Jump to content

hareoppdrett


hysteria

Recommended Posts

Hvor i verden befinner du deg? Min fetter har noen årsunger, vet ikke om han skal sette dem ut eller selge...

rett i nerheten av flekkefjord.på sørlandet,kleint me hare.....kan nok bli lit revemat ja.men nge må me prøva.he tatt ut ein del rev så håper det kan hjelpe..

Link to comment
Share on other sites

Hvor i verden befinner du deg? Min fetter har noen årsunger, vet ikke om han skal sette dem ut eller selge...

hvis fetteren din er villig til å selge er jeg fortsatt intresert.men kommer jo også lit ann på hvor i landet han befinner seg :? flott hvis du gir meg en tilbakemelding :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Det er ikke lov å drive fangst etter hare! Da får du i utgangspunktet heller ikke mulighet til å sette ut vill hare.

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

"§ 30. Arter det kan drives fangst på

 

Innenfor fastsatte jakttider, fangsttider og fellingsperioder kan det drives fangst på følgende viltarter: bever, bisamrotte, beverrotte, grevling, mår, villmink, røyskatt, gaupe, jerv, rødrev, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke, fiskemåke, lirype og fjellrype etter regler i § 31 til § 36"

 

Man kan søke Direktoratet for naturforvaltning om dispensasjon fra overnevnte bestemmelse, jfr. § 39.

 

Viltloven § 26 pkt. 5 gir hjemmel for forskrift/regler "om innfanging av vilt for overføring i live til annet område". Imidlertid finner jeg ikke reglene for dette, og om det i det finnes noen forskrift som regulerer dette. DN er de rett å kontakte.

 

Når det gjelder oppdrett og utsetting av oppdrettet vilt kan du lese litt mer her:

Forskrift om hold av vilt i fangenskap, oppdrett av vilt i innhegnet område, og om jakt på oppdrettet utsatt vilt.

Retningslinjer til forskrift om hold av vilt i fangenskap og oppdrett av vilt i innhegnet område, og om jakt på oppdrettet utsatt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Ber dere lese overskriften på innlegget!

 

Hareoppdrett var overskriften, og det har ingenting med fangst av VILLE harer å gjøre.

Og jeg regner med det finnes seriøse og lovlige hareoppdrett i landet?

 

Vil tro at der ikke finnes lover mot at en oppdretter kan håndtere sine dyr.

Utsetting av hare betyr nødvendigvis ikke fo`ring av rev, det er noe som heter øyer og holmer med naturlige bestander av harer.

 

Her i området var det store mengder hare på 60-tallet og de første 2-3 åra av 70-tallet, etter dette har jeg vel sett spor av hare ca hver 6 år vinterstid.

Hva som har skjedd vet jeg ikke, det er 100% garantert ikke jakt, da hare ikke ble jaktet på i nevnte område.

Derimot har det vært til tider stor bestand av rev, endel hønsehauk og mink.

 

Så bare prøv å få kontakt med oppdretter, det er det ingen som kan hindre deg.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven § 26 pkt. 5 gir hjemmel for forskrift/regler "om innfanging av vilt for overføring i live til annet område". Imidlertid finner jeg ikke reglene for dette, og om det i det finnes noen forskrift som regulerer dette.

Nå har jeg sovet og fått lest forskriftene, og litt mer om reglene. Uten samtykke fra Direktoratet for naturforvaltning er det ikke tillatt å fange inn levende vilt, jfr. forskrift... § 2-2. Jeg vil anta at man samtidig kan på tillatelse til å sette ut harene, dersom man får tillatelse av DN til å fange dem. Det kreves tillatelse for å sette ut vilt der denne arten ikke finnes fra før. (Og så må man også ha tillatele av grunneier).

 

Ber dere lese overskriften på innlegget!

 

Hareoppdrett var overskriften, og det har ingenting med fangst av VILLE harer å gjøre.

Og jeg regner med det finnes seriøse og lovlige hareoppdrett i landet?

 

Vil tro at der ikke finnes lover mot at en oppdretter kan håndtere sine dyr.

Jeg mener nå det var et fornuftig spørsmål av Sorrarampn. Vil tro at det ved flere tilfeller vil være enklere og mer fornuftig å fange vill hare for så å sette dem direkte ut i områdene man ønsker dem.

