Jump to content

VILLREINSJAKTA 2016


holmvaag

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satser / håper på å få "gnålt" meg til ett kort eller to iår også.

Samt muligheten til ei helg med en kollega som har terreng på Hardangervidda.

 

Ser at noen fjellstyrer begynner å forberede / informere om søknadsprosedyrer...

Vi er på vei.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Får vel prøve dette året og, på tross av 0. respons på alle søknader de foregående år!! Er det noen som vet om det er lettere å få kort om man søker som jaktlag? Har nemlig fått med meg 3, ungdomer på +, -.30 år. Alle like jakt intresert og ønsker mer jakt. De fleste har erfaring med hjortejakt men ønsker seg reinsjakt som blir noe helt annet enn å sitte på bøen og vente på en hjort! Ønsker gode tips om hvor man kan søke, og vi er ikke kresne. Vet om Innatur, Statskog, Fjellstyrene. Men rundt Hardangervidda er der kansje mange private? Vi vil søke på alt som er muligt!

Link to comment
Share on other sites

Håper selv på Ringebu eller Øyer eller noe annet terreng som er noe nærliggende. Har allerede 1 rådyr og 1 hjort og hadde jeg hatt 4/5 tagger oksa som stoppa opp 7 m i fra meg i fjor, hadde jeg også hatt elg, så nå mangler det bare reinsdyret! :mrgreen:

 

Etter å ha jakta i 2 av mine 33 år på denne jorda håper jeg på at det skal klaffe i år. 2 år sida visste jeg ikke hvordan søke og søkte bare 3 steder og i fjor søkte jeg på bortimot alle Inaturstedene samt ett par fjellstyrer uten hell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Får vel prøve dette året og, på tross av 0. respons på alle søknader de foregående år!! Er det noen som vet om det er lettere å få kort om man søker som jaktlag? Har nemlig fått med meg 3, ungdomer på +, -.30 år. Alle like jakt intresert og ønsker mer jakt. De fleste har erfaring med hjortejakt men ønsker seg reinsjakt som blir noe helt annet enn å sitte på bøen og vente på en hjort! Ønsker gode tips om hvor man kan søke, og vi er ikke kresne. Vet om Innatur, Statskog, Fjellstyrene. Men rundt Hardangervidda er der kansje mange private? Vi vil søke på alt som er muligt!

 

Erfaringsmessig så legges det en del kort ut på Finn.no rundt, og spesielt i slutten av jakta. Kan være greit å følge med der. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Årsmøte Snøhetta villreinutvalg 2016. Skifer hotell Oppdal 8/4 2016.

Forslag kvote Øst 1100 ned 400 dyr fra 2015.

Forslag kvote Vest 180 dyr uendret fra 2015.

Øst

Indre felles jaktområde blir grensemessig som i 2015

Jakttid for indre felles jaktområde fom 27/8 og ut jakta.

Åpne grenser fom 16 September og ut jakta.

 

Vest

Fellesjakt med åpne grenser fom 16 September og ut jakta.

 

Minimumstelling Øst 2028 dyr.

Minimumstelling Vest 593 dyr.

 

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tellinga ble gjort 8/3 2016 med helikopter.

3 flokker på Vest. På Øst var det 17 flokker.

Normalt på Øst er 5-8 flokker.

Det var svært gode forhold,men likevell er det lett misse dyr.

Det ble nemt en flokk som ble observert tidlig og på retur fant de en flokk like ved.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Kor langt vest er det gjennomført telling?

Der er spor etter dyr heilt ut i Øksendalsfjella.

Det er observert dyr på Breitæla og på Jønnstad.

Men trur aldri det har vore telling så langt ute.

Var inne og såg på kartet over flokkane, tviler på dei har vore over fylkesgrensa.

Ser ut som storflokken sto vest for Aursjøen, der var garantert dyr på vår side av fylkesgrensa også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søknadsfristene hos Fjellstyrene gikk ut i går.

 

Lykke til alle sammen - villreinjakt jakt er et privilegium! Spesielt med økningen vi har i rovdyrstammene.. det er nok en større faktor for bestanden enn mange vil innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Siklet lenge på den til jeg fant en lite brukt Recon pack til 1000 kr på finn.no.

