Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Problemet med nordmenn og organisasjoner er at alle har masse ideer og meninger er om hvordan det skulle ha vært men gidder ikke ta en millimeter initiativ. Gjelder hele veien fra lokal klubb/lag og oppover.

Forholdsvis store skytterlag avholder årsmøte hvor knapt hele styret gidder møte, en lokal pistolklubb avholdt nylig årsmøte hvor 3! gadd møte. En nærliggende JFF kunne avholdt årsmøte i VW boble og enda hatt god plass.

Vi har betalt kontingent  (samme gjelder forsåvidt skatt) og forventer at det er mer enn nok, noen får se til å ordne opp med de ødelagte skivene, taket på standplass,  båten, våpenloven. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jeaant skrev:

Angående han unevnelige; er det snakk om 21 pistol/revolver eller inkluderer det gevær? Noen som vet?

Den unevnelige: Alt etter det jeg har hørt over tid har han noe slikt, heller ikke aktivitetsgrunnlag for antall håndvåpen, tillegg til mye annet har jeg hørt er rystende ting. Utrolig at slike kan ha en posisjon i en offentlig forvaltning (t.o.m. over lang tid). Har påført skytter og våpenkulturen i Norge ureverserbare og usaklige reduksjoner. Arkitekten bak mye av det som har plaget nattesøvnen til mange av oss.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Vaquero skrev:

Den unevnelige: Alt etter det jeg har hørt over tid har han noe slikt, heller ikke aktivitetsgrunnlag for antall håndvåpen, tillegg til mye annet har jeg hørt er rystende ting. Utrolig at slike kan ha en posisjon i en offentlig forvaltning (t.o.m. over lang tid). Har påført skytter og våpenkulturen i Norge ureverserbare og usaklige reduksjoner. Arkitekten bak mye av det som har plaget nattesøvnen til mange av oss.

Da burde noen kanskje sende en bekymringsmelding - for alle er jo like for loven.  

Link to comment
Share on other sites

Det bør jo bygges en såkalt "business case" i forkant.

Gjerne gjennom media - undersøkende journalister kan slikt. Det er ikke all right en byråkrat bryter regelverket vedkommende selv har vært med på å lage.

Hvis det påståtte medfører riktighet da vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Ståle Svendsen er en trivelig fyr, med lang bakgrunn som aktiv konkurranseskytter, klubb medlem og trener innen NSF programmer. At det muligens er noen år siden jeg sist traff ham på banen, er ike noe problem i forhold til våpeneierskap i all den tid våpenloven spesifiserer att man akseptere ulike faser i menneskers liv og at aktivitet kan være høy og lav over tid, uten at det skal føre til noen inndragninger. Når det er sagt har jeg vært både frustrert i forholod til kommunikasjon med ham i hans stilling og er tidvis hoppende uenig med ham i noe. Og jeg har vel linet om en durabelig runde rundt erverv av våpen til metalsilhuett i tiden som kommer. Men at man synker så lavt at man begynner med smålige personangrep mens man fantaserer over både andres meninger og sine egne drømmer om "slik skulle de' ha vøri..." undergraver de våpen positives posisjon langt mer en noe annet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen dersom eller visom. Utover at det er ganske stusselig å ende opp med å fokusere på enkeltperson, i stedet for å snekre sammen et eneste saklig forslag til veien fremover. Og det som folk prøver å hause op her, er akkurtat det som beskytter oss alle fra å måtte selge unna når livet kommer med overaskelser eller går på tverke, slik at aktiviteten ligger brakk en stund.

Link to comment
Share on other sites

Tsjekkia er ikke så fornøyd med den nye våpenloven til EU og vurderer og forandre grunnloven slik at de slipper og innføre den.

Dette kunne muligens Senterpartiet bli med på? De misliker jo alt med EU :)

"Gun laws have not been a politicized issue up to the EU Gun Ban, which led to proposal of securing Czech citizens' gun rights through adoption of a constitutional amendment that would make firearms possession in the country a national security issue, thus taking it outside of scope of EU law."

https://en.wikipedia.org/wiki/Overview_of_gun_laws_by_nation#Czech_Republic

Edited by Kermit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vet om om to 10 skudds AR magasin satt sammen opp ned, dvs. må snu for å skyte de 10 siste skuddene, vil bli lovlig med nytt EU direktiv ?

Kan være aktuelt for de som ikke er dynamiske skyttere, til våpen som Troy PAR og Mossberg MVP.

 

Det fins et par løsninger. http://www.magcoupler.com selger ei spesiell plate som gjør at 2 Ar-15 eller 2 AR-10 Magpul 10 skudds magasin kan settes sammen.

Israelske http://www.zahal.org (sender rett til Norge) har lignende løsning, og ekstrem variant, 5 10 skudds magasin hehe

pentagon 10 round magazine kit.jpg

magcoupler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at 30 skudds magasin vil forbli lovlig til Mini 14, Troy PAR og Mossberg MVP hvis man er en dynamisk skytter. Hvis jeg tar kurset, er jeg da en dynamisk skytter, eller må jeg vente 2 år / 24 stevnepoeng ? Dvs kan jeg bruke Mini 14 eller Troy Par med 30 skudds magasin under karanteneperioden ? Å være på konkurranser med en Mini med 10 skudds magasin mens de andre har racing AR med 30 skuddsmagasin blir litt teit.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, er det enda usikkert hvordan dette vil bli i praksis. Det blir enten skytter som registreres, slik at hun lovlig kan kjøpe og eie 21+ magasin. Eller så blir det våpenet. Da kan man eie 30 skudds magasin til våpen registrert for bruk i forbund og øvelser der det er behov for dette, men ikke til eventuelle jaktregistrerte våpen skytter har utover dette.

