Jump to content

Valg av våpen til en fersk jeger


Tarikdur

Recommended Posts

Jeg er en fersk jeger og har tenkt å kjøpe våpen. Har jaktet veldig lite før. Blitt mest med og sett på.

 

Er mest interessert i småvilt. Kommer mest til å jakte storfugl/tiur, ender, gjess og etterhvert blir det rådyr og vildsvin. Men først og fremst småvilt som nevnt over.

Siden jeg ikke er interessert i å kjøpe mange forskjellige våpen og bruke masse penger til å begynne med hadde jeg tenkt å kjøpe et kombi våpen. Der hagle løpet er 12/70-76 og rifleløpet 6.5x55 eller .308.

 

Er det noen der ute som har noe bedre anbefallinger eller tips til en fersk og uerfaren jeger som trenger hjelp. Tenker og kjøpe brukt også siden det er det billigste og blir ikke brukt så mye til å begynne med av meg.

 

Alle tips tas godt imot :)

Link to comment
Share on other sites

Det er straks tid for å kjøpe jaktvåpen.

 

En Baikal kombi i 12G/.223 på finn.no

Det er ofte mange om beinet.

 

En alternativ strategi kan være å kjøpe Hagle og 2 rifler.

Du får regne på det.

 

Ei pent brukt Baikal Hagle i 12G med krommet løp kan bli ei "sjøhagle" senere i livet.

 

Muligvis pent brukt:

http://www.vapensmia.no/Shop/List/Bruke-v%C3%A5pen/39/1" target="_blank

 

Stikk innom XXL

http://kundeavis.xxl.no/nor/Vaapen/billigevaapen/" target="_blank

Det hender de har gode tilbud.

 

Hvis du ikke finner brukt på finn.no som du har mot til å kjøpe:

 

Bruksrifle til jakt som sikkert var moderne i 1924 eller 1948:

http://www.jaktdepotet.no/rifler/zastav ... e-loep-308" target="_blank

Kjent for skarp kant ved framre sikte på enkelte rifler.

(Kjøp Bastard-fil på Biltema og slip ned etter behov.)

Fila kan senere brukes til å skjerpe øksa.

Maskinmerker på sluttstykke.

Lett Antikvarisk avtrekk hvor du har 2 avtrekk.

Dårlig/ujevn finish på stokk. Men stokken er solid og stabil.

Solid bruksjern som treffer godt på jakt.

Plast er ikke oppfunnet her.

Velprøvd løsning som neppe byr på overraskelser.

 

Hvis du velger våpen som krever ammo utenfor allfarvei så sjekk kostnad og tilgjengelighet på ammo.

En mulighet er å lade selv.

Det finnes rikelig med tråder på kammeret.no for den som vil lade selv.

 

Mitt favoritt våpenskap:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... eifuva+149" target="_blank

Stort nok for de fleste resten av livet. 151 kilo - Da slipper du å bolte det fast.

Trenger du flere så er det bare å kjøpe flere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er i noenlunde samme situasjon som relativt ny jeger. Etter mye leiting, lesing og mer eller mindre gode råd kom jeg til at ei separat hagle og rifle ble mitt valg. Fant aldri rette kaliber-kombinasjonen og så var det kompromisset som komboen representerer; det er jo strengt tatt hverken ei skikkelig hagle eller ei skikkelig rifle. :wink: Jeg valgte 12-76 og .22WMR for småvilt med et ekstra .22LR løp til trening. For større vilt har jeg planer om en .308W

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt mye? Kan du skyte med rifle? Hagle? Dersom ikke er rifleløpet på en kombi nokså bortkasta, det går neppe an å lære seg å skyte med en kombi - til det er de alt for kresne når de blir varme, blir for fort varme, og skyter for rart til at det strengt tatt er å anbefale.

