Jump to content

Klubben for oss med Krag Jørgensen.


Fury

Recommended Posts

Sjekket låskassa med magnet/UV lys for svakheter, oppdaget en dyp gjennomgående sprekk øverst ved utrekker. Freste bort sprekkdannelsen og rundet av hjørnene på de utsatte plassene på låskassen.

Jeg forventet ikke å finne sprekker i kassen så det var bra jeg ikke testet kragen med for kraftig amunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En kamerat har nylig tatt jegerprøven, og har alltid ønska seg en krag. Såvidt jeg kan se er det ikke fryktelig dyrt man må grave i lommeboka for å få tak i en, men det er jo alle mulige varianter der ute. Han kommer til å skaffe seg en mer moderne jaktrifle, så kragen blir til koseskyting og våpenhistorisk interesse, og kanskje en og annen rådyrpost i godvær hvis den skikker seg vel.

 

Spørsmålet er, hva er det man vil ha, hvor mye bør man gi, og hvor er det greiest å få tak i det? Det kryr jo av dem på finn, men priser og varianter sprer som et hagleskudd på hundremeteren.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på når det gjelder muligheten til å bruke "all" 6,5x55 mauserammo i Krag. En tysker som het Louis Stange var en av de smarteste våpenkonstruktørene som fantes. Under krigen konstruerte han en haug kjente våpen. Et av dem var Fallsjermjegergevær 42, FG42. Det ble konstruert med minimum av sikkerhetsmarginer for å holde vekta nede. For å senke trykket i 8x57 i dette våpenet ble det kamret for "8x57AI" Hylsa kommer ut med rette vegger. Relatert til Krag lurer jeg på hvor mye trykket minsker når en vanlig 6,5x55 mauser jaktpatron avfyres i et 6,5x55AI kammer. Hvis dette skulle vær nok trykkreduksjon bør man altså kunne skyte mauserpatroner i Krag uten problemer. Noen med QL som kan teste dette? Det er heller ingen fare for gjenbruk av hjemmeladde AI-hylser i Kragen. De passer ikke i magasinet etter at de er skutt..

Link to comment
Share on other sites

Hva heter skjeftet på den nest nederste børsa der, Jegermeistern?
Det er "Våpensmia"s skjefte, visstnok produsert i Italia (ikke noe galt i det, der produseres "Bredvold" jaktskjefter for STR 200 i dag). Jeg kjøpte skjeftet under LS i Bodø i 2001, fikk et godt tilbud på det (hos en daværende Våpensmia-ansatt med masse NM i skifelt), da det visstnok var det siste de hadde, og de ikke skulle bestille ny forsyning. Skjeftet, i kombinasjon med Krag-miniatyren med Busk-sikte, gir en meget god skytestilling, særlig i stående. Yngstesønnen skyter bedre stående med den, enn med STR 200, men dagens vanlige skyteprogram på 15-m i DFS, "Alternativ I", har for knapp tid til å lade enkeltskudd. Han har skutt 247 med den på gamleprogrammet for kl. 3-5 ("Alternativ II").

 

NB: På bildet er det en Steyr 1896 med Schou-diopter som ligger i Våpensmia-skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Noen med QL som kan teste dette?

 

 

Det var en interessant tanke, så jeg får bumpe tråden, føye til en beregning som sannsynligvis ikke holder vann og kanskje lokke noen mer kyndige til å svare... ;-)

 

Så: Trenger du QL for å gjøre en kvalifisert gjetning? Hylsevolumet i en AI er ca 10 prosent større. Gitt at makstrykk kommer mens kula er på vei inn i bommene er trykket ca 10 prosent lavere for en 6,5x55 i et AI kammer. Det er, fritt etter hukommelsen, ikke nok for å komme ned på Krag-trykk.

 

Større hylsevolum pr grain krutt gir lavere trykk gir lavere brennhastighet gir lavere trykk, men det er andre- og tredjeordenseffekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har børsta støvet av en Krag som har ligge ubrukt i mer enn 50 år. Den har Schou diopter, noe jeg ikke har prøvd før.  Alt er greit tror jeg, bortsett fra bakkant på siktet som har flere hull å velge mellom. Kan noen her forklare meg hvordan velge rett størrelse. Hadde vært greit med mere kunnskap om dioptersiktet før det er tid for prøveskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har en M1912 karabin fra 1918 i ganske god stand. Den er fullt skytbar, men har visst noe gravrust i løpet, så noe presisjonsvåpen er det nok ikke lenger. Stokken ser jo fin ut, men dessverre, den er ikke original. Har lenge trodd det er original stokk som er kappet, men jeg tror jammen det er noe annet som er kappet og satt på. Har lyst å få tak i en originalstokk, men det er vel ikke lett å få tak i, og om en gjør det, er det vel dyrt! Har nå pusset og gnukket på den slik den er, så den ser jo ganske fin ut. Har den som affeksjonsvåpen, så har ikke lov å skyte med den. Synes det er best. Da kan jeg få den registrert på vanligvis senere om jeg vil. Den er for øvrig nummerlik. Stokken har vel ikke nummer i utangspunktet? Finner ingen numre på den som sitter på nå, i hvert fall.

http://2016-03-03 20.52.27_zpse8kd4gce.jpg

Edit: Ser plutselig at jeg har innlegg fra før i tråden, men bildene er borte. Greit å få inn et nå da. :-)

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 19.4.2016 den 4.37, kristian.pang skrev:

Sjekket låskassa med magnet/UV lys for svakheter, oppdaget en dyp gjennomgående sprekk øverst ved utrekker. Freste bort sprekkdannelsen og rundet av hjørnene på de utsatte plassene på låskassen.

