Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

Jeg begynte en gang ettersøk ved å gå stadig større sirkler og sikre at avsøkt område var merket. Men reven fant jeg fire meter fra skuddplassen, den hadde stupt i stor fart og lå dau som en ball innunder noe kjerrkvas. Til og med halen var krølla ihop. Svært vanskelig å se.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke fangst i natt, men på vei fra bilen til åtet og jaktbu, stod reven i fjellsiden, ca 80 meter i fra meg. Det var en valp, og klokken var vel rett over 22, altså så kunne jeg ikke skyte. Satt bare til kl 01 pga jobb idag, men det var god aktivitet med revehyl, veldig nærme åtet. Så ikke mer til reven, det lover uansett veldig godt for videre jakt. Så da gjelder det å være på rett sted til rett tid!

Link to comment
Share on other sites

Gikk eit nytt ettersøk idag. Fann eit par bloddråpar til rundt skotplassen. Då hunden ikkje ville spore, pga ein katt, gikk eg mykje nede i vinden å leita, og då burde hunden markert om reven skulle ligge noken plass i nærheita. Var i kun i 100m igår at hunden spora, gikk skrått nedover i 30m, før det gikk rett oppover i 70m før vi støkkte ut ein katt, og då blei fokuset noko anna :| håpar berre at den enten var dødelig truffa, og ligg ein plass dø, el at det var eit streifskudd. Var ein 100% sjanse... El det vil sei 99% so skjønnar egentlig ingenting. Blir å lade opp med vmax, for då ligg den der el så er den bom

Link to comment
Share on other sites

Predatorjeger: hvilket kaliber og kule brukte du? Brukte et år 17 Hmr og hadde veldig blandede erfaringer. Skjøt flere rever hvor jeg så anslag i vitalt område, likevel dro de avgårde uten at jeg fant de igjen. Andre igjen har slått beina under seg uten en bevegelse, så jeg ble aldri fortrolig og klok på det kaliberet... Det verste var den gangen jeg skjøt rev med 17 Hmr v-max og den gikk rett i bakken. Ble sittende og observere en stund, men den lå urørlig og tilsynelatende stei dau. La ned børsa og gikk for å plukke den opp, men da våknet den til liv, borte ble den! En uke senere skjøt naboen den med hagle på sitt åte 100 meter fra mitt. Den hadde vært nedsløvet og fulgte overhodet ikke med. Viste seg at kula hadde gått i bogbladet, men så vinklet ut i nakken.. Nå er det kun 223 med 40 grs v-max som gjelder! Skjøt imidlertid ca 25 rever over to sesonger med 204 Ruger, og herregud for et bra revekaliber. Den børsa har likevel nå fått 223 -løp og blitt en mer allsidig børse.

Link to comment
Share on other sites

Ahumbo: var kaliber 222, men ammoen eg brukte var hordany match. Ikkje opptimalt, men har testa på katalog, og skulle vere heilt grei til rev. Har konkludert med at eg såvidt har sneia den i halsen.

 

Men kva kuler bruka dokke til rev? Skinn er IKKJE prioritert no, viktigste er at han dette på flekken

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 55grs Hornady V-max i en Tikka T3 Lite med org.løpslengde. Utgangshastighet hugser eg ikkje, ladda opp ammoen i fjor på forrige revejakt (Vv N140 krutt).

Har felt 1 rev med denne ammoen og børsa, og det var knall & fall med en gang!

Link to comment
Share on other sites

Skrev akkurat et innlegg som ikke ble lagret, prøver igjen... Siste rev jeg skjøt forrige sesong var med 69 grs scenar i min 223. Jeg ville se effekten på matchkule opp mot v-max. Jeg skjøt den i fullt dagslys på 70 meters hold. Den sto med bredsiden til og jeg hadde full kontroll på skuddet plassert i vitalt treffområde. Den løp 60-70 meter og hadde kraftig utblødning underveis. Det vil være vanskelig å plassere skuddet på samme måte i dårlig lys, og jeg anser derfor sannsynligheten for skadeskyting stor med en sånn kule. Jeg har etter hvert skutt et betydelig antall rev med mange forskjellige kaliber og kuler. I dag bruker jeg kun v-max (andre varmintkuler duger selvsagt også), og har landet på 40 grs. Tyngre kuler gir oftest gjennomskyting og stygge pelser, hvis 40 grs kula settes litt høyt vil den stort sett gi pene pelser og lite skuddskade. Siktepunkt midt på reven gir som oftest litt lave treff med sprengt buk som resultat. V-max gir stort sett knall og fall, men fordelen er ved litt dårlige treff at reven ikke kommer langt av gårde. Nå lader jeg selv, men heldigvis er v-max å få kjøpt ferdigladet til både 222 og 223. Skal ut å jakte på en skabbrev hyppig observert i bygda nå. Liker dårlig at det har kommet skabbrev hit, har hatt skabb på bikkjene pga det tidligere. Skitt jakt videre!

