Jump to content

Merkel rifledrilling


Skaubjønn

Recommended Posts

Testskyting, på et jorde der jeg jakter. Innskytibg av z8i 1-8, hjemmeladd Oryx 285 grains. 

 

- 100 meters hold, sittende med fremste arm støttet på sovepose. -

- Så 6 hurtige skudd stående på 70 meters hold, åpne sikter. Skjøt på en mørk flekk på en fjellvegg. 90 grader, ingen rikosjettfare

- skytebenken 😊

 

IMG_3923.JPG.887b0451bcc507279b1dfc5bce1976a4.JPG

 

IMG_3921.JPG

IMG_3922.JPG

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Det er litt spesielt med denne børsa at nesten alt av ammo går likt. I går testet jeg hjemmeladet Norma Oryx 285 grains, hjemmeladet Geco 255 grains, Hjemmeladet Norma Vulkan 235 grains, Norma fabrikammo Alaska 285 grains og en RWS fabrikkammo i 285 grains (husker ikke hvilken). Alt samler på en diameter av 8 cm. Jeg har ladet noen veldig lette kuler til trening. 195 grains kuler synes jeg å huske, og de går 10knepp opp og 10 til venstre. Men alt av jaktammo går likt. Og det er ikke spredning mellom skuddene.  

 

Denne børsa blir med på drivjakt etter villsvin i Polen i slutten av november (358 win her på kammeret som organiserer turen). Jeg gleder meg stort, og håper på mange skuddsjanser! Halvauto- og boltrifle folket får bedre uttelling om det kommer et grisetog, men det får jeg leve med. Tenker å jakte mest med de åpne siktene, og kun ha på kikkertsiktet på svært åpne poster. De 6 hurtige skuddene på bildet over her er skutt stående, og de er innenfor "minute of pig". Stokken passer meg perfekt, ligger som en god hagle. Og jeg har skutt tiur og duer med denne på smygjakt etter rådyr. Instinktskudd. Så dette bør fungere med åpne sikter på villsvin. Skal bli spennende! Skal ta bilder og skrive en reiseskildring tenkte jeg.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk!  Ubrukelig for skyting med brekkvåpen. 

 

Edit; si litt mer.

Skyting med brekkvåpen er litt forskjellig fra vanlig rifle. For det første; venstre hånd skal ligge mellom forskjeftet og underlaget, uansett hva man har under. I dag skjøt jeg med en sovepose på høykant oppå campingbordet. Med venstre hånd under. I benk er det samme rutine: venstre hånd som mellom lag. Skytebenk er det bare å glemme.

 

Jeg lærte en ting til i dag: Rem kan jeg bare glemme ved skyting. Forsøkte å stabilisere stående skyting ved å bruke rem, men da dro skuddene ut til høyre og litt ned. Det går greit, denne børsa er veldig god å skyte stående med. Spesielt over åpne sikter. Det blir som en hagle: stokken passer meg perfekt! De åpne siktene liner seg pent opp med en gang jeg legger an børsa.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk til G.Larson, ja Lead sled jeg mente.

Fungerer utmerket for meg og min drilling, men det ser jo ikke ut til at du, Skaubjønn trenger det. 

Skitt jakt i Polen, jeg kom nylig hjem etter en nærmest katastrofalt dårlig drivjakt der borte. Vi traff andre på flyplassen i Gdansk som hadde hatt veldig bra jakt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at du får til å skyte med skytebenk (lead sled) med drilling Greppe. Jeg finner at rekylopptak er alpha og omega. Slik jeg rigger min "campingbord skytebenk" sitter jeg med rett rygg og skyter. Likt stående skyting altså. Da blir rekylopptaket likt, og treffpunkt blir likt for stående og sittende skyting. Liggende skyting gir samlinger som avviker litt. Det gjelder for øvrig andre våpen også. 'Alle' skyter liggende på banen før og under oppskyting. 'Ingen' skyter liggende på jakt. Det er viktig å teste om endret skytestilling gir endret treffpunkt av betydning.

