Jump to content

Jegerklasse og klassestruktur i DFS


Jegermeistern

Recommended Posts

Tviler på at en klasse 5 skytter vil skyte i jegerklassen ettersom det ikke skytes finale. Jegerklassen er kun en treningsklasse og får ikke delta på FM, NNM og LS.

Jegerklassen blir som noen nevnte over en inntekt klasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk foreslått at jegerklassen skal få delta på alle nivå inkludert LS, men at det ikke er mesterskap i klassen som du sier.

 

Jegerklassen på alle organisasjonsnivå

Administrasjonen mener også at Jegerklassen bør innføres på alle nivå i organisasjonen, slik at den også er på Landsskytterstevnet. Her er utvilsomt et potensial til å få med flere grupper av skyttere. Det foreslås imidlertid ikke at det skal være mesterskap i klassen.

Link to comment
Share on other sites

For avvekslingens skyld, for å trene med jaktrifla, fordi det er gøy å utfordre seg selv med et litt annet opplegg. :-) Jeg hadde sikkert stilt selv.

 

Ikke noe problem som sådan, men motivasjonen for de som skyter femti skudd i året kan få seg en knekk om de skal konkurrere med folk som skyter fem tusen skudd i året.

 

På den ene siden tror jeg DFS har godt av å ha en klasse eller to der 'alt er lov' og man kan skyte med hva man vil fra Jarmann til Barret. (Ja, unntagen halvauto, såklart ;-):-D)

 

På den annen tror jeg det er gunstig om nivået i den klassen er lavt nok til at ikke ferske eller mindre trente skyttere skremmes vekk.

Link to comment
Share on other sites

unntagen halvauto, såklart ;-):-D

Beklager at jeg spør på en litt dum måte, men synes du det er greit at halvauto forbys? Det er snakk om å delta med fullt lovlige jaktvåpen! Hvorfor skal det være greit å delta med en Barret MRAD, men ikke en fullt lovlig godkjent halvautomatisk jaktrifle? Dette er jo en gavepakke til de som vil ha totalforbud mot halvautomatiske våpen. Beklager, men jeg blir bare oppgitt.

 

På den annen tror jeg det er gunstig om nivået i den klassen er lavt nok til at ikke ferske eller mindre trente skyttere skremmes vekk.

Personlig bryr jeg meg ikke så veldig mye om jeg vinner, men vil heller se egen fremgang. Jeg blir iallefall ikke skremt vekk at av andre er bedre enn meg til å skyte på stevner, spesielt som ny. Jeg hadde ikke meldt meg på Birken uten å ha trent og forventet å vinne, da trengs jo en reality check.. Hvis målet er å "holde nivået lavt", skal man liksom nekte jegere å delta hvis de blir for gode også da? :roll: Den eneste måten jeg ser man kan "styre" nivået i jegerklassen er om man fortsetter slik som nå med at kun klasse 1 skyttere får delta i jegerklassen. Og likevel vil noen være bedre enn andre, kanskje en av nybegynnerne tilogmed er et naturtalent.

 

Jeg tror det er andre ting enn poengene på skiva som teller for om nye kommer til å like seg på skytebanen, ting som at man er sosialt inkluderende slik at de ikke føler seg i veien eller "psykisk utpresset" av et "kaldt miljø" før de skal skyte.. Det er vi stort sett flinke på, og jeg tror det heller er der man bør legge energien.

Link to comment
Share on other sites

Midt-I, kunne ikke vært mer enig! Du treffer spikeren veldig på hodet. Jeg vet at folk vil skyte uansett om de ikke blir skult på eller får opplest prisliste på skivemateriellet hver gang de stiller med noe mange ikke er vant med. Jeg skyter på en bane der vi stort sett har hatt det sånn. Har du noe lovlig å skyte med, er medlem og ønsker å trene, så er det meste greit. Vi har sett økt aktivitet, og folk blir bedre til å skyte, og ikke minst, de er inkludert. De slipper idiotiske spørsmål, teite kommentarer og skulende blikk. La det bli en åpen klasse, der alle kan stille med det de har innenfor gitte begrensninger. Ta bort begrensningen på halvauto lovlig til jakt, skal kravet på kikkertsikte og kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Midt-I, det var ironisk ment. Derav den ironiske blunkesmileyen.

 

Jeg mener det underlig å forby halvauto i en åpen-/jegerklasse så lenge de er tillatt i klassen for HK416. Og så er det egentlig ganske artig at så mange blir krenket av at et forbund som ikke gir ervervsgrunnlag for deres våpentype ikke har egnet program for dem. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Midt-I, det var ironisk ment. Derav den ironiske blunkesmileyen.