Link to comment
Share on other sites

I går kveld (kl. 22) var det en revekvalp nedpå åtet. Arbeidde godt med råa (fallvilt) som eg grov ned søndag. I dag hadde eg ein liten ryddesjau for å få vekk noko gras på og rundt åteplassen. Råa var dratt 2 m vekk frå åtegropa. Halvt oppete. Truleg vaksne rever som har gjort det i natt. La råa nedi att og la ei bra steinhelle oppå. Spadde over att jord. Satte og opp ein sensor og strødde på litt hundepellets. Skaut tre-fire skot med småviltrifla for å sjå korleis ho gjekk med reveammo. Skal følge med litt no framover.

Link to comment
Share on other sites

Da startet revejakta bra. Så ikke noe til skabbreven, men smøg meg inn på en rev jeg observerte ganske langt unna på et nyslått jorde. Krøp på alle fire til jeg var på 180 meter. Lå med tofot på børsa så jeg antok det var forsvarlig, gikk heldigvis bra. Fjorårs tispe, ble litt overrasket over det da jeg kom frem til fallet, så ut som en valp i siktet... Blir stopp nå en god uke pga feriereise, så smakte veldig godt å felle mikkel første kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis var samme revevalpen nede på åtet ikveld og, men jeg oppfattet det ikke før den kom seg avgårde, da den snek seg rolig forbi i en jungel av brake. Var ellers en fin kveld, helt til det ble veldig mørkt og det begynnte å regne godt! Det nærmer seg fullmåne og været ser ut til å bedre seg betraktelig, så jeg ser godt lyst på dette!

Link to comment
Share on other sites

Tok ein rask lokkerunde i går kveld :) Ingen rev dessverre. Begynte litt tidlig så var fortsatt ganske lyst når eg slutta og lokke. Ga meg etter ein halvtime, er det vits og lokke lenger??

La meg på andre sida av bøen i forhold til ka eg ville gjort pga vinden sto heim dalen. Ein skal alltid ha vinden i ryggen når ein lokker, stemmer ikkje det?Eller bør ein prioritere plasseringa istedenfor?

 

Bilde fra plassen eg lokka på :) Bak meg går det ei elv så sånn sett trur eg at eg låg greit til her. Men mange plassar blir det litt feil plassering syns eg når eg skal ha vinden i ryggen. Vinden står heim dalen 99% av dagane.

20160715_215155_zps3qtyji6k.jpg

 

Ut på sida.

20160715_215202_zpshrxy06dg.jpg

20160715_215207_zps7kkwed08.jpg

 

Trur kansje eg tok feil lokk då det ikkje var rev som dukka opp :P

20160715_230040_zps9fmbvm3a.jpg

 

Noken som har gode svar på spørsmåla eg har over her? :)

 

Ser mange legger ut åte no og, kjem verkeleg reven på åte no om sommaren når han får tak i mykje anna mat?

Link to comment
Share on other sites

Mange gode spørsmål der Volvobrage, flotte bilder! 20-30 min lokking er nok. Det sies vel at om ingen rev kommer innen den tiden, er ikke reven der eller innen rekkevidde, alt etter type lokkefløyte.

 

Vinden i ryggen er greit, men på et eller annet tidspunkt vil sannsynligvis reven få lukten av deg, og da er vi inne på plassering og oversikt. I skog kant, på en liten høyde, men selvsagt ikke i siluett.

Husk at om reven ikke får lukten av deg og ikke ser deg, så vil den prøve å komme rundt og sjekke ut hva dette er for noe, ha det i bakhodet, og tenk også på sikker bakgrunn i så tilfelle, om skudd skulle kunne løses i andre retninger enn den som tenkt i utgangspunktet.

