Jump to content

Komponenter i Norge


learner

Recommended Posts

Er i oppstartsfasen på hagleladinga. Er det noen som har fått tak i alle komponenter i Norge, eller må man belage seg på å handle fra utlandet? Tenker å lade patroner til rype og skogsfugljakt med 32-36 gram bly i første omgang. Har tilgang på gamebore tomhylser fra leirduebanen, vet ikke enda hvilken produsent de er. Kanskje noen her vet det også? Ladedata mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg lader lader med gamebore tomhylser fra banen. Dette er Cheddite hylser. Bruker Winchester 209 hetter og Vihtavouri N320 krutt til ladninger fra 32-34g. Her lader jeg med 1,55g-1,65g krutt og 32-34g bly. Jeg bruker kronograf for å se når jeg nærmer meg hastighet rund 400 ms som er oppgitt i trykktestede ladninger (setter kronografen på 2,5m og legger til 15ms på hastigheten som vises på skjermen). Til 36g ladninger trenger du tregere krutt. Her vil jeg anbefale Imr 800x som skal gi god hastighet og moderat trykk (Italienerne skryter uhemmet av dette). Jaktdepotet selger. Har handlet wads fra Siarm og Ballistic Products, men Hjemmelading.no har wads av ulike slag (claybuster og PT). Har inne en bestilling på PT wads som skal fungere bra med europeiske hylser. Haggel lager jeg selv, men Brownells Norge selger. Her lønner det seg å bestille for over 1500 kroner for å få fri frakt (ca 60 kr pr kilo)

Du kan søke ladedata fra hjemmesidene til IMR, Hogdon, Guilandi og Ballistic Products (Load of the week). Så er det mange som har MYE mere erfaring/kunnskap enn meg om dette emnet her på forumet.

 

Kjør på, men vær nøye med kruttvekter og haggelvekter og bruk kronograf! :D

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...