Jeg har fått en til aha-opplevelse med min rifledrilling. Da jeg startet å skyte med den og testet åpne sikter var jeg nøye med hvor kornet lå ift skuret. eg brukte flytende korn. Men jeg oppdaget at ved hurtigskyting stemmer ikke dette helt. Nå tenker jeg ikke på korn eller skur i det hele tatt, men skyter med de åpne siktene slik de faller naturlig for meg. Og da treffer jeg likt hver gang! Så ikke tenk på det, bare bruk de slik det kjenner riktig og still inn etter det, har fungert aller best for meg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre med hensyn til skytestilling. 

Led sled bruker jeg kun for å sjekke ammo, vil ikke ha en xfaktor. Trener og skyter opp sittende og stående, men må vite at det samler. Kan ikke ha det å sklylde på når det sper litt. Sliter med åpne sikter, men ut til 50m fungerer det etter at jeg utvidet skuret litt med dremmel. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skaubjønn i forhold til rekylopptak og åpne sikter.

 

Dobbeltrifler og dobbeltrifledrillinger som er regulert til et treffpunkt med ei bestemt patron vil ha avvik med andre patroner, men også til dels store avvik ved forskjellig skytestillinger og rekylopptak. 

Min erfaring er som skaubjønn, må sitte rett i skytebenken for at rifla skal få en naturlig bevegelse. Ellers så skyter den ikke tett...! 

Skal man skyte godt med sånne våpen må man skyte MYE med de!! Tok 200+ før jeg ble dus med den. Men nå går det til gjengjeld veldig bra! Må holde sånn passelig hardt, og ta pene avtrekk med riktig håndplassering...

Dette er fantastiske våpen til postering/drivjakt, og som fungerer aller best om man skyter instinktivt. Tenk minst mulig! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Greppe. Jeg har utvidet skuret på en drilling en gang med en nålefil. Tok et par drag så var det bra. Dremel høres ... brutalt ut. 

 

Det er fluoriserende korn på min Merkel. Det er betydelig lettere å skyte bra med disse åpne siktene enn andre børser jeg har hatt. 

 

@Kiwi. God oppsummering. Interessant å oppleve hvor bra det funker å bare klemme til. Og skytestilling bør trenes inn. Jeg hadde en del dobbeltskudd før jeg lærte meg å holde skikkelig grep. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fire gris og et par rådyr. Det kom et grisetog til meg. Jeg fikk to, og måtte se 50+ gris paradere forbi... Min konklusjon er at rifledrilling er perfekt til kombinertjakt hvor det inngår klovvilt. Og gøy å jakte  med et så pent og velbalansert våpen.  På jakt der det kan komme maaaaange sjanser er man handikappet i forhold til en halvauto for eksempel. 

Link to comment
Share on other sites

50+ er massivt! Samtidig litt synd at alle kommer i ei røys. Gøy at dere åpenbart hadde mere vilt enn vi hadde for to uker siden. 

Rifledrilling eller dobbeltrifle står på ønskelista, problemet er bare at da må noe annet snadder ut...

Støtter forøvrig det du sa om nålefil kontra Dremel, mye tryggere å bruke fil.  

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn: brukte du haglepipa med slug som skudd nummer tre på villsvintoget? Har forresten denne merkelen tre slaglåser slik at du kan skyte alle tre løpa uten å brekke børsa? Fikk du prøvd de åpne siktene, eller ble kikkertsiktet sittende på under hele turen?  

 

Veldig bra tråd forresten, lysten på rifledrilling har kommet litt snikende... nå har jeg akkurat solgt dobbelrifla mi (9,3x74R), fant meg egentlig aldri helt til rette med den. Mulighet for haglskudd åpner jo opp litt andre muligheter. 

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM: Jeg skjøt bom med slug (Brenneke). Foranholdet må være ... betydelig .. når grisene kommer i full fart. Mye lettere å treffe med rifle! Jeg jaktet omrent halve tiden med kikkertsiktet på, og halve uten kikkertsiktet. De åpne siktene på denne er geniale. Fluoriserende korn som trekker til seg øyet. Det var flere jegere i laget som brukte halvato med åpne sikter, og som klarte seg bra med det.  

 

Merkel har tre slaglåser. Det holder lenge med to til rådyrjakt, til drivjakt etter svin er tre skudd i minste laget synes jeg. To enda mindre selvagt ;-).

