Jump to content

Kontrollplikt på alle luftvåpen?


DoctoRoy

Recommended Posts

Luftvåpen som til forveksling ser ut som ekte våpen er i økende grad dradd med "på byn" av folk som vil tøffe seg. Dette har fått politiet til å reagere med ønske om kontrollplikt på disse luftvåpnene. Er det noe som holder på å gå av skaftet her?

Det virker litt som en overreaksjon fra politiets side på meg. På den annen side er det vel også et behov (?) for å kontrollere.

Politiet har full anledning til å bøtelegge for bæring av våpen på offentlig sted og det er et greit instrument direkte rettet mot den som er ute for å tøffe seg med en luftpistol. Kanskje nivået på boten bør heves til et nivå som virkelig svir?

Link to comment
Share on other sites

Bøter burde være høye ja. Kontrollplikt tror jeg bare hadde kostet masse penger og hatt liten virkning.

Det er bare spørsmål om tid før en i Politiet skyter en med luftpistol/softgun. Da blir jo unnskyldningen veldig enkelt sagt: trodde det var ekte/skarpt våpen.

Det kan gå andre veien også, politimann skutt; trodde ikke det var ekte/skarpt.

Kan ikke være lett å vurdere alle sånne situasjoner.

Hvis det er en truende person foran deg med noe som ser ut som et ekte våpen å sikter mot deg så er det jo "deg eller meg", så er det bare å velge..

Link to comment
Share on other sites

Og det i situasjon hvor en forbipasserende akkurat snakket med karen og sa fra til politifolka at det er et luftvåpen.

 

Det er det som er skummelt med våpen som ser ekte ut. Selv om noen sier det er luftvåpen så kan du ikke være sikker før du har sjekket selv.

Tenk om forbipasserende var helt sikker på at det var luftpistol, men tok feil?

 

Sitter du utenfor skytebanen å sidemannen sier at våpenet er tomt, tar du opp pistolen å trekker av uten å sjekke først da?

Er dårlig på eksempler men tror det var en grei sammenligning. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så feil sammenligning. Du velger neppe å skyte sidemann først til sjekke hans våpen selv. Du spør pent om du kan sjekke.

Politifolk uten våpen gjør det også, men med våpen i hender skyter dem først og finner ut argument hvorfor dem skjøt etterpå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil de ha mer kontroll, hva annet er nytt? Men hvor stort er egentlig dette problemet? Og hva med alle ikke-funksjonelle våpen som ser realistiske ut? Skal man måtte ha politiets tillatelse for å kjøpe plomberte våpen og deko-våpen også? Kan tro hva dette ville koste...

 

Heldigvis tror jeg ikke våre folkevalgte er dumme nok til å gi de mer surr å bruke tiden på.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil de ha mer kontroll, hva annet er nytt? Men hvor stort er egentlig dette problemet?

 

Dette er ikkje noko ubetydeleg problem. Når du les i avisa om at 7/11 på Torgalmenningen er rana av ein mann med "våpenlignende gjenstand" er det softguns eller co2-våpen det er snakk om. Eg har sjølv ein airsoft-Glock liggande og den er så naturtro at eg hadde stussa sjølv om nokon hadde vifta ein slik mot meg.

 

Heldigvis tror jeg ikke våre folkevalgte er dumme nok til å gi de mer surr å bruke tiden på.

 

Det kan hende at ein har meir igjen for å gjere noko med dette enn med lovlydige våpeneigarar... I mange land (som USA, Sveits, UK...) er airsoft-"våpen" underlagt strengare restriksjonar enn her nettopp fordi dei har sett at dei vert brukt til kriminelle handlingar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe problem med at en som truer med luftpistol\startpistol\softgun\våpenkopi behandles som om de hadde et ekte våpen.

Både under pågripelse og for å fastsette straff.

Truer man noen med det som ser ut som et ekte våpen, men er en kopi, endrer det ikke opplevelsen og ettervirkningene for den som blir truet.

 

Ser likevel faren for min egen del om en nysgjerrig person med en god kikkert ser meg i hagen når jeg trener 10M luftpistol med unger løpende rundt, så helt svart\hvitt blir det vel aldri... Folk har jo så lett å bli krenket og skremt på andres vegne i disse dager.

 

Kontrollplikt på slike våpen kan jo fort brukes som et parallelt løp mot strengere restriksjoner for alle våpen...

Link to comment
Share on other sites

Dette har allereie skjedd fleire gongar i USA.

Mente i Norge, men Pava skrev at det allerede har skjedd i Tromsø for noen år siden.

 

Enig med det du skriver Lassi.

 

Stramme inn på ting fordi det blir brukt ulovlig sånn generelt, hjelper ingenting så vidt jeg vet. Det er jo ikke de lovlydige som er problemet..

