå har jeg rett og slett glant litt rundt omkring på nett etter noe elektronisk. Har tittet på rimeligste alternativer, og da er ikke utvalget så stort. Blant annet har jeg vurder Primos Speak Easy, men så kom jeg over en annen sak på Ebay, Western River Mantis 75R, og da den så ut til å være litt mer for penga (les: flere lyder), bestilte jeg den.

 

Herligheten kom på ca 750,- ferdig i postkassa.

 

2017-01-06%2018.28.28_zpsuwl9nbpt.jpg

 

Denne tassen har etter hva det står i papirene, 300 fots rekkevidde med fjernkontrollen.

 

Størrelsen er ganske hendig, som en stor barbermaskin (ligner jaggu litt og, om man tar inn beina). Den er god å holde, samtidig som man kan slå ned håndtakene slik at den får bein å stå på. Fjernkontrollen er kun for start og stopp. Kvalitetsfølelsen er veldig bra. Den trenger for øvrig 4 AAA-batterier. Den kan også brukes uten fjernkontroll, med en knapp under.

 

Enden på lokken er høyttaler. Denne skal gi 105 db, men kan reduseres til ca halvparten. Man kan også koble til ekstern høyttaler om man føler for det. Ellers er det et display oppå som viser hva salgs lyd man har. Det er en form for meny hvor man feks velger hareskrik. Da får man flere valg og trykker enter. Trykker man på play på fjernkontrollen, skrikes det èn kort serie. Man kan ellers velge i annen meny om man vil gjøre det i serier. Da er det visstnok to innstillinger der igjen.

 

Så langt, så bra. Så var det lokkelydene. De fleste høres ganske gode ut, men mange er ikke så relevante her i landet. Denne er amerikansk, og da får man feks kalkunlokking... Coyote og villkatt er også på menyen. Det merkeligste er jaggu at det er en kategori med husdyr... Her er det kylling, gris og lam. Må være ulvelokk det da! Det er også en skadedyrskategori med ulike musepip og vaskebjørn. Sistnevnte leste jeg i en engelsk test gjorde revene helt gale, så den må prøves. Den høres i hvert fall fæl ut.

 

Ellers er hareskrivkene for cottontail og jackrabbit. De høres imidlertid ikke så ulike ut som de norske, synes jeg. Man får ellers elglokk av ulike varianter. Kan jo være kjekt. Blant annet er det elgku, elgkalv i nød, oksegrynting, kvige og et par til.

 

Det jeg ikke synes særlig om er at det er få revelyder. Kunne nok tenkt meg noen flere. Det er med èn skogsfugllyd, "fresingen" til orrhane.

 

Med andre ord kan en vel si at ca 50, om ikke flere, ikke er spesielt attraktive for norske skoger og marker, men hvem vet? Ukjente lyder kan kanskje lokke litt de og, som feks vaskebjørn?

 

Noe annet jeg ikke helt liker, er at det ikke er noen muligheter for å laste ned lyder og legge inn. Da hadde det vært en genial sak, for da kunne man gjort den enda mer passende for norske forhold.

 

Uansett skal dingsebomsen etter hvert få bli med litt på revejakt. Nå har jeg fått innpass på et privatområde i Oppland, og der så jeg en diger rev pluss masse revespor rett før jul.

 

Medisinen blir vel foreløpig 40 grs Vmax i .222 Rem, med en enkeltskudds Bergara TD, med en Leupold VX6 3-18x50 på toppen. Frøkna skjøt litt i romjula med den. Artig å drepe klementiner, lakkbokser og spylervæskedunker.

 

2016-05-14%2013.27.37_zpsd1f1orhc.jpg

 

Noen andre som har vært borti denne lokkedingsen noengang?

