Jump to content

Politikvinne skutt i benet


s e dahl

Recommended Posts

ett annet tilfelle der vi ser på samme situasjon men med patron i magasin , så vil kniv angriperen ha en mye høyere sannsynlighet til å stikke / skade vedkommende før han får tatt ett sikkert ladegrep

 

"Mye høyere sannsynlighet" meg i ræva. I allefall ikke så høy at det er hverdt risken for at en ivrig barnehagegutt kan klare å avfyre våpenet i hylsteret på en politimann på huk i sandkassa på et barnehagebesøk.

 

Slutt å se på politifolk som guder. Se på de som mennesker. Mennesker går ikke rundt med patron i kammeret når de er innom Kiwi for å kjøpe smultringer. Sånt gjør man bare ikke.

 

 

Hehe jeg ler litt når deg ser hva du skriver 8)

 

Dagens situasjon er mye annerledes enn før.

Og Politiet vet hva de gjør i visse situasjoner.

 

Og det med kniv angriperen er faktisk bevist i "live " video test av det Amerikanske Politiet. De er mennesker DE også.

 

Da er vi tilbake til utgangspunktet igjen på trening og atter trening med den aktuelle våpentypen som er i bruk i henhold til instruks. ☺

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23565229/" target="_blank

 

Når vi da grunnleser hva som skjedde tidligere i dag ang knivdrama der 2 Politi betjenter ble alvorlig skadet...som kunne endt med døden og den ene var Politi student, så er vi tilbake i kniv situasjonen igjen som tidligere beskrevet og diskutert i denne tråden.

 

Hadde de god nok trening begge 2?

Begge ble satt ut av stikk?

Begge var bevæpnet?

Ingen klarte å løsne skudd , som de er fullt berettiget til i en slik situasjon?

 

Angriper stakk avgårde. Heldigvis for de 2 så gikk det bra.

Men slike saker med gjerningsmann med kniv så kan du aldri vite neste steg hva som blir gjort.

 

I dette tilfellet gikk det bra . Men hva.med neste gang det skjer?

 

Alle har sine meninger om Politiets bevæpning.

Jeg mener skudd i kammer og gode sikre rutiner og opplæring!

 

Følges det til punkt og prikke , så går det helt godt som "Gutta på skauen pleide å si"

Link to comment
Share on other sites

 

Slutt å se på politifolk som guder. Se på de som mennesker. Mennesker går ikke rundt med patron i kammeret når de er innom Kiwi for å kjøpe smultringer. Sånt gjør man bare ikke.

 

100% enig.

Nesten ordrett hva jeg fortalte en kompis som er politimann forrige helg!

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Eller gidde å ta ansvar selv? Kjøpe en P30L (har jo grunnlag for erverv i form av å være politi/politistudent) og trene sammen? får med noen instruktører for en gjennomgang nå og da?

Ja det koster, men er vel bedre å faktisk vite at du kan bruke våpnet om det trengs enn ikke..

Desverre er ikke verden perfekt.

Mulig generel bevæpning er på vei/bør komme. Kanskje ikke.

Men uansett så må alle her være enig i at blokktrening i bruk av våpen ikke gir kvalitet som trening over tid.

Hadde kanskje vært en ide at politistudenter bærer våpen med rødfis i på skolen som enkelte har nevnt alt.

Link to comment
Share on other sites

Per jan

De fleste Politikammer har egentrening med eget våpen på skytebaner innendørs og utendørs

 

Det er opp til de selv om de vil trene på egenhånd og bli bedre skytter utenom arbeidstiden.

Da kan de bruke våpenet de er oppsatt med i følge de opplysninger jeg vet om.

Om det er nye direktiver pr dags dato vet jeg ikke. Men fornuften sier jeg har rett.

 

Hvis det er en Politi som er medlem her så kom gjerne med innspill :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dette bunner ut i at politiet etter 40t årlig opplæring, eller 136t(eller noe deromkring) for UEH fortsatt ikke klarer å forholde seg til en rutine på å sjekke tomt kammer før man drar i avtrekkern for å spenne ned. Det er lite annet enn utrolig og helt uholbart, spør du meg! Jeg har vært aktiv skytter i pistolklubb i mange år nå, og jeg har til gode å oppleve et vådeskudd. Dette er folk som driver med våpen som hobby, ikke som en del av sin profesjonelle hverdag.

 

Til diskusjonen om hvor lang tid det tar å ta ladegrep kontra å bare trekke fra hylster og skyte, så testet jeg faktisk dette av ren nysgjerrighet. Med denne diskusjonen i bakhodet. På 11-12m mot stålmål mindre enn et a4-ark ble snittresultatet på 2 skyttere at det tok 1.32-1,36sek å trekke og treffe målet. Med trekk, ladegrep og treff ble tiden utvidet til 1,76-1,79sek i snitt. Så får de som vil prøve å avgjøre om det vil være avgjørende i en farlig situasjon og om hvor sannsynlig det er at Norsk politi havner i slike angrep der de uten forvarsel må skyte dødelige skudd på sekundet. Selv tror jeg at halvladd våpen er en god løsning. Da unngår man også den store faren for at de blir angrepet av folk som vil stikke frukt inn i våpnene deres.

