Jump to content

Sjekk våpenkortet!


OlavM

Recommended Posts

En liten utfordring til alle som besitter en del våpen, ta turen innom lensmannskontoret og sjekk deres liste opp mot din aktuelle beholdning, kan være at ikke alt stemmer, sjekket selv nå og fant et løp jeg solgte for to år siden oppført hele to ganger på kortet mitt.

Alt ordnet seg smertefritt etter en liten sjekk, hadde blitt ført inn i stedet for slettet ved salg. Ikke bare jeg som kan gjøre en liten blunder bak pc skjermen :-)

Både kjøpers og selgers våpenkontor kan gjøre en liten feil, i værste fall kan vi som våpeneiere få trøbbel av det.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Jeg sender med min egen liste med våpentype, serienr og formål hver gang jeg sender inn en søknad.

 

Dette startet jeg med etter at jeg i Politiets register tilsynelatende hadde en S&W 357 jeg hadde solgt 6 år tidligere. Heldigvis hadde jeg gul gjenpart.

 

Ganske nylig fikk jeg spørsmål hvorfor jeg ikke hadde solgt ei rifle slik jeg skulle i forbindelse med et nykjøp. Den aktuelle rifla hadde jeg byttet inn for en god stund siden i en butikk som gikk konk hvor boet ikke hadde brydd seg om å rydde papirhaugen.

 

Innsyn i mappa si er ikke dumt!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg i det, 1983, men det fordrer a) et sentralt våpenregister og b) en løsning som publikum kan få tilgang til. Begge deler er tekniske muligheter (det fungerer eksempelvis svært godt for SysVak, som leverer data til tjenesten Mine Vaksiner), men stoppes av teknisk gjeld i politiets dataløsninger.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men om alle skulle ringe for å få en liste, og 90% av disse er uten feil... Da går det mye tid på tull. Og folk klager jo allerede på at det tar lang tid å behandle søknader.. Så det aller beste hadde vært om vi kunne sitte hjemme i sofaen for å sjekke at alt er korrekt

Link to comment
Share on other sites

Det samme hendte meg i fjor...jeg sökte om en grovkalibret jaktrifle og listet opp alt jeg har i et brev med forklaring.....fikk surt brev hvor de påpekte at jeg hadde en rifle i .416 Rigby (solgt 4 mnd. tidligere)..

 

Paradokset er at Politiet/samfunnet stiller en masse krav til deg som våpeneier mens de selv ikke engang evner og fölge opp ajourföring av våpenregisteret....helt forkastelig, her har virkelig Politiet et forbedringspotensiale.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

God ide, en hackbar database som utenforstående interessenter kan bruke som handleliste....
Så du mener altså at den tjenesten for tofaktor autentisering som er regnet som den sikreste per i dag ikke skal være gyldig for dette? BankID er regnet som sikker nok til å beskytte adgang til personsensitive data og tjenester, slik som finans, skatt, og helse. Den må du enten begrunne skikkelig, eller begi deg betydelig mye lenger ut på landet med.
Link to comment
Share on other sites

Denne lista burde vært tilgjengelig for våpeneiere, altså at jeg kunne funnet min egen liste for å sjekke denne, ved bruk av bankid f.eks.

 

Eller at forhandlere hadde tilgang. Og kunne selge normale jaktvåpen til kunder som ikke har full våpengarderobe, og sende inn registrering i ettertid (elektronisk?) istedet for at Politiet skal rote bort 1 mnd for å stemple en søknad. Som igjen fordrer at våpenregisteret samkjøres med strafferegisteret (noe som kanskje burde være en selvfølge), og ikke at Politiet må sjekke opp om våpeneier har fått merknader siden forrige gang han søkte.