Jeg forventet ikke å finne sprekker i kassen så det var bra jeg ikke testet kragen med for kraftig amunisjon.

Har en sprengt krag liggende, og den har bl.a revnet ved leppen som trykker på utdrager. Det er nok det mest kritiske punktet. 

Har modellert en 3D krag, og kjørt FEM analyse med påkjenningen fra avfyrt skudd. Det er en spenningskonsentrasjon ved leppen, og i det skarpe hjørnet som omtalt Steyr har en radius i. Den radien har også senere karabinkasser. Karabinkassen har heller ikke den leppa over utdrager. Tro om det allerede i 1912 var kjent at dette var et svakt punkt?

 

Krag_SF_pipe.jpg

Krag_pipe_tyngekraft.jpg

Edited by dkt850
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Lurer på om noen har litt info om en krag jeg har fått fatt i?

1911 nr.17644

Like serienummer på sluttstykke, kasse og inne i magasinet. 

Bygd om til bane-våpen så mistenker at løpet er byttet (?)

Er løpet merket med serienr. noe sted? 

Ganske god stand i mine øyne, men jeg er helt fersk når det kommer til våpen, så ikke "skyt" meg hvis jeg sier noe feil :D 

 

På forhånd takk.

 

Mvh

En krag-fersking.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
På 9.6.2018 den 0.08, Windir skrev:

 - en del original ammo. Er dette noe man kan få solgt, destruert, skutt?

 

Det spørs på produksjonsår. Hvis det er riktig gammel skytterlagsammo, i originale papir-pakker a 10 patroner, er nok samlerne her inne interessert. "Nyere" ammo (ca. 1970 og senere) er brukbar. Men styr unna ammo produsert før ca. 1955, disse har korrosive hetter.

 

På 10.6.2018 den 12.17, Elgjaeger skrev:

Steyr nr 34132 fra 1897 med diopter (er denne satt på senere?)

 

Ja, diopteren (Kongsbergs gamle) og forsiktet er ettermontert.

 

Steyr-Kragen ble disponert av Hallingdals landvernsbataljon i 1940, i følge Hanevik (det er også "M/1894 Private" med samme nummerserie). Din M/1912 skal ikke eksistere, iflg. boka til Hanevik, der står det at de sluttet på 22399 i 1922, og fortsatte på 23400 i 1923, sannsynligvis feiltrykk (det er også en M/94 for private med samme nummer). I følge Hanevik ble denne disponert av IR 13 i 1940, kanskje var den med på å slå Hitler ved Bjørnefjell?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
25 minutter siden, Torf skrev:

Rør ikke den kikkerten eller montasjen!!!!!!!

Det er en orginal skarpskyttersats til Krag.

Kjøp en nummerlik orginal Krag 94 i "nystand og få Vågsland til å kopiere spor og feste i låskassa. 

Hadde lyst på ei original krag for kikkert

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, har nettopp kjøpt en krag Jørgensen fra 1917. Kan noen fortelle meg hvor denne kommer ifra/hvor den var under krigen. Serienummer 114495. Lurer også på hvilken type ammo jeg kan bruke, vet at kragen bruker litt lavt lada patroner. Funker vanlig 6.5x55 PPU fra f.eks xxl (de blå pakkene) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må melde meg inn jeg også. Endelig en krag i hus. En karabin produsert i 1922. Ser helt strøken ut, med montert kikkertsikte. Tenker den burde få skutt noe vilt ihvertfall det året den bikker 100, men forstår at jaktammo er vanskelig. Noen i Osloområdet som kunne tenke seg å lade noe jaktammo som holder kravet til rådyr uten å bikke trykkgrensa for en gammel krag?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en krag m30 nummerlik og original inklusive stokk, foruten at det er montert Hagen diopter på denne. Serienr 14x. Ser det kun er 854 produsert av denne. Noen som har formening om hvor mange slike som finnes der ute og eventuell verdi?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
20 minutter siden, Per-S skrev:

Brownells har en kikkertmontasje for US krag som passer til norsk. Det er vel enkleste måte å få kikkertsikte på kragen.

For mange år siden lagde jeg en montasje som var festet på magasindekselet på venstresiden. 

Kan desverre ikke bruke sån før æ e avhengi i å kunne hive dioptern min på. Driver med konkurranse skyting med kragen bruker den på grovfelt i DfS klarte å skyte mæ opp på en andre plass i Finnmarks mesterskap i grovfelt i klasse 2. Bilde av skive e fra 575m med krag 

IMG_20190511_125605.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 17.4.2019 den 17.51, erikraude skrev:

Må melde meg inn jeg også. Endelig en krag i hus. En karabin produsert i 1922. Ser helt strøken ut, med montert kikkertsikte. Tenker den burde få skutt noe vilt ihvertfall det året den bikker 100, men forstår at jaktammo er vanskelig. Noen i Osloområdet som kunne tenke seg å lade noe jaktammo som holder kravet til rådyr uten å bikke trykkgrensa for en gammel krag?

Har liggende - mange vil du ha? Send PM

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte å kjøpe meg enda en krag. Har alt en 1894 modell bygd om til baneskyting. Men ønsker nå en orginal 1894 sånn som den var når den ble brukt i hæren. Men ønsker helst noen tips.

 

Skjønner at jeg helst bør unngå rifler produsert i de nærmeste årene etter krigen. Å en steyr kasse er vel å foretrekke i forhold til en vanlig en? Andre ting eg bør se etter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...