 

Uansett om politiet skal ha midlertidig eller generell bevæpning. Skarpladd, halvladd eller tomt våpen, så må rutinene, treningsmengden og treningsinnholdet/tester forbedres. Våpenhåndtering og holdninger ovenfor våpen har politiet absolutt ikke kontroll på pr. i dag.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Perjan.

Viktig å begynne på PHS med det grunnleggende og intensivere treningen i de forskjellige IP gradene i deres system.

 

Da kommer de ut mye mere erfarne til den virkelige verden når de er på jobb.

Sette av penger til Politiet fast på egen post ,som dekker inn "bidraget" på hele treningen og lærefasen.

 

På den måten så får vi ett bedre rustet Politi som faktisk har trening i visse ferdigheter etter endt utdanning.

 

Viktig også i slike "uttak" å "headhunte" gode skyttere som kan avansere til andre nivåer. Med tanke på skarpskyting og spesial trening.

 

Hvis Regjeringen bruker sunn fornuft og hører på kravene til Politiet, så vil de få tilbake på sikt ett mere handlekraftig Politi med bredere kunnskap på flere områder !

 

Alt dette styrker Politiet i hverdagen og jeg er garantert sikker på at antall vådeskudd og andre uheldige momenter vil frafalle ....sakte men sikkert. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Per jan

De fleste Politikammer har egentrening med eget våpen på skytebaner innendørs og utendørs

 

Det er opp til de selv om de vil trene på egenhånd og bli bedre skytter utenom arbeidstiden.

Da kan de bruke våpenet de er oppsatt med i følge de opplysninger jeg vet om.

Om det er nye direktiver pr dags dato vet jeg ikke. Men fornuften sier jeg har rett.

 

Hvis det er en Politi som er medlem her så kom gjerne med innspill :thumbup:

 

Politiet får ikke ta med sitt eget våpen hjem fra jobb for å trene med dette

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Halvladd våpen og trening trening trening og ja det var enting til... åja TRENING.

At politiberedskapen blir så svekket som enkelte sier av at personell er på trening er jo tragisk i seg selv...

 

"Grunnen til at det er slik, er at Politihøgskolen i dag kun har to skytebaner – en i Stavern og en i Kongsvinger, begge et stykke fra Politihøgskolen i Oslo – hvor flesteparten av studentene er.

 

– Vi mener at studentene får det beste læringsutbyttet med effektiv trening i noen uker av studieåret, sier den påtroppende rektoren."

 

Betryggende meninger ja...

Link to comment
Share on other sites

Per jan

De fleste Politikammer har egentrening med eget våpen på skytebaner innendørs og utendørs

 

Det er opp til de selv om de vil trene på egenhånd og bli bedre skytter utenom arbeidstiden.

Da kan de bruke våpenet de er oppsatt med i følge de opplysninger jeg vet om.

Om det er nye direktiver pr dags dato vet jeg ikke. Men fornuften sier jeg har rett.

 

Hvis det er en Politi som er medlem her så kom gjerne med innspill :thumbup:

 

Politiet får ikke ta med sitt eget våpen hjem fra jobb for å trene med dette

 

Sauerhansen

Nei kun trene på området med instruktør osv osv. Derfor kjøpe egen pistol for tilgang til egentrening alene/sammen og kanskje til og med tigge med en instruktør nå og da.

Få kjøpe ammo også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den Rektoren bør flytte til en vanlig skole istedenfor.

 

Her i Norge brukes det milliarder av kroner til tull og bistand.

Jammen på tide at pengene går til fornuftige mål som Forsvar og Politi. Iallefall nå.. når visse situasjoner tilspisser seg og samfunnet er i dramatisk endring på flere nivå.

Nå ble jeg litt Politisk...men men :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min er skyteinstruktør i politiet men får ikke lov å ta med H&C hjem fra jobb.

Han er med på pistolklubben og skyter med eget våpen, så han får trening.

Problemet er nyutdannede "Tonje" på 22 år som ikke trener så mye. Det er hun jeg personlig ikke vil ha med skarpladd våpen rekende rundt i gatene.

Vi skal være ops på at for politiet er dette en jobb og mange av dem har ikke hatt omgang med våpen tidligere. Mange har heller ikke interessen av skyting som vi her inne har.

Min påstand er at skyting er ferskvare både med rifle og håndvåpen og derfor burde de som er bevæpnet ha obligatoriske treningstimer hver uke.

Det aller viktigeste for meg angående skyting med både rifle og håndvåpen er sikkerheten og kunnskap rundt dette. Det blir man ikke god på ved å ha noen få timer trening i året.

 

Inneværende år er det avfyrt 24 vådeskudd i politiet, en person er truffet( idag)

Jeg har aldrig fyrt av et vådeskudd og påstår at jeg aldrig kommer til å være så vimsene at jeg gjør det noen gang, til det setter jeg sikkerheten rundt våpen for høyt

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

"Politistasjonssjef i Haugesund, Edgar Mannes, mener de nyutdannedes våpentrening ligger på et fornuftig nivå. Han påpeker at politibetjenter må gjennom 48 timer våpenopplæring hvert år.

