Jump to content

Sauer-hagler


huppen

Recommended Posts

8 er den enkleste.

47 var en dyrere modell, og 147 var vel en 47 med ejektor eller husker jeg feil?

tror 147 var den som var dyrest, vet iallefall at mod 8 var den enkleste saueren. men det var et flott våpen det og. (var en litt billigere modell som het Mod 127, men den hadde ikke "sauer" eller "gebrude merkel" navnet på slutten iallefall, den gikk under navnet "suhl mod 127")

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal garantere at svarene mine er fasiten, har jeg gjort følgende observasjoner:

 

Modell 8 var standardmodellen alle børsemakerne i Suhl lagde både før og etter krigen. Om de het Sauer, Merkel, Simson eller noe annet så var de til forveksling like. Dette var også den modellen Russerne rappet produksjonstegningene til og lanserte som Baikal IZH-54, altså en av forgjengerene til dagens IJ-43.....

Disse ble nesten utelukkende levert med ekstraktor

 

47 var en mer forseggjort utgave med mer gravyre og bedre treverk. Denne kunne også leveres som 47E med ejektorer.

 

147 og 147E var lux-utgaver med mye gravyre og fint treverk.

 

Sauer klarte å stikke av da russerne kom og begynte i 1952 å produsere våpen i Eckernførde i Vesttyskland. Det eksisterte således to Sauer-fabrikker samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å krangle, men alle "ekte" Sauere er merket "J.P. Sauer & Sohn", enten de er laget her eller der. Les forøvrig artikkelen "Resan til Suhl" i svenske Vapentidningen, ett av nummrene som kom i våres engang. Mener bestemt at han som skrev artikkelen også har skrevet en bok om J.P. Sauer & Sohn.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å krangle, men alle "ekte" Sauere er merket "J.P. Sauer & Sohn", enten de er laget her eller der. Les forøvrig artikkelen "Resan til Suhl" i svenske Vapentidningen, ett av nummrene som kom i våres engang. Mener bestemt at han som skrev artikkelen også har skrevet en bok om J.P. Sauer & Sohn.

 

Tja, Sauer var litt opptatt av det der så da han startet etterkrigsproduksjonen i Eckernførde fikk de betegnelsen "Original Sauer&Sohn" :roll:

 

I Suhl ble betegnelsen Vorm. (Vormahls) Sauer &Sohn brukt.... Det var visst en del stridigheter om rettigheter til merkenavnet :mrgreen:

 

Merkel og Simson ble etter krigen produsert av Ernst Thalmann Werke i Suhl.

 

Joda, delinge av Tyskland gjør hele Suhlerhistorikken svært forvirrende :mrgreen:

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

kortversjonen er at fram til 1945 ble alle sauervåpen laget i suhl. de ble merket bla J.P.SAUER &SOHN SUHL

 

fra 1945 ble det laget våpen merket J.P.SAUER &SOHN i eckenførde (vest) og det ble laget våpen merket SAUER SUHL i suhl (øst)

engang på 70-80 tallet ble de øssttyske våpenfabrikker saksøkt(eller truet med å saksøkes) å endret merkingen på våpnene (og navnet) til Gebruder Merkel suhl(i stedenfor SAUER)

 

noen kan sikkert dette enda mer nøyaktig enn meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Har du bilete av stemplingane så er det lettare å anslå om det er noko spesielt med denne.

 

Antakeligvis vil stemplingane frå testskytinga, eit 3 eller 4-sifra nummer på løpsenden eller inne i låskassa, avsløre at denne er bygd etter 1954. Som nemnt før i tråden så var ikkje Sauer sin produksjon i Suhl då, noko som vil tilseie at di børse ikkje er ein original Sauer, men ein "kommunistmerkel" stempla Sauer.

 

Det var nemlig mange som hadde (og ikkje hadde) rettighetar på det populære Sauer-namnet, og dette blei bruka flittig for å auke salgsverdien.

 

Du vil sannsynlegvis også under låskassa finne Suhl-børsemakarane sitt varemerke, som er ein smed ved ein ambolt.