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dere som er litt bevandret i Merkel sin historie, kan dere fortelle meg hvilke modeller Merkel laget rifledrillinger med på 70 og 80 tallet.
Vet jo at Merkel har hagler i serien 200 -201E, kombivåpen 211E dobbeltrifle 221E, men jeg har ikke klart å finne rifledrillinger som har samme stilen (utførelse) som disse nevnte modellene.
Drillingene deres hadde vel en serie 30 og 32 samt 32S (med jaktgravyre).
Noen som kan denne historien?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Handlet deg Merkel dobbeltrifledrilling altså @villreinjegeren ? Gratulerer!! 

 

En slik en er uhyggelig kjapp på 2-3 skudd. Etter 4 turer på drivjakt med min Mathelon dobbeltrifledrilling har jeg kommet til at det lureste er 4er hagl i haglpipa. Du slår greit ned rådyr med en slik magnumpatron på aktuelle haglehold, du treffer reven når den kommer som ei pil og du svinger godt med (med kule blir det nesten garantert bom), og du er rimelig kjapt inne med to riflepatroner til om du er litt kjapp og har øvd på det. Patronholder i beltet a la Afrika eller på kolben er det som må til. I det man har knekt så vipper man bare ut hylsene mens høyrehånden henter to nye samtidig. Det går raskere enn man tror.. Skjønt en halvautomat er mer «effektiv». Man er jo på jakt, så stil betyr også litt for meg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har endelig rifledrillingen kommet i hus, og det er en juvel. meget vakkert våpen med nydelig gravering og ei smekker baskyle, former som den slankeste velformede kvinne.
Gjennstår å skyte litt med den og å finne ut hvordan den samskyter med forskjellige kuler.
Satte på en Zeiss V6 1.1-6 X24 kikkertsikte.
Kaliberet på denne er 30R Blaser og 20/76
Har fått tak i 201 grs RWS Kegelspitz, og 165 grs RWS Doppelkern.
Skal lade med 180 grs Accubond når jeg får tomhylser. denne lader jeg med 3006 ladning.

 

 

Merkel rifledrilling_1.jpg

Merkel rifledrilling.jpg

Jaktgravyre.jpg

Jaktgravyre_1.jpg

Jaktgravyre_2.jpg

Edited by villreinjegeren
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innskyting og test av ammo i dag.
Innskyting med forskjellig kulevekter gikk veldig greit, samskyting også.

Fikk også ett par dobbeltskudd, vet ikke helt hvorfor men antar at jeg gjør ett eller annet med avtrekket, som gjør at det smeller 2 skudd med en gang.
Noen av dere andre Merkel 961L brukere som har noen tips å gi i så måte.
Føler at samlingene med børsa er godt innafor det jeg krever.
Må trene mere for å venne meg til avtrekket og singeltriggerfunksjonen.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har jeg byttet rifledrilling. Jeg fikk en skade på den gamle (den jeg startet tråden med). Brukte Biltema fuktsluker i våpenskapet. Den gir fra seg hyperkorrosiv væske  etter en stund. Skade i munningen. Solgte den med info om skaden. 
 

og kjøpte ny Merkel 691ls (s for lange sideplater) fra Tyskland. 8x57irs Og 20-76. Det har vært en laaaaang ventetid... men i dag kom den! Skal ha på en Leica Fortis på

denne. Det ble Rett ut på et jorde med en pappkasse og noe ammo. Bildet er av de to første skuddene.  100 meters hold, åpne sikter. Winchester fabrikkammo med Nosler Partition 200 grains kule. 
 

D9C4D8B4-8205-427E-9FCC-F97DD743DA36.jpeg

3A8EA3F7-FF72-4449-956F-57C23E8416A5.jpeg

4B50F1E8-4932-4FC8-9B7E-6DACAED2A7C2.jpeg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Neste blir testing av samskyting med noen ulike ladninger. Denne er regulert med Norma Oryx ammo. Jeg vil teste litt ulikt.

Barnes ttsx 160 grains er donert av Skarvekongen. Woodleigh Weldcore og Accubond er donert av jjrckd. Blir spennende å teste!

EC6B1CE7-A265-47AA-824C-6EC4E66AA41C.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, kjella skrev:

Du bør sette følsomhet fra fin til grov på elektronikken, mulighet for skade på mikrofoner og feil på anvisningen. 

