Jump to content

Fantastisk tilbud på trofe - elefant..!


pondoro

Recommended Posts

Sist gang jeg så bilder av en jeger familie foran en nyskutt elefant, så var det i en stor hetsekampanje på fb, der alle var ute med pekefingeren, og ville finne ut hvem det var. Var tilogmed gjordt et billig poeng ut av det at elefanten enda hadde gress i munnen. Så bare å slå til, men vent til elefanten har tygd seg ferdig, og for all del ikke legg ut bilde av dyret . For da har man fort 10-20 millioner som hater deg på sosiale medier :)

 

http://b-img.cdn.mig.me/i/c352/5e5dc785 ... 3735616272

Link to comment
Share on other sites

:overrasket::overrasket: dette var billig...kan ikke lese noen ekstra kostnader på troféstørrelser heller :thumbup:

Skulle gjerne hevd meg på den elefant jakten @pondoro, men må nå vente til en annen gang ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slike "stunts" er alltid kontroversielle, og det er ikke godt å si hvem som er verst av "guiden" eller "jegeren". Slik "jakt" er og blir som kjøpesex, man kan ikke betale seg til den totale opplevelsen - bare til substituttet.

 

Det aller meste av slik kjøpejakt handler svært lite om jakt, men mye om å skyte. Og jo billigere dess verre.

 

Og hvem ønsker vel å avlive en elefant???

Link to comment
Share on other sites

Jaja nå er kometarene i gang igjen til et nytt lavmål ,når tilogmed moderator deltar så er det ikke så mange som gidder bidra lenger .mange gode historier har blitt delt her inne men har tørka heilt ut ,sjønner godt det med alle dei idiotiske komentarene av folk som aldri har sett ein elefant i det fri, bare på film fra ein eller annen nasjonal park.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også til Afrika i år på D5-jakt, hvis ikke hadde jeg tatt denne. Og trenden er at prisene presses nedover, men årets tørke i Afrika gjør ikke dette til en enkel jakt...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Du trenger ikke dra så langt for å kjøpe deg en bra Volvo? :lol: B5 heter de vel..

 

Ole - Johan får vel fortelle oss hva som er den store forskjellen med å kjøpe seg afrikajakt og kjøpe seg rypejakt, spasertur på fjellet med setter som gjør jobben - blir jo bare skyting det? Eller elgjakt med 10 mann og to-tre bikkjer, jaktradioer og peilere, postert rundt i terrenget for å avlive elg...? Diskusjonen om hva som er jakt har gått lenge,og merker jeg blir ganske provosert av egosentriske jegere som i bunn og grunn ser sin egen jakt som den mest høyverdige...

 

Med litt kunnskap ser man at ei elefantjakt i Afrika ikke er så veldig lettvind. Det er harde og lange dager for å få slutt seg en elefant, derfor helst 10-14 dagers jakter.

 

Hvorvidt man ønsker å jakte elefant fremfor ryper er personlig, og man trenger ikke rakke ned på folk av den grunn? Vi jegere trenger virkelig å stå sammen for tida!

 

Årsaken til at dette er billig er at vi opplever en økonomisk utfordrende situasjon iden vestlige verden, og oufitterne/phene trenger business de også for å overleve...

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Kiwi !

Vi jegere trenger ikkje hakke på kvar andre, eller på andre jaktmetoder enn det ein foretrekker sjølv.

Det er nok av andre i samfunnet som ikkje liker jakt, som kan ta seg av den oppgaven. (som regel med lite gjennomtenkte utsagn)

Beklager avsporing..

Link to comment
Share on other sites

når tilogmed moderator deltar så er det ikke så mange som gidder bidra lenger.

Trådtittelen er at det er tilbud på elefant trofė, tanken var at det gir en reell oppbevaringsutfordring for de fleste.

Beklager humoristisk betraktning rundt dette, jakt et selvsagt alt for alvorlig til å tøyses med.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye gode tilbud å sjå nå ja, kom jo ett på bøffel i matetsi5 å nå!

 

Synd den norske krona er tilsvarende svak, men det er vel kanskje grunnen for prisene!!