Det var nå godt, men det er ikke alltid lett å lese hva som menes på internett. ;)

 

ganske artig at så mange blir krenket av at et forbund som ikke gir ervervsgrunnlag for deres våpentype ikke har egnet program for dem. ;-)

 

Jegerklassen i DFS har ikke vært ervervsgrunnlag siden den ble innført (i 2002?). En våpentype trenger ikke være ervervsgrunnlag for at det skal være tillatt å delta med. Ifølge den logikken måtte alle jegerne deltatt på feltskyting i DFS med Krag, Mauser eller Sauer i reglementær konfigurasjon iht. Skytterboka, ikke jaktrifler søkt på til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har de lyst til det? Og er det isåfall så galt?

Ser ikke no galt i det fra min side. Men jeg har redegjort for hva enkelte lokale jegere her har uttalt om en slik klasse, tidligere i denne tråden her på kammeret. Vi har som sagt hatt "feltforsøk" med en slik "utenfor regelverket" klasse, resultatlista ble etterhvert fullstendig dominert av konkurranseskyttere. Noe som igjen førte til at enkelte jegerne uttalte at "om de måtte konkurrere mot konkurranseskyttere så kom de til å slutte å komme", eller noe i den duren. Da måtte vi lage en egen klasse for kun jegere (for de var jo mange, nesten 100 noenganger) og så kunne de 5-10 konkurranseskytterne som ville kokkurrere på disse stevnene gå i en egen klasse. Men for all del, jeg har jo bare praktiske erfaringer gjennom 15 år med dette ;)

Link to comment
Share on other sites

Er vel skissert ganske greit i det innlegget du kopierte ;)

Mer enn en klasse. Er helt greit skissert her og:

For ca. 10 år siden var det et DFS skytterlag som hadde en egen jegerklasse med stor deltagelse. Skyttere kjørte opp til 25 mil en vei for å delta. Vi var noen jaktfelt skyttere som skjøt jaktfelt og deltok i samme utstyr som NJFF sin jegerklasse med jaktvåpen og begrensningen i bekledning.

Siste året vi deltok der ble vi plassert i en nyopprettet jegerklasse 2 pga at vi var klasseført i en an organisasjon. (NJFF)

Jegerklasse 2 var en "open" klasse med banesauer, reimbruk, kikkertsikter med høy forstørrelse og DFS skytterklær.

Jegerklasse 1 var etter reglene DFS har for jegerklasse. Det hele ble nokså feil sett fra vår side så vi deltok ikke flere ganger på dette 2-dagers stevnet.

 

Så mine meninger for framtidig reglemang for kikkertsikte klasse i DFS er i grove trekk.

- To klasser, en jegerklasse etter dagens regelverk for utstyr og en open klasse.

- Åpne for mesterskaps skyting. I hvert fall i felt og bane. Gjerne på LS nivå.

Og jeg mener at å dele mellom "aktive" skyttere og "rene jegere" også er viktig. Selv om jeg og redfox neppe er enig på akkurat det punktet.

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen om halvauto eller ikke, bør sees i sammenheng med dette:

Administrasjonen mener også at Jegerklassen bør innføres på alle nivå i organisasjonen, slik at den også er på Landsskytterstevnet.
Det foreslås altså at Jegerklassen også skal få delta på Landsskytterstevnet (tror det er jeg, og denne tråden, som har æren/skylda for det, det var nemlig aldri tema tidligere), inkludert Stang- og felthurtigskyting. HK får jo ikke delta i finalen i Stang-skytingen, og AG-3 er jo snart (?) ute. Det er jo ikke særlig rettferdig at halvautoer skal konkurrere mot repetergevær, når begge har brukbare sikter.

 

Bestemmelsen kunne kanskje vært endret til " - halvauto ikke tillatt i Stang- og felthurtigskyting".

 

Det er kanskje heller ikke bare vrangvilje mot halvautoer som ligger bak. DFS har jo satt "sikkerhet" som sin nye "eksistensberettigelse". Og mange standplassledere, særlig på feltskytinger, vil nok ha problemer med å visitere diverse halvauto-mekanismer med masse ukjent leamikk!

Link to comment
Share on other sites

Bestemmelsen kunne kanskje vært endret til " - halvauto ikke tillatt i Stang- og felthurtigskyting".

Det hadde jo vært en fin løsning! :D

 

[..]mange standplassledere, særlig på feltskytinger, vil nok ha problemer med å visitere diverse halvauto-mekanismer med masse ukjent leamikk

 

Visitasjon er et godt poeng, men det kan jo også bli en utfordring med ukjente bolt- og rettrekkermekanismer. Ser for meg at standplassledere blir lært opp til å visitere AG3 og HK416, og sånn sett vet noenlunde hvordan selvladere fungerer? Største forskjellen er vel at man må låse sluttstykket tilbake på en eller annen måte. Kunne man innført kammerflagg for halvautoer for å lette visitasjon?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tar fingrene inni kammeret foran et fjærbelastet sluttstykke risikerer man jo å bli klemstret hvis ladehendelen glipper.

 

[...]HK416: Sluttstykket i bakre stilling, ladearmen holdes av skytter. Kontrollør ser/kjenner etter at kammeret er tomt.

