Jump to content

Politikvinne skutt i benet


s e dahl

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vel, dersom jeg personlig skulle velge meg et håndvåpen til selvforsvar ville jeg nok valgt noe jeg kjenner før, en SA Ruger 357. Patronkapasiteten er ikke så stor som på en pistol, men den er sikrere funksjonsmessig, og jeg tror på at et presist førsteskudd teller.

 

Men jeg bærer ikke våpen til selvforsvar, så politiet får ta seg av den biten med det utstyret de finner best. Får bare håpe at de etter hvert lærer å unngå vådeskudd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp slike situasjoner POD har bygget opp Instruksen på .

 

Joda, men er det noe vi våpeneiere burde ha innsett så er det at POD taler politiets sak. Samfunnet som helhet har behov som er i konflikt med en del av politiets. Det jeg frykter mest er en generell eskalering av våpenbruken i samfunnet, og jeg kan ikke se at POD har sagt så mye om den risikoen (korriger meg gjerne om jeg tar feil).

 

Hva om

Hva om politiet på Grønland ikke hadde våpen? Kanskje det hadde vært en skuddskade mindre nå? Ikke glem at politiets oppgave er å verne om alles liv, også de som gjør noe galt. Vi er alle tjent med en stat som begrenser maktbruken til et absolutt minimum.

Link to comment
Share on other sites

Hva synes politikonstabelen selv da ? Hva er tryggest for dem ,som skal ta første støtet for oss vanlige slidere? Personlig synes jeg kamret våpen er på plass , det som mangler er mer trening trening trening og trening , never mind kostnad ! Vil politikkere ha tryggere sammfunn så må de ble opp dollars ! Jeg føler ingen ubehag å se bevæpnet politi , men hadde følt meg enda bedre om eg viste det hadde xxx timer bak siktet , istede for 40ish! Hk'n er sikker Å det holder , om bare pekefinger gjør som den skal være lært opp til !

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp slike situasjoner POD har bygget opp Instruksen på .

 

Joda, men er det noe vi våpeneiere burde ha innsett så er det at POD taler politiets sak. Samfunnet som helhet har behov som er i konflikt med en del av politiets. Det jeg frykter mest er en generell eskalering av våpenbruken i samfunnet, og jeg kan ikke se at POD har sagt så mye om den risikoen (korriger meg gjerne om jeg tar feil).

 

Hva om

Hva om politiet på Grønland ikke hadde våpen? Kanskje det hadde vært en skuddskade mindre nå? Ikke glem at politiets oppgave er å verne om alles liv, også de som gjør noe galt. Vi er alle tjent med en stat som begrenser maktbruken til et absolutt minimum.

 

 

Forstår den ...men maktbruken og de kriminelle handlingene stiger for hver mnd i følge media og det vi ser på statistikk og TV

 

Den generelle våpen bruken i samfunnet har nok Pod kontroll på uten at de utdyper det noe mere nøye.

 

PST og NSM har kontroll på det de driver med og Politiet gir sitt i den vanlige hektiske hverdagen :-)

 

I Sverige har over 100 Politifolk byttet jobb eller sluttet Pga økt stress og store påkjenninger i jobben med dagens nye "Arena" . De gidder ikke mere å være utsatt i ett samfunn som blir hardere og hardere. Og ressursene er små.

 

Forstå det den som kan....men i dagens samfunn er faktisk Politiyrket ikke det det var for 20 år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser denne tråden får jeg inntrykk av at det krever en enorm treningsinnsats for å bære på seg et ladd våpen i hylster på en sikker måte.

 

Etter å ha båret skuddklart/skuddklare våpen på kroppen i mange, mange år stiller jeg meg tvilende til det. Det er kun snakk om elementær våpenbehandling og, ikke minst: de holdningene man har til det. Holdninger kan man ikke trene på.

 

Det er forøvrig ingen heksekunst å øve inn sikre prosedyrer på ett enkelt våpen og ett enkelt hylster-system, spesielt når det går utenpå klærne. Personlig bytter jeg mellom 4-5 ulike våpen og systemer og har aldri prestert å være i nærheten av å avfyre et våpen uaktsomt.

 

Den treningen det som regel skorter mest på er, etter min oppfatning, rett og slett våpenretensjon. Det har egentlig lite å gjøre med tradisjonell våpenbehandling.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bruker ikke Norge på hjelp til Uland? At det er en betydlig mengde sier seg selv. Hva om det tas 2-5% av dette og gies til politiet øremerket trening?