 

Det å legge ut åte nå er veldig bra, er det valper i nærheten, kommer de nesten garantert!

Når du har lokket en plass, kan det være greit å ikke gjøre det igjen på samme sted på et par uker. Det fordi om det var rev der, men som ikke kom frem av forskjellige årsaker, er det viktig å ikke la dem bli vant med slikt, reven er klok og smart og skjønner fort at her er det noe som ikke stemmer!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for veldig gode svar! :D Har full mulighet til og skyte bakover og på denna plassen. Men har som sagt noken plassar der plasseringa blir dårlig viss ein kun skal tenke vind. Vil reven noken gang gå med vinden for og komme på lokk?

Så eg må vente så lenge mellom kver lokking ja. Då må eg prøve og spre det godt utover dalen. Er det nok og flytte med f.eks 500 meter mellom bøar så lenge dei er adskilte?`

 

Er ein plass vi eiger lenger heime i dalen der det garantert er revebøle veldig nært. Der fyller vi på med hjorteslakt heile høsten og eg har hatt på litt skarv og laks i vinter. Så der skal eg prøve med litt åte for og sjå om kvalpane dukkar opp :) Kjem kansje lettare på lokk viss dei forbinder plassen med mat og?

 

Predatorjeger: Har lokka inn to revar her før :) Den eine var ein voksen rev som mest truleg var der når vi kom då graset var heilt nyslått. Men såg den i kikkert når vi kom dit. Kom etter to minutt lokking men dessverre så fekk vi ikkje den.

 

Lokka inn ein som kom bak oss og som vi ikkje fekk skutt på. Litt lengre hold og litt mørkt osv. Alt detta er to år sidan. Så rekner med det er gode mulighetar igjen her no:)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig, spør alt du ønsker. Om du lurer på åte, ville jeg begynnt omgående. Er det rever i området med valper, vil de med stor sannsynlighet komme. Om de vil gå med vinden vet jeg ikke, kanskje valpene vil være uortodokse i sin måte i forhold til voksne rever.

500 meter er ikke så mye, jeg ville gått lenger bort og til andre felt om det er mulig.

 

Ville anbefalt deg å legge ut åte, bruk gjerne vanlig matavfall, få kråkefuglene til å komme, og om det er rever der, så kommer de!

Link to comment
Share on other sites

Inspirerende tråd, kan dere ikke legge ut noen flere bilder :D

 

Bildeopplegget her på Kammeret er altfor lite brukervennlig og smooth. Datafolkene bør absolutt forsøke å forenkle opplegget så ikke bare noen få skjønner det.

(Vet at jeg stiller min IQ for hogg, men brukervennlighet er en del av god design) Og ja, det er verre design på ferjer i Norge, der du må trykke på en kjempestor RØD knapp for å åpne dørene fra bildekket. (Rødknappen skremmer vettet av mange, man tror man utløser brannalarm)

Link to comment
Share on other sites

"Bildeopplegget her på Kammeret er altfor lite brukervennlig og smooth"

 

Er vel mange som føler det samme her jakt62!

 

Burde kunne gå an som du sier og ha en langt bedre og enklere brukerløsning for opplasting av bilder.

De få bildene jeg har lagt ut, er via Flickr, det fungerer jo, men ville selvsagt vært enklere med en opplasting direkte i fra siden her.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en heftig utekveld i jaktboden sin, det regnet som nesten aldri før! Så mye at det ikke gikk an å se noe annet enn en vegg av vann! Det var lyder av bekker som kom ned den lille fjellsiden hvor jeg har åtet, og det er det første gang jeg hører der! Det regnet så mye, at om Mikkel skulle komme, hadde han kommet i båt! Jeg satt fra midnatt til kl 05 om morgenen, og bestemte meg så for å endre planen litt. Jeg kjørte hjemover, hentet et nedfryst rådyr og to større laks, hundefór pellets hadde jeg allerede i bilen. Jeg la ut laksene først, så når jeg kom bærende på rådyret, da står Mikkel på fjelltoppen i siluett og ser på meg, riflen er da selvfølgelig i bilen...laksen ble lagt under noen steiner, men rådyret ble bundet fast i en brake med tau, det som vanlig strødd godt med hundefór. Jeg sette meg så i boden og ville prøve litt til. Det tok ikke lang tid før måkene kom og kretset rundt, før skjærene var de første nedpå. Jeg så hvordan de tok hundefór pelletsene, pitlet dem opp en etter en og fløy litt bort med dem, så kom kråkene og gjorde det samme, det går fort unna på hundefóret når den gjengen satt igang så jeg...det var også ravner nedom.

