Jump to content

VILLREINSJAKTA 2016


holmvaag

Recommended Posts

Yes, der fikk jeg mail om at jeg har blitt tildelt simle+kalv på Dalsiden Øst fra fjellstyrene! :D

 

Noen med erfaringer fra området?

Gratulerer! Du er jaggu meg heldig! Jeg har aldri fått på inatur, heller ikke i år. Men, skal ikke se bort fra at vi kanskje møtes

likevel :wink:

"Skrymtheimen" er et flott område. Putt telt og sovepose i sekken og beveg deg inn i terrenget. Nyt flott natur.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter resultatløs søking de siste 4 åra, så ble det endelig bukk under 40kg eller simle og kalv i Lordalen i år!! Skal bli fantastisk å prøve å få felt villrein også. Har rådyr, hjort og elg på samvittigheten fra før.

 

Noen som har kjennskap til området og har noen tips? :)

Føler meg som en vinner i lotto, selv om jeg bare fikk kalvekort i Lordalen!!! Har hørt at det er ett flott jaktområde for rein, så jeg håper på en flott jakt i flott natur. Har ingen kjennskap til terenget men håper noen kan komme med noen gode tips til sonne som meg og Berdal!! Som ikke har noen kjennskap til forholdene lokalt, men ønsker å få en god jakt opplevelse for vår og andre sin del !!

Link to comment
Share on other sites

Var "heldig" i trekninga og ble satt på ventelista til Eidfjord, men noe og 50. plass er ikke akkurat veldig optimistisk. :lol: Noen som har erfaringer med hvor mange som takker nei til tilbud om jakt? :roll: Ellers blir det å håpe på Statskog sin trekning, eller da finn.no. 8)

 

Hvor finner du venteliste/ reservelister?

Link to comment
Share on other sites

Meiner å ha lest ein plass at den ikkje offentligjerast, men at dei som står på venteliste vil få tilbud om det blir aktuelt. Men om dette gjaldt innanbygs eller utanbygs er eg ikkje sikker på. Finner det ikkje igjen på nettet. Noken som veit når statsskog har trekninga si?

Link to comment
Share on other sites

Jaddaaa!!!

 

Hadde egentlig mista håpet om kort i år då eg ikkje blei trekt ut på inatur. Men no blir det kort på Forelhogna, eit område som eg er godt kjend med frå før. I fjor tok eg ein pause frå reinsjakta då fruen hadde termin med nr tre den 25 juli :P Dermed smaker dette kortet ekstra godt. To år er lenge nok uten opplevelser som høgfjellet gir oss.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvorfor kvotene på Ringebu/Rondane Sør er så mye lavere i år? Hvorfor har stammen minket i vinter?

De har ikke funnet like mange dyr på tellingene, men det betyr dermed ikke nødvendig vis at det ER mindre dyr. Noen påstår at høyt rovdyrpress kan være en av grunnene. Kan jeg nevne at jeg har sett rein seinest for et par uker siden på et sted hvor jeg aldri har sett rein, helt nede ved riksveien i bjørkeskogen. Dyrene er nok der, men for å få rett oversikt må man følge med dyrene hele året.

Ikke alltid at noen helikopterturer resulterer i at man finner alt, når dyra holder seg i tette skauen. Skal nok se til jakta at det dukker opp mye dyr, men man må selvsagt være føre var.

Link to comment
Share on other sites

Og da har Sollia hatt sin trekning. Pga lav kvote er det ingen utabygds som får kort i år, men det er utarbeidet en reserveliste på 422(!!) stk.

 

http://www.sollia-fjellstyre.no/meny_2_7_00.asp

http://www.sollia-fjellstyre.no/dokumen ... ds2016.pdf

 

Svigers fikk heller ikke kort i grunneierlaget, så da er jakta plutselig veldig, veldig langt unna i år...

Link to comment
Share on other sites

Har et par kort på Hardangervidda Vest og et par kort på Dalsiden Øst på Dovre.

 

Litt i tvil om hvordan jeg skal fordele jakttiden på disse stedene da de ikke akkurat er et steinkast unna hverandre.

 

Noen tanker om hvilke perioder som kan være bedre enn andre i disse to områdene?

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg det er mye trynefaktor!

Mange av etternavnene er så sjeldne at jeg ikke engang har hørt om dem. Alikevel er det 3-4 som har fått jakt.

 

Disse resultatene av "trekning", ser vi dessverre hvert år!

Jeg kjenner jo ikke dette tilfelle, og vet ikke om det er privat eller offentlig eiendom.

Generelt sett synes jeg det er ufin behandling av publikum, og potensielle kunder, og "villede" med ord som trekning, om det ikke finnes noen slik reel trekning.