 

Trenger for øvrig litt tips på når på døgnet det er greit å sitte. Terrenget er omlag halvannen time unna i bil, selvsagt hadde en formiddagstur vært kjekt, men det er kanskje utover kvelden og fra tidlig om morgenen det er noe særlig? Reven jeg så der sist, var i titida, faktisk. At jeg ikke skjøt, må jeg nesten skylde på en total mangel av avstandsbedømmelsesevner... Trodde den var 300 meter unna så lot være. Syntes det var litt langt, der jeg fulgte den med trådkorset. Rakk ikke å bruke avstandsmåleren, men da reven var borte, tok jeg den opp, og den var maks 200 meter unna. Det var ca 130 meter til en trelinje, og reven gikk da ikke langt bak den... Synd jeg ikke hadde målt opp avstander på forhånd fra denne rådyrposten, men gjort var gjort. Dette er en av de største revene jeg noensinne har sett også. 10 kg kanskje? Har sett en 11-kilos på veggen til en kompis, og den var omtrent i den kategorien. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ungdommelig utålmodighet, hehe.

Herlig at de unge får smaken på jakt som hobby. De er pågående og energiske, og jeg synes også du går veeeeldig beundringsverdig langt i å forsøke å la henne lykkes med dette forsettet.

MEN, jakten er så mye mye mer enn akkurat den fellingen, og hun vil få masse mer glede ut av jakten om hun også får lære av deg alt det andre. Naturopplevelsen uten felling, bålet og bålkosen, kompisene og venninnene i hytta, strabasene og deretter en varm dusj, kakao i koppen og mystikken en tåkekveld på post, alt dette andre som også er jakten. Er fokuset bare på fellingen, kan det bli for mange skuffelser for en ung, kommende jeger. Lykke til, ...og du er heldig som har ei "frøken" som interesserer seg for jakten.

Link to comment
Share on other sites

Artig at hun vil bli med, ja. :-) Hun er uhyre langt unna tålmodig, så lokkejakt er kanskje greit å begynne med, for en sitter jo ikke lenge om gangen da. Greit å riste løs litt innimellom ved postskifte!

 

Det ble bare omlag halvannen time, fordelt på to plasser i dag. Området jeg var på, kulturlandskap med jorder og treholmer, er egentlig ikke større enn at det bare passer med et par posteringssteder. Reiste av gårde i sekstiden i dag tidlig og var på post ca halv åtte. Da var det ennå så mørkt at det var helt i grenseland for skytelys, så timingen var nok ikke så ille. Det var massevis av spor å se omtrent overalt, og mange av dem var nattferske. Vi satt vel omtrent i en halvtime før vi ga oss der. Prøvde hareskrik uten suksess. Deretter flyttet vi oss nesten helt i motsatt ende av området, omtrent en kilometer lenger ned, på en av disse treholmene. Det var der jeg så rev sist. Der også var det nesten helt ferske spor, både av rev, mus og rådyr, faktisk. Men heller ikke der var det noe respons. Prøvde hareskrik der og, pluss vaskebjørn. I en test jeg leste, ble visst reven vill av den lyden.

 

Litt synd det ikke kom noe da. Det var frøkna, i for anledningen nyinnkjøpt altfor stor vinterkamo, som satt bak "kanonstillingen", så jeg styrte bare lokken.

 

Det som virkelig var synd, var føret. Det var helt forferdelig. Omtrent blåis under et tynt snølag. Kunne likegodt gått på skøyter over jordene der. Der det var litt mindre hardt tråkket vi gjennom, så før vi var på post, hadde vi nok skremt reven over i neste kommune.

 

Men, vi fikk da en grei tur, ikke for kort, ikke for lang, og det var i grunn bra, for det var jo 11 minus der. Dumt å sitte til frysingen tar overhånd. Neste gang... Hun vil gjerne være med da også, men da kan det nok hende vi reiser på eftan og tar en kveldsøkt i fullmåne, feks, overnatter på koia som er tilgjengelig og tar en morgenøkt dagen etter. Ser det er fullmåne allerede førstkommende fredag, så kanskje. :-)

 

Ellers, lokken funket greit, men 300 fots rekkevidde, ca 100 meter, er en smule oppskrytt. Første stedet jeg prøvde, satte jeg den maks 50 meter unna, litt på andre siden av en slak knekk, men slik at jeg så den når jeg reiste meg, så virket den bare når jeg strakk opp armen. Tviler på at den holder 100 meter uansett hvordan man snur og vender på det. Ellers var nok lyden litt lav, selv om den stod på maks. Ille nok lyd når jeg satt med lokken i hendene, men svak allerede 10 meter unna. Den er nokså liten, så kanskje å plassere den litt høyt, hadde blitt bedre? Uansett, den lokker nok bedre enn meg likevel...