 

- Jeg tror den mest restriktive tolkningen blir valgt, så da blir det ikke 30 skudds magasin til mini ervervet for jakt uansett... Heller ikke om man er medlem i nrof eller dssn. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke advokat, men har lest både gjeldende norsk lovgivning, og det vedtatte direktivet.

 

Hvem er dynamisk-skytter? Den som har gått kurs og deltar på treninger og/eller stevner i dynamisk. Som kjent for dem som har kurset allerede, er en del av kurset å gå matcher, og med fullført kurs er det ingen som kan påstå at man ikke er dynamisk-skytter.


Det er ønsket praksis fra forvaltningen at man ikke får erverv på nytt våpen, dersom man allerede har et våpen som dekker bruksområdet. Det er ingenting jeg har sett i direktivet som motsier dette. Jeg kan derfor ikke se at du har rett i din antagelse om at man ikke kan benytte våpen registrert til jakt til konkurranse, Tretvoll. Det kan naturligvis være at jeg tar feil, men i så fall er det mange konkurranseskyttere her i landet som plutselig kan argumentere for at de trenger flere våpen.

 

Med det i tankene kan jeg ikke se at det er noe i veien for at de som lovlig har ervervet Mini 14 til jakt, kan innvilges tillatelse til å kjøpe tretti-skudds magasin til denne, til bruk i konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Snakket litt med en tsjekker og det viser seg at det er storstyr i tsjekkia nå på grunn av direktivet. Fremmet forslag om grunnlovsrett til våpen osv. Det som er interessant er at de har gått til søksmål mot EU med grunnlag i at dette er utover hva EU har rett til å bestemme over. Så det er enda litt håp folkens, la oss bare håpe tsjekkerne vinner. 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor glade Norske politikere i alle fløyer av politikken er i å innføre EU-regulativ, tviler jeg dessverre på at dette får noen konsekvenser for prosessen her hjemme. Se bare på datalagringsdirektivet, som fremdeles er skrevet inn i Norsk lov (til tross for at det ikke er blitt effektuert)...

Link to comment
Share on other sites

Tsjekkias prosess har ingen innvirkning på det. Det kan derimot påvirkes gjennom arbeid opp mot POD i arbeidet med ferdigstillelse av våpenloven. Forslaget som er votert over krever ikke utløp av våpenkort, kun innsending av dokumentasjon hvert femte år, hvilket i praksis ville gjort at våpenkontorene rundt om hadde fått kontroll på dem som ikke er aktive skyttere med behov for våpen, slik at man kunne få disse ut av sirkulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Og det med medisinsk uskikkethet blir uansett ett slag i lufta. Jeg kjenner fler som kunne fått trygd på psykisk grunnlag og som alikevel jobber (og de får du ikke fanget opp uansett) enn folk som har trygd på psykisk grunnlag.:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synesdet er ganske åpenbart at det forslaget som ble vedtatt innebærer tidsbegrensede våpenkort. For klasse B står det riktignok at myndighetene skal revurdere grunnlaget for tillatelsen ikke sjeldnere enn hvert femte år, men for klasse A er det spesifisert at tillatelsens varighet ikke skal overstige fem år. Hvordan dette blir innført i norsk lovverk er ennå usikkert, men det er ikke usannsynlig at det blir med en såpass vag tekst at politiet med tid og stunder kan kreve full søknad for hvert våpen hvert femte år. Ikke glem at for en del i politiet er færre våpen i samfunnet et gode i seg selv, uavhengig av hvem våpen tas fra.

 

Når det gjelder medisinsk uskikkethet, er det klart at enkelte bør nok ikke ha tilgang til våpen, men jeg tror ikke det går an å sette krav som forhindrer det uten åpenbart uheldige konsekvenser. I fjor var det en som meldte seg på et sikkerhetskurs, og valgte å ta sitt liv med et klubbvåpen. Samtidig har man historier om skyttere med depresjon, der skytingen var lyspunktet i hverdagen. Rullestolbrukere og 90-åringen kan være med både på bane og jakt, og legene er ikke interessert i å gi helseattest for skyting.

 

Jeg synes høringsuttalelsen fra Kripos burde vektlegges over POD's ved utarbeidelse av ny våpenlov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.5.2017 den 7.16, Eldhannas skrev:

Jeg synes høringsuttalelsen fra Kripos burde vektlegges over POD's ved utarbeidelse av ny våpenlov.

 

Tidligere har jeg foreslått at den enkelte tar behandlingen av den nye våpenloven opp med sine folkevalgte - og det vil jeg hevde fremdeles. Det punktet du fremhever er akkurat hva de trenger å gjøres oppmerksomme på. Dessverre er det slik at POD kjører frem sitt forslag gjennom de departementale byråkratene og dersom de folkevalgte ikke får andre impulser/innspill så vinner det forslaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...