Jump to content

Fordeler/Ulemper kaliber 12/16/20


Onkelrev

Recommended Posts

Så vært hagel har ca den samme anslagsverdien uavhengig av kaliberet?

Så lenge egenvekten på materialet holder samme hastighet ut, så skulle det ha samme anslagsenergi ja...

 

Kanskje lettere å få tak i kal. 12, og muligens noe bedre utvalg av ammo. Treningsammo er vel også lettere å få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er prisene og utvalg på kaliber 16 egentlig? Funderer litt på haglebytte nå etter hvert, men ønsker å kjøpe ei brukt klassisk ei, og Merkel er favoritten min. "Problemet" er at det er veldig mange brukte av dette merket i kaliber 16. Derfor jeg lurer jeg på om det er noe poeng i å investere ti - tjue lapper i noe slik. Regner med at stål og HD/heavyshot er uaktuelt uansett i en eldre Merkel.

 

Slik jeg ser det er den store fordelen med 12 at du får kjøpt hva som helst av ammunisjon omtrent overalt.

16 kjenner jeg bare i navnet...

Kaliber 20 synes jeg er interessant. Haglene blir mye smekrere og penere, og får gjerne litt lavere vekt. Enkelte "forståsegpåere" hevder at dette er et "damekaliber" og at det ikke er så effektivt som 12. Hos Børselars (der jeg til slutt valgte 12 fremfor 20 pga enklere å få tak i skudd) sa de som over, bommer du med 20, bommer du med 12 og... Noen spesiell ulempe ved 20 kan jeg ikke komme på, så lenge man får tak i ammunisjonen man vil ha. Synes nesten det er synd at kombien min ikke er i 20/76 i stedet for 12/76! Da hadde'n vært fin da, rett og slett pga utseendet. :) Nå har jeg aldri skutt med 20 da, så har egentlig ikke peiling... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er prisene og utvalg på kaliber 16 egentlig? Funderer litt på haglebytte nå etter hvert, men ønsker å kjøpe ei brukt klassisk ei, og Merkel er favoritten min. "Problemet" er at det er veldig mange brukte av dette merket i kaliber 16. Derfor jeg lurer jeg på om det er noe poeng i å investere ti - tjue lapper i noe slik. Regner med at stål og HD/heavyshot er uaktuelt uansett i en eldre Merkel.

 

Slik jeg ser det er den store fordelen med 12 at du får kjøpt hva som helst av ammunisjon omtrent overalt.

16 kjenner jeg bare i navnet...

Kaliber 20 synes jeg er interessant. Haglene blir mye smekrere og penere, og får gjerne litt lavere vekt. Enkelte "forståsegpåere" hevder at dette er et "damekaliber" og at det ikke er så effektivt som 12. Hos Børselars (der jeg til slutt valgte 12 fremfor 20 pga enklere å få tak i skudd) sa de som over, bommer du med 20, bommer du med 12 og... Noen spesiell ulempe ved 20 kan jeg ikke komme på, så lenge man får tak i ammunisjonen man vil ha. Synes nesten det er synd at kombien min ikke er i 20/76 i stedet for 12/76! Da hadde'n vært fin da, rett og slett pga utseendet. :) Nå har jeg aldri skutt med 20 da, så har egentlig ikke peiling... :wink:

 

 

Styr hvertfall unna caliber 16...

 

Ville uten TVIL ha handlet 12.. der er utvalget best i patroner..

 

kaliber 20 er vel neste valget.. men du har flere haggel i en 12 patron en ei 20 patron, men om det er så mye forskjell i drapsefekten vet jeg ikke..

 

MITT VALG er hvertfall 12..

 

ENDRET: Kaliber 16 har et VELDIG dårlig utvalt etter at blyforbudet kom.

Link to comment
Share on other sites

Styr hvertfall unna caliber 16...

 

Ville uten TVIL ha handlet 12.. der er utvalget best i patroner..

 

kaliber 20 er vel neste valget.. men du har flere haggel i en 12 patron en ei 20 patron, men om det er så mye forskjell i drapsefekten vet jeg ikke..

 

MITT VALG er hvertfall 12..