Dollar for 6nok og to småunger som var 5 år eldre hadde vært gull nå :D:D

 

Ønsker lykke til for dem som har muligheten til å dra nå, å håper vi kan få sjå en liten rapport her inne

Også.

Link to comment
Share on other sites

Da det så ut til at mitt innlegg var det som var starten på det utenkelige, å spøke litt om et elefanttrofé, la meg si det på en anne måte;

 

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve elefantjakt, men hvor i all verden skulle jeg hatt troféet dersom jeg skulle være så heldig å skyte en elefant? Kanskje det måtte vært nok med et bilde av meg og elefanten.

Link to comment
Share on other sites

Elefant skal jeg jakte, må bare betale litt mer ned på lånet først.

Som en liten begynnelse er rifle i 416Rigby innhandlet :wink:

 

Trofe ja; jeg bor på i en liten by ute på en holme; finnes bogmontasje av elefant der! Og flere brukbare par tenner. Men det er få som vet og enda færre som får se!

Link to comment
Share on other sites

For ca. 25 år siden sa jeg til meg selv " dersom jeg vinner i lotto, skal jeg kjøpe meg en drilling" , det var det som var uoppnåelig dengang. Troll i ord, vant jeg ca. 75 000,- noen uker senere.

Kjøpte meg en brukt Simson, og brukte resten på ferie med familie, regninger etc..

Drillingen er for lengs solgt. Nye drømmer realisert.

Drømmen om elefantjakt lever ennå.. Neste gang jeg vinner i lotto...

For jeg lever i troa :wink:

 

Imens prøver jeg å spare..

Vil heller sitte på gamlehjemmet med en god historie, enn å skryte av penger i banken.

De syr ikke lommer i likskjorta, så evt. gryn som blir igjen, skaper bare sjau.. :wink:

 

Å sitte rundt et bål sammen med outfitter og PH'er som gjør dette på daglig basis, og høre historier, setter griller i hodet..

En dag...

Link to comment
Share on other sites

Ja så sant det er sagt Ruger#1,bedre å sitte på heimen å tenke på det ein har gjort enn det ein skulle ha gjort.så tilbake til tema,delte camp med Wayne van den Bergh Oppe i Matetsi for noen år siden på bøffel jakt ,ein meget triveleg kar som er seriøs på alle måter,var i kontakt med han tidlegere i vinter han har hatt gode priser på ele før dette tilbude og ,men så dukka det opp et bra tilbud på leopard opp ,så da får nok ele vente noen år til.får bare håpe att ikke stamma blir heilt ødelagt.ele trofeer tar ikke store plassen i heimen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Terje B...regner med at det er deg...?

 

Tilbudet på leopard var vel det beste som ble lagt ut...skjönner godt at du slo til..

 

Jeg skjöt 2 elefanter i Botswana i fjor...heftig opplevelse, brukte en Brno 602 i .458win.mag...

 

Har fått tak i en gammel engelsk dobbelrifle...har forbanna meg på å skyte elefant med den..

 

Andre Kj.

Link to comment
Share on other sites

Trofe ja; jeg bor på i en liten by ute på en holme; finnes bogmontasje av elefant der! Og flere brukbare par tenner. Men det er få som vet og enda færre som får se!

 

Jeg vet, har sett bilder :wink:

Men slikt er det nok like greit å holde kjeft om i disse tider...

Link to comment
Share on other sites

Jøsses her sitter det folk å kommenterer en jakt som de aldrig får råd til eller har opplevd selv :roll: Har man ikke noe konstruktivt å komme med til denne tråden så hold meningene for deg selv.Greit å være uenig i denne jakten men har man ingen kjennskap til dette bortsett fra det man har lest på FB eller hørt av vennen til vennen av kompissen til .............så la oss som har gleden av denne jakten få ha den for oss selv.. :wink: .Allt kjøttet går til lokalbefolkinga som har mistet avlinga sine og som sulter igjennom vinteren,Penger for jakten går til myndigheter og outfitter og lønner mange folk skinnere,trackere og masse andre folk.Jakten blir vel ikke vanskligere med tørke da blir det mer aktivitet mellom vannhulla i området :mrgreen: Fantastisk jakt på ett flott dyr