 

Jeg er helt sikker på at de 2-5% av bistandspengene redder flere liv slik de blir brukt nå, en om de gikk til mer våpentrening til norsk politi......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at problemet i bunn og grunn er at Politiet rekrutterer på feil måte. I Norge skal alle väre akademikere, så også de politifolkene som patruljerer gatene. Dette er bare tull..!

 

Hvis politiutdanningen bare skal väre et springbrett for en akademisk karriere så får vi aldri nok folk i den skarpe enden.

 

Den siste ukas hendelser viser vel at de er sårt tiltrengt..??

 

 

I en god del andre land er politistyrken todelt, noen rekrutteres og trenes for å bli gode "i gata "...andre går den akademiske ruta for å bli etterforskere etc.

 

De to gruppene rekrutteres fra forskjellige miljöer.

 

 

Den samme delingen skjer nå i Forsvaret...dette for å bli kompatible med resten av NATO.

Link to comment
Share on other sites

Men det her er jo bare tull! Norge har aldri vært et tryggere sted å leve. Voldelig kriminalitet er nesten ikke-eksisterende, og sammenlikna med den høyreekstreme terroren vi har opplevd i etterkrigstida virker terrornivået også å være lavt. Jeg klarer virkelig ikke å se hvilken virkelighet dere lever i som ønsker dere kampklart politi med skarpladde våpen på hvert gatehjørne. La politiet fortsette å prioritere samtaletrening og andre konfliktdempende tiltak og putt våpna tilbake i bilene. Jeg er sikker på at vi sparer mange liv på den måten. Det har funka godt til nå, også i perioder der det var langt mer vold i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Å javel..??

 

Synes du Politiet håndterte 22. juli bra..?

 

Tror du de er bedre forberedt på et terroranslag i dag..?

 

Tror du det nytter med "konfliktdempende virkemidler" når terroranslaget er et faktum..?

 

Når Franskrike som har uendelig större ressurser mht. anti-terror politi, spesialsoldater osv. må gå til et såpass ekstremt tiltak som unntakstilstand i hele landet så er situasjonen for alvorlig for Kardemommeby lösninger.

 

Vi må snart melde oss inn i virkeligheten her på Bjerget.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at vi har fått forskyving av volden ut mot endene på skalaen. Det blir mindre vold i kvantitet, men den volden som blir utført er hardere. I ytterste konsekvens kan vel en politimann et fredelig sted risikere å aldri måtte gjøre annet enn å ta litt hardt tak i folk, før han plutselig en dag står og stirrer i hvitøyet på en gruppe galninger med fullt infanteri-oppsett...

Link to comment
Share on other sites

For ikke lenge siden leste jeg en statistikk fra New York poltiet om skuddveksling som politiet der hadde vært involvert i . Og den fortalte blant mye annet at mer enn 70% av skuddvekslingen skjedde på avstander under 5 meter. Og av disse skjedde mer enn halvparten på avstander fra 3 meter til kontaktavstand. Det er klart at hvis noen begynner å skyte på en politimann fra 2-3 meters avstand, så reduserer du politimannens mulighet for å overleve betraktelig hvis han tvinges til å bære våpenet sitt med tomt kammer.Opplæring til politiet i USA legger stor vekt på å få dem til å forstå at " the whimp factor" kan koste dem livet. Man dør ikke nødvendigvis om man blir truffet av noen kuler. Og de blir drillet på at de ikke må slutte å sloss selv om de er såret. Ikke legg deg ned. Da dør du. Jeg tror nok at hvis politiet skal gis tilliten å bære ett skytevåpen, så må de også få lov til å bære det klart til bruk. Men jeg begriper ikke hvordan alle disse vådeskuddene kan skje. Hadde jegere holdt på slik hadde vi hatt mye strengere våpenlover for lenge siden. Hvordan kan så mange opptre så klønete?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg begriper ikke hvordan alle disse vådeskuddene kan skje. Hadde jegere holdt på slik hadde vi hatt mye strengere våpenlover for lenge siden. Hvordan kan så mange opptre så klønete?

Jeg er helt enig i at det har vært for mange vådeskudd i politiet! Det er helt tragisk og uforståelig at det har skjedd så mange ganger. Men når det gjelder oss jegere, tror jeg vi skal være glade for at ikke 100% av alle vådeskudd havner på en statsråds kontorpult, samt i alle aviser. Hvis våpenlovene skulle blitt endret som et resultat av dette, burde det vært gjort for lenge siden. Jeg er med på et vaktlag som har ansvar for å drifte en skytebane hver fjerde torsdag i måneden. I år har jeg opplevd fem vådeskudd på banen. Hadde vært interessant å sett totalen for landet...

Link to comment
Share on other sites

Vi forholder oss til forumreglene.

 

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

 

Tråd stengt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...