Jump to content

Bly - Obs!


HenrikMagnum

Recommended Posts

Jeg skal ikke gå i detalj på dette med jus. Jeg er medisiner og ikke jurist.

Men jeg kan si såpass at jeg har diskutert dette med et advokatkontor i Oslo.

De var ganske klare på det ansvaret eierne og ledelsen av banen har når det gjelder informasjon og tilretteleggelse for verneutstyr, dersom de er klar over problemet.

Og det har de vært i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en flott måte å ødelegge for flere klubber som sikkert sliter nok med økonomien... Ta deg nå en bolle, ja det er fælt at du har fått litt høye blyverdier, men den eneste du har å skylde på er deg selv som ikke har tatt fore deg nødvendig personlig beskyttelse samt rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Det var en drøy melding. Tror dessverre den representerer mange skyttere.

Hvis du hadde lest hele tråden ville du visst at jeg har fulgt meget strenge rutiner.

Det eneste jeg ikke har gjort er å bruke maske. Jeg har kontakt med mange som

har blitt skadet av bly. Jeg er ikke bekymret for min egen helse, men mange har

helt klart blitt alvorlig syke.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mye kjemi du har vært borti, men du har nok snust på noe av de fagene jeg hadde innenfor dette (siden du skriver at du er medisinerer) og du har nok vært maks uheldig.

 

Uten å lese igjennom hele tråden, hvor mye skjøt du i uka? Som jeg nok skrev i denne tråden tidligere, var det et tilfelle der folk skjøt hver bidige dag i flere timer inne i en dårlig ventilert skytebane. Da må man regne med at det går galt.

 

Nå var jeg riktignok muligens litt hard, men å skulle gjøre ting vanskeligere for klubbene pga at man selv ikke er rutinerte nok til å ta forholdsregler, så blir jeg irritert ja.

 

Og siden du sier at du er medisinerer, så regner med du har vært borti noen av fagene jeg studerte, en kjemiker til en annen: Du har sovet i noen timer.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å kommentere sånt tull.

Trodde vi kunne holde dette på et saklig nivå så alle kan ha glede av denne informasjonen.

 

Det er stor forskjell på alle landets småklubber som driver frivillig arbeid og de klubbene som er komersielle og tjener bedre ved å droppe viktig informasjon alle medlemmene har rett på å få. Mange klubber har blitt flinkere med informasjon. Dessverre langt fra alle.

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet.. Er det her som over alt ellers? At folk tar opp miljøgifter forskjellig? Siden andre her tydeligvis også har målt sine verdier uten dramatikk... Noen får kreft av melk, andre av asbest. Enkelte driver daglig å forgifter lungene sine ved å BO i urbane strøk. Det er det svevestøv og farlige ting i lufte.

Unnskyld lett ironisk tone, men krisemaksimering er ikke det jeg faller lettest for..

Link to comment
Share on other sites

Et interessant aspekt jeg finner ved dette er at jeg ikke har hørt om en eneste rettsak vedrørende dette problemet her i advokat-nirvana. Hvis det var mulig å saksøke en kommersiell aktør, ville man garantert gjort det. Det er mulig at luftkondisjonering (kjøling) av baneluften hjelper med blyinnholdet.

 

For min del er dette et ikke-problem. Det er bare de varmeste sommermånedene jeg skyter pistol innendørs.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det meste av rettssaker jeg kjenner til har omfattet ombygging og renovering av eldre skytebaner. Den mest kjente saken tok plass i Bellevue i Seattle såvidt jeg husker.

 

Det kan være greit å lese noen retningslinjer for operasjon av skytebaner her borte. Dette inkluderer både HEPA filtrering og overvåking av blynivå i lufta.

 

https://www.usashooting.org/library/Youth_Development/HS_and_College_Programs/Lead_Management_-_NSSF.pdf

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har selv ligget på 0.8 til 0.9 før, i en tidsperide på tre-fire år jeg testet meg årlig. Har ikke testet meg på to år nå, skal inn og ta en blodprøve om et par uker.

