Jump to content

Våpen i privat eie og politiske partier


runev78

Recommended Posts

Nå skal jeg synse litt ettersom private våpen ikke er noen særlig fanesak for noen av partiene, og det blir skrevet lite om.

 

Det var litt diskusjon om dette ved forrige stortingsvalgt, og det lille jeg mener å huske er:

 

FRP: Ønsker ikke å gjøre noen endringer på dagens lover.

 

AP: Har ca en paragraf i sitt partiprogram hvor de skriver at de må få bedre kontroll på halvautomatiske våpen.

Innad i partiet er det et par stemmer rundt om kring som ønsker innskrenking. (eks: Sverre Bøsei og tidligere leder av AUF. Begge har vært stille de siste årene så langt jeg vet)

 

Høyre: Snakket vel også om å få litt bedre kontroll på halvautovåpen, samt få bedre kontroll på våpenregisteret.

 

Se om du finner den gamle tråden her på forumet, så får du nok mye bra info der.

 

Jeg er som sagt veldig glad for at Norge som land ikke har etterlignet den amerikanske modellen hvor det skrives side opp og side ned om hvor ille det er med våpen, men at det istedenfor er god dialog og lite svartmaling i media og av politikere generelt.

(Ref for eksempel innslaget om Dynamisk skyting som NRK P3 sendte nå nylig)

Link to comment
Share on other sites

Det Liberale Folkeparti er vel som er mest liberale (bombe). Men at de får regjeringsmakt er vel ikke noe særlig å håpe på.

 

Senterpartiet er ikke helt nedsnødd når det kommer til våpen, men de er jo ikke særlig store om dagen. Er tidligere Sp-mann sjøl, i Senterungdommen, og det er en del sunt bondevett der.

 

-Nå skrev jeg flere linjer om hva jeg mener om politikere og hvordan de håndterer forskjellige ting, men for å holde tråden innen tema så slettet jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra de politikerne jeg personlig kjenner til og slår av en prat med så virker det som om representantene står noenlunde fritt. De har sine egne meninger.

Jeg kjenner flere i Arbeiderpartiet og holdningene spriker langt fra hverandre. Det samme hos politikere i Høyre. Derimot vet jeg at Ulf Leirstein i FRP som besøkte min klubb en gang overvar et stevne i Dynamisk, han ga utrykk for at dette var en fin sport og et godt seriøst miljø.

Slik jeg ser det så er det mange politikere som vil lytte og slutte seg til fornuftige løsninger. Noen av dem har liten forankring i vår sport og har heller ikke avtjent verneplikt, våpen generelt er fremmed, det i seg selv bør ikke være en trussel for våre interesser. Politikerne kan være påvirkelige i en hvilken som helst retning, det kommer an på hvem som får oppmerksomheten mest, vi eller forbudsfolket. Andre politikere jeg kjenner godt er upåvirkelige NEI NEI!

Politikerens arv av kultur og miljø spiller inn.

 

Vår største utfordring i hverdagen er lokale/regionale politikere og politimestere med sine forvaltere som kan forsure ting. Politikere og embetsmenn og kvinner som vil drive stat i staten. Det som er tolerert andre steder blir klubbet ned en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at enkeltpolitikere er omtrent som de fleste andre tilfeldige grupper nordmenn, noen for og noen mot og noen bryr seg ikke. Når det gjelder partiene sentralt har jeg følelsen av at det er litt avhengig av hvilken vei vinden blåser i media den uken. Spør du en topp-politiker om å kommentere på innslaget i P3 så er det nok "dette er jo seriøs norsk ungdom i en seriøs sport", og spør du de om å kommentere på en kar som har skrevet noe om mini'n til Breivik så kommer det nok noe tilpasset formålet da også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Arbeiderpartiet:

"Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer skal begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets kontroll med våpen må styrkes."

 

Fra arbeiderpartiets partiprogram 2013-2017

http://arbeiderpartiet.no/file/download ... rammet.pdf

 

Norsk våpeneierforbund skriver en del om AP på sine nettsider for tiden, de virker til å ville avvente ett forslag til de vet hva som blir gjort i EU.

 

Partiet liberalistene ønsker at folk skal få kjøpe våpen, alt utenom masseødeleggelsesvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...