 

Det finnes lover som regulere hvordan en oppdretter kan håndtere sine dyr, deriblant matloven og dyrevernlova. Når det gjelder oppdrett av ville dyr reguleres dette også av forskriften og rundskrivet jeg henviste til i mitt forrige innlegg.

 

Oppdrett av hare krever ingen særskillt tillatelse, men det kreves vetrinærattest for dyrene man ønsker å sette ut, jfr. forskrift... § 2-1. Det er imidlertid viktig å merke seg at det kun er lov å sette ut vilt, herunder hare, der "der arten finnes i viltlevende bestander". Det betyr at men i utgangspunktet ikke kan sette ut hare der det fra før ikke er hare, f.eks på en "haretom" øy. Hvis man ønsker dette, må man kontakte DN.

Link to comment
Share on other sites

Men ingen kan vel forhåndsprosedere en mulig søknad?

Når det gjelder matloven og dyrevernsloven så er undertegndede velkjent med denne, da jeg er utdannet Agronom og har studert disse regler da i hovedsak for husdyr i lengre perioder, også regler for økologisk drift der man har større krav angående areal.

 

Haren er en god svømmer, tror ikke trådstarter egenlig mente å sette ut på ei øy.

Den siste eller rettere sagt den nest siste hare jeg så levende var på ei øy i nærheten og jeg vil anta at den hadde svømt dit grunnet stor revebestand i området.

 

Jeg vil også tro at man ville oppnå best resultat med fangede ville harer for flytting, da etter en innvilget søknad.

Hareunger fra ett oppdrett ville kanskje bli litt for mye domestiserte, men de blir snart ville, og nye generasjoner kommer raskt.

 

En annen ting for om mulig å beholde og om mulig øke en lav tetthet av hare er viltstell.

Bruk åkerkanter til isåing av diverse planter, også rotvekster som man lar bli liggende vinteren over.

Husker fra 60-tallet da flokker med hvit hare i Mars satt i potetåkre og spiste småpoteter på barmark her i området.

 

Det beste er Kunepe, Kålrabi, gulrot og potet.

Dette holder seg bra utover vinteren, kålrabi ble før lagret ute selv i sterk frost, de ble stablet i pyramideformede hauger.

 

Ved mye snø, kutt ned med sag noen kvister og greiner av Selje, Orr og Rogn, der finner haren mye bark.

Kan fo`res med epler etc, men hvis Rådyr trekker til stedet bør fo`ringen starte lenge før vinteren setter inn.

Rådyret har en fin fordøyelse, de spiser for det meste urter og lettfordøyelig gress.

 

Tørket høy og kraftfo`r som legges sent ut, kan i værste fall bety døden for dem, en gradvis overgang er å foretrekke ikke minst i snerike områder.

 

Sist men ikke minst, hold predatornivået nede, dvs, kråkefugl, Rødrev, Mink og røyskatt.

Kongeørn og Hønsehauk er fredet.

 

Her i området har det vært oppdrett på Storfugl, Orrfugl og Stokkand, så ja oppdrett på normalt viltlevende arter er lovlig såfremt en har tillattelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter ser seg tjent med en søknad eller forespørsel til Direktoratet for naturforvaltning, så hjelper det kanskje hvis du kan dokumentere din innteresse for viltstell og tiltak.

 

Muligens har du ikke egen eiendom? som er stor nok, men jeg regner med at du har jakttilattelse hos grunneiere.

 

En innterresse for viltstelltiltak kan, og jeg mener bør virke positivt på en søknad/forespørsel.

 

Hvis du får fatt i hareunger fra ett oppdrett, ikke håndter disse for mye, og la de bli ganske så store før du slipper dem.

Da slipper de unna kråkefugl.

 

For all del ikke fo`r dem på vegitabilske matrester fra mennesker, gi dem det de ville spist i vill tilstand, da slipper en denne overgang og tilvenning i matveien etter at de er sluppet fri.

 

Innhegning bør også være ganske stor, med "ville" tilstander, hvor gress, småvier og annet vokser fritt, med andre ord forholdene er kjent fra før når harene er sluppet.

 

Summa summarium, du må / bør ha grunneiers tillattelse eller egen eiendom av en viss størrelse, gode forhold for ungdyra som skal settes ut, muligheter for oppfølgning, dvs. viltstells tiltak, være sikker på at det du gjør er lovlig ( tilattelse hvis nødvendig) og en oppdretter som leverer friske dyr med god helse, ett blikk inn i en hareinnhegning sier mye, går de tett, er det mye dritt? Gamle fo`rrester så styr unna.

