Jump to content

Sauer 100


RAN

Recommended Posts

Las på ei amerikansk nettside at Sauer 100 ikkje skal ta over for Sauer 101, men at den skal vera ein konkurent til tikka t3, Ruger American, Browning A-Bolt III og andre i den prisklassen. Einaste fordelen eg ser med 100 er at den har justerbart avtrekk. Noko eg ikkje ser som veldig nødvendig for meg, men kva skal ein då velgja? Sauer 100 eller 101??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rukket å sette meg så hardt inn i forskjellene, men grovt sett kan det se ut til at Sauer 100 er noen hundre gram tyngre enn 101 (oppgitt til 3.1 kg mot 2.8/2.9 på 101 avh. av modell). I tillegg har 101 en bedre, men kanskje litt uvant sikringsløsning på boltmuffa, som sikrer av tennstiften, altså en tilnærming til oppspenner. Sauer 100 har en trepunkts skyvesikring på siden av kolben som (etter hva jeg har forstått) sikrer avtrekket. Det Sauer 100 har som 101 ikke har, er justerbart avtrekk. Nå har ikke jeg fipla på så mange 101 men de jeg har kjent på, har hatt et veldig godt avtrekk, selv om det selvsagt ikke er noen ulempe å kunne justere vekta på det.

 

Veilpris havner 3000 under tilsvarende modell til 101 (Classic XT uten just.kolbe), og så vidt jeg har skjønt kommer 100 kun i 1 modell noe som selvsagt "strømlinjeformer" produksjonen en del. Og det er vel åpenbart at det er prisnivå som er salgsargument, altså komme ned på prisnivå T3/Ruger/A-Bolt som det ble nevnt lenger opp her.

Link to comment
Share on other sites

men kva skal ein då velgja? Sauer 100 eller 101??

 

 

Sauer 100 har låskassehals med gjenger og løp er derfor skrudd inn som på andre ordinære rifler og lettere å bytte løp om ønske om dette oppstår. En soleklar fordel spør du meg.

 

Sauer 101 er bygget med HEAT LOCK(varmekrymp) noe som vanskeliggjør løpsbytte.

Står litt om dette i denne tråden

viewtopic.php?f=14&t=86060

 

 

Justerbart avtrekk på 100/101

 

Sikringen er noe annerledes utført mellom 100/101.

 

Beddingen er lik på begge rifler.

 

Sauer 100 3 låsklakker på sluttstykket, 101 har 6 , fordel 101, Sauer 100 leveres med Sub moa presisjonsgaranti, under 30 mm på 100m

 

Vekt er vel ca det samme.

 

Sauer 100 veiledende pris 11790

Sauer 101 veiledende pris 14290

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har aldri fått tafsa på en 100, men av det jeg leste så det spennede ut ja. Ei lett og kompakt rifle til "økonomi pris" med avtrekk i Sauer klasse. En annen fordel er at den er skrudd sammen, og ikke trenger å sende tilbake til fabrikken for rep/modifikasjoner. Kan bli en sterk utfordrer i Tikka T3 klassen dette.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal sammenligne US priser med norske er det et par ting man bør ha for øye.

 

Volum. Antall solgte enheter i Norge er sannsynligvis i nærheten av å kunne måles i promille av antallet solgt i USA. En middels våpenforretning selger sannsynligvis flere enn alle norske tilsammen. Påvirker selvsagt innkjøpspris og nødvendig påslag pr enhet kraftig.

Generellt kostnadsnivå. Norge ligger vel på verdenstoppen, iaf betydelig høyere enn i US.

Kjøpslov. Spesiell for Norge. Koster selvsagt ekstra.

Moms. 25% inkludert i pris i Norge. Priser oppgis uten sales tax i USA (varierer fra stat til stat, ligger ofte rundt 10%)

Link to comment
Share on other sites

Løpet er skrudd inn i låskassa men; er det noen som vet om sluttetykket låser i kassa eller i en forlengelse av løpet? Hvis sluttstykket låser i løpet er man jo egentlig like langt når det gjelder løpsbytte i forhold til 101..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Løpet er skrudd inn i låskassa men; er det noen som vet om sluttetykket låser i kassa eller i en forlengelse av løpet? Hvis sluttstykket låser i løpet er man jo egentlig like langt når det gjelder løpsbytte i forhold til 101..