 

– Internasjonalt så ligger vi høyt når det gjelder operativ trening, sier han."

 

Javel? det sies mye dette her, men ofte begrunnes det av antall timer.. Men sier lite eller ingenting om Hvordan treningen er? Om det gjelder fra stasjonen til banen eller fra de er klare til å trene. Om det er taktisk skyting eller bare stå rett på 25 m osv..

 

Treningen må være bygget opp riktig.

Hva er antallet timer det tar å trene opp en til å bli god skytter? rekker de det i blokkene på PHS og å bygge videre med dette på tjenestested? Taktisk? hvor mye av det rekkes det?

 

Greit det skal ikke være offentlig informasjon, men når det har vært 24!!!! vådeskudd på ett år med bevæpning... ja det tilsier ikke akuratt "Høyt nivå".. spesielt med tanke på at dette har skjedd ved lading og tømming av våpen...

Link to comment
Share on other sites

ang knivdrama der 2 Politi betjenter ble alvorlig skadet

Denne hendelsen har svjv ikke noe med grunnlaget for bevæpning, og selv om slike hendelser desverre skjer er det ikke noe nytt. Men hvis statistikken stemmer er dette hverken vanlig eller en økende trend. Jeg vil derfor være forsiktig med å tolke noe ut av det, om jeg skulle vært full av F kunne jeg jo brukt dette som et argument for at bevæpning ikke har noen vesentlig effekt på slike angrep :wink:

 

Når det gjelder politiets aktivitetsnivå og skyteferdigheter synes jeg det mest av alt vitner om et godt samfunn. At våpenbruk er en så liten del av jobben sier noe om det generelle trusselnivået og hvor fredelig samfunnet vårt egentlig er. Å eskalere denne situasjonen er ikke nødvendigvis en god ting for hverken folk eller politi, den økte sikkerheten kan fort forsvinne om det betyr at flere kriminelle bevæpner seg.

Jeg har derfor ingen problemer med at "Torvald Tåke" knapt nok kan skyte seg ut av en utedass (spissformulering, ikke få trusa helt på vranga), men å kombinere det kompetansenivået med generell bevæpning? Resultatet var egentlig ganske åpenbart.

 

Sauerhansen: Hovmod står for fall. Det blir litt som med motorsykkel, det finnes kun to typer: De som har gått på trynet og de som kommer til å gjøre det. Det beste en kan håpe på er å være så disiplinert at skuddet går i trygg retning. Og jada, jeg har både skutt og smakt på asfalt. Ingen deler er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Sauerhansen

Hvis de ikke har interesse for å lære skyting så har de faktisk valgt feil yrke. Dette visste de før de tok PHS.

Det du beskriver er vel en så å si ,sann faktavurdering ca 70 %.

Det er her POD må komme inn og skjerpe rutiner og regler som innbefatter lempeligere krav til den enkelte tjenestemann/ kvinne som de stoler og setter sin lit på.?

 

La de få trene med våpenet de er oppsatt med og fri ammo på jobb med instruktør og fri ammo med loggføring etter tjeneste med samme våpen de bruker.

Først da kan det bli resultater på betjening og ferdighet/sikkerhet mm

 

Samtidig legge inn krav til antall timer hver mnd pr tjenestemann på skytetrening og bruk av håndvåpen i spesielle situasjoner som : Bygning/ bil/ båt/ kjøpesenter

..lista er lang.

Men det er kun pengene til Politiet som gjelder og hvis de fra tilskudd nok , så kan de avansere på mange nivå

Link to comment
Share on other sites

Sauerhansen

Hvis de ikke har interesse for å lære skyting så har de faktisk valgt feil yrke. Dette visste de før de tok PHS.

Det du beskriver er vel en så å si ,sann faktavurdering ca 70 %.

Det er her POD må komme inn og skjerpe rutiner og regler som innbefatter lempeligere krav til den enkelte tjenestemann/ kvinne som de stoler og setter sin lit på.?

 

La de få trene med våpenet de er oppsatt med og fri ammo på jobb med instruktør og fri ammo med loggføring etter tjeneste med samme våpen de bruker.

Først da kan det bli resultater på betjening og ferdighet/sikkerhet mm

 

Samtidig legge inn krav til antall timer hver mnd pr tjenestemann på skytetrening og bruk av håndvåpen i spesielle situasjoner som : Bygning/ bil/ båt/ kjøpesenter

..lista er lang.

Men det er kun pengene til Politiet som gjelder og hvis de fra tilskudd nok , så kan de avansere på mange nivå

 

 

Dette er vel omtrent ordrett det jeg sa til kompisen min på guttas julebord forrige helg så her er vi helt enige;-)

 

Det er ca 8000 politimenn i Norge og dersom disse skal ha et par timer i uken med skytetrening og ammunisjon blir naturligvis dette en vesentlig kostnad.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

"Politistasjonssjef i Haugesund, Edgar Mannes, mener de nyutdannedes våpentrening ligger på et fornuftig nivå. Han påpeker at politibetjenter må gjennom 48 timer våpenopplæring hvert år.

