Jump to content

VILLREINSJAKTA 2016


holmvaag

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har fått tildelt kort på både Rauland statsallmenning og Ullensvang statsallmenning på Hardangervidda.

 

Noen som har noen erfaringer med disse? Evt. en formening om hvilken som er best? Er redd lommeboken kun rekker til et sted.

 

Setter stor pris på alle tips ettersom jeg er rykende fersk!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ofte regel om overgang terrengene i mellom noen dager midt i uka. Slik så får man større terreng å jakte på.

 

Har selv jaktet i Folldal, og hatt overgang til Dovre m.fl. og jaktet på kortet fra Fokstua utmåling, med overgang til Dovre.

 

Det står vel et eller annet om overgang i papirene du har fått, dersom du alt har fått de?

 

Det vil overraske meg om du ikke har denne muligheten!

 

Får du jaktet i rundt i Grimsdalen, i Gråsida og Gravhøa så er du nok i Norges beste villreinterreng etter mitt syn!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt oversikten hvor de enkelte O feltene er. Men her er iallefall jaktområdene.

 

 

 

5. JAKTOMRÅDER OG OVERGANGSAVTALER:

Jaktfelt er oppgitt på kontrollkortet. Statskog SF - O/D 11

I tillegg kommer arealer som er gjort tilgjengelig gjennom fellesjaktavtale for 2016;  Oppdal Bygdeallmenning - O.7.

 Statskog SF

 Gåvålia (Nathalie Holaker)

 Langvelldalen setereierlag

O.8, O.9A, O.9B, O.10.

- O.30. - O.31.

Jegere med kort fra disse rettighetshaverne kan felle sitt dyr hvor som helst innen det felles jaktområdet under hele jakta. Det er ikke krav om inngang fra eget felt.

NY OVERGANGSAVTALE FOR 2016:

 I ukene 35, 36 og 37 er det gjensidig overgang mellom jaktfeltene i Oppdal (O7, O30, O31), Statskog

(O8, O9a, O9b, O10 og O/D 11) og Tynset og Rennebu (T1, T4, T14, T20-28, R5a og R5). Jaktfeltene i

Folldal er ikke med på denne avtalen.

 Fredag, lørdag og søndag er unntatt fra overgangsavtalen. Overgangsavtalen gjelder ikke i første og

siste jaktuke (uke 33/34 og uke 38).

 Det kan ikke benyttes mer enn 2 fellingstillatelser pr. jaktdag på denne overgangsavtalen.

 

Ser det bra ut?

Link to comment
Share on other sites

Om Folldal hade vært med hade det bare vært opp til deg selv om det blir dyr eller ikke.

Om du er fleksibel med når du kan reise har du både vest, nord og øst som dine terreng, og da skal du ha uflaks om det ikke er dyr der du er.

 

Selv har jeg fått dyr ved Hjerkinnshø, Elgsjøtangen og Store Børsjøhø. Fine fjell alle sammen, men det finns nok fler som også er fine...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sagt fra meg fritt dyr i Knutshø/Folldal.. Kommer ikke til å få sove på flere uker etter dette!

 

Måtte rett og slett prioritere, og denne gangen ble det jakt på storbukk i Snøhetta. Har ikke tid til å jakte to steder denne høsten. Kommer til å angre som en hund neste høst.

 

Men håper den som får kortet koser seg med det i hvert fall! Nydelig jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

Jaja da ble vi lurt for andre gang i år :( så nå er vell alle tog gått..... Nå er jeg lei av userigøse tilbydere, først ut var ringebu natur som lovet oss 2 kort i februar slik at vi ikke søkte på noe anet, 13 mai får vi mail om at vi ikke får jakt i år...( alle søknadsfrister er nå utløpt) Setter så inn anonse på finn , og får en mail fra en kar som tilbyr oss to frikort oppdal/ knutshø, vi takker selvsagt ja og ferie og jakta er i box. 24/6 får jeg mail fra samme kar om at korta er dobbelbokka og vi fikk ingenting :shock: ( da har vi i mellomtiden fått tilbud om 2 simler i sunndal og et fridyr i ottadalen som vi da takket nei til). Så nå er høsten mørk og trist og jeg er skit lei av uærlige bløffmakere... Null jakt i høst hvis da de ikke finnes en ærlig og grei sjel som vil hjelpe...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært i samme situasjon som deg noen ganger opp gjennom årene.