Link to comment
Share on other sites

Alt har en begynnelse og alt har en slutt. Det gjelder også revehistorier og ikke minst revejakt. Mer spesifikt, lokkejakt på rev.

Om revepelsen er samarbeidsvillig, skjer ting rimelig kjapt og man slipper og vente i timesvis før mikkel dukker opp.

 

Nuvel, for å begynne med begynnelsen av denne revehistorien…. Har vært ute og lokka på revefant også på denne månefasen og jammen har det blitt rev i bakken og pels på knaggen gitt.

Det var egentlig fraværende forhold for lokkejakt i måneskinn her i Kongsberg inntil et lite, men intenst snøfall fant det for godt å besøke distriktet for noen dager siden. Kom ca 5 cm snø her og sjelden har man vært såpass glad for å få snø på besøk. At snøværet sammenfalt med begynnende nymåne var absolutt ingen ulempe. I løpet av noen timers intenst snøvær, var håpløse jaktforhold plutselig forvandlet til topp jaktforhold for lokkejakt på rev i måneskinnet.

 

Jeg pakka snippesken og ut på post forleden kveld.

Så mye spor etter rev, på vei til post, så jeg visste det var rev i området……og mest sannsynlig spor etter mer enn en rev.

Ut med lokk og putt still i 1 time, dvs det var det som var planen. Etter ca 30 minutter med putt stille hørte jeg plutselig revekauking VELDIG nærme min post. Skjønte at revefar var ute på vift.

I stedet for å svare med revekauking, noe som mest sannsynlig hadde skremt revefanten veggimellom, svare jeg med noen forsiktige musepip.

Etter ca 4 forsiktige musepip var det plutselig revepels ute på jordet, på jakt etter lettvint frokost, noe som viste seg å være en fatal feilvurdering. Frokosten kom på besøk i form av en ilsint VMAX i grant kaliber, i supersonisk hastighet, nøyaktig kl 20.24

På grunn av någet marginale lysforhold, men dog behagelig skuddhold, ca 70 meter, tok skuddet midtskips, men høyt, slik at det var dårlig framdrift på revepelsen. En rev som ikke ligger umiddelbart trenger øyeblikkelig justering, ellers kan det ende med et aldri så lite ettersøk.

 

Etter ca et halvt nanosekund var VMAX nr 2 i lufta og denne gangen ble det full kontakt i form av et godt hørbart klask, slik det skal være. Reven rett ned på stedet hvil……og hvil.

En gammel kriger dette, med rufsete pels, samt manko på begge hjørnetennene oppe. Tipper stakkaren hadde hatt mye tannverk i det siste.

Under ser dere bilde av den gamle kriger.

da2739be-b1aa-4f7f-ae0d-029a0d04a780_zpsqfynuwdr.jpg

 

 

Så var det neste økt.

Samme post og samme prosedyre. Ut med lokk og putt stille i 1 time og denne gangen var det putt stille i 1 time, før lokkinga dro i gang. Brukte fugleskrik denne gangen. Etter 5 minutters lokking var det revefant ute på jordet. Meeeget skeptisk rev, som ikke hadde hastverk med å få i seg frokosten.

På 200 meters hold var det tverrstopp.

Ventet til reven forsvant og dro i gang musepip i stedet for fugleskrik. Da ble det jaggu liv i busken for å si det slik.

Etter 2 lokkesekvenser med 30 sekunder mellomrom, var det rev på jordet, på behagelig 70 meters hold.

På denne avstanden og denne gangen med topp lysforhold i form av en nesten hel fullmåne lysende over lavt skydekke, samt fjellstøtt anlegg, var det helt uproblematisk å sette skuddet iht jegerprøve boka.