 

– Internasjonalt så ligger vi høyt når det gjelder operativ trening, sier han."

 

Javel? det sies mye dette her, men ofte begrunnes det av antall timer.. Men sier lite eller ingenting om Hvordan treningen er? Om det gjelder fra stasjonen til banen eller fra de er klare til å trene. Om det er taktisk skyting eller bare stå rett på 25 m osv..

 

Treningen må være bygget opp riktig.

Hva er antallet timer det tar å trene opp en til å bli god skytter? rekker de det i blokkene på PHS og å bygge videre med dette på tjenestested? Taktisk? hvor mye av det rekkes det?

 

Greit det skal ikke være offentlig informasjon, men når det har vært 24!!!! vådeskudd på ett år med bevæpning... ja det tilsier ikke akuratt "Høyt nivå".. spesielt med tanke på at dette har skjedd ved lading og tømming av våpen...

 

Politiet i Hgsd trener på 3 plasser generelt utendørs.

Dessuten har de anlegg i bunn av huset sitt der de kan trene nesten når de vil.

Jeg vet hvem Edgar er. Han er en fin type med god fartstid i Politiet.

Du nevner riktig trening. Helt korrekt !

 

Det er her som nevnt før at Politiet må bruke ressurser og spisse den enkeltes kompetanse i skyting til ett høyere nivå.

Med da menes ferdigheter i forskjellige situasjoner og stressmomenter under trening når de skyter.

 

Å skyte på 25 meter 5x10 skudd og drikke kaffe , virker mot sin hensikt !

Link to comment
Share on other sites

Sauerhansen

Hvis de ikke har interesse for å lære skyting så har de faktisk valgt feil yrke. Dette visste de før de tok PHS.

Det du beskriver er vel en så å si ,sann faktavurdering ca 70 %.

Det er her POD må komme inn og skjerpe rutiner og regler som innbefatter lempeligere krav til den enkelte tjenestemann/ kvinne som de stoler og setter sin lit på.?

 

La de få trene med våpenet de er oppsatt med og fri ammo på jobb med instruktør og fri ammo med loggføring etter tjeneste med samme våpen de bruker.

Først da kan det bli resultater på betjening og ferdighet/sikkerhet mm

 

Samtidig legge inn krav til antall timer hver mnd pr tjenestemann på skytetrening og bruk av håndvåpen i spesielle situasjoner som : Bygning/ bil/ båt/ kjøpesenter

..lista er lang.

Men det er kun pengene til Politiet som gjelder og hvis de fra tilskudd nok , så kan de avansere på mange nivå

 

 

Dette er vel omtrent ordrett det jeg sa til kompisen min på guttas julebord forrige helg så her er vi helt enige;-)

 

Det er ca 8000 politimenn i Norge og dersom disse skal ha et par timer i uken med skytetrening og ammunisjon blir naturligvis dette en vesentlig kostnad.

 

Mvh

Sauerhansen

 

Hehe ;-)

Den kostnaden er lite i forhold til alt annet som flyter ut vi aldri får nytte av i samfunnet!

 

Godt vi tenker likt da 8)

Link to comment
Share on other sites

"Politistasjonssjef i Haugesund, Edgar Mannes, mener de nyutdannedes våpentrening ligger på et fornuftig nivå. Han påpeker at politibetjenter må gjennom 48 timer våpenopplæring hvert år.

 

– Internasjonalt så ligger vi høyt når det gjelder operativ trening, sier han."

 

Javel? det sies mye dette her, men ofte begrunnes det av antall timer.. Men sier lite eller ingenting om Hvordan treningen er? Om det gjelder fra stasjonen til banen eller fra de er klare til å trene. Om det er taktisk skyting eller bare stå rett på 25 m osv..

 

Treningen må være bygget opp riktig.

Hva er antallet timer det tar å trene opp en til å bli god skytter? rekker de det i blokkene på PHS og å bygge videre med dette på tjenestested? Taktisk? hvor mye av det rekkes det?

 

Greit det skal ikke være offentlig informasjon, men når det har vært 24!!!! vådeskudd på ett år med bevæpning... ja det tilsier ikke akuratt "Høyt nivå".. spesielt med tanke på at dette har skjedd ved lading og tømming av våpen...

 

Politiet i Hgsd trener på 3 plasser generelt utendørs.

Dessuten har de anlegg i bunn av huset sitt der de kan trene nesten når de vil.

Jeg vet hvem Edgar er. Han er en fin type med god fartstid i Politiet.

Du nevner riktig trening. Helt korrekt !

 

Det er her som nevnt før at Politiet må bruke ressurser og spisse den enkeltes kompetanse i skyting til ett høyere nivå.

Med da menes ferdigheter i forskjellige situasjoner og stressmomenter under trening når de skyter.

 

Å skyte på 25 meter 5x10 skudd og drikke kaffe , virker mot sin hensikt !

 

Har alle tjenestesteder like god tilgang til trening? Neppe.

Greier heller ikke å se at noen uten våpenerfaring før phs kan bli så god på å skyte som kreves.

