Jump to content

DFS- 223.. hva med en HK 416 rettrekker


Sør-jeger

Recommended Posts

Det som funker i USA er denne typen rifle:

normal_T2K_cutout_1.jpg

 

Og det skjønner jeg godt :wink: Alt er justerbart... Kaliber .223? Nei! 6XC :wink:

 

Egentlig er det uviktig om rifla repetere selv, eller om man må dra i spaken. Må man dra i spaken, har man ofte fordel av enda bedre avtrekk og kortere lukketid :wink: Jeg vet hva jeg ville valgt.

 

En HK416 er milevis unna en "race gun"

 

Min påstand er at de som vil ha en HK416 i militær versjon skyter for lite og vet ikke hva de snakker om!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at mange av de som ønsker 416-lignende våpen godkjent i DFS ønsker det for å få lettere tilgang til sånt, ikke fordi de hadde kommet til å skyte mye mer DFS stevner av den grunn.

 

Men jeg er uansett positiv til en klasse for slike våpen, om de er lik det forsvaret nytter. Om avtrekk, kolbe, siktemidler, løpsvekt osv ikke trenger være lik så kan man jo bruke hva som helst Om klassa har krav til at våpen skal være helt lik 416 så kan deltakerne gå inn i 416 klassa.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er tom for argumenter, Vavlo?

Når man blir tilllagt "andre baktanker" betrakter jeg iaf ikke jeg det som et argument.

Mitt utgangspunkt for å debattere dette er ikke noe brennede ønske om å skyte med nevnte våpentyper I DFSsammenheng. Har skutt "kvoten" med slike I uniform og foretrekker bolt. Det er mer av nyskjerrighet, for se argumentene som ligger bak "om dette ikke intresserer/ er aktuelt for meg, så kan det være det samme om andre kan/ får gjøre det".

Link to comment
Share on other sites

Tja, noen av oss har strengt tatt ikke noe valg i forhold til å få en HK416 i militær utgave, men er strengt tatt enig med deg i at jeg skyter for lite, det ble vel ikke noe særlig mer enn 8 tusen skudd i fjor, fordelt på altfor mange grener i alt for mange forbund, pluss det som var av tjenesterelaterte greier ting og tang.

 

En tube gun er vel og bra, men hører vel strengt tatt like mye hjemme i diskusjonen rundt liv og lære i DFS i forhold til formålsparagrafen, som ett frigevær for NSF...

 

Sånn lynkjapp innføring i riflevalg for NRA (som har/hadde en formålsparagraf overraskende lik DFS sin) finner dere her:

http://www.ssusa.org/articles/2015/9/17/match-versus-service-rifle-which-is-best-for-you/

 

hvor dette bildet er hentet fra: match_rifle.jpg Ikke er den svart, og ei heller i "terroristkaliberet" .223 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvem er tom for argumenter, Vavlo?

Når man blir tilllagt "andre baktanker" betrakter jeg iaf ikke jeg det som et argument.

Mitt utgangspunkt for å debattere dette er ikke noe brennede ønske om å skyte med nevnte våpentyper I DFSsammenheng. Har skutt "kvoten" med slike I uniform og foretrekker bolt. Det er mer av nyskjerrighet, for se argumentene som ligger bak "om dette ikke intresserer/ er aktuelt for meg, så kan det være det samme om andre kan/ får gjøre det".

Om det er meg du mener men ikke vil svare direkte på det, så er jeg helt sikker på at mange av de som ønsket 5,56 godkjent i sauern gjore det for å få tilgang på billige komponenter, ikke for å skyte DFS. Videre tror jeg at mange som ønsker 416-lignende våpen godkjent i DFS ikke gjør det for å skyte noe særlig med stevner, men som ervervgrunnlag for noe de ikke får tilgang på i dag.

 

Men jeg er positiv til en slik klasse. Det har jeg nevnt mange ganger. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, jeg finner det ganske festlig at skyttere selv er i mot en ny våpenklasse med bakgrunn i at "andre skyttere vil sikkert bare gjøre det lettere å få tak i" :lol:

 

Selvsagt ønsker folk at slike våpen skal være tilgjengelig slik at man kan benytte de på skytebanen.

Det er ikke nødvendigvis det samme som at man ønsker at det skal bli lov slik at alle kan ha en "supertacticool" rifle som alltid står i skapet med unntak av når man drar den frem på nach'et midt på natta fordi den er så mega-awesome..

 

Min påstand er at de som vil ha en HK416 i militær versjon skyter for lite og vet ikke hva de snakker om!!

 

Min påstand er at alle som er i mot HK416/MR223 kun på grunnlag av lukketid og og avtrekk er utrolig trangsynte og tror den eneste "ekte" formen for skyting er å ligge i skinndress på 200 meter og prikke inn de samme 35 skuddene dag ut og dag inn.

 

Sånn, nå har vi 2 stk påstander. :)

 

 

Litt mer seriøst:

Selvsagt vil man (nesten alltid) stille sterkere med sauer 200STR eller tilsvarende og dioptersikte dersom man kun skal skyte baneprogrammet til DFS på 200 meter.