Rett ned på stedet hvil og…..hvil, nøyaktig kl 21.56

e42fb4c2-2525-438c-a5ef-2d2cb081069b_zps4qwh4gla.jpg

 

Ei nett revetispe med prima kvalitet pels, så denne ble med hjem for videre prekevering.

Var muligens denne reven jeg hadde i siktet 2 ganger på forrige månefase, da den kom frem på samme sted og oppførte seg helt likt. Trodde jeg knertet den på forrige månefase, men nå ble jeg brått usikker.

Har vært ute 3 ganger og fått 2 rev, så det må væe bra uttelling synes jeg.

 

Snippesen snappesen da er revejakta over på denne månefasen, sammen med tøværet som tok med seg snøen som kom på besøk for noen dager siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver bestandig å velge post med god overhøyde, slik at man i mindre grad trenger å ta hensyn til vindretning. På denne posten i innelegget over hvor revene er skutt fra, er det ca 20 meter høydeforskjell ned til jordekanten.

Man har også mye mer oversikt, samt at man er ute av revens direkte synsfelt, om man sitter på post med god overhøyde.

Reven bruker lukt, hørsel og syn når den jakter.....og i den rekkefølgen, slik at man må "kamuflere vekk" disse sansene i størt mulig grad på lokkejakt, noe som ikke er enkelt.

 

Når det gjelder å kamuflere vekk hørsel, kan det å postere nær en støykilde, så som en bekk, støy fra en godt traffikert vei, sitte i nærheten av et bebodd fjøs, være et smart trekk. Samme gjelder når man skal ta seg fram til posten.

 

Ang å kamuflere vekk revens "synsinntrykk" er det lurt å ikke lokke 5 meter fra den parkerte bilen, for å sette det litt på spissen. En rev kjenner sitt revir ut og inn. En liten forandring i form av en bil som ikke står parkert på samme plassen hver dag/natt, gir skeptisk rev. Ei heller ikke sitte i silhuett. Når det skal skytes, må man ikke bevege seg når reven er i ro. Kun i bevegelse. jeg skyter på første mulige optimale skuddjangs og man må være bestemt i denne situasjonen.

For meg personlig slår "systemet" seg over i "auto" modus, når det er rev i siktet.

Dette kommer med antall felte rev. Adrenalin kicket slår inn hos meg etter at skudd er avfyrt.

 

Det berømte adrenalinkicket kan gi forskjellig utslag fra person til person.

- Man kan glemme hvor man satte fra seg sekken når man stiller inn på eks reinsdyr.

- Finner ikke igjen kniven etter slakting.

- Man aner ikke hvor det skutte dyret ligger

- Man kan ta til tårene umiddelbart etter et vellykket skudd

- Man får følelsesutbrudd og kommer i kontakt med følelser man ikke ante man hadde

osv osv

 

Nuvel....tilbake til revejakt. Ang å kamuflere vekk lukt, er det som nevnt, viktig å velge post med størst mulig overhøyde, sitte i nærheten av sterke luktkilder, så som i nærheten av en motorvei, et bebodd fjøs (bebodd av gris er favoritten)

Man må være kreativ.

Generelt tror jeg nok det lokkes på for trange poster. Man må minimum ha 200 meter fri sikt, er min erfaring

Store jorder, gjerne med små "øyer" på. Samme med islagte vann og snauhogst.

Islagte vann med en øy i/på, det er saker.

Når man lokker med en e lokker, setter man seg medvinds fra lokken, gjerne opp mot 100 meter fra, slk at når reven eksponerer seg for skudd, er den ofte på behagelig skuddhold.

En "normal" rev kommer ofte medvids for å prøve å finne ut hva som skjer i form av luktinntrykk.

Jeg deler revene inn i 2 grupper

1. de opplagte kamikaze revene som kommer direkte inn på lokk uten reservasjon. Ofte fra lang avstand

2. Den skeptiske og forsiktige reven, som ikke forhaster seg, som sjekker lukt, som setter seg ned akkurat utenfor skuddhold.