Spesielt ikke med tanke på intensive bloker med trening og det du får på tjenestested andre året. Er det bra nok? Får du det inn i muskelminnet?

Gikk jo ikke så veldig bra første året P30 var tjenestepistol.. var altfor stor andel som strøk med Mp5 da det ble satt av mer tid til pistolen.

 

Greit dette er fra 2012, kan ha skjedd noe, men tviler litt.. tar jo tid med granskining, konsulenter osv i Norge...

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/men ... -1.8393036" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den enkleste og mest jordnære løsningen er å akseptere at norsk politi har lite bruk for våpen i hverdagen. Det begrenser også hvor mye penger en kan bruke på våpentrening og dermed også kompetansenivået. Dette er ikke en dårlig ting, tvert i mot er det bare positivt at vi har klart å beholde et samfunn hvor dette er realiteten. Men det setter også klare begrensinger på muligheten for en permanent bevæpning. At det ble innført etter en serie angrep på uniformert personell sier jeg ingenting på, men hvor lenge siden er det at man så slike angrep i Europa? Jeg forventer at politiet beholder litt mer ro i en krisesituasjon enn folk flest, denne permanente midlertidige bevæpningen burde vært avsluttet for et halvt år siden.

At de nå har forlenget den pga terror har jeg heller ikke noen problemer med, men det forutsetter at det er av midlertidig karakter og ikke en snikinnføring av generell bevæpning på tvers av de demokratiske prosessene. Det er som sagt frivillig å bli politi, og jeg vil gjerne se bevis for at risikoen har blitt vesentlig større de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Gunnerside:

Det er opp til de selv om de vil trene på egenhånd og bli bedre skytter utenom arbeidstiden.

Skal de drasse rundt på våpenet sitt utenom arbeidstiden, så er det vel best at de går med skarpt skudd i kammeret da også? Slik at forutsetningene blir like som når de er på jobb. Det blir jo dumt å ta ladegrep forran blinkene, når det ikke skal gjøres på jobb. Hadde det ikke blitt trivelig å trene sammen med disse på banen da Gunnerside?
Link to comment
Share on other sites

Leste linken Per Jan :)

 

Beit meg merke i dette sitatet:

 

 

Vi har stilt en del spørsmål om bruk av våpen, stopp av bil, forfølgelse av kjøretøy, bruk av spikermatte og så videre. Dette er ferdigheter som nyutdannede må ha for å kunne håndtere akutte og tidskritiske hendelser. Mer enn femti prosent av søkerne har ikke vært i stand til å svare på disse spørsmålene

 

Det er nettopp her det med skjerpes inn som jeg har nevnt flere ganger allerede.

Spesial trening på flere felt . Også i stressende situasjoner.

Går vi litt tilbake i tid til den tragiske hendelsen på Utøya, så kunne flere liv vært reddet hvis alt hadde blitt gjort litt annerledes og med de rette trente ressurser på plassen Asap.

 

Selvfølgeligt i en slik situasjon med "vanlige" Politifolk med generell liten trening samt frykten og stresset når de vet at de kan bli skutt , gjør at enhver er litt redd og tiden går seint i en situasjon der mennesker blir avrettet.

Jeg tror nok de har evaluert dette grundig i ettertid får jeg håpe. Men sannheten er at FSK sitt helikopter sto med rotorbladen i gang og avventet ordre om avreise.

Men den ordren kom ikke dessverre. Når man da i ettertid ikke valgte å bruke Forsvarets Spesial Avd i en så dramatisk hendelse , så begynner man å lure!

 

Dette vet de som satt på Opr Sentralen. Årene går og ting blir glemt !

 

På Torp Flyplass under gisselaksjonen så var det Politiets Skarpskyttere som tok ut det kriminelle momentet på langt hold.

Det verste under denne aksjonen var at P4 radio opplyste hele aksjonen på radio på direkten når dette pågikk.

Heldigvis så ble alt avsluttet ganske så raskt med godt trente personell , både på avstand og i kjøretøyet.

 

Ble litt off topic...men essensen er den samme

Link to comment
Share on other sites

Jeg greier ikke være enig med at det ikke er en dårlig ting at de som faktisk endag kanskje må redde livet mitt, noen jeg kjenner, familie osv ikke har treningen til bruk av det verktøyet de faktisk skal bruke til å gjøre dette... At studenter går ut av PHS og ikke føler at utdanningen er god nok?

At ett politidistrikt sier de er tvilsomme til at nye politifolk er gode nok til tjenesten (artikkel fra 2012, men ja ting tar jo tid i Norge) og går ut med dette i media.. Får ikke en god følse av det...

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/men ... -1.8393036" target="_blank

Ja det koster, men hvor mye er ett uskyldigs liv verdt? Må det settes krav til politiet om at de som ikke er skyttere blir det og tar treningen selv og sørger for at de trenener sammen og dekker utgiftene?

 

Hvor mye bruker ikke Norge på hjelp til Uland? At det er en betydlig mengde sier seg selv. Hva om det tas 2-5% av dette og gies til politiet øremerket trening? (Nei trenger ikke være rasist pga at jeg synes vi kan bruke mer penger hjemme..)