 

 

Hei.

Sluttstykke låser i kassen. MEN, det er ikke laget spor for låseklakkene i selve kassen. En egen ring med låsespor til klakkene på sluttstykke er montert (skrudd?) inn i låsekassen. Løpet blir skrudd utenpå dette igjen. Samme prinsipp som på en Heym SR21.

 

Regner med at dette er billigere å produsere,da de slipper så mange utfresninger i selve kassen.

Link to comment
Share on other sites

Ja beklager, gikk fort i svingene. Misforstå meg rett, men sauer 101 passet meg meget bra, satt som støpt, så ingenting negativ der.

Likte overhodet ikke sikringen, uansett hvor mye Sauer argumenterer for at den er "ekstremt stille", så var det ikke mulig å avsikre våpenet på en måte som hindret reven i å høre det. KANSKJE, om man brukte begge hender, men det skal ikke være nødvendig. Ellers så var jeg ikke fornøyd med presisjonen, men det kan jo variere fra børse til børse. Ellers var finishen på min rifle i rustfri utgave litt dårlig, skulle ikke mye til før dette belegget ble skrapet bort, men ene og alene så var Sikringen og presisjonen hovedgrunnen til at jeg ikke var fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de har ødelagt 404 også med bråkete sikring (oppspenner). Jeg har hatt flere våpen med oppspenner, og testet mange flere, men jeg har aldri håndtert en oppspenner som var stille nok til at ikke reven kan høre det. At det er mange som påstår at de har klart å spenne opp uten at reven/ hjorten har brydd seg er uinteressant, jeg har selv smelt igjen bildøra uten at hjorten på jordet har reagert nevneverdig.

Jeg er spent på hvordan sauer 100 sin sikring er, det ser ut som en Remington sikring. Den er jo helt lydløs

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Noen som vet om løpet i Sauer 100 i kaliber 6,5x55 vil ha en diameter på 6.71 mm (0.264 in) - eller vil den dele skjebne med andre tyske løp og gå for 6,73mm

Håpet er vel her at dem bruker samme løp diameter som for creedmore.

 

Kilder:

http://www.cip-bobp.org/homologation/up ... -se-en.pdf

http://www.cip-bobp.org/homologation/up ... oor-en.pdf

 

Uttrekk

SE

F 1)* = 6.50

Z 1) = 6.73

 

Creedmore:

Barrel

F 1)* = 6.50

Z 1) = 6.71

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja beklager, gikk fort i svingene. Misforstå meg rett, men sauer 101 passet meg meget bra, satt som støpt, så ingenting negativ der.

Likte overhodet ikke sikringen, uansett hvor mye Sauer argumenterer for at den er "ekstremt stille", så var det ikke mulig å avsikre våpenet på en måte som hindret reven i å høre det. KANSKJE, om man brukte begge hender, men det skal ikke være nødvendig. Ellers så var jeg ikke fornøyd med presisjonen, men det kan jo variere fra børse til børse. Ellers var finishen på min rifle i rustfri utgave litt dårlig, skulle ikke mye til før dette belegget ble skrapet bort, men ene og alene så var Sikringen og presisjonen hovedgrunnen til at jeg ikke var fornøyd.

 

føler du gir 101en veldig dårlig rykte akkurat her, har eid denne nå snart et år. En 6,5 med svart finish,

men presisjonen i min er utrolig og med minimal treffpunktendring mellom forskjellig ammo.

ja sikringen bråker litt om man dytter den opp på vanlig måte, men på rolig måte skremmer den ikke reven.

 

eid en del våpen, men 101en som står i skapet mitt har bare imponert meg, enkelhet, presisjon og pålitelighet går igjen på hele rifla.