Link to comment
Share on other sites

Verden er vel ikke så svart svart- hvitt donner ?? Klart det er forskjell på jakt, særlig denne type jakt, som vanligvis koster svært mye. Det ER forskjell på å bli guidet til en gullbukk i forelhogna, fremfor å finne en selv i et veiløst villreinområde med 25 % fellingsstatestikk. Det er enda mer forskjell på å skyte en løve i et lite bur ( Canned hunting) og å skyte en grizzly i Alaska. Hva vet du forresten om hva folk her inne har råd til? Jeg vet lite om hva en slik elefantjakt innebærer innebærer, men dere brave afrikajegere får finne dere i noen kritiske røster innimellom, dette var tross alt ikke en reiseskildring, det var en forespørsel om kommentarer på et jakttilbud...

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid like morsomt når Afrika-jakt kommer opp. Det er lett å tråkke folk på tærne, og noen ser også ut til å ha usedvanlig store og ømme tær...

 

Uten å være noen ekspert så virker det som om mye av denne jakten gjøres på et forsvarlig grunnlag. Man høster av et overskudd, man legger igjen penger og kjøttet brukes lokalt. Det eneste man reiser hjem med er et trofe som gjerne er preppet der nede også, altså mer penger til folk som trenger det. Jeg vet selvfølgelig ikke om alt er så rosenrødt som man liker å tro, men jeg tror denne modellen er et godt utgangspunkt for å kombinere bærekraft med vern av viltområder.

 

Men samtidig er det etter min mening noe usmakelig over denne typen jakt. Det kan være at det minner for mye om de gamle koloni-tidene, samt at jeg aldri har hatt sansen for ren trofejakt (eller jakttrofeer for den saks skyld). PH og bærere er ikke det jeg forbinder med jakt. Jeg skal ikke nekte noen å gjøre dette så lenge det gjøres på en forsvarlig måte, men samtidig må vel folk tåle å høre at mange har en annen mening om dette?

Link to comment
Share on other sites

:roll: Alltid morsomt når Afrika jakt kommer opp :? vel når enkelte snakker om noe de ikke har noe forbanna greie på så blir i alle fall jeg provokert!Å trolle en tråd bare for å lage f... er ikke morsomt og når enkelte utaler seg om ting de er totalt uvitende om og ikke gidder høre/lese hva enkelte faktisk skriver og som har opplevd denne jakte.Trofe jakt tilfører faktisk samfunna og de som bor hvor jakta finner sted der mye penger og kjøtt i gjengjeld.Jeg finner det rart at dere som er imot denne jakta faktisk er jegre selv for i disse greenis anti jegre tider må vi stå sammen og ikke motarbeide hverandre.Vet dere hva en PH gjør bortsett fra å hjelpe til med jakta ? Det finnes regler for hvordan jakta skal foregå fra Myndighetenes side og dette er farlig jakt du kan bli drept under jakta dernede :) ikke som her på berget hvor det farligste er å bli bitt av en lemmen .......Her på Kammeret er det mange som reiser på jakt i utlandet men det er snart slutt på å se en eneste reiserapport jeg lurer på hvorfor :wink: Å bli svina ned bare fordi man liker slik jakt begynner å bli vanlig her og jeg kommer i alle fall ikke med flere reise rapporter på Kammeret .

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Les denne for eksempel

 

Legal hunting generates two million meals in Namibia per year

 

 

 

 

Namibian Sun, January 2015

 

To stop trophy hunting will have severe implications for the country’s conservancies, which depend on financial gain from this activity. This was said by Dr Greg Stuart-Hill, Natural Resource Advisor at the World Wildlife Fund in Namibia, during a trip to conservancies in the Kunene Region. He was responding to the growing international and local pressure to stop trophy hunting and the export of trophies.

 

Trophy hunting is the legal hunting of rare and endangered species that include rhino and elephant. A petition on the website www.avaaz.org currently has over 25 300 signatures from people who are calling for a ban on endangered animal trophy imports from Namibia. The petition states that Namibian wildlife is at risk of going extinct because the animal populations are very low and vulnerable.