Å skyte småvilt med kombi-rifle er etter mitt syn bortimot for viderekomne. Så vil anbefale to våpen, hagle OU kal 12, og rifle, boltrepeter, kal 223Rem, 6.5x55 eller 308Win.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

TS. Er enig med M67 her, kombi er ikke det du trenger, etter min mening. Å kjøpe et "alt i et" våpen, kan være fristende for en nybegynner. Men, jeg annbefaler det ikke.

 

En kombi, er i realiteten en rifle med et hagleløp. Som rifle har den begrensninger, selv om gode kombier samler innen 5 -7 cm, på 100m. Værre er det hvis/når en skal skyte flukt skudd, etter bl.a. skogs fugl. Da trenger en et våpen som er konstruert (og tilpasset) for flukt skyting. Et hagle!

 

Og jeg tenker som så, at en må lære å krype, før en begynner å gå/løpe. Som nybegynner, med størrst interesse (i dag) for skogsfugl/fugl, bør du fokusere på hva som har størst interesse - i dag. Det tar tid (normalt flere år) å lære seg en type jakt. Og hva du har interesse for og råd til om noen år, bør du ikke tenke på nå.

 

Kjøpe en hagle og få den tilpasset deg. Hvis budsjettet er begrenset, kjøp heller en brukt hagle og bruk noe penger på tilpassning. Da har du våpen for noen år fremover. Har du råd, kjøp en rifle også. Ikke kombi.

Link to comment
Share on other sites

Kombien min, er det siste våpenet som forlater våpenskapet mitt. Men det er riktig at dette er ikke det våpenet du trener med. Jeg mener det er helt greit å kjøpe kombi som det første våpenet. Trene kan du gjøre med ett salonggevær, eller ett våpen du låner, f.eks klubbvåpen fra din lokale jeger- og fiskerforening.

 

 

selv om gode kombier samler innen 5 -7 cm, på 100m
Gode kombier samler mye bedre enn dette, spesielt de med loddede piper. Har du kombi selv?
Link to comment
Share on other sites

Sammenloddede piper gir ofte treffpunktvandring ved varmeskyting, særlig med optiske siktemidler. Hvis du er tålmodig nok, kan du få fine samlinger. Dette fenomenet er nok bakgrunnen for ovenstående kommentar om at kombi er lite egnet for mengdetrening. Min baikal, med frittliggende pipe, har meget god teknisk presisjon og ingen problemer ved varmskyting. Men avtrekket er 5kg+, med slep som er like langt som på brudekjolen til Mette-Marit. Dårlig avtrekk er et vanlig problem på rimeligere kombier. Det er mulig å mestre et dårlig avtrekk, mendet krever trening.

Siktemiddel er og blir et kompromiss på en kombi. Du finner ingen løsning som er perfekt for begge løp, i alle situasjoner. Løpssettet er oftest kortere enn på en ren hagle, dette gjør pekeegenskapene dårligere. Summa summarum er det vanskeligere å skyte godt med både hagle- pg rifleløpet på en kombi, enn med en ikke-kombi.

Et kombinasjonsvåpen er i utgangspunktet et formidabelt jaktinstrument med bredt potensielt anvendelsesområde. Men som førstevåpen vil jeg anbefale hagle, gjerne et brekkvåpen- o/u eller s/s. Det er, for de fleste, vesentlig lettere å få tilgang til "haglejakt" enn "riflejakt".

Link to comment
Share on other sites

Å skyte småvilt med kombi-rifle er etter mitt syn bortimot for viderekomne. Så vil anbefale to våpen, hagle OU kal 12, og rifle, boltrepeter, kal 223Rem, 6.5x55 eller 308Win.

 

K

 

Dette er jeg veldig enig i.

Et kombivåpen er absolutt ikke det første våpenet en fersk jeger skal kjøpe når hans hovedfokus vil være fugle-småviltjakt i starten.

 

Min klare anbefaling er å først kjøpe en hagle.