 

Sist, men ikke minst, man må kjenne sitt jakområde og ha tilgang på stort jaktbart areal. Lokke kun en gang pr måned fra samme post, litt avhengig av situasjon, er min erfaring.

DISKRESJON det er en god egenskap å ha i bagasjen også på revejakt. Mer diskresjon i urbane områder enn ute på bygda, der man har litt mer slingringsmonn. Vi lever i en verden der lyder som minner om skudd kan skape reaksjoner og ubehagelig støy lang ut over normalt reaksjonsmønster.

Rifle med demper en nesten et must.

 

Ei lita historie ang reaksjoner og unødig støy.

Var ute å jakta rev for et par tre år siden, på kveldstid. Jordet det skulle jaktes på grenset til en grisebonde i bygda.

Bonden hadde hatt besøk av dyreværnaktivister for ei tid tibake. Disse aktivistene tok seg inn i fjøset hans, for å sjekke dyreholdet. Det likte ikke vedkommende så da grisebonden så en fremmed bil stå parkert nær oppkjørselen hans, ble det ringt øyeblikkelig til politiet

Disse sjekket selvfølgelig opp reg nr på min bil, hvorpå personalia ble sjekket. Gudsjelov har man god dialog med politietaten i byen, så de visste jeg var jeger.....og skytter for den del.

De ringte grunneier for å dobbeltsjekke, som fikk lettere sjokk. Han hadde glemt å ringe grisebonden for å informere om at jeg skulle jakte rev i området den kvelden, så når det skal jaktes på dette jordet, er det dobbeltsjekk på at grisebonden er informert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er dere klar for en ny revehistorie??

Kom nettopp hjem fra skogstur og jammen har man sett både det ene og det andre.

Jaggu tror jeg revens løpetid så smått er i gang, hvertfall heromkring.

Hadde kaffepause på en av revepostene mine. UTEN medbragt rifle og videokamera denne gangen. Grov tabbe. Satt og filosoferte, drakk kaffe og selvfølgelig kom det en flott revehanne dinglenes utpå jordet i solrenninga. Hadde blitt de megaopptakene, som kunne endt med et revefall. Fikk lokket den inn på 60-70 meters hold med imiterte musepip. Fikk nok en gang bekreftelse på at en rev hører rimelig godt. Da jeg skulle prøve å ta bilde av den med mobiltelefonen ble det ørlite støy ut av det. Det hørte selvølgelig revefanten og stakk til skogs. Hvor ofte ser man rev midt på blanke ettermiddagen? Jeg ser det ikke ofte.

Tipper at det klødde ørlite i balla på denne reven :mrgreen:

 

Nuvel.....fra det ene sjokket til det andre. Plutselig ble jeg var en bevegelse.....denne gangen fra en Hønsehauk som kom flygende og landet så flott på en av revene som jeg hadde lagt ut til resirkulering. Hvor ofte ser man Hønsehauk og hvor ofte ser man den sittende å spise på en død rev?? Ikke ofte. Satt der sikkert i 30 minutter og kosa seg den Hønsehauken. Ingenting går til spille i naturen. Mens dette pågikk kom jaggu rev nr 2 dinglenes nøyaktig i sporene til den første reven og markerte for hver 10ende meter. Oppå markeringene til den første.

Fikk også lokket denne reven innpå behagelig skytbart hold, så det hadde vært lett match.

Utrolig egentlig. Har knerter 3 rever fra denne posten i det siste og enda siger det på med rev, men som nevnt, tror nok at noe av forklaringen er at løpetiden så smått er i gang. Da gjør man ofte feil valg. Skriver av erfaring :mrgreen:

Nå sitter man igjen med skjegget i postkassa......ingen opptak av hverken rev eller Hønsehauk og ingen død/e rever, men med en meget solid dose flotte "villmarksopplevelser"

 

Hva lærte man av denne turen.....jo putt både rifle og videokamera i sekken neste gang man drar til skogs, sånn i tilfelle.

Neste helg da....... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reven har vanvittig hørsel, det vet jeg, men hvor godt SER den?