 

Men Mikkel kom ikke tilbake igjen da, men nå vet jeg godt hvor ofte og hvor nærme den er, han vet også nå da tydligvis at jeg er den lokale foringsmannen! Vet ikke om jeg tar turen idag, men når det har blitt som det har blitt, er det jo nesten vanskelig å sitte hjemme å tenke på om Mikkel er der...

Mandag og tirsdag ser været ut til å være veldig godt, får se hva dagen bringer av tanker og lyst til å prøve igjen ikveld/natt, eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var artig på mange måter, selv om fangsten til har uteblitt!

 

Har brukt laks lenge og i store mengder, over flere år, har fungert helt topp. Grunnen til at det tok tid, er nok at det kan ta noe tid før reven kommer og sjekker, om den vanligvis ikke går akkurat der. Er det brunsttid, går de ikke aktivt på åte feks.

Link to comment
Share on other sites

Trur det kan variere litt med oppdrettslaks har eg funne ut, er ein uheldig og får fisk med medisinrestar i vil ikkje reven ha dei. Same med sauer dyrlegen har sett sprøyta i, men alt kjeme vel an på kor svulten reven er. Her er den begynt og plukke fisk (lyr og makrell)

satt i gluggen i natt men ingen fangst, eit forferdeleg ver.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd lokkejakt for første gang i kveld. Så en rev på tur til post, men pga usikker bakgrunn lot jeg være å skyte. Satt meg ned i kanten av en åpning i skogen med vinden i ryggen og begynte og lokke med Weisskirchen trippel fugleskrikfløyte. Lokket i en halvtime uten resultat, før jeg flyttet meg til en annen plass ca 400 meter lenger bort. Lokket 20 min her før jeg ga meg og gikk hjem. Selv om første turen ikke ga resultater er dette spennende og drive med allikevel :D Hvilket klokkeslett mener folket er det beste og bedrive jakt på? Er det ellers noen som har noen tips til en fersk revejeger på lokkejakt? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min første noensinne falt ca 00.30 i natt etter 5min lokking med njff appen :) kom inn fra ca 300meter til ca 15(!) utrolig spennende, dette gav mersmak..

Men undrer på om denne reven hadde skabb på et tidlig stadie, halen var veldig lurvete..

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ditt første revefall! Det er stort det!

 

Her var det ut igjen igår, hadde med yngste datteren min, ville gå ut litt tidligere enn hva vi har gjort til nå. Satt og kikket, laksene var borte, jeg så i kikkertene at steinene jeg la ned på åtet over laksene var lagt til side...rådyret var der fremdeles, godt bundet med tau. Bestemte meg for å gå litt tidelig, da jeg ville prøve å lokke på en annen gård i samme kommune. Vi reiste oss og gikk ca 20 min før avtalt tid, jeg sa til datteren min at når vi er kommet til bilen, står den nok å ser på oss! Vel, vi kom ikke sålangt engang før det skjedde...kom et stykke, passerte en grind, og så kikket jeg oppover fjellsiden...og Joda, der var det noe som ikke helt stemte med terrenget, frem med kikkerten og der var Mikkel! Vi prøvde å gå nedover i skjul rundt en høyde og rundt, for så å krype oppover igjen. Brukte lang tid på å snike, hadde forhåpninger om at den da skulle være på åtet, men ingen Mikkel å se.

Jeg pleier å vøre veldig tålmodig og kan sitte i timesvis i dag etter dag, men igår stod det om å kunne sitte kanskje 15 min lenger, skuddsjansen ville da ha kommet! Ikveld blir det tilmålt tid, fra kl 21-23! I grove trekk, er ikke lei, alldeles ikke, men kan heller ikke bruke halve dagene i jaktboden heller, det er også så mye annet jeg skulle ha gjort! Spennende og hyggelig er det hvergang likefullt!