 

Men nå finnes det vel flere skyteprogrammer i DFS enn kun baneprogrammet?

 

Det jeg egentlig vil frem til er at DFS, i likhet med andre, også kan ha godt av litt forandring innimellom.

Om halvautovåpen er "riktig" retning er det nok mange meninger om, men jeg håper ikke langtidsplanen til DFS er "Det funka i i 1892, så da funker det sikkert frem til 2092 også!"

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, jeg finner det ganske festlig at skyttere selv er i mot en ny våpenklasse med bakgrunn i at "andre skyttere vil sikkert bare gjøre det lettere å få tak i" :lol:

For å være helt ærlig synes jeg at man skulle kunne gå i butikken å få lovt til og kjøpe en AR15 på lik linje med alt annet av jaktvåpen til akkurat det man har lyst til :wink: Det burde være helt unødvendig å argumentere med et skyteprogram for å få lov.

 

Min påstand er at alle som er i mot HK416/MR223 kun på grunnlag av lukketid og og avtrekk er utrolig trangsynte og tror den eneste "ekte" formen for skyting er å ligge i skinndress på 200 meter og prikke inn de samme 35 skuddene dag ut og dag inn.

Min påstand var ikke basert på noe mere trangsynt eller naivt, enn at jeg tror de som ønsker å vinne en konkurranse vil skaffe seg alle de fordelen de kan :wink: Det har ingen ting med "ekte" eller "trangsynt" å gjøre, bare sunn fornuft.

 

Å tillegge andre motiver på denne måten er forresten ikke noe argument, men hersketeknikk. Klipp,klipp..

Når man blir tilllagt "andre baktanker" betrakter jeg iaf ikke jeg det som et argument.

Mitt utgangspunkt for å debattere dette er ikke noe brennede ønske om å skyte med nevnte våpentyper I DFSsammenheng. Har skutt "kvoten" med slike I uniform og foretrekker bolt. Det er mer av nyskjerrighet, for se argumentene som ligger bak "om dette ikke intresserer/ er aktuelt for meg, så kan det være det samme om andre kan/ får gjøre det".

Det var egentlig ikke meningen å bruke påstanden om baktanker som en hersketeknikk. Det som er mitt hovedproblem er å få takk i en begrunnelse for hvorfor man ønsker HK416 i DFS. Du kommer med et argument om; mer av nyskjerrighet, for se argumentene som ligger bak. Hva slags argument er det for innføring av 416? Jeg føler egentlig ikke at noen kommer med gode argumenter for dette i det hele og store annet enn argumenter som ikke passer for de som faktisk skyter i DFS. Jeg klarer bare ikke å se noe annet enn at noen vil ha, og hoster opp argumenter mer eller mindre passende for hvorfor DFS skal gi de denne muligheten.

Men det er jo tross alt DFS som bestemmer selv, ikke hva noen måtte mene om i krig og fred og forsvar og kjærlighet og sånt vas. Det er ikke verre enn at medlemsmassen representer antagelig ikke dette ønske siden HK416 ikke brukes. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å ta inn over seg.

 

Er man medlem kan man jo aktivt bidra til å påvirke våpenvalget om det er av så stor betydning, men jeg tror man skal få slite litt med å fortelle noen hvorfor de skal nedgradere konkurranserifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig synes jeg at man skulle kunne gå i butikken å få lovt til og kjøpe en AR15 på lik linje med alt annet av jaktvåpen til akkurat det man har lyst til :wink: Det burde være helt unødvendig å argumentere med et skyteprogram for å få lov.

 

Litt vanskelig å lese sarkasme gjennom dataskjermer, men jeg mistenker at du muligens ikke mener akkurat det du skriver ovenfor her. :winke1:

Så lenge man kan kjøpe mini-14 og andre halvautoer til jakt kan jeg ikke skjønne at en ar15 skal være så fryktelig mye mer skummelt eller risikofylt for samfunnet. :)

 

Min påstand var ikke basert på noe mere trangsynt eller naivt, enn at jeg tror de som ønsker å vinne en konkurranse vil skaffe seg alle de fordelen de kan :wink: Det har ingen ting med "ekte" eller "trangsynt" å gjøre, bare sunn fornuft.

 

Mhm, er jo derfor det er en forutsetning å lage egne klasser.

Hadde vel ikke vært så morsomt for DFS'ere å skyte mot 416 i stangskyting hvor selv den mest rutinerte skytter gjerne kan få 10 treff mindre enn en 416 skytter.. (Noe man unngår ved forskjellige klasser)

 

Jeg har vært aktiv i DFS en god del år selv, men er litt lei Saueren.