Så får vi håpe at de kriminelle kjøper replika siden det er lett å få tak i, istedenfor at de skal kjøpe andre våpen på gata..

Link to comment
Share on other sites

Lassi har veldig gode poenger. Tiden da våpenkopier ble oppfattet som leketøy er definitivt forbi. Nå er enhver våpenliknende gjenstand for å spre frykt kan det se ut for. Vet om en rørlegger som fikk besøk av politiet etter at han hadde gått inn i et hus med en rørstubb stikkende ut av en bag.

Etter luftvåpen kan vi kanskje vente at compondbuer blir underlagt registreringsplikt? Etter et amnesti der de kan leveres inn til registrerig/destruering selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men noen få slike saker betyr ikke at det er et stort problem.

 

Få? Folk eg har snakka med i politiet seier dette er mykje meir vanleg enn ekte våpen. No var det rett nok ei personleg oppfatning og ikkje nokon offisiell statistikk, men det gir ein viss indikasjon. Det er ikkje første gongen eg har lest eller høyrt dette heller.

 

http://www.nrk.no/troms/vil-forby-softguns-1.6981599

 

Ein annan sak er at airsoft er omfatta av våpenloven (på linje med våpenkopiar og plomberte våpen), og kva statistikk trur du desse lovbrota havnar i?

Link to comment
Share on other sites

Folk eg har snakka med i politiet seier dette er mykje meir vanleg enn ekte våpen.

Det sier ikke så mye, vi har svært lite kriminalitet med våpen. Og så lenge våpenkopier er i fritt salg sier det seg selv at noe misbruk vil skje. Men er det nødvendigvis et stort problem? Og hvordan ser du for deg at man skal løse det? Man må jo regulere alt som kan likne på et våpen om det skal ha reell effekt, det er ikke småtteri man snakker om da. Og hva med alle eksisterende våpenkopiene, det vil ta lang tid før de forsvinner.

 

Jeg ser absolutt fordeler ved å stramme inn på dette, jeg tror bare ikke det er forsvarlig bruk av allerede begrensede resurser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å ta dette "problemet" seriøst. Folk uten kunnskap har ringt inn våpenalarmer for mye rart, vi husker jo fotografen på sørlandet som hadde helautomatisk kamerastativ. Det beste politiet kunne gjort i denne sammenhengen ville faktisk være å støtte opp om skytesport, siden folk ville få et litt annet forhold til våpen enn det som Hollywood mater med...

Link to comment
Share on other sites

Hva politiet kunne gjort i forskjellige sammenhenger er ikke det samme som at de gjør dét i de samme sammenhengene. At våpenkopier og luftvåpen holder på å gli inn som verktøy i kriminelle handlinger er hevet over enhver tvil.

Er ellers enig med deg at vi har en jobb å gjøre med å markedsføre det positive i jakten og i skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å regulere alt som ligner på et våpen.

Som nevnt over rykker ut deltatroppen på grunn av et fotostativ,et paraply,et rørtang osv.

Eneste veien er mer kunnskap om våpen og mindre frykt mellom befolkning.

Og ikke minst hos politi.

Link to comment
Share on other sites

Vertfall bra at de som er mest redde for alle våpen, ikke vet hvordan de kan se ut.

For eksempel en stokk :mrgreen:

Enig med at skytesport burde bli snakket mer opp.

 

Hadde jeg sett folk gå rundt med våpen før jeg selv ble med i skytemiljøet hadde jeg også blitt bekymret, siden det eneste stedet jeg så våpen var nyheter og film..

 

Har jo hørt denne før: Er det ikke skummelt/farlig med dynamisk, siden alle går med våpen og magasin i belte. :|

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å regulere alt som ligner på et våpen.

Vi hadde da et forbud tidligere (bl.a. luftvåpen), hvis det lignet på ekte våpen. Synes det er synd, at det forbudet ble opphevet. Nå er det jo nesten umulig å se forskjell (selv for våpenkyndige), hvis de ikke er på få meters avstand. Kanskje det bør gjeninnføres.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å regulere alt som ligner på et våpen.

Som nevnt over rykker ut deltatroppen på grunn av et fotostativ,et paraply,et rørtang osv.

 

asg_g17.jpg

 

I fritt salg i butikkar i dei fleste byar. Trur du ekspeditøren på 7/11 syns det er greitt å bli peika på med ein slik av ein rusa person?

Link to comment
Share on other sites

Garantert ikke, men er en ekte kniv stort bedre enn en falsk pistol?

 

For min del må man gjerne sette krav til rød munning eller liknende på våpenkopier, så lenge dette ikke blir et resurssluk for politiet. Men å innføre krav om tillatelse for kjøp av luftvåpen eller airsoft synes jeg lite om, det neste blir vel registrering av kjøkkenkniver :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte skytes det til vanlig? Som regel går det bra selv under vanlig ran. I alle fall her i landet.