 

Selv om jeg ikke skyter på innendørsbaner lenger er jeg antagelig fortsatt litt eksponert. Jeg skyter mye luftgevær, også i kjelleren hjemme, og lader og skyter ca 400 skudd i måneden med diverse kruttvåpen. Forsøker å vaske hender grundig hver gang jeg har håndtert våpen, pusset eller skutt, eller ladet. Unngår spesielt å spise uten å ha vasket hender.

 

Skal komme tilbake til dere her med info om hvordan nivåene er, har som sagt ikke testet meg på en stund.

Link to comment
Share on other sites

Henrik magnum??? Domskap? Så ydmyk og hjertelig du er. Dumskap heter det..

Er vel faen ikke dum, for å være skeptisk til at alle tar opp nøyaktig like mye? Ole84 ga deg et svar tidligere også..

Det jeg prøver å si, er at v daglig utsetter oss for mengder av miljøgifter. Tobakk? Alkohol? Eksos? Løsemidler på jobben? Svevestøvet som får mdg til å bli nervøse? Sviktende Ozonlag?

Altså, svovelprediker er ikke det som hjelper. Men derimot ordinær informasjon, så får hver og en enkelt ta sine forgåndsregler. Hvis du hadde bodd i en eldre bygård i hovedstaden noen år tilbake, hadde du hhatt bly i vannrør, og i kjelene du kokte med.

 

Så jeg prøvde å spørre deg om, blir alle garantert like hardt rammet? Jeg spør...

Jeg spør fordi jeg i mange år jobbet på et galvaniseringsverk, og i zinken er det mye bly. Jeg hadde da som nå like lave verdier som gjennomsnitts Ola dunk. Så det ville vært hyggelig med et reellt svar om du har?

Link to comment
Share on other sites

Skyt ikke budbringeren!

 

Det er grenseverdier for bly i luft - en objektiv størrelse - som kan måles:

"Grenseverdi for bly

I ”Forskrift om begrensning av forurensning”, del 3 om ”Lokal luftkvalitet”, er det angitt en grenseverdi for bly på 0,5 µg/m3 som årsgjennomsnitt."

 

Innendørs skytebaner kan måle blyinnholdet i luften og hvis mengden er under tiltaksgrensen er alt i orden. Er den over grensen så må det settes inn tiltak for å redusere den. Vi er vel ikke motstandere av et helsesamt miljø?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å være litt mindre hårsår? Jeg spør nok en gang, tar alle opp like mye blystøv? Fester det seg på samme måte med samme verdier hos alle? Er et vanlig spørsmål, ikke kritikk.. Les gjerne dette som kritikk. Det er opp til deg. Jeg mener dette kun som et åpent spørsmål, ikke annet. Det er like interessant for meg som for deg magnum.. Jeg har heller ikke lyst på tungmetall i kroppen. Har tatt, og fortsetter å ta mine forgåndsregler. Og håper andre gjør det..

 

Men det overrasker meg at man kan bli skutt av et regulært spørsmål? Gitt eksempel. Min farfars jobbet med bygg renovering på 50-60tallet, da med asbest plater på fasader. Sto inne i en leilighet uten ventilasjon og kappet til platene. STØV overalt, Harket og hostet slim hele tia så han. Men han var fit for fight til 98 år. Døde av hjertesvikt. Hans bror jobbet for NSB, med rep av togvogner, deriblant skifte av bremser. Disse inneholdt også asbest. Han døde tidlig av kreft. Sannsynligvis da fremkalt av dette støvet..

 

Forstår du da spørsmålet mitt noe annerledes enn kritikk?

Håper det...

Hvis det viser seg at du faktisk "forsker" på temaet, håper jeg at du har noe mer å fortelle.

Link to comment
Share on other sites

De som roper høyest imot er ikke nødvendigvis de som verken har mest innsikt eller rett i en sak. Støtter evert sitt innlegg :clap:

 

No er det vel ikkje så vanskeleg å sjå kven som har "ropt høyest" i denne tråden ;) Og når ein i tillegg besvarer eit høgst betimelig spørsmål med "Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves" vert det ikkje lettare å ta dei serverte påstandane for god fisk.