 

Trekker nok ting litt langt og på spissen, men det er ett viktig tema for alle, politi og sivil.

Link to comment
Share on other sites

Gunnerside:

Det er opp til de selv om de vil trene på egenhånd og bli bedre skytter utenom arbeidstiden.

Skal de drasse rundt på våpenet sitt utenom arbeidstiden, så er det vel best at de går med skarpt skudd i kammeret da også? Slik at forutsetningene blir like som når de er på jobb. Det blir jo dumt å ta ladegrep forran blinkene, når det ikke skal gjøres på jobb. Hadde det ikke blitt trivelig å trene sammen med disse på banen da Gunnerside?

 

2 vesentlige forskjeller her.

 

Enten er du på jobb eller ikke.

Jobbinstruksen på bevæpning gjelder i Tjenestetid og ikke når du går av jobb.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor mye bruker ikke Norge på hjelp til Uland? At det er en betydlig mengde sier seg selv. Hva om det tas 2-5% av dette og gies til politiet øremerket trening? (Nei trenger ikke være rasist pga at jeg synes vi kan bruke mer penger hjemme..)

 

Trekker nok ting litt langt og på spissen, men det er ett viktig tema for alle, politi og sivil.

 

Du har noen gode poeng' der PerJan !

Link to comment
Share on other sites

Enten er du på jobb eller ikke.

Jobbinstruksen på bevæpning gjelder i Tjenestetid og ikke når du går av jobb.

Er ikke poenget med treningen og bli bedre i tjenesten? Du svarte ikke på det siste spørsmålet mitt. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne IP 4 med IP 1 og evt IP 3 blir bare feil..

Men å kreve at en tjenesteperson Kan bruke de redskap (pistolen, håndjerna eller batongen whatever)som kreves for tjenesten burde være ett minimum. Nei ett krav fra befolkningen og ledelse i politiet/staten. Spesielt med tanke på at akuratt politiet er de som kan komme opp i en situasjon der de må ta ett liv.

Jaja vi ønsker vel alle en perfekt verden, men den kommer nok aldri.

 

Jeg er ikke motstander av ett bevæpnet politi. (midlertidig eller permanent) Men når studenter går ut av PHS og føler at de ikke er godt nok rustet til den jobben de skal gjøre. Ja da er det noe feil.

Link to comment
Share on other sites

de som faktisk endag kanskje må redde livet mitt, noen jeg kjenner, familie osv ikke har treningen til bruk av det verktøyet de faktisk skal bruke til å gjøre dette

Jeg ser den, men faktum er at det er veldig mye annet som har langt mer relevans for de enn våpenbruk. De har begrenset med tid i utdanningen, og hva skulle de egentlig ofre til fordel for våpentreningen? De siste ti årene har politiet visstnok skutt i snitt 3 skudd per år. Ikke per tjenestemann, totalt. Det betyr at de fleste tjenestemenn aldri vil løsne skudd i tjenesten, sett opp mot alt de møter på daglig basis sliter jeg med å se hvorfor våpen skulle få større prioritet. Faktum er at vi har et godt politi her til lands, og jeg vil hevde at det har en viss sammenheng med at de normalt er ubevæpnet

 

Nei, la oss heller bygge videre på den lange tradisjonen vi har med ubevæpnet politi. Jeg synes de jevnt over har løst jobben sin svært bra uten våpen, og det siste årets erfaringer har bare forsterket det inntrykket.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke poenget med treningen og bli bedre i tjenesten? Du svarte ikke på det siste spørsmålet mitt.

 

Jeg skal prøve å gi deg ett lite svar. :smile:

Ut fra Politiets normer og treninger så vet jeg lite hva som faktisk er lov i henhold til trening utenom arbeidstid med tjeneste våpen.

 

Det sier seg selv at hvis en Politi trener med eget våpen på bane , så må han/ hun følge banens instrukser eller klubbens regelverk.

 

Da er vi like langt utenom arbeidstid.

 

Det er hva som skjer i arbeidstiden som det trengs flere penge ressurser til.

Jeg er for at Politiet får en høy pott av pengesekken til å utdanne godt personell.

 

Eg er ikke "synsk" , men med dagens arena og tilspissede konsekvenser, så tror jeg nok at det bevilges mere til Politiet 2016.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi like langt utenom arbeidstid

Der er jeg uenig. Trening er trening, det er veldig lite som ikke vil gi noe utbytte. Og trening er akkumulerbar, jo mer du har skutt i ditt liv jo bedre skyter du selv etter langt fravær.

 

 

Ja det er greit du er uenig på dette punktet.

 

Men Politiet har også regler de må følge når de går av jobb.