 

sikringen står mellom 100 og 101 som en av hovedforskjellene, hvis du planlegger å kjøpe en 101 og sette på et lite kikkertsikte som en 40 obj eller mindre bør man tenke på at kikkertsikte vil stå litt i vegen når din fete tommel skal ta av/på sikringen. har en accupoint med 40 obj som gir litt over akkurat nok plass til å operere sikring med hansker mens kikkerten ligger nærmest mulig løpet. nice to know, men ingen dealbreaker

Link to comment
Share on other sites

Bakstan: Det handler ikke om at jeg prøver å gi noen et dårlig rykte, forteller bare om min opplevelse med rifla. Hadde den hatt presisjonen som forventes, og sikringen vært mindre bråkete så hadde jeg fortsatt hatt den. Fantastisk god å skyte med, og med weaver klakkene så passet docter`n perfekt på, og hadde virkelig gledet meg til å få en flott børse som hundefører.

 

MEN, når man betaler over 20 000,- for en rifle, så forventer jeg at den har god presisjon, og at finishen er bedre enn det var på min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Sammensurium dette, men en kan snakke om markedspris og veilledende pris. I Sverige er det Jaguargruppen som er importør, og deres pris på Sauer 100 Classic XT er 9995,-

 

Det er vel ingenting i veien for at den havner i det prisleiet hos forhandler i Norge også, selv om importøren legger seg noen kroner over. Trenden synes for øvrig å være at man annonserer veilledende pris, og gir rabatter i butikk og spesielt ved kjøp av pakke med våpen og optikk, evt demper.

 

Svenske Jaguargruppen har for øvrig en ganske fyldig sak om Sauer 100 i sitt magasin/blekke greie med test osv:

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=vqqmkxdc&gInitPage=1

Link to comment
Share on other sites

@Skarvekongen: Det er bra å høre, fikk den ikke til å gå bra med den ammoen jeg prøvde ihvertfall, bortsett fra Nato og Geco ammo. Sammenlignet med blaseren jeg har idag så er det noe helt annet. Når det kommer til påstanden om hvem som er best å skyte så gidder jeg ikke å kommentere det engang. Bra å høre at han er fornøyd ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått min Sauer 100 nå og den skyter utmerket for min del. Eneste jeg ikke er fornøyd med er stokken. Helt grei stokk, men har vært bortskjemt med KKC på mitt forrige våpen, så da blir det slik. Noen som vet om noen stokker som er blitt tilgjengelige for Sauer 100? Eller noen i miljøet som har hørt rykter om at KKC eller GRS har planer om å lage inlet til Saueren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Kjøpte meg nettopp en slik i 308.

Bare vært en kjapp tur på banen for innskyting, men da kikkert var feilmontert fra butikk kan jeg ikke dra noen store konklusjoner angående presisjon..

 

Avtrekket er derimot meget godt! Å enkelt å justere.

Var å mildere i rekylen en min forrige rifle, en tikka m690 i 6.5×55

 

IMG_20160907_221606_zpsqrvwh3df.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Våpenskapet føltes så tomt og stusseli med et par ledige plasser. Så når Jakt & Friluft kjører Sauer 100 XT med Leupold VX1 3-9 og montasje til 9990kr så ble det jammen handlet en i dag.

Oppgraderte montasjen for et lite mellomlegg.

Leupold kikkerten går rett over på ei salongrifle, og så settes en ubrukt Zeiss som lå i hylla over på Saueren.

 

Må en dagstur til Siddishovedstaden med jobb i morgen, men tenker jeg avspaserer fredag etter lunsj og tar en kosedag på skytebanen og lufter litt forskjellig. Spent på å se hvordan den går.

Har hatt litt omrokkering av optikk på børsene så får jeg tid og anledning så er det vel 3 eller 4 rifler som må skytes inn.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en ettermiddag på banen i dag for å teste rifla.

 

Kan ikke si annet enn mega fornøyd! Dette var sykt mye rifle for 7000-8000kr.

For å si det ærlig er det ikke enkelt å skille denne fra den Sauer 202'en jeg har som kostet 4 ganger mer.

 

Bolten er smooth. Utkastet perfekt. Kolben og vekta som det skal være. Flott avtrekk.

Etter å ha skutt inn og resatt turretene på kikkerten avsluttet jeg med 3 skudd hull i hull. Nydelig trekløver som kunne lappes med en lapp.

 

Kommer det en god kampanje på 223 neste år så kjøper jeg en til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...