 

Ikkje misforstå, eg er fullstendig klar over farene ved blyforgifting. Men det er ganske tunge påstander HenrikMagnum kjem med, så vil han bli tatt seriøst så svarer han også seriøst på kritiske spørsmål. Men det er jo klart, ein kan jo lett avfeie alle spørsmål og kritikk på denne måten:

 

En av grunnen til at fjernet bly fra bensin var forresten at høye blyverdier gir nedsatt IQ.

Kanskje derfor det er så vanskelig å få skyttere til å teste seg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Doctoray... Det var meg som var dom(ikke dum) i følge magnum. Forøvrig er jeg helt enig at kommentaren var lett unødvendig fra magnum sin side. Men jeg venter fortsatt svar. Kanskje du Doctor eller en av de andre her som har doktorgrad I medisin kan gi meg et svar. For jeg kom med et oppriktig spørsmål. At enkelte ikke tålte det, er leit..

Er det påvist faktorer som kan redusere opptak,eller raskere redusere mengden av bly?

Eller som skrevet tidligere, at det setter seg i beinbygningen, men vil det brytes ned der også?

Igjen viser jeg til min tidligere yrkeserfaring og familiære historikk.

Å forebygge er en ting, men hvordan redusere effektivt?

Med tanke på at magnum er rimelig fersk med skytingen og har så høye verdier, er det jo betimelig å spørre hvordan? Når jeg selv har normale verdier, selv med skyting innendørs og utendørs flere ganger i uken. Samt et yrke hvor HMS var tull, og vi tøffingene sto øve flytende zink,alu og bly mens vi jobba.

 

Ønsker fortsatt et svar på hvilke faktorer man har, og hvorfor.

 

Håper virkelig ikke at dette oppfattes som et ønske om å være vrang.

Link to comment
Share on other sites

Det vil alltid være forskjellig toleranse fra menneske til menneske. Bly i blod og vev har en halveringstid på ca en måned. Bly som er lagret i benvev har en halveringstid på opp til 20-30 år. Halveringstid er det tempoet blyet forsvinner i.

Der vi som skyttere og hjemmeladere er mest eksponert for bly er ved direkte håndtering og under dårlig ventilert kulestøping.

Her er en tråd fra et forum i 2002 som viser at dette ikke er en ny bekymring i skyttermiljøet: https://groups.google.com/forum/#!topic ... XL50bo6Msw

 

 

Hvorfor skal man ikke blåse av blyeksponering - og/eller tøyse det vekk?

http://positivhelse.weebly.com/bly.html

Link to comment
Share on other sites

Hvor lett man opptar bly og hvor fort man skiller det ut på et individuelt nivå spiller egentlig liten rolle i denne sammenheng.

 

Bly er ikke sunt og hvis man vet man blir eksponert prøver man å minimere inntaket etter beste evne og - ikke minst - holde øye med hvor mye bly man har i blodet. Er innholdet akseptabelt beskytter man seg på riktig måte, er det for høyt må man endre rutiner for å minske eksponering ytterligere.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du noe å bidra med joska eller er du bare ute etter å påpeke der du mener andre feiler?

 

Kva er din definisjon av "å bidra med"? HenrikMagnum har komt med mange påstandar, der han eigentleg har ekstrapolert si personlege erfaring til å gjelde alle skyttarar. I tillegg påberoper han seg kompetanse innan medisin, og då er det lov å forvente seriøse svar på kritiske spørsmål. Furting og idiotforklaring hjelper ikkje på truverdigheita.

 

Tenk etter - HenrikMagnum har fastslått at 38 oppmøter på ei ikkje navngitt innandørsbane i løpet av 4-5 månader har forårsaka høge blyverdiar i blodet. Det er altså snakk om innandørs skyting 1-2 gongar i veka. Andre kjelder er utelukka, utan at han seier noko om korleis han har utelukka det. Altså seier han at relativt beskjeden skyteaktivitet har ført til dramatisk auke av blyverdiane i løpet av kort tid. porkpicker sitt spørsmål er i høgste grad relevant, og ikkje noko "domskap".

Link to comment
Share on other sites

Takker. Da snakker vi samme språk.. Melk he he.. Evt kalsium tilskudd altså.. Mine verdier er litt under jamt, siste år. Men jeg har absolutt noe å hente på eget forebyggende..

 

Ønsker man høyere inntak av kalsium er det lurt å sjekke vitamin D nivå også, evt. å begynne med tilskudd.