 

Blir de endret til det motsatte....er jeg også enig med deg EM ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at hvis en Politi trener med eget våpen på bane , så må han/ hun følge banens instrukser eller klubbens regelverk.
Da får de passe på og trene i arbeidstiden og med uniform og tjenestevåpen. For da kan de i allefall gi faen i hele baneinstruksen og sprade rundt med skudd i kammeret til enhver tid. Jeg spurte om du syntes dette hadde vært fint. Men jeg regner med at svaret ditt er ja, siden du syntes det er greit at de går sånn på besøk i barnehagen.
Link to comment
Share on other sites

de som faktisk endag kanskje må redde livet mitt, noen jeg kjenner, familie osv ikke har treningen til bruk av det verktøyet de faktisk skal bruke til å gjøre dette

Jeg ser den, men faktum er at det er veldig mye annet som har langt mer relevans for de enn våpenbruk. De har begrenset med tid i utdanningen, og hva skulle de egentlig ofre til fordel for våpentreningen? De siste ti årene har politiet visstnok skutt i snitt 3 skudd per år. Ikke per tjenestemann, totalt. Det betyr at de fleste tjenestemenn aldri vil løsne skudd i tjenesten, sett opp mot alt de møter på daglig basis sliter jeg med å se hvorfor våpen skulle få større prioritet. Faktum er at vi har et godt politi her til lands, og jeg vil hevde at det har en viss sammenheng med at de normalt er ubevæpnet

 

Nei, la oss heller bygge videre på den lange tradisjonen vi har med ubevæpnet politi. Jeg synes de jevnt over har løst jobben sin svært bra uten våpen, og det siste årets erfaringer har bare forsterket det inntrykket.

 

Det er mye som har relevans for politiet ikke bare våpenbruk. Men kan alle få like konsikvenser? Hva om politiet endag skyter for å uskadligjøre en terrorist, bankraner som i nokas, mm, men treffer en uskyldig? i beste tilfelle skader, i værste dreper..

Da kan du banne på at hylekoret kommer. At politiet må fornyes på mange områder er veldig klart.

Jada det er det som har skjedd de siste 10 år osv, men så har jaggu verden forandret seg også.. Hatet mot vesten og spesielt nato land i midtøsten er jo ikke blitt mindre.

Det er mange spørsmål som må stilles, ja kanskje politiutdanningen er for kort? Er jo mange som mener det var en feil å gjøre politiskolen til en høyskole også.

Politiet må både lære av det som har skjedd og de ting de har vært igjennom,men de må også se hvilke utfordringer de får fremover.

Der har Norge som ett land og politiet en jobb å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo pistoler med utvendig hane. Hvordan ville dette vært i forhold til patron i kammeret? Her går det vel an å spenne hanen i samme bevegelse når pistolen trekkes, og kan spennes ned igjen før pistolen hylstres? Da fraktes den i alle fall skarpladet, men med nedspent slagfjær? Jeg spør fordi jeg selv mest er vant til revolver, og er ikke sikker på hvordan det fungerer på pistol.

Link to comment
Share on other sites

Det med barnehagen er noe jeg ikke velger å kommentere med noen lang seanse. 8)

Det er opp til Politiet selv å vurdere ut fra eget standpunkt i deres instruks med våpen skarpladd.

Og generelt er det lite besøk i barnehager pr uke.

De de kunne gjort når disse besøkene skjer ,er å sette våpen i låst kasse i bil . Kun når de besøker barn. Enkelt og greit.

1 instruks med egen paragraf på dette.

 

I en Krigs situasjon på ulike kontinent ,så er det normalt med skudd i kammer under visse omstendigheter.

Det er derfor viktig å stole på de du jobber sammen med og føle og tro at enhver handling med våpen utføres korrekt.

Link to comment
Share on other sites

HK P30 V1 har en hane(eller ser mer ut som en avkutta hane), denne spennes når du trykker inn avtrekk for å avfyre. (Politiets model)

Den har noe som kalles ett CDA avtrekk, raskt forklart en mellomting mellom Single action og dobbel action. Veldig langt avtrekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men kan alle få like konsekvenser?

Nei, kanskje ikke. Men risikoanalyse handler om risiko ganger konsekvens, og med så få skyteepisoder skal det svært mye til før summen overstiger langt mer hverdagslige hendelser. Og jeg nekter å holdes gissel av hylekoret, like lite nå som da Breivik brukte et jaktvåpen til å massakrere unger.

 

At verden endrer seg har du rett i, og vi kan ikke alltid styre via bakspeilet. Samtidig er det viktig å ikke miste hodet over noen få terroraksjoner, jeg tipper vi fremdeles har mer å frykte i trafikken.

 

Gunnerside: Misforstod deg litt, så nå at du snakket om trening med tjenestevåpen. Det er det temmelig bastante barrierer mot per i dag.

 

 

Når det gjelder valg av våpen er det naivt å tro at valg av utstyr alene vil løse dette problemet. Noen våpen er nok mer egnet enn andre, men trening er og blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som noe enkelt presisjonsvåpen dette, perjan? Det jeg tenker på er å kun spenne hanen med tommelen, som på ei gammel enkeltløpet "hanehagle". :)

 

Uansett, en pistol som ikke kan sikres skikkelig med patron i kammeret ville aldri jeg gått rundt med i alle fall. Skulle vært interessant å være "flue på veggen" en gang på kammeret når slike ting skjer. Jeg finner det underlig at slike vådeskudd skjer ommat og ommat hos politiet. Må selvsagt være fryktelig flaut og ubehagelig -og selvsagt farlig.