 

Stuart-Hill said that trophy hunting in Namibia last year generated N$20 million (US$ 2 million) just for conservancies. According to him this translated into N$6 million (US$ 600,000) worth of meat from trophy hunting while another N$4 million (US$ 400,000) worth of meat was derived from wildlife killed by conservancy members. Stuart-Hill said this amounted to two million meals for people in conservancies. “This is the benefit that is going directly to the poorest people,” he said.

 

He added that there are currently about 530 game guards employed at conservancies and all of them are being paid through trophy hunting. “If we stop trophy hunting 530 people will be jobless. That is just the game guards, and then there are still the other staff employed through conservancies,” Stuart-Hill said. Maxi Louis, the Director of the Namibia Association of Community-Based Natural Resource Management Support Organisations (NACSO), said it should be kept in mind that there is a ripple effect when people lose their jobs. “It is not just their jobs, they are feeding 10 other people.

 

You are taking that family into poverty.” What do conservancies say? Asser Ndjitezeua, the chairman of the ?Khoadi //Hôas Conservancy in the Kunene Region, said it would have a detrimental impact on the conservancy if trophy hunting is stopped. According to him, it would especially affect the running costs of the conservancy. Ndjitezeua said if trophy hunting is stopped it would firstly affect the game guards employed in the conservancy.

 

“You must be able to pay salaries and service cars.” Ndjitezeua said trophy hunting is a healthy exercise as long as the animals are not hunted into extinction. He said if there were no conservancies, the communities would not feel ownership of their resources. “Illegal hunting will become the order of the day and there will be chaos. There will be a lot of illegal activities.” Ndjitezeua said there are about 100 people employed directly or indirectly by the conservancy. “This means that thousands are being fed by the conservancy.

 

If the conservancy ceased to exist they will starve and will start to steal and unemployment will become the order of the day. They cannot do away with conservancies.” He further said that communities have been denied the benefit of their resources for a very long time. “These benefits that the communities are deriving through the conservancies do not just come on a silver platter.

 

People are working hard for the benefits. It is not just being dished out to them.” Hilga Lisa /Gawises, the manager of the conservancy, added that they have had a trophy-hunting agreement with the same professional hunter for more than 10 years. She said the hunter provides training to the community’s game guards and they have a very good relationship with him.

She said if trophy hunting was banned it would not be good for the conservancy. “We can stop community hunting, but we cannot stop trophy hunting. We have to do the hunting to feed the community and everyone in the area can benefit. The meat and money are very important.

 

We give that meat to the soup kitchen and the school and we cannot just stop the hunting.” Meat and money Stuart-Hill said there are four ways to utilise wildlife in conservancies: shooting for own use, shooting and selling the meat, catching and selling wildlife to other game farmers, and trophy hunting.

He said game capturing damages the population because it removes the female from the population and therefore the only benefit to the community is the fact that they receive money for the animal.

 

With regard to shoot and sell the community also receives money but it also causes a lot of disturbance to the wildlife population while hunting for own use also damages the wildlife population, because community members often shoot females and young animals. The advantage to this method is that poor people receive food. Trophy hunting, on the other hand, generally focuses on post-reproductive males, as these make the biggest trophies.

 

Only a very small percentage of the population is hunted (0.5 to 2%), with no impact on the overall health of the species. This is true for antelope, and for rhino and elephant. Trophy hunting requires minimal infrastructure and has a minor ecological footprint, but it generates significant income – for local communities, for hunting operators, for conservation activities, and for the national economy. “The skin and horns are of no use to the communities and are sold at a huge price while the waste product, the meat, is provided to the community,” said Stuart-Hill. “There is huge international pressure against hunting.

 

A few misdemeanours and trade sanctions are being imposed on a nation.” Stuart-Hill stressed that people need to understand that conservancies are not a national park. “This is communal land. This is people’s farmland we are talking about.” ?Khoadi //Hôas Conservancy

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det rart at dere som er imot denne jakta faktisk er jegre selv for i disse greenis anti jegre tider må vi stå sammen og ikke motarbeide hverandre

Veeeel. Vi jegere bør passe på hverandre, men det må likevel være lov å være uenige. Det kan ikke være slik at alt folk kaller for jakt er fritatt for en hver kritikk innad, tvert i mot må vi være villige til å stille spørsmålstegn ved alt vi gjør så vi ikke kommer helt i utakt med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid like morsomt når Afrika-jakt kommer opp. Det er lett å tråkke folk på tærne, og noen ser også ut til å ha usedvanlig store og ømme tær...