Usikkerhet rundt reinsjakta......hvor jakte.........antall løyver.......når osv.

 

Om jeg skal driste meg til å komme med et lite råd, så er det følgende....Finn deg en gjeng du trives å jakte og ha sosialt samvær med og gå for et privat vald, så slipper man all denne frustrasjonen.

 

Bare et spørsmål om en del kronasjer rett og slett. Årlig leie av private vald koster kronasjer avhengig av avskytings-statistikk og beliggenhet. Fordelen er at man har ordnede forhold og forutsigbarhet, men så er men på den årlige reinsjakta med et stort smil i ansiktet og senkede skuldre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen erfaring med terrenget til Ullensvang fjellstyret på vidda?

Har fått tilbud om to kort der, men har aldri jaktet på hardangervidda før.

Vet det er overgangsavtaler å få dersom man selv kontakter de ulike valdene,

men er dette enkelt å få til?

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt fjernet 289 villreinkort fra Sunndal fjellstyres kontor i Sunndal Næringshage. Det er oppklart på hvilken måte det har skjedd og politiet har pågrepet personen som hadde klarert tilgang på huset.

Jaktkortene har imidlertid ikke kommet til rette, og vi varsler om at følgende nummerserier ikke er gyldige: 287738-287794, 288009-288064, 287439-287503, 287053-287138, 287521-287524, 287504-287520, 287803, 288072,287535,287149

Ved tilbud av kort fra oppgitte nummerserie, bes det tatt kontakt med Sunndal fjellstyre eller politiet umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvordan løser man luksusproblem?

 

Først fikk jeg ordnet meg simle og kalv på Hardangervidda Vest, og så ble jeg jammen trukket på simle og kalv også på Dalsida Øst.

Og så for å toppe heile driden så fikk jeg et brev om at Lesja Fjellstyret hadde besluttet å innvilge 3-års tildeling for 10 utenbygds jegere for å forsøke å få en kontinuitet blant jegerne. Trenger jeg si at jeg var en av de 10?

 

Så da er jeg sikret Dalsida Øst i 3 år fremover :D

 

Hvordan skal jeg rekke rådyr, elg og bever i tillegg?

 

Seriøst så tror jeg at jeg sier fra meg kortene på Hardangervidda. Det blir nok mer en kona tåler av uttak av ferie og avspasering detta.

Link to comment
Share on other sites

Da har man nettopp kommet hjem etter godt og vel ei uke i fjellheimen i jaktområdet på Hardangervidda.

Har slappet av, fisket og hatt en privat strukturtelling på reinsdyr.

"strukturtellinga" gikk ganske radig unna, da det ikke var dyr i terrenget......ja bortsett fra de fastboende da, og de var det ikke så veldig mange av, men noen var man bortom og "hilste" på.

Traff bla på disse kara på bildet under, der de tok en ørliten powernap i en dalbotn.

Fikk helt sjælven jeg gitt, da jeg stilte innpå. Akkurat som å være på jakt, bortsett fra at man slapp tung bør ut av fjellheimen.

IMG_2030_zpsyfulqma0.jpg

 

Hadde en artig opplevelse da jeg skulle knipse neste bilde, nå med mobiltelefonen, for å sende MMS til gutta på jaktlaget.

Akkurat like for bildetaking, tikket det inn en epost på telefonen. Dere vet den ringelyden som markerer at man har fått en epost.

Denne lyden likte ikke den ene av kara, så han reise seg opp gitt og var litt på alerten noen sekunder før det hele roet seg ned og vi var kompiser igjen.

Hva lærte man av denne seansen??