 

I går kveld var jeg og frøkna ute en tur i kveldingen. Gikk ut ca halv åtte. Månen hadde ikke rukket å komme over åskammen, så det var veldig mørkt ennå. Jeg plasserte henne på stolsekken og med rifla på tofoten og fikk justert henne inn pent mot en busk 70 meter unna. Tenkte meg ca 40 - 50 meter mot denne med revelokken. Men hva f... er det jeg ser når jeg er ca 30 meter unna frøkna? En rev som kommer diltende rett i mot meg! Er bare så vidt jeg ser den, men jeg stivner midt i steget. Reven stopper opp litt, men så fortsetter den mot meg som om ingenting hadde skjedd. Deretter vinkler den svakt slik at den legger bredsiden mot meg og lunter pent av gårde, uten tegn til frykt. Jeg vinker som bare det til frøkna, som ser at jeg vinker, men hun ser ikke reven da den går ned i et søkk rett etter at den har passert meg. Ikke det heller ser den tydeligviss. Deretter kommer den opp et stykke lenger unna og er utenfor skuddhold. Hun kunne uansett ikke skutt, siden jeg var så å si midt i skuddlinja (og var selvsagt klar over det selv). Hun hørte imidlertid reven, så hun lurte på hva det var. Jeg gikk tilbake, men det kom aldri noen tilbake på lokken etterpå.

 

To minutter senere kom månen og lyste opp hele jordet. Tenk om den hadde kommet da i stedet... Eller tenk om jeg hadde tatt med rifla selv...

 

Men en kan jo lure på synet da. Den MÅ ha hørt meg, for føret der var helsikes dårlig. Hard skare som jeg akkurat klarte å tråkke gjennom, samt skikkelig knirkeføre på snøen der jeg ikke tråkket gjennom skaren. Rart den heller ikke så jeg kave til jentunge og. Jeg var jo nærmere den enn henne, og hun så jeg vinket...

 

Stedet var for øvrig et åpent jorde med sikt flere hundre meter i alle retninger, bare avbrutt av et par holmer. Vi plasserte oss i kanten på den ene av dem, i ført vinterkamo.

 

Men, neste gang (som jeg har sagt snart "fjorten tusen ganger")...

Link to comment
Share on other sites

Reven har vanvittig hørsel, det vet jeg, men hvor godt SER den?

Reven det her er snakk om hverken så eller hørte godt nok :wink:

Som jeg skrev litt lengere opp i tråden her, var jeg på skogstur i helga og observerte 2 rever ute på jordet midt på blanke ettermiddagen.

Et slikt syn glemmer man ikke med det første. Når man i tillegg fikk mer og mer revekløe utover i uka, ja da måtte man bare ut og prøve seg på revefant igjen.

Slutta litt tidligere på jobben i dag og rett ut i busken med pikk og pakk inkludert rifle og videokamera.

Jaggu kom revepelsen, litt seinere i ettermiddag enn i helga, men nok til at man hadde greie lysforhold.

Resultatet ser dere på bildet under

8409f218-496c-414d-8fbf-94ac7ca42bbe_zpsp42cg0dl.jpg

Litt drugt hold denne gangen. Akkurat i kanten av hva jeg skyter rev på under greie lysfohold...180 meter, men med godt innskutt rifle, med topp optikk på toppen, for å si det sånn samt fjellstøtt anlegg i form av en Stoney Point tofot, gikk det svært så greit og få denne reven til å legge seg rett ned på stedet hvil......og hvil. VMAX gjorde jobben iht reklamen :wink:

En voksen hannrev. Rufsete pels. Ikke veid.

Alt bra så langt, men da jeg kom hjem og skulle studere video - opptakene, var det ingen video - opptak gitt.

Hadde rett og slett glemt å slå på videokameraet i alt oppstyret. Generaltabbe. Har ikke kommet over det enda.

Ja sånn kan det gå, så det blir bare bilde av denne revefanten, ingen videosnutt nei :mrgreen:

Snipp snapp snute så var denne revehistorien over.