 

Uten å være noen ekspert så virker det som om mye av denne jakten gjøres på et forsvarlig grunnlag. Man høster av et overskudd, man legger igjen penger og kjøttet brukes lokalt. Det eneste man reiser hjem med er et trofe som gjerne er preppet der nede også, altså mer penger til folk som trenger det. Jeg vet selvfølgelig ikke om alt er så rosenrødt som man liker å tro, men jeg tror denne modellen er et godt utgangspunkt for å kombinere bærekraft med vern av viltområder.

 

Men samtidig er det etter min mening noe usmakelig over denne typen jakt. Det kan være at det minner for mye om de gamle koloni-tidene, samt at jeg aldri har hatt sansen for ren trofejakt (eller jakttrofeer for den saks skyld). PH og bærere er ikke det jeg forbinder med jakt. Jeg skal ikke nekte noen å gjøre dette så lenge det gjøres på en forsvarlig måte, men samtidig må vel folk tåle å høre at mange har en annen mening om dette?

 

 

Hva er forskjellen på trofejakt i Afrika i forhold til f.eks. å betale kr. 50.000,- for å jakte trofe-reinbukk i Forelhogna..?? Hvorfor er det mindre "usmakelig" og jakte trofe i Norge enn i Afrika..??

 

Jeg skjönner ikke logikken din..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det mindre "usmakelig" og jakte trofe i Norge enn i Afrika

Det er det i utgangspunktet ikke. Men det blir vel enda mer fremmed for meg å reise til et annet kontinent å jakte på vilt man ikke har noe forhold til. Og så gir slik jakt lett assosiasjoner til koloni-tiden, det hjelper nok ikke det heller.

Link to comment
Share on other sites

Poeng. Men ser en på hvordan ytlendinger på luksusjakt her til lands blir møtt er det heller ikke så rart om man også reagerer på slik jakt i utlandet?

 

Jeg vil som sagt ikke forby eller motarbeide slikt så lenge det gjøres på et forsvarlig grunnlag, og jeg kan lett se fordeler med en slik forvaltningsmetode. Men jeg får meg likevel ikke til å like det. Hvorfor vet jeg egentlig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jegere bør sette seg grundig inn i jakten, forvaltningen og ikke minst samarbeidet mellom disse i Afrika før én uttaler seg.

De må også se på hva slags innvirkning og betydning denne jakten har på folket og viltet det nede...

Link to comment
Share on other sites

Man prater om att Afrika jakt foregår på farmer, med gjerder.

En antilope har ingen problemer med å forcere de gjerdene.

Vortesvin etc. graver seg under og lager veg for ex leopard.

Ett litte hobbybruk der nede er på 150k mål, det er som en Norsk komune

vi jaktet på områder som er i størelsesorden 450k mål.

 

Det er ikke som ett norsk elgvald på 6-8k mål

Mvh

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Slik "jakt" er og blir som kjøpesex, man kan ikke betale seg til den totale opplevelsen - bare til substituttet

Jeg klarer ikke å dy meg. Beklager.

 

DU får det du betaler for. :lol:

 

" Og hvem ønsker vel å avlive en elefant??? "

 

Jeg, any given day.

Link to comment
Share on other sites

Og så litt alvor.

Det er nesten litt skjebnens ironi med dagens valutakurser og utenlandsk jakt.

Endelig har noen av de "prisdrivende" i afrikansk jakt ( les oljeamerikanere ) bokstavelig talt fått seg et skudd for baugen. Hva skjer så, jo prisene stabiliserer seg og går endatil ned....

MEN så tar den norske kronen et svalestup ned i kjelleren og der sitter vi i mørket og er like langt.

Lyspunkt finnes allikevel. Sør-Afrikansk Rand ( ZAR ) er fremdeles lukrativ i forhold til Nkr. Massevis av fin jakt selges i Rand bla. i Sør-Afrika og Namibia.