Hvordan skal du skade mikrofonene? De er de samme mikrofonene uansett hva software gjør?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir opp ttsx i denne børsa. Venstre pipe går mye til venstre, og høyre til høyre. Farten må opp for å få pipene til å samle. Men jeg vil ikke øke trykket mer. Forsøker Oryx i neste runde. 
 

Ad innstillinger. Det er Coronatid. Jeg var ikke i nærheten av innstillingene. Det kom noen med klut og vaskesprit og ordnet mellom hver skytter. Dette blir skytterlaget ansvar. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Jeg gir opp ttsx i denne børsa. Venstre pipe går mye til venstre, og høyre til høyre. Farten må opp for å få pipene til å samle. Men jeg vil ikke øke trykket mer. Forsøker Oryx i neste runde. 

Får du ikke nok fart med 140 grain N140 i hylsa🤪🤪

 

Skjermbilde 2020-05-19 kl. 20.01.42.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Jeg gir opp ttsx i denne børsa. Venstre pipe går mye til venstre, og høyre til høyre. Farten må opp for å få pipene til å samle. Men jeg vil ikke øke trykket mer. Forsøker Oryx i neste runde. 
 

Ad innstillinger. Det er Coronatid. Jeg var ikke i nærheten av innstillingene. Det kom noen med klut og vaskesprit og ordnet mellom hver skytter. Dette blir skytterlaget ansvar. 

 

Jeg synes du burde be skyteleder om å sette inn riktige innstillinger neste gang. 

Det kan hende du får andre resultater enn sist. 

Link to comment
Share on other sites

For det første: Gratulerer med fin ny børse! Trenger du enda kuler? 😉

 

For det andre: Å sette skivene til fin senker terskelen for å registrere skudd i skiva slik at også 22lr registreres. Det gjør ingenting med mikrofonene, men det endrer terskelen i software. Bakdelen er at man er mer sensitiv for feildeteksjon, for eksempel fra naboskiva om skivene står tett og noen setter et skudd i kanten av skiva ved siden av din. Det vil registreres som 0.0, som skyteleder kan slette. I konkurranse kan det være irriterende om så skjer, men siden de fleste med grovkaliber på 100 m holder seg i nier eller bedre er det en ikke-sak. 

 

Som @M67 kunne forklart oss alle, han som er så glad i kompleks analyse, så vil den første stigende flanken fra kulesmellet normalt være den bratteste og høyeste, og om man da setter trig-punktet for signalet fra mikrofonene høyt eller lavt har det ingenting å si for presisjonen i skiva. 

 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

No er vi langt off topic, men på kurs hos Megalink fikk vi vite at på nyare sw-versjonar, så vil skiva automatisk detektere om du brukar fin eller grov når den står til 'luft'.  Forklaringa var at det var for komplisert å legge til eit 4. menyvalg, så dei måtte bruke eit av dei som allereie var der.  Kvifor dei ikkje døypte det om til 'auto' eller noko vart ikkje sagt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

 

 

Som @M67 kunne forklart oss alle, han som er så glad i kompleks analyse, så vil den første stigende flanken fra kulesmellet normalt være den bratteste og høyeste, og om man da setter trig-punktet for signalet fra mikrofonene høyt eller lavt har det ingenting å si for presisjonen i skiva. 

 

Ha-ha - godt du har tiltro. Men at en mikrofon ikke blir lettere ødelagt av at du senker terskelen for å registrere signalet fra den som "treff", det skjønner jeg også,

Nå har jeg tilfeldigvis akkurat vært med og gjort ferdig vedlikehold på akkurat de skivene Skaubjønn skjøt på, og kan iallefall bekrefte at de er i god stand. Han skyter på skive 1, og det plasserer ham i "sitte i benken og teste" gjengen, noe som også er interessant ;) 

 

Sitat

Forklaringa var at det var for komplisert å legge til eit 4. menyvalg, så dei måtte bruke eit av dei som allereie var der.  Kvifor dei ikkje døypte det om til 'auto' eller noko vart ikkje sagt.

Når man bruker 80-talls teknologi, så blir det vel fort mer komplisert enn vi er vant til i dag... 

 

K


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...