Jump to content

Sursteik av elg


D99

Recommended Posts

Noen som har prøvd å lage sursteik av elg? Ser at opplysningskontoret for meieriprodukter har en oppskrift, men kunne jo vært greit å høre om noen har prøvd dette og om det blir etanes for folk eller om en bare kan fore hunden med det på direkten...

Link to comment
Share on other sites

Ca 1,5 til 2 kg steik....

marinade

1 liter mørkt øl

1 dl eddik

0.5 dl sukker

2-3 sjalottløk

knuste einebær

hvit pepper

 

helles over kjøttet i en skål som gjør at marinaden dekker kjøttet, ha over plastfolie.

Settes kaldt i en uke, steika må vendes en gang pr dag.

 

Etter en uke....

 

Tørk av steika, gni in salt og pepper før den brunes i steikepanne. Sil av ca 2 dl marinade i langpanne eller ildfast form sammen med steika. Stekes ved 150 grader til kjerne temp er 72-75 grader. La steika vile i ca 20 min før servering. Kraft fra langpanna brukes til kraft i saus. Server med kokt mandelpotet, rosenkål, gulerøtter og tyttebærsyltetøy. Meeeeeeget godt :D

 

Kan anbefale " Jeg velger meg elg" en bok av Kirsten Winge.

Link to comment
Share on other sites

Hørte om sursteik i et program på radio. Vi i norge var så fattige at vi ikke hadde råd til å kjøpe eddik i gamle dager, for eddik kosta nesten det samme som vin, å dermed uoppnåelig for de fleste. De brukte da surmelk til det eddiken gjorde med kjøttet. Iflg han i radioen var surmelk det beste, for melkeproteina og den karrameliseringa fra surmelka ga en helt unik smak. Dette må prøves en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...