OG, jeg reiser på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Takker Pondoro.

 

Jeg har ikke noe spesiellt på listen så det blir nok litt "first come, first serve".

En ting er sikkert, og det er griser. Ingen ting slår gris og åpne sikter i busk og kratt. Da går det unna.

Mottoet der nede er: No pig is too small and no pig is too far. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg blir forundret over at det blir satt spørsmålstegn ved jakt uansett hvor det skulle finne sted.

Det er da slett ikke forskjell på jakt i norge og i utlandet (les afrika)?

Og det er vel ikke forskjell på hare, rådyr, elg, impala eller for den saks skyld elefant?

 

Vi forholder oss til en regulert forvaltning og lovverket i de forskjellige land ikke sant?

Går vi utenom lover, regler, forvaltning og tradisjoner i de forskjellige land så snakker vi vel ikke om jakt og jegere, men heller lovbrytere og tjuvjegere ol? Og hva er forskjellen på en som bryter loven i norge og for eksempel i sør afrika?

Og forventer vi at jegere i sør afrika, india, usa og andre steder i verden skal utøve jakt på samme måte som i norge? Eller at de skal ha samme tradisjoner og lover?

 

Jeg skjønner heller ikke hva som er usmakelig med trofejakt?

Er det fortsatt noen som har en oppfattning av at dyret blir skutt, trofe og skinn blir flådd og skåret av, og sa at resten blir etterlatt for å råtne og bli spist av gribber og hyener?

Og kolonitiden? Hva i alle dager har dagens regulerte jakt med den nedslaktning som fantes for hundre år siden?

 

Er det misunnelsen over at det er grunneiere som har en inntekt av trofejakt som ligger å murrer (Slik den er i norge også)? Hva er foresten forskjellen mellom en grunneier i sør afrika og et norsk fjellstyre som selger jakt på rein i norske fjell?

 

Jeg ønsker ikke å gå mer inn på dette med grunneiere da det ville ta timer å tømme meg, men kun nevne dette.

 

Jeg er bare så overrasket over hvorfor jegere har så store problemer med å se lenger enn til sin egen kommunegrense når det kommer til jakt i utlandet, at andre land har andre jakttadisjoner og da særlig det som kalles trofejakt.

 

Jeg er faktisk stolt av å ha jaktet og nedlagt et anntall dyr, og med det bidratt til å forvalte og opprettholdt og sikret fremtiden for viltet som har blitt jaktet. Og jeg er stolt av å i løpet av de siste 15 16 årene ha medvirket til å felle et temmelig betydelig anntall vilt, alt fra de minste antiloper til elefant, slik at fremtiden for de forskjellige artene ser lysere ut enn den gang jeg startet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt penger ville jeg reist!

Uansett, jeg har opplevd tre flotte turer til Afrika, men flere blir det nok dessverre ikke.

 

At mange har motforestillinger til trofejakt og jakt på dyr de forbinder med Disney er vel ikke mer enn ventet, men at de derfor skal rakke ned på det en ikke liker, forstår eller har kunnskap om, det blir bare patetisk.

 

En her på kammeret hadde som kommentar da jeg (uheldigvis) skrev noen ord om en av mine turer til Afrika; at å ta med trofe hjem fra Afrika var å sammenligne med å ta med ei dametruse hjem etter å ha vært på bordell.

Han hadde selvfølgelig lov å mene det.

 

Vi trenger ikke fanatiske naturvernere når det gjelder å ødelegge jegernes status her i det norske samfunnet når vi innbyrdes gir utrykk for både hån, sjikane og latterliggjøring av jegere som jakter andre steder, på annet vilt, og med annet utgangspunkt enn det en selv driver med....

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Rhino

Jeg har den oppfatning av at en stor del av de som uttaler seg negativt, er uopplyst. Samtidig kan de samme sitte å godte seg over uopplyste Afrikanere. Har selv blitt spurt flere ganger, etter å ha kommet hjem fra Afrika. Hvor mange Nopleasere skjøt du ? De tror ennå Afrika er et stort land med hottentotter.

 

De skulle bare vist hva en god tracker er i stand til...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...