For min egen del hadde Halvauto i DFS vært et friskt pust, og så lenge det hadde blitt en egen klasse kan jeg ærlig talt ikke se at det fører noe negativt med seg.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å lese sarkasme gjennom dataskjermer, men jeg mistenker at du muligens ikke mener akkurat det du skriver ovenfor her. :winke1:

Det som står, er det jeg mener. Helt uten sarkasme. Personlig mener jeg at grunnlaget for å kjøpe en ikke trenger å være noe annet enn at man har lyst på en, og selvfølgelig tilfredstiller krav om vandel og annen bakgrunn får å eie et våpen.

 

Hva man vil bruke den til av legal aktivitet er for meg helt likegyldig. Om noen ville bruke den til jakt, ja værsågod! Tilfeldig skyting å trening på banen :thumbup:

 

For min egen del hadde Halvauto i DFS vært et friskt pust, og så lenge det hadde blitt en egen klasse kan jeg ærlig talt ikke se at det fører noe negativt med seg.

Det gjør det sikkert heller ikke. Du må bare finne mange nok likesinnede. Det er nok der utfordringen ligger.

 

For meg er det like "kjedelig" å skyte på en skive som står i ro om det er 15, 100 eller 200 m. Det hjelper liksom ikke at jeg slipper å dra i bolten :wink: Jeg gjør bare denne skytingen for å trene/vedlikeholde nivået jeg er på, og kanskje det viktigste, for det sosiale.

 

Det jeg synes er artig er å skyte langhold eller skeet og sporting med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Da beklager jeg at jeg tvilte på det du skrev. :D

Sunn holdning som flere burde ha.

 

 

Når du skriver at utfordringen ligger i å finne likesinnede så tror jeg faktisk ikke at det er problemet. (eller.. kanskje litt av problemet, men ikke hele)

 

Utfordringer ligger i å få noen til å starte arbeidet med å gjennomføre noe slikt.

Er jo mange som sikkert tenker at "ja, detta hadde vært moro, men kommer nok aldri til å bli gjennomført.. jaja"

 

Uten at jeg skal trekke dette over på ".223 i Sauer diskusjonen" så var jo dette også noe en god del ville, men var et fåtall som jobbet aktivt for det utover å si på den lokale banen at dette kunne vært helt ok. (det er ihvertfall min oppfatning)

Utfallet ble jo deretter. :)

 

Gi DFS'ere et par tiår til så kanskje det skjer noe. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på en sauer om den er i .223, 6,5x55 eller .308win?

Forskjellen er minimal. Rekyl er vel det som er forskjellen?

Og noen sa jo rett fram at de ønsket .223/5,56 kaliberet innført for sauern i DFS for å få bedre tilgang på billige komponenter til andre våpen.

 

Jeg ønsker en slik halvautoklasse i DFS velkommen, selv om jeg er helt sikker på at det er mange som argumenterer for en innføring som ikke kommer til å skyte særlig mye i en sånn klasse. De blir sannsynligvis mer "våpen eiere" enn "skyttere" om klassa blir innført som ervervsgrunnlag som de benytter seg av. :)

Link to comment
Share on other sites

Ang debatten om 5,56/223: Skal man dømme etter støyen i forkant av og resultatet etter avstemningen må det være betydelig flere utenfor DFS som vil at DFS skal gå over til 223 enn det er aktive DFS-skyttere som vil det. Når resultatet var så klart som det faktisk var er det litt smakløst å bringe temaet på bane igjen mindre enn ett år etterpå. Uansett hva jeg selv måtte mene om saken.

 

En halvauto-klasse hadde vært gøy, det, og jeg skulle ha stilt bra langt frem i køen for å være med. Men tror dere virkelig at det ville være enklere å erverve en AR15 til DFS enn til DSSN?

 

Angående forsvarsevne, ildhåndgrep lærer man på minutter. Sikte- og avtrekksteknikk og å finne stilling er plattformuavhengig, og etter å ha vært på en del hv- og nrof-feltstevner tør jeg påstå at det mangler mer på sikte og avtrekk enn magasinbytte og ladegrep hos den jevne deltager.

 

Dessuten, på omtrent alle feltstevnene jeg har vært de siste årene har det vært en egen klasse for AG3/HK416/jegere/LH. Men deltagerne glimrer med sitt fravær.

Link to comment
Share on other sites

(...)hvorfor skulle det være verre å få ervervet en AR 15 til denne enn det i dag er å få ervervet en STR.

 

Fordi enkelte politibyråkrater (som dessverre er de som bestemmer i slike tilfeller) mener at skumle halvautomatiske rifler i sivilt eie er et stort problem. Case in point: halvauto konkurranserifler i kaliber over 6mm (dvs. i de aller fleste tilfeller 308-rifler som MR308, AR10 m.fl.) kunne frem til i fjor erverves til et av de nasjonale programmene til Norsk Metallsilhuettforbund uten annet enn medlemskap i en NMF-tilknyttet klubb. POD satte en stopper for dette da de ble gjort oppmerksomme på saken. Iflg. sportslig leder i en lokal metallsilhuettklubb så fikk NMF beskjed om å innføre et regmie tilsvarende karantenetida i DSSN før nye søknader ville bli behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...