Link to comment
Share on other sites

Eg og brodern var ute igår :) Laksane eg hadde lagt ut var flytta på men ikkje vekke. Så rekner med det er fugl.

Først såg brodern to hjortar eit stykke vekke som sprang ned på ein bø ute av synet for oss.

Så kom det ein spissbukk/2,5 åring inn på bøen der vi lokka og forventa at reven skulle komme :P Gjekk lenge framfor oss på 50 meters hold før den blei skremt når eg flytta litt på meg. Spennande opplevese men nok ein gang var det hjort som kom på lokken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er ei fuglefløyte, huskar ikkje ka den heiter i farten. Men tenkte bruke musepip neste gang der er nyslåtte bøar :)

Har ikkje satt opp viltkamera då eg har hatt litt problem med begge to. Hadde det eine oppe når eg la ut skarvar i vinter men virkar som det ikkje tar bilde om natta.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ekspanderer den kulen plugg69? I og med at det er en match kule, hvordan så reven ut, jeg tenker på hvordan kulen åpnet pels osv. Det er 308win du bruker?

Det var fint hull inn og ut, men buken var sprengt, forsket ikke så mye på det da reven var relativt skabbete og fæl.

30.06 jeg skyter med. Bruker 50grains n150. Grunnen til kulevalg var rett og slett at sakoen min går best med denne komboen.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig tilbakemelding.

Tenkte å lage en video om rifla jeg bruker på revejakt samt " kuler og krutt" utpå høstparten.

Venter på nytt sikte på reverifla nå. Siktet er ikke i produksjon enda, men i september har produsent lovet levering, så får vi se om reklame og praktisk bruk stemmer overens.

Blir spennende å prøve siktet i vinter på reverifla - i månekinnet mot hvit snø. Finnes ikke noe mer spennende enn mørk revesilhuett mot hvit snø.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

predatorjeger....takker for positiv tilbakemelding.

Når det gjelder rev, så har jeg nok skutt ca 200 rev i løpet av årene jeg har levd på jordkloden og ca 185 rev har avgått i mørke, så å få festet rev på film under gode lysforhold og ikke minst felling av rev under gode lysforhold, er ikke det enkleste, men noen ganger har man rett og slett griseflaks, slik som i videosnutten det linkes til over her.

Kan også opplyse om at å få festet revefellig på film det fører til en del tapt rev rett og slett, fordi man ikke får den optimale skuddsituasjonen.

Den første reven som ble felt i denne siste videoen hadde jeg 3 forsøk på, før den måtte gi tapt for videre ekistens i norges land.

 

Sent på sesongen og de aller første dagene i neste sesong (Juli) er desidert best for å få brukenes opptak av rev, er min erfaring.

Har planer om å anskaffe et termisk kamera, for å kunne filme felling av rev i mørke, men slike kameraer koster je et helt hus og en halv Mercedes, så vi får se om det blir med planene, eller om det blir virkelighet.

Synes denne filminga er skikkelig artig. Bare så synd man ikke har anskaffet seg videokamera før, men - men slik er det.

Ang fremtidige filmsnutter, så dukker de opp med ujevne mellomrom på kanalen min.

Kommer først en om nærmøte med villrein på Hardangervidda.

Link to comment
Share on other sites

Har for første gang forsøkt meg litt på revejakt også. Har blitt noen turer til nå, men kjenner det er litt læringsprosess med plassering osv. Iallefall da en driver med musepip. Fått inn to rever så langt, men ene kom inn bak meg. Den andre satt jeg i et jakttårn og da kom den den litt fortere enn antatt og akkurat der det var lengst gress, men den titta rett på meg og stakk :D

 

Men morsomt er det jo. Opplever mye rart ute på morgenen og kvelden. Nå har jeg bare vært ute et par turer, men så langt har det vært innom mår, rådyr,råbukk og elg. Har to jakt terreng, men det er forsåvidt mest skog. Så har forsøkt på litt åpne hogstfelt etc. Ser vel med fordel at det kan være litt mer praktisk i litt mer åpne områder hvor det er gressjorder etc.

 

Ser vel også at det kan være litt fordel med høst/vinterjakt da en får litt større områder over småsjøer/dyrket mark etc.

 

Så det er vel bare å fortsette :D

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...