Jump to content

Pinnekjøtt, er dette ødelagt?


RDJ

Recommended Posts

Skulle forsøke meg på pinnekjøtt av lam for første gang dette året, men på grunn av jobb måtte jeg reise bort en uke rett etter at det ble hengt opp. Da jeg kom hjem, så det ut slik som på bildet. Jeg klarte ikke la være å pirke litt, og løftet opp den ytterste hinnen. Er dette fullt av mugg, eller har det bare blitt liggende igjen for mye salt etter tørrsaltingen? Dersom det er mugg, er det jo åpenbart mye av det. Er stykkene helt tapt, eller kan muggen fortsatt trygt fjernes?

 

20151102_142956.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nok her jeg har gjort feil ja, av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at saltet bare skulle børstes av. Det ble nok også endel saltkorn liggende igjen på stykkene. Bør jeg skylle nå, eller kan jeg gjøre noe annet for å bedre prosessen?

Link to comment
Share on other sites

Bør jeg skylle nå, eller kan jeg gjøre noe annet for å bedre prosessen?

Når du har konstantert at det er salt så kan du skylle vekk det overflødige saltet og henge ribben opp på et luftig sted. Helst litt kjølig og mørkt. Dersom du henger ribben med tilgang på lys vil fettet harskne ganske fort og du får et nokså trasig kjøtt. Henger du det for varmt er det fare for at insekter legger egg i det. Henger det for fuktig er det fare for mugg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...