Jo slå av lyden på mobiltelefonen, FØR man tar bilde av reinsdyr

20160716_1751531_zpsnlewopwx.jpg

 

Kommer nok om en lille smule tid en videosnutt av møtene med reinsdyra, litt nærmere reinsjakta :mrgreen:

Nå er det først litt revejakt og SÅ.....SÅ skal vi på reinsjakt igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte berre å minne dokke om at det i morga er under 1 mnd til jakta starter :D:D

 

Oppfordringa mi er; Kom deg på skytebana (om du ikkje har vert der i det siste) og gjer unna siste forberedelsane

 

Klassiske problemstillinger hos meg på denne tida:

 

1. Låg jaktammoen på samme plass som treningsammoen sist eg var på bana?

 

2. Kor mykje over senter skal eg legge meg på 100 meter?

 

3.Teste ny jaktammo i år, eller "bruke opp" den gamle fra i fjor?

 

Andre problemstillinger:

 

4. Har eg hugsa å betale jegeravgifta og er kontrakten på plass?

 

5. Er det gjort nye endringer fra i fjor når det gjelder overgangsavtaler?

 

6. Kor ligger kartet?

 

7. Har eg hugselista til jakta som eg brukte i fjor på denne pc`en? :P

 

Det var mine tanker...Fleire rutiner?

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg er relativt fersk reinsjeger. Hadde kort og fikk en pen kalv i fjor, da jakta jeg alene. I år har jeg med meg tre venner som er førstegangs reinsjegere. Det ser ut som vi får bukk under 50kg i første omgang i år. Er det noen som har tips til en tråd eller sted man kan øve litt på bestemme størrelse, "vekt" etc på rein? Det er sikkert veldig enkelt for mange, men jeg synes det kan være litt utfordrende :-)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein tur på skytebana i kveld i håp om å få godfølelsen før jakta starter. Det blei ein fin opplevelse med gode samlinger. Det er ekstra deilig å dra på jakt når ein veit at rifla er presis og forhåpentligvis også mannen bak :lol:

 

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å prøve ut homogene kuler i år, og hadde valgt meg ut Federal A-frame. Men kom aldri så langt at eg fekk bestilt det då det ikkje er å oppdrive ferdigrulla i butikk. Blei dermed nok eit år med Fusion, og veit dokke kva? Reinen spring ikkje langt med den kula heller :D

 

Så til poesnget mitt i innlegget mitt: Kor pleier dokke å sette samlingane før dokke drar på reinjakt? Høg tier eller nier, eller midt i? Tenker då på 100 meter. Skjønner at det sikkert varigjerer ein del avhengig av kaliber og kulebanen, men likevel interessat å høyre begrunnelsane dokka.

 

Eg skyt med 3006 og i år ligger eg midt i. Men dei siste åra har eg skutt den inn på høg tier/nier.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg brukte .30-06 uten tårn på siktet pleide jeg å skyte inn med niere over. Såpass overslag var det greit å ha, gikk vel midt i på 170m eller deromkring. Ingen problem med å skyte på opptil 200m i alle fall.

 

Nå går det i 6,5 og har tabell. Rekkevidden nå er mer enn det som anses for jaktlig forsvarlig, men er kjekt å ha i tilfelle man skal felle skadde dyr som reker osv. For skudd over 200m mener jeg bestemt man må ha avstandsmåler og ha trent mye på lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da er det bare halvannen uke til bilen fylles og turen går til Dovre.

 

Fikk en liten a-ha opplevelse da jeg veide tom ryggsekk. Min vanlige stor-sekk for langturer veide 2050g, mens Forsvarets Recon Pack med pakkramme veide 5800g. Nesten 3 kg tyngre. Men det blir nok den allikevel hvis man skulle være så heldig å få noen kilo kjøtt med seg fra fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da er det bare halvannen uke til bilen fylles og turen går til Dovre.

 

Fikk en liten a-ha opplevelse da jeg veide tom ryggsekk. Min vanlige stor-sekk for langturer veide 2050g, mens Forsvarets Recon Pack med pakkramme veide 5800g. Nesten 3 kg tyngre. Men det blir nok den allikevel hvis man skulle være så heldig å få noen kilo kjøtt med seg fra fjellet.

 

Dette er årsaken til at jeg solgte min og vurderer å bestille en Kifaru Tahr til villreinjakta neste år. Ca 2,5kg med god bærekapasitet. Stone Glacier sekkene er også er alternativ, de ee ennå lettere, men da ofrer man litt komfort når børa blir skikkelig tung.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i et innlegg litt lengere opp i tråden, har jeg vært en tur på vidda i sommerferien, for å slappe av, fiske og titte på villrein.