 

Vitamin D hjelper kroppen å ta opp kalsium og mangel på vitamin D er nokså vanlig hos nordboere, spesielt om vinteren.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mye på grunn av denne tråden gikk jeg til fastlegen og ba om blodprøve. Veldig enkelt.

 

Om meg

- Skyter snitt ca to ganger i måneden, Stort sett rifle på innebygget bane (Løvensk), jaktfelt, lerduer, luftpistol. Vasker hendene etter endt økt

- Kommer fra jeger og skytterhjem. Skutt siden jeg var barn (Siste 25 år i varierende grad)

- Nybegynner hjemmelader. Benytter stort sett eng.hansker

- Vasker stort sett hendene når jeg har dillet i våpen og ammoskap

- Spiser en god del storvilt, alltid skutt med blykjernet kule (Mye Oryx i min omg.krets)

- Skjærer hardt vekk skuddskadet kjøtt selv, men mye av viltet er skjært ned av andre

- Spiser småvilt noen få ganger i året

- Bor i tettbygd strøk, jobber i byen

 

Blyresultat: Ingen målbare verdier (<0,1)

Og... alvorlig mangel på vitamin D

 

Andre som har testet seg?

Link to comment
Share on other sites

Som helsepersonell som jobber med hjerner og som aktiv pistolskytter, er det flott å se en saklig diskusjon om dette temaet her på Kammeret.

Sakligheten og åpenheten for ny kunnskap har hevet seg mange hakk siden diskusjonen om bly i jaktammo/viltkjøtt ble dratt i gang for noen år siden.

I de trådene, som var "provosert" av "forskningen" til Arnemo m/fl., hevdet jo jeg og andre, flere ganger, at folk som var jegere, og som spiste viltkjøtt, også ofte var skyttere, som skjøt på innendørsbaner. Noen av dem (som jeg) endog instruktører, så vi var ofte på banene, og lenge hver gang. Vi påpekte også at DFS hadde tatt opp denne problematikken for ca. 20 år siden, og igangsatt testing av skyttere, og tiltak for mindre eksponering for bly.

 

Alt dette ble kontant avvist - blyforgiftningen kom fra viltkjøttet - basta!

 

At viltkjøttspisere ved testing ofte hadde MINDRE bly i blodet enn gjennomsnittsbefolkningen, ble ikke kommentert.

 

Kanskje viltkjøttet om sider ikke lenger har status som "hovedmistenkt"?

 

DFS-folk som blir testet, har lave blyverdier (går også fram av denne tråden). Eksponeringen er kanskje annerledes under pistolskyting, særlig med kalibre over .22 LR. Trådstarters nivåer er jo alarmerende. Kan de stamme fra annet enn pistolskytingen (og reinsdyrsadel en gang i året)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper vi kan enes om at det er den totale eksponeringen for bly som kan være skadelig. Derfor tenker jeg at jeg må prøve å minimere alle faktorer som kan gi meg for mye bly.

Selv trener jeg mye med pistol .22 innendørs hele året. Dette fordi jeg liker bedre/treningen blir mer effektiv på elektroniske skiver som vi dessverre kun har innendørs. I tillegg skyter jeg en god del luft der jeg selvsagt berører blykuler. Jeg spiser elgkjøtt ca en gang i uka. Elg som er skutt av en på jaktlaget der omtrent halvparten bruker blyfri Naturalis og den andre halvparten bruker blyholdig Oryx. Jeg ser ingen grunn til å ta en del av dette svært alvorlig og en annen del ikke. Jeg vasker hendene etter hver skyting, og jeg bruker Naturalis. Begge deler fordi det for meg er enkelt og ikke har noen ulemper.

Dessverre målte jeg 1.25 for tre uker siden. Ja, synderen er nok innendørsskytingen med .22. Men likevel vil jeg fortsette med Naturalis. Alle monner drar.

Kanskje må jeg begynne med maske. Liker det ikke, men liker enda dårligere å få for høye blyverdier og evt bli tungsint.