Godt mulig alt er på plass og i orden i dette tilfelle. Det vet jeg ikke noe om. Men det er ikke greit å lede folk til å tro at finnes muligheter der det ikke er noen.

Er det statlig eller annen offentlig eiendom involvert, og det er grunnlag for mistanke om juks blir det i mine øyne straks ganske ille.

Link to comment
Share on other sites

Trekningene utført av Inatur er reelle, her benyttes et datasystem/algoritme for å gjøre trekningen. Dette gjelder da kortene fra de fleste fjellstyrene og Statskog.. Hvorvidt det skulle vært et system slik at de som hadde jakt året før fikk et års karantene er en annen sak.

 

Om de som står utenfor Inatur faktisk gjennomfører trekninger er det vanskelig å si noe konkret om. Men sånn som hos OBA så er det jo skille mellom Innenbygds og utenbygds. Oppdal har ganske mange kort, og ikke fryktelig mange innbyggere, det er derfor ikke rart at noen/mange navn går igjen hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Om du da snakker om trekninger gjennomført av Inatur (fjellstyrene/Statskog) så er det direkte løgn, og du burde være forsiktig med å slenge ut så alvorlige påstander. Det er relativt lett å kryssjekke lister fra tidligere år. Er det derimot snakk om private trekninger så er det godt mulig, men privat er det helt innafor å selge jakt til den man selv vil. Det har også tidligere (fortsatt) vært ganske enkelt å få jakt hos diverse tilbydere, som for eksempel Skjåk. Men du må gjerne utdype hvor/hvem du snakker om.

 

Min bror jobber faktisk for Inatur, og jobber direkte med akkurat jakt og systemene rundt dette. Og som tidligere nevnt i tråden skjer dette elektronisk med datasystemer som ikke kjenner noen, selv ikke pensjonister eller rike hytteeiere. Og selv med - "Så gode kontakter" innenfor Inatur er dette første gangen jeg har fått jakt gjennom de.

Link to comment
Share on other sites

Trekningene utført av Inatur er reelle, her benyttes et datasystem/algoritme for å gjøre trekningen. Dette gjelder da kortene fra de fleste fjellstyrene og Statskog.. Hvorvidt det skulle vært et system slik at de som hadde jakt året før fikk et års karantene er en annen sak.

 

Om de som står utenfor Inatur faktisk gjennomfører trekninger er det vanskelig å si noe konkret om. Men sånn som hos OBA så er det jo skille mellom Innenbygds og utenbygds. Oppdal har ganske mange kort, og ikke fryktelig mange innbyggere, det er derfor ikke rart at noen/mange navn går igjen hvert år.

Det som "forvirret" meg var at det er ulike kategorier (f.eks. innenbygds og utenbygds), men at alt ble presentert i samme liste. De fleste har da to lister og det er helt naturlig at innenbygdslistene inneholder mange ukjente navn.

Link to comment
Share on other sites

Uansett er systemet ikke holdbart,, jegere inkl meg selv som har søkt i 10-15 år og ikke fått en dritt på inatur og så leser man år etter år etter år at enkelte får kort igjenom inatur hvert år... Inatur MÅ innføre karantene på di som blir trukket ut, slik at di ikke får dyr året etter, da har det kansje vært en tjangs for oss andre som ikke har gullhår iræva og må kjøpe kort til trippel pris hvis man ønsker reinsjakt i bra tereng.

Link to comment
Share on other sites

10-15 år med søking etter kort gir ingen grunnlag for å mene noe om sannsynligheter, når du i utgangspunktet har rundt 10% sjanse ved hvert tilfelle. Sannsynligheten for at du ikke er trukket ut i løpet av 10 år er relativt stor. Dette er enkelt å beregne matematisk, ikke noe hokus pokus. Jeg tar det med knusende ro at jeg selv kun har fått noe på fjellstyrene en eneste gang siden jeg begynte å søke for 17 år siden. Kan ikke forvente noe særlig mer, og det er mange som er i samme bås som meg og deg. Slik er det med sannsynligheter.

Og du kan plutselig få noe to år på rad også.

Du må faktisk søke et helt liv før du kan trekke noen konklusjoner ut fra egen statistikk. Altså normalt er dette bare flaks/uflaks for alle som søker.

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg det er mye trynefaktor!

Mange av etternavnene er så sjeldne at jeg ikke engang har hørt om dem. Alikevel er det 3-4 som har fått jakt.

 

OBA kan vel gjøre som de vil, men vil tro de er såpass seriøse at de gjør reelle trekninger når de er en så pass stor aktør. De er jo helt åpne på at de prioriterer innenbygds og bruksberettige.

Som utenbygds stiller du bakerst i køen, det er det bare å innse. Tror de har mye å tape på å ikke bli tatt seriøst, for de er avhengige av å få nok søkere, også fra utenbygds.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt reinsjakt en gang og fikk kort. Har aldri vunnet i lotto (mye pga at jeg ikke leverer kupong; noe eg har skjønt øker sjansen litt..).

