Jump to content

Midlertidig stopp i import av antikke våpen til EU


DoctoRoy

Recommended Posts

Har fått vite at Frankrike har vedtatt et midlertidig forbud mot import av antikke våpen fra USA.

 

Fra Antiqueguns.com:

"The EU has temporarily blocked all antique firearms going to Europe. France has taken this step and all USPS and FEDX shipments go through the main hub in Paris. (I had a package to the UK blocked and returned from Paris.) This affects everything."

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskjellige saker Flashman. Denne saken gjelder antikke våpen som ankommener "hub'en" i Paris - altså der varene må innom før de videresendes i Europa. Antikke våpen returneres til avsenderen i USA - et midlertidig forbud. Halvauto-saken handler om et permanent forbud i hele EU.

Bekymringen min - som samler av antikke amerikanske våpen - går på at det franske midlertidige forbudet vil bli plukket opp som et "utmerket forslag" av politikkere som ønsker å fremstå som handlekraftige i forhold til å redusere våpen blant sivilbefolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Les tråden. Dette handler om annet enn halvautomater. Er klar over den saken - og nå ser vi at det kommer nye restriksjoner. Denne gangen på import av antikke våpen fra USA.

Sendingene gjennom USPS og FEDEX går til hub'en i Paris for videresending. Her stoppes de og returneres til USA.

Hvorvidt dette gjelder andre våpen sendt med USPS og FEDEX vet jeg ikke.

Det er kanskje noen av Kammerets medlemmer som har våpen i bestilling fra USA som kan svare på det?

Link to comment
Share on other sites

Har du sett hva som ligger i forslaget fra EU?

 

I tillegg til forbudet mot våpen som ligner på militære autovåpen(DSSN/NROF/Pistolskyting som vi kjenner det samt faktist airsoft og plomberte våpen), ligger også an til en avvikling av begrepet antikke våpen unntatt registreringplikt, og en avvikling av samling av det samme, med mindre det plomberes oppad staur og nedad vegger, gitt at jeg har forstått inneholdet i dette skrivet, med henvisninger til andre lover rett.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder eventuell avvikling av samlinger må det gjelde samlinger som er registrerte. Litt sånn totrinnsrakett dette med antikke våpen. Først må begrepets innhold endres/omgjøres og deretter må må det settes et tidpunkt for innføring av bestemmelsen. Noe likt det som nå er for haglegevær ervervet før 1990.

Frem til frenskmennene eventuelt opphever blokkaden av antikke våpen fra USA får vi nøye oss med å lese annonser og kikke på auksjoner (og la vær å by).

Link to comment
Share on other sites

Les tråden. Dette handler om annet enn halvautomater.

 

Ahh beklager, jeg misforsto nok litt.

Jeg forsto det som at du mente at EU ville forby halvauto-rifler var urelevant i forhold til innholdet i EU sitt forslag. :roll:

 

Men ja, de prøver jo å gyve løs på omtrent alt som er av rifler, plomberte våpen, antikke våpen, våpenreplikaer og tidsbegrensede våpenkort for alt sammen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

En videreføring av Ludvig Holbergs historie om byen der smeden begikk et drap men kunne ikke dømmes da det bare var én smed i byen. Bakere var det to av så da tok de den ene. Det blir på samme måten her: EU-politikkerne retter baker for smed.

Vi har vært inne på det mange ganger; at lovlydige våpeneiere blir straffet for de kriminelles handlinger :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har bestil og betalt for to amerikanske våpen i fra Frankrike samt en annen men den fikk jeg med  en gang . To Coltrevolvere ble stoppet i tollen der borte og sent tilbake til sender. Nå står jeg fast og taper minst 40000 kr på dette for det ser ikke ut til at vedkommende samle, snakker kun fransk , ikke tilbakefører pengene. Det er altså slik i Frankrike ut og in antikke våpen stoppes.

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Takker for info,

Vet dere hvordan han sender? Med hvilken posttjeneste?

Tenkte å by på Gunbroker på auksjoner der selger sender utenlands, men greit å vite hvordan det skal sendes for at det ikke skal stoppe opp her på andre siden av dammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...