 

ENDRET: Kaliber 16 har et VELDIG dårlig utvalt etter at blyforbudet kom.

 

Aha... Er dette et kaliber på vei ut kanskje? Best å holde seg unna da. Kjett å plutselig huske på fredag efta at man skulle hatt 4-haggel i kaliber 16til skogsfuglen dagen etter... Da får man tak i til kaliber 12! 12 er jo mitt førstevalg i og med at det er så godt utvalg av ammunisjon, sjøl om jeg antageligvis heller ville hatt 20/76 i kombien pga smekrere utseende.

 

(Synd jeg ikke reagerte før i høst/sommer. Stod en gammel Merkel kal 12 til to og et halvt tusen på finn.no. Trengte oppussing, men det er jo bare kosejobb! Gnikke, pusse, blånere og olje... Artig å se resultatet til slutt!)

Link to comment
Share on other sites

Det er fort gjort å anta at samme regel som gjelder for rifle også gjelder for hagle: Større hull i tuten = større kule = egnet på større dyr.

Det er feil når det gjelder hagle. 32 gram vismut fra en kaliber 20-76 i 400m/s er AKKURAT det samme som 32 gram vismut i 400 m/s fra en kaliber 12-70. Imidlertid kan du få tak i tyngre ladninger til kaliber 12. Ofte gir tyngre ladninger dårligere skuddbilde, og ofte laverehastighet, slik at det i realiteten blir dårligere "drep" i tunge ladninger. Paradoksalt nok. Det må testes i hvert enkelt våpen. Min 20-76 drilling liker godt relativt tunge ladninger, i betydning setter pene skuddbilder. Men i forhold til effekten i dyra er det ideelt med lette ladninger i god fart synes jeg.

Det er helt klart større utvalg i 12 enn 20. 16 ville jeg ikke vurdert,

Link to comment
Share on other sites

Dette er kjempeinteressant. Samboeren skal ha egen hagle, og hun er av den skuddredde typen. Tenkte kanskje halvauto var tingen, for den gir vel minst rekyl. Med tilsvarende ladninger gir kanskje kaliber 20 kraftigere rekyl enn kaliber 12, da, i og med at samme vekt/mengde skal ut av en trangere løp?

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kjempeinteressant. Samboeren skal ha egen hagle, og hun er av den skuddredde typen. Tenkte kanskje halvauto var tingen, for den gir vel minst rekyl. Med tilsvarende ladninger gir kanskje kaliber 20 kraftigere rekyl enn kaliber 12, da, i og med at samme vekt/mengde skal ut av en trangere løp?

Eller?

Her tror jeg du tenker noe feil. Rekylkreftene virker begge veier, det vil si at det er like mye energi som går bakover (rekylen), som går fremover (ut av pipa). En 32 grams ladning i 400 m/s gir like mye rekyl enten den komer ut av en tut som er i kaliber 12 eller 20 (correct me if I'm wrong)

Vekten på hagla er den viktigste rekyldempende faktoren. skal mere til å skyve 3.5 kilo bakover enn 2.5, enkelt sagt. Halvautomaten bruker en del av rekylkreftene til omladning, og det blir altså mindre følt rekyl.

* Hmmm, leste ikke jeg om en halvauto nettop med ekstrem lite rekyl? Car det en Crio kanskje? hmmm *

For følt rekyl er det flere faktorer som spiller inn. Stokkform er en, bedre med noenlunde rett stokk. Rekylkappa er en viktig en! Smell på en Pachmayr eller Limbsaver eller lignende, og følt rekyl går ned.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjempeulempe med kaliber 20 i dag, og det er ammoutvalget. Det er så dårlig at man skal ha litt flaks for å finne en patron som går virkelig godt i hagla. Det er rett å slett for lite å velge i til at i allefall jeg blir fornøyd.

Ellers er kaliber 20 utmerket, akkurat som kaliber 12.

Skulle jeg kjøpt meg min første hagle, eller ha bare en hagle, så ville jeg valgt kaliber 12, selv om våpenet blir tyngere, tykkere og ikke så smekkert. Men nettopp pga utvalget i ammunisjon, lite å velge i betyr små sjanser for å finne den optimale patronen til ditt våpen og din jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...