 

Man kunne omgått problemet ved å sette inn kammerflagg etter visuell inspeksjon. Man skal ikke klare å sette inn kammerflagget hvis det er noe i kammeret.

 

kammerflagg.jpg

 

8850117026_64317a7059_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Njah, må og må... :-) Det er medlemmene selv som arrangerer både trening og konkurranser, så de gir deg sikkert et standplasslederkurs, nøkkel til skivebu og skytterhuset og sier gratulerer, du er sjef for jegerutvalget, du kan organisere og bemanne treninger hver onsdag fra klokken seks. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vil dette si at hvis jeg som medlem i DFS vil delta i Jegerklasse, så må skytebanen åpne/tilrettelegge trening for meg på 200og300m banen og ikke bare henvise meg til 100m jegertreningene for storvildtprøven?
Her "blander du skitt og kanel", eller "sammenligner epler og pærer", eller "skiller ikke snørr og barter" (flere uttrykk for å blande to forskjellige saker?).

 

"Jegertreningene" er et opplegg DFS har forpliktet seg til å gjennomføre, etter en kontrakt med DN. Lagene skal sørge for at storviltjegerne får mulighet til å avfyre sine pålagte 30 skudd - det gjøres enklest ved skyting på 100 meter bane (men all skyting, med godkjent kaliber og gevær, fra april og utover, teller).

 

"Jegerklassen" er (og blir sannsynligvis utvidet til en mer egnet) en konkurranseklasse, der DFS-medlemmer kan delta. Hvor, hvor mye, og hvordan du vil trene for å oppnå gode resultater, er opp til deg, som til øvrige skyttere. Men for å delta i konkurranser må du altså være DFS-medlem, og ha "skytter-ID".

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje det er en mulighet for å bidra litt selv?

Tja...har tilbydd meg å hjelpe til med storviltprøven, bli betalene medlem og delta på feltskyting i jegerklasse, men da vil jeg jo ha litt erfaring med å skyte på lengere hold en 100m.

Men når jeg spør om mulighet til å trene på andre hold og treninger enn storvildtprøve treningene så er det blangt nei med himlende øyne og beskjed om å kjøpe meg sauer med diopter hvis jeg vil være med.

Er ikke interesert i å bruke 20.000.- + på nytt våpen og utstyr når det er jaktskyting som er min nåværende interesse.

Bruker å delta på Njff sine jaktfelt skytinger men der er Njff banens beskaffenhet slik at det ikke blir hold over 100m så tengte Dfs feltskyting med hold opp mot 300m+ hadde vært spennende trening/personlig utfordring, og tror ikke det hadde vært problem å samle med meg 4-5 flere jegere med samme interesse for å drive eventuelle treninger selv (er utdannet standplassleder fra forsvaret og instruktør i Njff, så ett kurs til greier jeg sikkert)

Men blir vel bare å tusle på skogen og bedrive egentrening dette året og selv om det er lite selskap og erfaring fra andre å høste der...

Link to comment
Share on other sites

"Jegerklassen" er (og blir sannsynligvis utvidet til en mer egnet) en konkurranseklasse, der DFS-medlemmer kan delta. Hvor, hvor mye, og hvordan du vil trene for å oppnå gode resultater, er opp til deg, som til øvrige skyttere. Men for å delta i konkurranser må du altså være DFS-medlem, og ha "skytter-ID".

 

Det er jo nettopp dette jeg spør om, kan jeg som betalende medlem i DFS forvente meg å få tilgang på 200og300m bane gjerne samtidig som DFS har trening for å trene med jaktvåpen påmontert kikkertsikte uten å bli avvist og utledd fordi jeg kunne være så dum å tro at det gårann?

For det er desverre slik i dag...

Link to comment
Share on other sites

For det er desverre slik i dag...
- i "ditt" lag, kanskje.
Men når jeg spør om mulighet til å trene på andre hold og treninger enn storvildtprøve treningene så er det blangt nei med himlende øyne og beskjed om å kjøpe meg sauer med diopter hvis jeg vil være med.
Jeg har sendt e-post til ditt aktuelle skytterlag' date=' med anmodning om å endre praksis, i forhold til forskjellige medlemsgrupper.

 

Pr. i dag (før eventuelle vedtak på Skyttertinget) er 30 sk grovfelt det aktuelle skyteprogrammet for "Jegerklassen", og de må da få trene slik skyting, innen de bregrensningene sikkerhetsgodkjenningen for skytebanen legger. DFS-lag som praktiserer noe annet, er på kollisjonskurs med grunnreglene.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg vente til Skyttertinget har gjort sin avgjørelse og så får jeg se om det blir åpning for at jeg kan prøve meg på Jegerklassen med øvelsemulighet i regi av et DFS medlemskap.

Er sikker på at det er mye kunskap å høste fra feltskytterne i DFS når det gjelder lengre hold og avdrift :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...