Jump to content

Første trening med hagle - hvordan?


ko-stens

Recommended Posts

Her er det sikkert flere meninger ute og går, men jeg er nå litt usikker selv.

 

Har akkurat kappet og fiklet på en halvauto til frøkna på 14 (og et halvt), og hun skal få prøve noen leirdueskudd med den nå i starten, før vi prøver oss på bane.

 

Førsteprioritet blir å få skytingen til å bli en litt artig opplevelse. Hun er ei lita, slank flis på litt over en femti og så vidt førti kilo, mens hagla virker noe diger, selv etter kolbekapping.

 

Hun har aldri fyrt av noe skudd med hagle og er nok litt redd for rekyl. Nå er dette en gassoperert Beretta i kaliber 20/76, og stort snillere får en det vel ikke med leirdueladninger. Men likevel, det røsker jo litt.

 

Jeg tenker i grunn første gangen å la henne fyre av noen skudd, gjerne mot en blink av noe slag, slik at hun blir vant med rekyl, så får hun bestemme litt hva hun vil gjøre selv. Ser for meg at å hive av gårde leirduer er bortkastet tid. Øve på riktig anlegg mot skulder og hodeplassering mot kolben ser jeg for meg bør være prioritert.

 

Vil anta at det er en del her som har vært borti det samme? Hva kan funke som en god start?

 

Tips mottas med takk! :-)

 

Ps: Hun tåler da litt rekyl. Syntes det var artigere å skyte med .308'en min enn med .22 lr'en sin for noen uker siden. Lyddempet, men likevel, det røsker jo litt det og. :-)

Link to comment
Share on other sites

TS. Fikser dattra di 308W , fikser hun sikkert en "svakladd" autohagle. Men det kan være en ide, å la hun skyte noen skudd fra hoftehøyde først, for å vende seg litt til rekyl og smell. Men det viktigste er at du påpeker, at kolben skal presses godt tilbake mot skulder. Er folk litt skeptiske, er det naturlig å trekke kolben litt fra og ikke tilføre et godt press mot skuldren. For de første skuddene er det bedre med unødig mye press mot skuldren, enn for lite. Da er treff uten betydning, kun tilvenning og erfare at hagle er ikke så farlig, selv for 50 kilos jente.

 

Det værste er at folk blir skuddredde. Så "gå" sakte frem og pressiser det som er viktig. Ellers kan det være en ide, at dere alle blir medlem av en klubb og lærer dette riktig fra "bunnen" av. :) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

346ncdk.jpg

Enig med forrige innlegg da dette er noe dere vil unngå. Ikke press for mye på rask montering og bevegelige mål enda. Sørg for at hagla sitter godt i skuldra før noe annet. Rask montering kan tørrtrenes. Og husk sikringen skal også brukes alltid,bruker hun den ved tørrtrening i starten tar det ikke lang tid før det går automatikk i det.

Link to comment
Share on other sites

All trening av nybegynnere bør en god stund starte med hagla korrekt montert før dua går (det gjelder voksne også slik jeg ser det). Når sving og avtrekks momentet sitter sånn nogenlunde er det tid for å gå videre til montering i skyte prosessen.

Begge gutta mine startet med halv auto kaliber 20 i 7 års alderen og gikk videre til o/u 12 i 12/13 års alderen. Prøve først ned en nedkappet enkeltløper i cal 28 men det var ikke mere følt rekyl i 20 halvautoen (og vesentlig billigere ammo...)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ville ha startet med haglen godt montert. En måte å sikre dette på er at hun titter opp i luften, legger kolben til skulderen og deretter presser kinnet mot kolben, til slutt fører hun haglen ned til utgangsstilling ca 1 meter over bunkeren til kasteren. Be henne om å kun se på dua, ikke lov å sikte. Sikter man trekker man jo blikket tilbake til kornet og man vil da skyte "bak" duen. Ved å gjøre det på denne måten, så er det nesten garantert suksess.

 

Jeg ville IKKE ha brukt en blink, da rekylet oppfattes som mye verre, enn når man skyter på noe som rører seg, da er man mer opptatt av at det rører seg og man får ikke tid til å "grue" seg til rekylen.

 

Når det gjelder trening på montering, så pleier jeg å si at man skal nesten kunne ha et vannglass plassert på pipen til haglen og at haglen skal løftes i en jevn bevegelse opp mot skulderen på en sånn måte at vannet ikke renner ut. Lett fremoverlutet stilling, kinnet litt frem og lett vinkel på børsen, ikke kolben ved hoften og løpsmunning ved skulder.

 

Følg godt med på kinnkontakten på duer som stiger, spesielt de som går rett ut. En av instruktør jeg kjenner pleier å si "Nå hadde du dårligere kinnkontakt enn jeg har med svigermor". Om man monterer som jeg nevner øverst og deretter stirrer på duen, så vil hodet og kolben følge med duens bane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...