Men hvis du trenger eksempel hvor det gikk mindre bra, så kan vi nevne Moskva 2002, teater Dubrovka.

Riktig nok ingen ran, men mesteparten av ofre døde etter politistorming med bruk av giftig gass.

 

Men nå glir debatten i feil retning og vi går tilbake til luftvåpen.

Jeg tror fortsatt det hjelper ikke med flere forskrifter som er stadig mer fremmed for sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Stakkarene i teateret strøk vel stort sett med på grunn av gassen.

 

Og jeg synes at rød munning på lekevåpen er en farlig tanke. Da er det jo bare å sette på en liten flammedemper med rød farge, så er plutselig ikke Balkan-kalashnikoven så skummel lenger. Helt til "brukeren" er der han ønsker å være...

 

Og den siste som ble skutt av politiet her til lands var vel politi selv? Jeg følger ikke så godt med i nyhetsbildet, men tror det stemmer...

Link to comment
Share on other sites

Og jeg synes at rød munning på lekevåpen er en farlig tanke. Da er det jo bare å sette på en liten flammedemper med rød farge

Jeg ser den. Et våpen med rød munning er lite egnet til å true noen med, men det er neppe gjennomførbart på en måte som ikke er mulig å fjerne/skjule. Og da er man like langt. Og som du sier vil ikke rød munning være noen garanti for at våpenet er ufarlig heller.

Eneste løsning som vil ha noen vesentlig effekt er vel å forby alt som kan forveksles med et ekte våpen, og det blir nok et h*lvete å håndheve siden mange ikke har snøring på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tro på skikkelige bøter for å true med luft-, paintball-, gass- og lignende.

Gjerne 1x netto månedslønn, eller tilsvarende for de som ikke er i jobb eller på NAV!

Utrolig hvor omtenksom en blir hvis det svir skikkelig i pengepungen!

Kanskje ninjagutta tenker seg om to ganger før de prøver et slikt stunt da?

Link to comment
Share on other sites

En, mulig problemdempende løsning, kan være som er innført i større utland som UK,

at salg av luftvåpen/Softgun kun selges : "ansikt til ansikt", "face to face", som de sier.

Og ikke over postordre.

Altså kun over disk. Selvsagt ingen garanti for misbruk, men vil sånn sett redusere muligheten for at

opplagte gangstere, narkomane, kriminelle - enkelt vil få enkelt tilgang til de.

Link to comment
Share on other sites

Den løsningen er allerede foreslått i EU for alle våpen. Den som ønsker å skaffe seg et luftvåpen klarer nok å få fatt i et selv om vedkommende må stille opp hos en forhandler.

Har mer tro på seawolf sin tanke om sviende bøter for uvettig bruk/fremkalling av frykt.

Link to comment
Share on other sites

Alle blir sikkert enig at truende handling med våpen bør straffes.

Problem oppstår når man vil preventivt slås mot alt som kan ligne et våpen eller kan tenkes å bli brukt til å true andre.

Det er meningsløs og umulig regulere.

Blir i same sekken som å forbi lakrispiper i kampen mot røyking.

Her kan faktisk mer kunnskap om ekte våpen mellom almenheten virke bedre en å forby leketøy.

Link to comment
Share on other sites

Trusler med våpen (eller våpen lignende ting), bør selvsagt slåes hardt ned på. Men det burde da være greit, at folk trener med både luftpistol og luftgevær, på egnet sted/bakgrunn, selv i et boligområde.

 

Og når selv våpenkyndige folk ikke ser forskjell (på avstand), om det er ekte vare og et luftvåpen, hjeper det ikke at en må kjøpe "over disk". Forby "jævelskapen"!

 

Kunnskap er vel og bra, men hvor mange vil ta til seg den informasjonen. Våpenmotstanderene og folk som er likegyldige til våpeninformasjon? Det er jo fremdels andre luftvåpen på marketdet, som ser ut som det de er.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper en knallpistol på Ringo og en boks spraylakk på Biltema vil du antagelig lure de aller fleste nordmenn i et tilfeldig utvalg, særlig om du vifter med den på byen. Det er rett og slett håpløst å forby alt som ligner på våpen, all den tid landet har så mye skog...

 

Edit: Og stakkars den karen som tasser rundt med fiskestenger i en bag... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett håpløst å forby alt som ligner på våpen, all den tid landet har så mye skog...

Det har vært forbudt tidligere. Da var det lite poeng i å forsøke å rane bank (eller folk), med våpenlignende leker, eller luftvåpen. De så ikke ut som ordinære våpen. Alle ville da bare ledd, av den som forsøkte. :) Så personlig, har jeg tro å å gjeninføre et forbud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...