Om dere har litt tid til overs, kan dere bli med på reinsdyrspaning, ved å trykke på

linken.

 

Huske på varme klær og ei kanne med kaffe, samt sitteunderlag, da det var nokså kjølig oppå der innimellom :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gi gjerne en anmeldelse hvis du kjøper Kifaru'n, sikler på samme sekkene selv!

 

Har kjøpt inn en del vann- og rivefast papir som jeg tenker printe ut kart og annen nyttig info på i år.

 

Noen som vet hvor man kan få tak i printbare oversikter over kjønn og alder etc av reinsdyr, elg og rådyr etc?

Tenker når jeg først skal printe ut litt, kunne det vært en grei ting å ha liggende i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Castor:

 

Kan du skremme dem litt østover til september? Skal på den faste kombinerte rype og reinsjakta nord for Mårbu. Det har vært bra der de siste par tre årene.

 

Skulle gjerne vært oppe i august også men unger, møter, excelark, skolestart, etc kommer i veien..

 

Det sprøeste utstyret vi har hatt med oss på tur er hjulvisp, kakebunn og kremfløte. To fiskere som lå i telt inne i nasjonalparken, Kosadalsvatnet, forsto lite da de ble vekket om morgenen til nykokt kaffe og nylaget bløtekake med multekrem :-)

 

Gleder meg til 12 dager i "steinalderen". Føler veldig kontakt med oldtiden på vidda. Bruker av og til noen gamle skytestillinger for pil og bue. Vi har også oldtids kjøleskap på terrenget. De holder ca 0 grader i august selv om det er full sommer og 25 varmegrader. I skauen ser jeg 50-100 år gamle spor. På vidda kan sporene være 1000+. Fantastisk hvis man har den interessen.

 

Ser forøvrig at fritt kort selges for 3K på vestsiden av vidda nå. Er det dårlig rekruttering for terreng som krever timer med gåing inn?. Jeg har jaktet, først på vest og nå øst, på vidda i over 20 år. På hele denne tiden har jeg ikke møtt noen som er yngre enn meg bortsett fra jaktkompisen min. Skal innrømme at jeg har blitt et luxuxdyr med båt til Mårbu og full pensjon..

 

Olavsdalen for ca 20 år siden. Hårteigen i bakgrunnen. Blir ikke bedre enne dette selv om det var en drøy tur fra bilen i Eidfjord/Viveli. Rifla er faktisk en Tikka M55 Continental med 65cm KV matchpipe og en S&B 6x42 skarpskytterkikkert. Hadde alltid med ferdig innskutt reservekikkert i sekken i dette terrenget:

 

Reinsjaktolavsdalen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Castor:

Kan du skremme dem litt østover til september?

Hei du.

Mange som har spurt og sendt email om det samme. Noen vil ha de Nordover, andre lengere Syd og andre igjen laaangt vestpå.

Blir helt forvirret av dette jeg :mrgreen:

 

Siden du er gammal Metallsilhuettskytter så kan vi legge inn et skikkelig langt snuskudd eller 3 retning østover. Bør ordne seg da.

Vi MS gutta må holde sammen vet du :wink:

Skit jakt forresten, når du kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg har kort på Opdal kompaniet og syns kartet jeg fikk med ikke er så godt.

Finnes det noen elektronisk Valdkart?

Gjerne av HELE hardangervidda.

Jeg ser man kan bestille et til kr 100 som er 100X70 cm men jeg ville gjerne hatt et elektronisk.

 

Hvis noen har så kan de gjerne sende det på mailadresse:

 

Luriz@kjenas.no

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Noen som har noen hete tips for storbukk med dovre-kort?

 

Ikke noen egne områder på det kortet, som er utpreget for bukk? Bare å kjøre på med de vanlige fjellene, typ Einøvlingen/Kolla og lignende?

 

Edit: Ser at området helt innerst i Storsvartdalen er inkludert i indre felles f.om 27.08. Altså Svartdalskollan og området ned mot Høgtunga. Kan det være verdt et forsøk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...