Jump to content

6mm Norma BR som jaktpatron?


Toby

Recommended Posts

Den beste 6br kassa ligger til salgs som sako 591 i 22-250 her på kammeret.

Denne kassa mater perfekt !

En sako aII i feks 308. Mater også godt, lite mate trøbbel. Men her kan bolten skli over skudd Nr 5.

Har brukt begge som 6br. Og det finnes knapt bedre jakt patron.

Har hatt ganske mange 6br rifler. Og prøver bestandig ett nytt og ukjent våpen, om dem mater 6br.

Satt her om dagen å leste litt rem 700 og 6br.

Kammer medlemmene HS-prescion, påstår at hs magasin gir perfekt mating. Disse er nå på markedet igjen. Har vært vanskelig å få tak i(?).

Jeg hadde ikke turt å satse på om det funker.

Det rapporteres av pålitelige kjentfolk at tikka 590 med 308 magasin mater 6br.

 

Angående jakt med denne patronen. Så oppdaget jeg tilfeldig... At ett 6mm br rem kammer gikk bedre med fmj ammo enn norma br.

Men ett rem kammer vil ikke klare fabrikk ammo, da fabrikk ammo har for lang patronlengde til ett 6mm br rem kammer. Mao friflukt forskjell.

 

Ennå seinere, så ser jeg at feks 90 el 105 g kuler(match). Der hulspissen lukkes. Går ennå bedre enn fmj kuler... Så det er ingen god grunn til å bruke ett rem kammer.

 

Ingen forskjell når man bruker 87-105 g blyspiss kuler(speer hadde ei god 105g blyspiss kule tidligere)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en Rem 700 SA i 6BR. CDI underbeslag og AI-magasin (308). Denne mater helt fint og problemfritt. Ikke alle Rem 700 er ikke kjent for å mate 6BR godt, men jeg kan ha vært heldig. Den mater også 6XC og 308 like godt fra samme magasin.

 

Jeg bruker kuler fra 70 grain til 90 grain.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Presisjonsmessig er 6mm BR bedre på 500m enn 6,5x55 men den er dårligere i vind fra siden

Jeg tviler en hel del på at en kan se denne teoretiske forskjellen i ei masseprodusert rifle som Saueren er. Det er toleranser i rifle og pipe, og ikke minst skytter som vil være begrensningen uansett.

 

A741833E-2AFE-497D-A161-8B7F850BF797_zpszderenqo.jpg

Slike samlinger er overhodet ikke uvanlige fra 200STR 6.5x55, og sålenge du ikke konsekvent kan skyte bedre enn dette - dvs. uten flua "over", så vil det ikke være noe særlig å hente. - Tror jeg - som har godkjent søknad på 6BR pipe liggende - men jeg tror faktisk ikke jeg kommer til å bruke den.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67

Uansett så skyter jeg tettere samlinger med 6mm BR enn 6,5x55.

En kompis, Sharpshooter her på kammret (JAS) og en meget habil 500m unl skytter lånte løpet mitt med samme konklusjon ;6mm BR er mere presist enn 6,5x55 i Sauer.Ikke mye men så var det dette med sidevind da.Jeg kommer til å bruke 6mm BR pipa på stevner der det ikke er mye vind og 6,5x55 pipa når det blåser.Uansett har jeg 1 poeng mere enn deg etter 30 skudd så vinner jeg og du blir no 2.Sauer pipa mi i 6,5x55 samler ca 8-10 cm på en vindstille dag på 10 skudd på 500m.Har hatt 10 sudds samlinger under 7 cm med br pipa.Ikke mye forskjell menn kan jo hente inn noen påeng på det

Link to comment
Share on other sites

En skal heller ikke undervurdere nytten i å tro at det er mye bedre :-)

Rart ikke Sauer lager tilpassede magasin, så lenge de lager piper til STR. Hadde jo garantert solgt enda flere piper og.

Hadde vært kjekt å prøvd. Ser ei pipe koster ca 5.500,- Men så må en jo ha ammo/hylser og diesett. Drar fort på seg.....