 

Du må også regne med oppfølging, dvs. flere utsettinger år om annet.

Link to comment
Share on other sites

Var en litt morro tanke dette.

Hadde vert morro og kunne gått på harejakt her i nærheten.

Er hare "hare" eller finnes det flere typer?

Tenker da selfølgeligt på om ikke alle typer egner seg for et liv i den frie naturen.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvor mye koster en levende hare. er det noen so driver oppdrett i nærheten av stavanger?

en hareunge koster som regel 500 kr,så stiger prisen betraktelig etterhvert som di blir mer enn en måned gamle.ei go sette kan fort koste 2000 kr :shock: stive priser,men er vel markede å etterspørselen som gjør dette.har selv noen få harer å kunne solgt hver hare uten problemer for disse prisene.har derimot valgt å slippe alle mine,desverre er overlevelsesprosenten heller lav foreløpig :cry:

Link to comment
Share on other sites

Var en litt morro tanke dette.

Hadde vert morro og kunne gått på harejakt her i nærheten.

Er hare "hare" eller finnes det flere typer?

Tenker da selfølgeligt på om ikke alle typer egner seg for et liv i den frie naturen.

 

 

John

:mrgreen:

hare er stort sett hare i norge,noe forskjell på haren i sørnorge og helt i nord.ågså har en jo jær haren da som kanskje skiller seg mest ut med sinn blågråe vinterdrakt.alee skal i utgangspunktet klare seg like godt i naturen.jærharen har derimot en liten fordel i områder med lite snø vinterstid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når er disse så selvstendig at disse kan skilles fra sin mor da?

Med andre ord , hvor gamle må de vere før en kan kjøpe og ha i inngegning hjemme?

 

John

:mrgreen:

etter 4 uker klarer di seg bra alene.men kan nok ver en fordel å ha di gående i beskyttede omgivelser uten setta 2 uker for avklimatisering før di slippes helt ut i det fri :wink:

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det vel den vanlige, arktiske haren som er i flertall, men det finnes noe felthare, eller sørhare som de også kalles. Disse er i regelen større, blir ikke (helt) hvite om vinteren, og er dårligere tilpasset snø. De spriker visstnok ikke med labbene på snø og synker lettere gjennom, de er jo også tyngre enn arktisk hare. Og så har de en lei tendens til å ture dårlig for bikkja, løper rett ut som et rådyr har jeg hørt...

 

Her oppe skal det visstnok blitt satt ut felthare enkelte steder, og disse har blandet seg med de stedegne. Iallfall ser vi til tider svære harer og noen med fargetegninger (se feks tråden om petit basset om den som ble skutt for bikkja mi for noen uker siden) og brune flekker i vinterpelsen. Dette KAN også skyldes innavl mener jeg å ha hørt.

 

Sist helg så vi noen utrolig store harespor i nysnøen, og da snakket vi om at en sørhare kanskje var i området. Skulle tatt bilder, men men.

 

Sats på den vanlige arktiske haren! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har blitt satt ut harer flere ganger på enkelte områder her i distriktet. Det som erfaringa tilsier er at det er meget høy dødlighet blant de utsatte individene. Opp mot 100 prosent. Mange av harene er for tamme slik at de blir lett bytte for predatorer.

 

En kjenning har nå et harehegn på 70 mål. Til trening av unghunder. I fjor ble det satt inn ei drektig kjette. Den måtte en nesten "spennes" avgårde. Men ungene som den fikk ble "ville" og de lurer bikkjene hver gang :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt satt ut harer flere ganger på enkelte områder her i distriktet. Det som erfaringa tilsier er at det er meget høy dødlighet blant de utsatte individene. Opp mot 100 prosent. Mange av harene er for tamme slik at de blir lett bytte for predatorer.

 

En kjenning har nå et harehegn på 70 mål. Til trening av unghunder. I fjor ble det satt inn ei drektig kjette. Den måtte en nesten "spennes" avgårde. Men ungene som den fikk ble "ville" og de lurer bikkjene hver gang :lol:.

 

 

Hei lurer på hvor det harehenget er? er på utkikk etter et heng!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nei da er jeg redd du kan gjøre den ekte haren en bjørnetjeneste, dersom artene skulle finne på å blande seg! :mrgreen:

 

For dette er Belgisk hare:

Belgisk hare er en tamkaninrase. Rasen stammer fra Belgia, og i 1875 ble den avlet fram som en egen rase. Denne kaninrasen skal ligne på en hare, den skal være høy, slank og elegant (wikipedia).