 

*sukk*

Link to comment
Share on other sites

God ide, en hackbar database som utenforstående interessenter kan bruke som handleliste....
Så du mener altså at den tjenesten for tofaktor autentisering som er regnet som den sikreste per i dag ikke skal være gyldig for dette? BankID er regnet som sikker nok til å beskytte adgang til personsensitive data og tjenester, slik som finans, skatt, og helse. Den må du enten begrunne skikkelig, eller begi deg betydelig mye lenger ut på landet med.

Når trelags 128bits kryptering kan hackes så kan jeg garantere deg at det systemet kan det.

Hacking går ikke nødevednigvis gjennom en brukerkonto i et system....

Link to comment
Share on other sites

Men har man ressurser til å rote seg inn i et slikt system, er det vel gode odds for at man klarer å få tak i det man vil ha på annet vis. Særlig når det gjelder "vanlige" våpeneiere med mauser, krag, sako og sauer burde det ikke være noen grunn til å bekymre seg.

 

Dog, mulig man kunne vurdert å holde samlerlisensen for "tunge mitraljøser fra øst-Europa" unna akkurat det systemet...

Link to comment
Share on other sites

Når trelags 128bits kryptering kan hackes så kan jeg garantere deg at det systemet kan det.

Hacking går ikke nødevednigvis gjennom en brukerkonto i et system....

 

Er du like bekymret for at noen skal stjele alle pengene dine fra nettbanken?

Link to comment
Share on other sites

Null bekymring for sikkerheten rundt et elektronisk register.

Men-jeg vet hvem som må evt betale for å utvikle og drifte så jeg tar heller jobben med å samle på gule og blå lapper......

Det har tidligere vært antydet en plass mellom 20 og 30 ansatte for å drifte et sentralt register (hva de skal drive med skjønner ikke jeg-det er neppe reelt arbeid til mer enn 5...) og sånt skal jo være selvfinansierende. 30 offentlige ansatte koster grovt regnet 30 milioner.

10.000 søknader pr år= 3000kr pr søknad... Lukter årsavgift lang vei....

 

 

Ellers har politiet fått midler i flere omganger for å rydde opp i våpenregisteret; hva pengene er brukt til er det neppe noen som vet...

 

 

EDIT-hoderegningsfeil..

 

Ellers enig med bjortork!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke vanskeligere enn å følge litt med på Kammeret for å finne litt småsnacks rundt omkring, eller fakturasystemet til de store våpen butikkene. Rart hvordan folk stoler minst på de tryggeste systemene, men uten å nøle bestiller i butikkene med fullt navn og adresse.

Link to comment
Share on other sites

Eller at forhandlere hadde tilgang. Og kunne selge normale jaktvåpen til kunder som ikke har full våpengarderobe

Tror jeg vil betakke meg for at noen andre enn politiet skal ha innsyn i våpenregisteret. Bedrifter som har en ren næringsmessig interesse av å vite hvem som har en plass ledig i garderoben, hvem som akkurat har kjøpt nytt våpen som tilfeldigvis forhandleren har masse ekstrautstyr til, osv., har selvsagt ingenting der å gjøre.

 

Det sentrale våpenregisteret, både det som eksisterer og det som blir fantasert om, er bare tull og bortkastede skattepenger (evt. avgiftspenger). Det finnes ingen bevis eller indikasjoner på at slike registre øker hverken samfunns- eller rettssikkerheten, det eneste som blir tilfredsstilt er kontrollkåtheten til enkelte politikere og byråkrater.

Link to comment
Share on other sites

For de som er bekymret for at fremede makter og andre bad-guys skal hacke datasystemer før de skal ta deg så er de alle rede i gang :shh: Hørte i kluben våres den Gyldne Folie-hatt at alle som selger Barnaul Ammo og andre våpenkort pliktige ting over nettet der du må sende kopi av full ID og Våpenkort egentlig er styrt av en fremmed etterretningstjeneste. Eneste du kan gjøre er å handle hos din lokale forhandler og våpensmed som ikke krever kopi av disse :mrgreen:

God helg alle sammen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...