Link to comment
Share on other sites

Sauer pipa mi i 6,5x55 samler ca 8-10 cm på en vindstille dag

Mine Sauerpiper samler på 4-5cm på en vindstille dag. Dvs. de jeg gidder å bruke til UNL. Alle går ikke like bra - så de nestbeste blir brukt til DFS skyting der presisjonskravet ikke er så kritisk.

 

Her er enda en av de gangene (sist lørdag faktisk) hvor det var noenlunde jevn vind, men jeg rakk ikke å bli ferdig før det kom en liten endring. Jeg oppdaget den faktisk, men den var så liten at jeg valgte å fortsette. Målet var 100mm, og det gikk, akkurat (99)

Med 6BR ville de den dårlige 10eren blitt 9 og den dårlige 9eren blitt 8

BD11B051-5D17-4350-B861-991E28081C83_zpszbxentla.jpg

Den KAN tenkes at en av nierene er et dårlig avtrekk, men ikke alle, for de 3 siste skuddene er utafor iallfall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen vil ha en presis 6br har Stenvaag lagt ut Bleiker frigeværet sitt til salgs på sidene sine.

 

Rettelse, det er i 6xc.

 

Jeg har valgt et helt annet våpen for 6 mm BR ( Remington kammer i dette tilfelle ). Ruger nr 3 med Shilen pipe, montert av Eriks våpenteknikk. Årsaken til at det ble et Remington kammer er dier som jeg hadde fra før, om det grunn nok vet jeg ikke, men slik ble det i hvertfall. Har ikke skutt mye vilt med denne enda. Ble et rådyr på ca 170 meter, 90 grain kule av et slag jeg ikke husker nå. Skutt fra jakttårn med anlegg. Har tidligere skutt noen rådyr med Vixen i 222 og Oryx kuler, upåklaglig effekt, gjennomskutt og springer noen få meter med treff senter i bogen. Rådyret jeg skjøt med 6 mm traff litt langt bak, d.v.s. rett bak mellomgulvet, høyden midt i dyret, denne sprang ca 10 m og steindau. Antar at avviket på treffet skyldes enten at dyret har flyttet seg noe, eller litt vind. Hvordan hadde det gått med 222?

 

Løpet har ikke gått 300 skudd enda, så jeg kan vel kanskje ikke regne med topp presisjon enda, pusser stort sett mellom hvert skudd. Har også skutt en del på 100 meter, men ikke rukket 200 meter, har ikke fått de samlingene som Dere har enda, men forhåpentligvis kommer de om jeg klarer å holde i. Langt hanefall gjør sitt at jeg nok sliter litt med de samlingene Dere får, men jeg skal nå prøve i hvertfall. Morosomt kaliber, som vekker litt oppsikt.

 

Skulle gjerne hatt et Norma kammer, eller kan jeg få brosjet litt lengre friflukt med en annen brotsj? Dette for å få brukt litt tyngre kuler, ikke det at rådyrene merker forskjell. Har også vurdert å finne ei bolt action børse, siden jeg er litt sær synes jeg at den kunne vært enkeltskudd, dette for å få ei stivere låskasse, sikkert tull.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammel tråd ser jeg, men jeg prøver.

 

Jeg har skaffet meg et løp i 6br norma til min Sauer 202 og har akkurat ladet noen skudd. Har to problemer. 1) fikk ikke til å mate fra 308 magasin .Kan problemet være at patronen er for lang (55mm)? Det var ikke noe problem å mate tomhylser fra magasinet før jeg halspresset de. Er det noe jeg kan gjøre med magasinet eller har jeg rett og slett skaffet meg en enkeltskuddsrifle? 

2) når matingen feilet, ble kulen trykket inn i hylsen. Det er bare snakk om en liten millimeter. Det jeg egentlig lurer på her, er om hylsene er for dårlig presset i halsen og om jeg bør presse de på nytt. Har aldri opplevd å kjøre en patron rett i kammerveggen så jeg er litt usikker på hvor godt en kule skal sitte. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...