 

Ergo: dersom hagla di er stempla med Suhl og er ein original Sauer & Sohn, så bør den vere produsert før VK2. Om ikkje bør den vere stempla West-Germany eller Eckenførde i staden for Suhl.

 

Sauer sin forhistorie er veldig interessant, håper dette var til hjelp:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Fikk en vorm. Sauer - Suhl i 30 årsgave fra min onkel som har lagt opp jaktinga, og synes det var råflott å kjøpe våpenskap til et våpen som ikke er i bruk. Hagla ser mer eller mindre ubrukt ut, og jeg er litt svak for side by side-hagler så synes dette var en helt konge presang!

 

På venstre løp står det: Vorm. Sauer - Suhl.  Made in GDR (Øst-Tyskland). Er dette en "replika" av Sauer - Sohn haglene som ble produsert i Vest?

På høyre løp står det: Special-Gewehrlaufstahl. Ingen "OL-ringer" på denne. Leser på et engelsk forum at dette kan ha noe med typen stål som er brukt inni hagla?

 

Under løpene står det 12/70 (kaliber), og N ved siden av et tegn som går igjen over hele hagla  og over dette står det 877. Leste en annen plass på dette forumet (http://www.kammeret.no/topic/19402-sauer-vs-merkel/) at dette kan være måned/år. Altså ble hagla produsert august 1977?

 

Under låskassa står det Suhl med avtrykk av noe som ser ut som en børsemaker.

Selve låskassa har blitt veldig svart med tidens gang. Hva anbefaler dere å bruke til å pusse den blank igjen? Fungerer det med vanlig våpenolje?



 

 

Edited by ingen87
masse skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det er en god oversikt over hva tegnene betyr her: http://shotguns.se/html/east_germany.html

Hva angår om det er en replika lå sauerfabrikken i Suhl, i det som etter krigen ble østtyskland, og produksjonen fortsatte med de samme tegningene etter krigen, så noen replika av noe vesttysk er det nok ikke, selv om sauer starta en ny fabrikk i vesttyskland. Derimot ble våpenproduksjonen i Suhl ganske kraftig omlagt under kommunismen, og Sauer og mange andre produsenter ble lagt inn under det kollektive thälemann werke. Om Sauer Suhl var stort mer enn et varemerke på eksportvarer etter det er vel et diskusjonstema.

Edited by erikraude
Hadde kalt Sauer for Suhl et sted i innlegget. Forvirrende.
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, ingen87 skrev:

min onkel som har lagt opp jaktinga, og synes det var råflott å kjøpe våpenskap til et våpen som ikke er i bruk.

Gratulerer med 30 års dagen, og gratulerer med fin børse. Ta onkel sin "våpenskap-begrunnelse-historie" med en klype salt.: Det er 7 år siden kravet til våpenskap ble innført.?........?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, erikraude skrev:

Det er en god oversikt over hva tegnene betyr her: http://shotguns.se/html/east_germany.html

Hva angår om det er en replika lå sauerfabrikken i Suhl, i det som etter krigen ble østtyskland, og produksjonen fortsatte med de samme tegningene etter krigen, så noen replika av noe vesttysk er det nok ikke, selv om sauer starta en ny fabrikk i vesttyskland. Derimot ble våpenproduksjonen i Suhl ganske kraftig omlagt under kommunismen, og Sauer og mange andre produsenter ble lagt inn under det kollektive thälemann werke. Om Sauer Suhl var stort mer enn et varemerke på eksportvarer etter det er vel et diskusjonstema.

 

Takk for ei fin side! Her var flere av tegnene som var på hagla :)

 

Men, sitter likevel igjen med noen pørsmål. Det tegnet jeg snakket om har beskrivelsen " Final Nitro proof " hva betyr dette? I tillegg står det at det er valid mellom 1945 og 1950, men hagla er fra 1977?