 

At trekningene er "rigget" enten det gjelder rein eller rype; ingen tvil-det er rett og slett ikke mulig at samme person kan være "heldig" 10år på rad...

Link to comment
Share on other sites

Har fått kort 2 av dei 3 siste åra eg har søkt. Eine gongen var eg langt nede på ventelista (Lordalen), men fekk kort til slutt. Året før fekk eg på Dalsida Aust. Trudde lenge at det har noko å seie om kva dyr du søker på og i kva område, men det spela inga rolle. Enten trekker dei navnet ditt, eller ikkje. Deretter ser dei på prioriteringslista og går nedover på den til dei finner ledige dyr på kvota.

 

Til opplysning, eg kjenner ingen i "trekningskommiteen". Men eg har likevel full tillit til jobben dei gjer. Seriøst, kva trur du om slikt blir oppdaga eller kjem ut?? Eg nektar å tru at dei "deler ut kort" til kjente å kjære.

 

Kvifor har vi så mange lottovinnere fra Verdal`n??

Link to comment
Share on other sites

Kvifor har vi så mange lottovinnere fra Verdal`n??

Han som står for trekkinga av lottotallene har en onkel som har en tante med tippoldeforeldre fra Verdal :winke1::mrgreen:

Nei.....har min lit til at dette foregår "etter boka".

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en mulighet. Men et annet aspekt er det faktum at jakta gjerne blir bedre dersom samme person får jakte i området flere år på rad, og derav opparbeider seg erfaring. Slik som jegere av innenbygds opprinnelse har. Så et alternativ kunne jo vært at man hadde trekning for 3-4-5 år av gangen, på nesten alle kort. Hadde det gjort reinsjakta bedre?

 

Villreinjakt er tross alt ikke en menneskerettighet, det er et privilege. Det viktigste er at jakta er god og skjer på en best mulig måte i henhold til forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

I områder kor det er trangt om plassane blant innanbygs- jegera, har dei ofte ordninger med at dei prioriterer dei som ikkje fekk kort året før når dei har trekning.

 

Synes egentlig at det ikkje er noko grunn til å gjere det samme med utanbygs på inatur. Eg ser fordelen med at jegera er i samme området over fleire år, men synes ikkje det er eit argument som er haldbart nok til å ikkje skulle innføre ei slik prioriteringsordning.

 

Dei fleste som er på reinsjakt har også erfaring med anna jakt, og dei treng sjølvsagt ikkje vere dårlegare skyttera fordi dei ikkje får jakte i samme terrenget kvart år. Mtp å finne reinen er jo det stort sett noke som heiter "villreintelefonen" som tek seg av den saken :D

 

Som i idretten har vi tradisjoner i Noreg om å tenke bredde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke nødvendigvis er løsningen. Det var bare en tanke.

 

Men nå er det heller ikke god skyting som definerer en god reinsjeger. Og akkurat dette med å finne villreinen, og villreintelefonen er heller et argument for å lage lengre kontrakter om man først blir trukket ut. At man kanskje kunne sluppet den store ansamlingen av jegere, ettersom man opparbeider seg erfaring om hvor man finner dyrene uten å gå måtte gå akkurat der hvor alle andre går. Jeg mener og tror at dette hadde ført til bedre jakt.

 

Men jeg er fornøyd med systemet slik det er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Kom brev fra Lesja i dag, og siden jeg går som ungdomsjeger i år(under 22 år), og var så heldig at jeg fikk kort(mest sannsynlig siste sjans på maange år),så er jeg og 10 andre trekt ut til å få tilbud om kort de tre påfølgende årene. Dette er vist noe som er satt igang for å få mer erfaring blandt jegerne. De skriver "Å lykkes på jakt krever erfaring, og på denne måten får dere muligheten til å bli kjent i jaktområdet og få mer erfaring."

 

Dette utartet seg til å bli en tirsdag langt over gjennomsnittet!

Link to comment
Share on other sites

Då var fru fortuna med meg.. Har blitt tilbudt ungdyr x2 på Eidfjord statsalmmening (Hardangervidda). Og simle x2 og kalv x2 på Osafjellet Ulvik kommune.

 

Eineste problemet er at eg er totalt grønn når det gjelder reinsdyrsjakt. Og generellt når det gjelder jakt på Hardangervidda.

 

Er det noen som har erfaring med jakt på Eidsfjord statsalmenning og Osafjellet? Tenker først og fremst på tilkomst. (hvor nærmt kommer eg med bil)

 

Kommer ikkje til å takke ja til begge plasser, men til den som passer best for ein førstegangs reinsdyrsjeger:)

 

Svar og råd mottas med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...