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja... er det LOV å fange levende harer for å flytte de da? Feks med Dirnats godkjennelse? I såfall så kunne det jo vært en morsom jakt med håv her nord! :mrgreen:

 

Et lite reknestykke?

- Hver sette får opptil 8 unger 2-3 ganger i året. Det blir opptil 24 unger pr sette. De som blir født tidlig på våren kan rekke å få sitt eget kull på sensommeren, la oss si at fire av de er hunner = ytterligere opptil 32 harer.

 

Man kan altså i teorien få over 50 harer på en sesong brutto, på bare ett harepar! :mrgreen: Dvs, hvis vi ser bort fra predasjon og annen dødelighet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja... er det LOV å fange levende harer for å flytte de da? Feks med Dirnats godkjennelse? I såfall så kunne det jo vært en morsom jakt med håv her nord! :mrgreen:

 

Et lite reknestykke?

- Hver sette får opptil 8 unger 2-3 ganger i året. Det blir opptil 24 unger pr sette. De som blir født tidlig på våren kan rekke å få sitt eget kull på sensommeren, la oss si at fire av de er hunner = ytterligere opptil 32 harer.

 

Man kan altså i teorien få over 50 harer på en sesong brutto, på bare ett harepar! :mrgreen: Dvs, hvis vi ser bort fra predasjon og annen dødelighet. :wink:

Nja det er lite trolig regnestykke siden en hare skjelden er kjønnsmoden før den er 8 måneder.og det er lyset som styrer når parring starter og slutter.men har du di inne og styrer lyset er det teoretisk mulig...

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilgang på Belgisk hare, er dette en rase som har en mulighet for og overleve i den Norske naturen?

Eller....?

 

 

 

John

:mrgreen:

En skal da ikke sette ut en art som ikke finnes i Norge fra før!Det er ulovlig og alvorlig miljøkriminalitet vil jeg si!..Vet ellers om noen som har lykkes med utsetteing av vanlig skogshare,men stort sett blir det tidlig revemat av dem..Flere derimot som har oppdrettet har på revefrie småøyer,og latt de leve vilt der,og deretter fanget inn og satt ut andre steder.Dette kan lykkes..

Link to comment
Share on other sites

Det er nå slept ut to drektige harer og en hann. Inntil den gjenværende kjetta. Så i løpet av sommeren må en nok ut med garnet. for der kan det bli livat. :D

 

Men det er jo en utfordring med de bur harene som ofte blir solgt, de er ofte så dumme og tamme at de må "sparkes" avgårde. Og de blir ofte hunde eller reve mat. Men de som blir født i innhegninga er noe helt annet. De har en mye større sjans til å overleve. Så det er slike harer en bør kjøpe hvis en skal sette noe nut i naturen. En her kjøpte 6 stk for 2 år siden. % av de ble funnet døde i løpet av 14 dager. Dette var bur harer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vi slapp ut 10 harer i regi av jegerforreningen der jeg bodde på 70 tallet. Ingen ble noengang skutt i jakta i allfall i rapportert inn. De vi fikk rapport på ble kjørt i hjel på vei 3 stk hvor de andre ble av vet bare Vår Herre.

Tror de halvtamme oppdrettharene er et lett bytte for rev. For 2 år siden slapp jeg ut 2stk på ei øy her for å trene bikkja på etter 2 måneder var det bare 1 igjen den oppførte seg til gjenngjeld som en vill hare.

Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig mye nei,men aksebabelt i enkelte oråder.Har drevet med harer noen år nå så har fått en viss peiling på hvordan det går med di.Mange blir nok tatt av rovvilt ja,men det gjør også 80-90 prosent av di som er født av ville harer også.Har fått beslked om harer med nmerker som har blitt funnet påkjørt flere km ifra hvor di ble slippet så noen hopper nok godt ut av området hvor di ble slippet.Men har selv hatt ute hare i los midtvinters me dmerke i øret så noen ser ut til å klare seg.Men viktikst av allt ved slipp av harer og hareungere generelt:Hard jakt på rev.mår og ikke minst katter,katten er på mange måter verst av alle for den dreper for morroskyld. :twisted: Få opp fellene!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...