Link to comment
Share on other sites

IMG_6228-2.jpg.b0c37ed52a2f3a08dcf2461f872ff99c.jpg

Først et bilde av selve hagla ;)

IMG_6233.JPG.c86daf58ff1db5e56b9525589ce75e01.JPG

Vorm. Sauer-Suhl - Made in GDR

IMG_6234.JPG.4aee4e215f2af0d7599d2b2251df2ad5.JPG

Special - Gewehrlaufstaal

IMG_6225.JPG.d2b97a71c2aa397c29c71feb3f0ac39d.JPG

I låskassa finner jeg på nytt nummeret, men her står det et ekstra femtal før de fem siste sifrene. Her dukker det "Final nitro proof" tegnet opp for første gang oppe til høyre.

IMG_6218.JPG.8b190b6693a7d7825ec0f437e16d1bd7.JPG

Kaliber 12/70, final nitro proof, og nummeret 877. Som jeg har forstått står for måned+år. Altså august 1977? Det er også konturer av noen tegn i mellom løpene, men klarer ikke å tyde det. Ser ut som en S og en W?

IMG_6222.JPG.0e5b7874bdded0a105f2c891f30cc4cd.JPG

Under låskassa er det bilde av børsemakeren i Suhl

IMG_6217.JPG.7d03a0bf7a87bd4522449b68824bbba9.JPG

Inni forkjeftet er det kun et nummer.

 

Ellers ser det meste ut som vanlige graveringer, uten noen spesiell symbolikk :)

Link to comment
Share on other sites

Fin hagle det der, låskassa på denne ser ut til å være flammeherda og bør absolutt ikke pusses blank. Gå over alt metall med våpenolje på fille, er det ikke rust trene ikke mer enn dette. Stokken bør få grundig pleie før du tar den i bruk. Søk opp trådene til @Raudnakke, "Angelina" og "the woodshop workshop"

Link to comment
Share on other sites

Flott våpen! Denne kan du ha glede av resten av ditt jegerliv :-).

Den er flammeherdet ja, og skal se sånn ut som den gjør nå. Puss med olje. Eventuelt med olje på stålull 0000 uten såpe. Det er liv i denne stokken, som ikke kommer frem lenger. Du vil nok bli overrasket over hvor fin den kan bli. Start med å fjerne gammel finish, og legg på en ny. Dette er som før nevnt av 8x68S beskrevet  tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat overtatt ei som er helt lik som jeg har overtatt fra min far!  Gøy å se litt info om. 

Men spørmål om trangborring som jeg har lurt litt på. Munningen på løpene mine er 17.4 mm og 17 mm. trangt, men burde man være litt forsiktig med hva man putter i for bly hagel i dem? 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Danhe89 skrev:

burde man være litt forsiktig med hva man putter i for bly hagel i dem? 

 

Nei,- ikke så lenge du holder deg innenfor 70mm (ikke 76mm) patroner.

Jeg liker ikke å bruke tyngre enn 36grams i min Merkel 8,- og  helst lettere 30-32gram.

 

En s/s kan lettere utvikle "slark" i låsene enn o/u om de ofte mates med Mini Mag patroner ss 42 grams.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Kjøpte meg en slik Sauer Suhl mod 8 nå som har ligget i esken fra begynnelsen av 70-åra. Skal demontere denne nå for og få renset og smurt den opp (er så vidt jeg klarer og få åpnet den). Men "sliter" litt med og få kjøpt skrutrekkere som er tynne nok til og passe i skruene. Er det noen tips til hvor jeg kan få kjøpt dette eller er det bare og krype til korset og file ned og lage disse selv

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Ranger#44 skrev:

Vet ihvertfall at skytterlinken (Wheeler) og brownells (Magna-tip) har. Evt bruker du en benkesliper og lager samme fasong på et gammelt skrujern. 

 

Takk skal du ha, er inne på nettbutikkene og trykker meg igjennom

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På ‎23‎.‎01‎.‎2018 den 9.12, Ranger#44 skrev:

Vet ihvertfall at skytterlinken (Wheeler) og brownells (Magna-tip) har. Evt bruker du en benkesliper og lager samme fasong på et gammelt skrujern. 

 

Fikk bits-sett med Magna-Tip (tynne bits) fra Brownells i posten nå. Passer knallbra til skruene på denne hagla. Takk for godt tips! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...