I forrige uke hadde jeg sikkerhetskurs med 8 nye skyttere. Jeg snakket en del om bly og at det var viktig å ta dette alvorlig. Men jeg har ingen tanker om at forbud mot det ene eller andre er løsningen. Enhver må ta ansvar for seg selv og bestemme selv.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet for Purdey i London brukte alle sammen blyinnlegg i skrustikkene. dette gir et mykt men fast grep om det som skal holdes fast. Dette har de brukt i over 100 år fordi det funker. Vi stod altså og gnukket og gne håndflatene mot dette blyinlegget fulle arbeidsdager hele året, mange hadde jobbet der i 30+ ås.

 

Men HR avdelingen tenkte en gang at slik blyeksponering kunne ikke være bra så det ble utført bloprøver. Jeg husker ikke helt verdiene, men tror det var at om en prøve var på over 90 så var det over en grense, Men det jeg husker var at ingen hadde over 16. Dette er da mennesker som daglig i mange timer gjennom mange år har hatt hudkontakt med bly.

Link to comment
Share on other sites

Ved skyting innendørs er man ikke nødvendigvis i så mye kontakt med blyet annet enn at man puster det inn. Som kjent er jo f.eks asbest også en mindre heldig ting å puste inn ikke sant?

Man får blystøvet servert rett i lungene og det lagres i kroppen samt føres rett inn i blodet.

Av en merkelig grunn vet jeg om mange baneskyttere som sliter med stive ledd i armer og bein.

Mulig sammenheng...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte meg for noen måneder siden, fikk svar at jeg hadde 1.3 og det skulle være under 1.

Vil si jeg skyter en del, har skutt under 1 år.

Må nok vurdere å kjøpe maske :?

 

Jeg sjekket meg ikke for bly før jeg begynte å skyte, så det kan jo selvfølgelig være andre årsaker til at verdien er som den er.

Link to comment
Share on other sites

. Jeg snakket en del om bly og at det var viktig å ta dette alvorlig. Men jeg har ingen tanker om at forbud mot det ene eller andre er løsningen. Enhver må ta ansvar for seg selv og bestemme selv.

 

Når jeg tenker på hvor mye og hvor lenge du har skutt, vil jeg si dine verdier er svært lave.

 

Et eksempel på hvor mye som skal til før en måler "litt over" gjennomsnittet.

 

Føler du ingen ubehag eller andre har kommentert noe, hadde jeg gjort lite ved dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når referanseintervallet er 0- 1,0, så er ikke 1.0 gjennomsnittet. 95% av befolkningen gjenfinnes i referanseområdet. Når noen ligger over referanseområdet, betyr det at en tilhører den 5% av befolkningen som har høyest blyverdi.

Når det er sagt, er jeg ikke bekymret over min nåværende verdi, men jeg gjør kanskje noen ekstra beskyttelsestiltak. Verdier over 2.0 gir skikkelig grunn til bekymring.

 

På kurset hadde vi heldigvis to kvinner i fertil alder. For disse er blyhygienen ekstra viktig fordi et foster vil kunne skades av langt lavere verdier enn det som skader gamle menn.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Til de av dere som støper kuler selv. Pass på temperaturen dere har på blyet, blydamp er nok mer farlig enn støv eksponering da en enkel støvmaske vil ikke holde det ute.

 

Jeg har støpt ca 100kg ymse bly til barer. Brukt heldekkende maske med tilluft.

Men aldri brukt maske når jeg skyter, da jeg skyter utendørs med svartkrutt.

Skal få målt bly verdiene mine snarest, og holde en tett oppfølging på dette. Er verdiene høye, blir det nok maske på meg.

 

Men i mine yngre dager gav jeg fult f.. i støvmaske etc. og eksponering av krom, nikkel og aluminium har ikke hatt noe særlig positiv virkning på meg for å si det slik. Jeg sliter med hukommelsen, sovner i alt som er av møter etc på jobben. Trur personlig det er aluminiumen som er den store synderen der.

 

Dere skal ikke ta lett på dette med blyforgiftning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte etter masse skyting innendørs, så målte jeg på nytt etter 6-8 mnd, med mesteparten av skytingen ute. Gikk fra 1.1 til 0.6.

Vet ikke hvor fort tallene endrer seg men regner med at det er på vei nedover (så lenge jeg fortsetter å begrense innendørs skyting).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...