 

Samtidig synes jeg ikke at den nye ordningen med å ha magasinet et annet sted i beltet enn i våpenet er den beste løsningen. Slik jeg ser det må det være bedre med ladd magasin i våpenet, men med tomt kammer. Det kan da ikke ta så vanvittig lang tid å få tatt ladegrep?

Link to comment
Share on other sites

At generel bevæpning kommer, hmm ja det tror jeg, men når vet jeg ikke. At risikoanalysen ikke tilsier det enda er jeg enig i.

Men at det kommer det skjer. Verden er desverre blitt mer og mer voldlig og ustabil :(

 

Så lenge våpen og annet utstyr er av kvalitet så har det ikkeno å si om det er en glock eller hk.

Det må trenes og det mye.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke ut som noe enkelt presisjonsvåpen dette, perjan? Det jeg tenker på er å kun spenne hanen med tommelen, som på ei gammel enkeltløpet "hanehagle". :)

 

Uansett, en pistol som ikke kan sikres skikkelig med patron i kammeret ville aldri jeg gått rundt med i alle fall. Skulle vært interessant å være "flue på veggen" en gang på kammeret når slike ting skjer. Jeg finner det underlig at slike vådeskudd skjer ommat og ommat hos politiet. Må selvsagt være fryktelig flaut og ubehagelig -og selvsagt farlig.

 

Samtidig synes jeg ikke at den nye ordningen med å ha magasinet et annet sted i beltet enn i våpenet er den beste løsningen. Slik jeg ser det må det være bedre med ladd magasin i våpenet, men med tomt kammer. Det kan da ikke ta så vanvittig lang tid å få tatt ladegrep?

 

Nei det er ett våpen laget for politi og forsvar. Ikke pressisjonskyting.

På P30v1 så "spenner den seg ned selv" for å ikke ha ett bedre utrykk. Ved ladegrep spenner du hanen og den slippes ned igjen når sleiden går frem. Deretter må du spenne hannen med avtrekket for å skyte (ikke best fortalt, men det er sent.)

P30V3 har en "decock" funksjon og standard Single/dobble action avtrekk. Men ble ikke valgt.

 

Totaltsett så er nok "halvladd" beste løsningen ja.

Magasin og våpen adskilt er nok bassert på liten eller ingen kunnskap om hvordan en pistol fungerer og hva dritt og møkk kan gjøre med den om det kommer inn i magasinbrønn eller selve sleiden.

 

Kort fortalt om DAK/LEM/CDA avtrekk

P30 trigger and model configurations

Many P30 triggers feature Heckler and Koch's Combat Defensive Action (CDA), which is a variant of conventional Double Action Only (DAO) triggers featuring a cocking piece in the hammer for a lighter yet consistent trigger pull. In addition to the P30 variants featuring the proprietary CDA trigger, the P30 is also offered in conventional pistol trigger mechanisms.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Verden er desverre blitt mer og mer voldlig og ustabil

Det er jeg ikke så sikker på. På kort sikt har nok vi i vesten fått en del nye problemer, men det er ikke SÅ lenge siden vi hadde venstre-radikale terrorister i Europa. Faktum er at det alltid vil være trusler i og mot et demokratisk samfunn, det viktige er å ikke glemme verdiene det er tuftet på. Det kan hende det kommer en tid hvor generell bevæpning er nødvendig i dette landet, men det er noe vi bør holde unna til det er helt nødvendig. For veien tilbake er mye lenger enn veien dit.

Link to comment
Share on other sites

 

Samtidig synes jeg ikke at den nye ordningen med å ha magasinet et annet sted i beltet enn i våpenet er den beste løsningen. Slik jeg ser det må det være bedre med ladd magasin i våpenet, men med tomt kammer. Det kan da ikke ta så vanvittlig lang tid å få tatt ladegrep?

 

Den saken kan diskuteres til tråden blir på 50 sider .

Det er enkelt å ta ladegrep JA.

Og i mange tilfeller så kan de gjøre dette før en aksjon på ett objekt. Klargjøre våpen til raskt skudd.

 

Men i noen tilfeller som nevnt før, så er det situasjoner som opptrer raskt og Politiet må handle lynraskt for å avgi skudd.

 

Det er nettopp slike situasjoner som gjør diskusjonen dyp og vanskelig med forskjellige meninger

 

 

I Elverum så tok Politiet livet av en som skjøt mot dem nylig.

Hva om begge hadde blitt skutt og drept , pga de ikke fikk tid til å lade opp sleiden i stresset?

 

Hva om den ene Politimannen fikk skuddskade i armen og ikke kunne skyte og beskytte sin makker?

 

Hadde det vært bedre om våpnene lå låst inn i en Politibil i en kasse? Mens de stresset å finne håndvåpen, så kom den kriminelle bak dem og fyrte av skudd der de ikke er kompatibel til å forsvare seg?

 

 

Det er nettopp slike situasjoner POD har bygget opp Instruksen på .

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...