Dersom man ønsker å ha mulighet til å både jakte med hagle- og rifleløp og har begrenset budsjett, anbefaler jeg at det kjøpes en brukt hagle og en brukt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Mh veldig mye bra kommentarer og tips. Tusen takk for all hjelpen. Tror jeg da går for en hagle. O/U 12/70-76 spørs hva jeg finner. Etter alt jeg leser føles det som om kombivåpen ikke er noe for meg til å begynne med. For heller da kjøpe en brukt hagle og etter hvert bruke mer penger på en lite brukt rifle. Eventuelt en sakongrifle for mengde trening.

 

Takk igjen for alle tips

Link to comment
Share on other sites

personlig så vil jeg aldrig kvitte meg med kombien min. dette er en baikal med flytende pipe og den klatrer faktisk ikke ved varme løp. problemet er hvilket sikte man føler seg hjemme med på en kombi. dette har jeg valgt (unnskyld ordbruken) å kalle for mitt lille kombihelvete... :evil: . i dag brukes kombien i godt lys,0-70m avstand og åpne sikter.da har man kinnkontakt med kolben ved hagleskyting,og så får man bare bruke en annen børse ved dårligere lys eller lengre avstand.på blandet jakt der man ikke helt vet hva man støter på så er det kjekt med kombi. før jeg kjøpte min så følte jeg at hvis jeg hadde hagla med så satt rev/rådyr fint på 50-60m...var bare rifla med så for fugl ut i exspressfart på 15m... med kombien så har man jo muligheten da. selv så bruker jeg baikal enkel løp haglen min mer og mer siden jeg stort sett ikke får mer i sekken når jeg bruker mine andre børser likevel.

hva du skal velge er ikke så lett,kommer ann på jakt terrenget ditt. tett skog?åpent?li og fjord? hvilket viltarter jakter du på nå,og har du planer om rådyr etc senere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men vekker den opp igjen. 

 

Har en bekjent som skal kjøpe sitt første våpen nå.  Han kommer til å skyte mest med hagle, men vil ha mulighet til rifle også.

 

Kan det da være fornuftig med en Tikka 512s kombi med 2 løpssett, ett med ren hagle og ett med kombi?  Evt en Brno med samme oppsett?

 

Rifla vil bli brukt til sel, rådyr og hjort.

Hagla vil bli brukt til mest lerduer og litt fugl.

Link to comment
Share on other sites

Broder kjøpte dette oppsettet;http://www.jaktdepotet.no/kombivaapen/bettinsoli/bettinsoli-kombi-12-76-6-5x55-pakke. Men det var mest fordi han skulle ha en kombi, han har andre rifler og hagler.

Må si at en Tikka med 2-3løpssett virker forlokkende, men er usikker på om det er noe å satse på for en førstegangskjøper. Passer hagla og prisen er bra så er jo det et greit nok valg. Men blir han komfortabel med å bare ha et rifleskudd tilgjenglig ?, spesielt siden det er hans første våpen.

Det er frittliggende pipe og den tåler å trenes med og de åpne sikta er de beste jeg har brukt. Presisjonen var super på den jeg brukte og den var god å skyte med. Men for å bli god nok til å skyte og til å stole nok på seg sjøl, så kreves det mengdetrening. Og det er en magasinrifle vesentlig bedre egna til. Selv om han godt kunne klart seg med enkeltskuddsrifle til jakt, så kreves det mye trening før han er "der".

Men dere kan jo trene sammen med en av dine rifler, og han kan bli med i et skytterlag å trene med lagsvåpen. Eller supplere med et godt luftvåpen for trening. Han bør i alle fall være bevisst på hva som kreves, før han får noen som helst glede av kombiløpet.

Uansett er det ikke værre enn at han kjøper seg ei rifle siden og da også etterhvert får full glede av kombiløpet. I disse garderobetider er det lurt å tenke systemvåpen allerede fra starten, mtp det er en Tikka 512 et fint valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Browningen er fullt lovlig å selge, da den er godkjent for jakt.

 

Haglen er trolig en Valmet 220, god brukshagle som oftest har mer nytteverdi enn monetær. Ligger som regel på finn.no mellom 200-4000 avhengig av stand.

Har både 212 og 220, og de gjør absolutt jobben :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...