Link to comment
Share on other sites

Flotte revehistorier du deler,Castor! Takk for gode tips!

 

Her har det vært dønn stille lenge nå,vært mye drittvær. Men nå det er en luring som har vært i terrenget i det siste dagene.

Blir spennende å se hvor lenge denne karen trenger for å kommer frem fra skyggen.

 

Ikke noe tegn til parringstid her inne ennå.

Link to comment
Share on other sites

Flotte revehistorier du deler,Castor! Takk for gode tips!

Ikke noe tegn til parringstid her inne ennå.

Takker for hyggelig tilbakemelding.

Er dere klare for enda en revehistorie :?::?: som nesten er for god til å være sann.

Kom nettopp hjem fra revejakt, etter å ha fått akutt revekløe tidligere på dagen. Denne tilstanden kan kureres med kun en type medisin, nemlig revejakt.

Som allerede nevnt.....det er nesten for godt til å være sant og hvertfall ikke til å tro, men jammen ble det rev i bakken......igjen.

0c11501f-e5f5-4ecb-8a74-99be4f7717d1_zpsrlaa38kv.jpg

Revepelsen på bildet over, kom dinglenes ute på jordet 180 meter fra min post, nøyaktig kl 15.43

Måtte gni meg i øynene for å være sikker på at jeg ikke så syner.

Voksen hanne. OK pels, så denne henger og koser seg på tana om ikke lenge

Denne revefanten luktet skikkelig hannrev og er definitivt ingen duft å ha bak ørene i festliga anledninger, men for ei revefrøken dufter det sikkert helt anneledes :mrgreen:

 

Fikk lokket den inn på 130 meters hold med noen ørsmå musepip, så det var human avlivning for å si det sånn. Helt iht jegerprøveboka

Revepelsen ante aldri hva som skjedde og DENNE gangen husket jeg jaggu på å trykke på opptaksknappen på videokameraet, så da blir det videosnutt ut av det sånn etter hvert.

Ble bra opptak også. Rev i frostrøyk kan man nok kalle denne videosutten. Riktig så trolsk steming var det.

Snipp snapp snute, så var denne revehistorien over og nå tror jeg det blir noen kvelder til neste revehistorie kommer på trykk herfra, om man ikke får akutt revekløe igjen da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

STOPPER KATTENE FRA Å ETE LUKTKILDEN

Jeg ble litt lei av å mate naboens kattemons med fineste makrell, så jeg gjorde følgende i dag: Makrell skåret i små strimler og sluppet ned i ei stor brusflaske. Nederst på flaska flere luftehull slik at duftene slipper ut. Halvvegs gravd ned i snøen foran sensor slik at luftehullene kommer over snøen. Skal feste den til ei nedgravd fjøl og en skru gjennom den løse toppen slik at flaska kan skrues fast på fjøla og være arrestert der.

Tror det kan dufte bra av godsakene i flaska og at det da ikke etes opp av Mons som etterhvert heller ikke lettvint kan stikke av med flaska.

Link to comment
Share on other sites

BLEI EN HANNREV I NATT

Jeg vet ikke om det var duftflaska, men allerede før tolv kom en hannrev og snuste omkring borte i skogkanten. Den forsynte seg av noe pellets og kom fram på flata, med sida til. Bogskudd fra kaliber 6,5 på ca 80 meter. Den gikk rett i bakken.

Ikke inngangshull men noe utgangsriving. Ikke veid ennå.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, er det hull inni pelsen bak bogen, men ikke synlig uten å lete i pelsen. Ammo er 140 grain softpoint, fra Federal. Hadde trådkorset i bogen på den mange ganger, men venta på den helt rolige situasjonen. Bedre å la den gå enn å risikere. Blir kanskje ikke fult så mye adrenalin av det, men for dyret er det bare å ta seg tid og heller la en gå enn å risikere skading. Og revene ligner veldig mye på finskstøvertispa mi i fjeset, og den er jeg bare utrolig svak for, så det smitter vel litt velvilje over på revene også. Glad når de ligger på stedet.

vekt på reven 7,9 kilo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...