 

Vurderer å lage en ren bæreramme av den gamle Beito sekken, med oppheng til lett dagstursekk.

 

Ellers blir det 6,5 løp (frA 3006) og bipod i år etter en særdeles merkelig skytestilling sørget for et lite merke i øyenbrynet :)

Link to comment
Share on other sites

Litt lettare utstyr i hus.

Stone Glacier Sky 5100. Ser fram til å prøve den i haust. :D

 

Gikk på samme smellen selv. Lasta opp med 30kg, ikke noe problem med denne sekken. Godt under halve vekta av min gamle storsekk.

 

Kina kikkerten på 10x42 er byttet ut med Europeisk 8x25 samt 15x56 med ultra lett tripod. Fatter ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før...

Link to comment
Share on other sites

Moro å se at "nye" produkter får fotfeste her hjemme.

Snakket med noen på Lyngdal Jakt og Fiske, og de skulle ta inn store deler av Sitka sin kolleksjon også nå, mye spennende tøy der!

 

Ellers er kort sikret på Vindeggen/Brattefjell, gleder meg til å prøve jakten der, ikke altfor langt fra familehytten.

Kombinert med mulighet for reinsjakt i Lærdal må jeg nok spare litt ferie til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal en si,,,,,,,, fikk mail fra ringebu natur i dag . Blir desverre ikke kort i år pga av at di kun hadde fått 33% av vanlig kvote... Vi har jaktet på ringebu natur i 5 år og har Desverre IKKE søkt andre steder fordi vi har kjøpt kort der... Så nå står vi der uten kort og ei heil uke ferie fra 20 aug... Noen som kan hjelpe?? Ta kontakt på pm

Link to comment
Share on other sites

Noen?

Har søkt villreinjakt i årevis uten hell, har prøvd og få kalvekort pga jakte aleine/bæring, trodde dette var minst atraktivt osv..

Noen som vet om ledige kort, hardangervidda går fint, har prøvd mailer til grunneiere i østogvest,

Virker som dette er klin umulig..

 

Per

Link to comment
Share on other sites

Å få tak i reinskort på Hardangervidda er verdens enkleste ting, også andre steder når jakta har begynt.

Da florerer det av kort og noen av dem har også veldig fornuftige priser på Finn.no.

 

At det er vanskelig å få kalvekort henger sammen med at dette er billig og derfor har mange søkere :winke1:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke navnet på valdet, men det er veldig ofte kort til salgs hos grunneierlag/vald/forening i Eidfjord, Odda, Ulllensvang området.

Det har visst ikke vært det beste de siste årene, men uten tvil størst sjanse for å finne seg kort til hyggelig pris.

 

Nå som folk har fått tildelt kort, burde det begynne å dukke litt opp for salg, vet ikke hvor mange fjellstyrer som selger direkte.

Link to comment
Share on other sites

Yes, der fikk jeg mail om at jeg har blitt tildelt simle+kalv på Dalsiden Øst fra fjellstyrene! :D

 

Noen med erfaringer fra området?

 

Gratulerer! Fikk kort via inatur?

 

Dalsida Øst ligger i Snøhetta Vest. Ved riktig vær er det godt med rein, godt med jegere og store muligheter for massiv gange i fjellet. :D Det er lite eller ingen innblanding av tamreingener, så sky og vare dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere søker opp tidligere tråder om jakt i Snøhetta, så har jeg skrevet flere utførlige tips og råd med tanke på jakt i dette området, Det er så mye at jeg ikke gidder å repetere det.

Bruk heller 5 minutter selv og søk det opp på kammeret, eller spør en mod om hjelp om du ikke klarer det.

Søker dere opp Villreinjaktrådene fra tidligere år så finner dere det.

Link to comment
Share on other sites

Etter resultatløs søking de siste 4 åra, så ble det endelig bukk under 40kg eller simle og kalv i Lordalen i år!! Skal bli fantastisk å prøve å få felt villrein også. Har rådyr, hjort og elg på samvittigheten fra før.

 

Noen som har kjennskap til området og har noen tips? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...