Jump to content

Kjærag og Preikestolen i samme tur?


T3X4C0

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg og min samboer har lenge ønsket oss en tur til lysefjorden, og denne uken åpnet det seg en mulighet.

Vi skal kjøre fra Oslo til lysefjorden på Onsdag, og tenkte i utgangspunktet å gå til kjæragbolten samme dag. Det tar ca 6timer å kjøre, og vi reiser i 6tiden.

Holder det med rundt 5-6timer for turen til kjæragbolten? Vi ønsker å være nede før det virkelig begynner å mørkne.

Så overnatter vi ved preikestolen fjellstue før vi går til preikestolen på morgenkvisten og kjører tilbake til Oslo samme dag.

Aberet er at det skal regne på Torsdag, men det er vel lurere å gå preikestolen, som skal være en lett tur, i regnet enn å ta kjærag i regnet?

 

Virker dette som en gjennomførbar plan for andre som har vært der?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvilken form dere er i, men 5-6 timer skal holde bra til Kjeragbolten.

 

Jeg ville tatt prekestolen på dagen med dårlig vær. "Stien" der er så godt bygget nå, at du kan gå opp i lakksko og holde deg relativt tørr . Jeg var der nå på lørdag og brukte i underkant av 1 time hver vei uten å haste meg.

 

Er et par år siden jeg var på Kjerag, men der er det mye mer natulig sti, så greit om det er tørt da.

 

Alt i alt, absolutt gjennomførbar tur.

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir en lang tur hvis dere planlegger å kjøre til prekestol hytta etter turen til kjerag.

Det er mange timer i bil, det går ikke vei ut fjorden så du må kjøre via sirdal og til Sandnes før du kan ta ferja over til riktig side av lysefjoren.

 

Ville heller overnattet på sirdal høyfjellshotell og kjørt til prekestolen neste morgen.

Link to comment
Share on other sites

turen til Kjeragg er en godværstur. Bratt opp og ned på 3 rygger i 1000 meters høyde. Fin sti og kjekt å gå i bra vær, men ville styrt unna i regn, tåke, vind, skydekke.

 

Til sammenligning er en tur til Trolltunga imidlertid mer fysisk krevende (hvis du har vær der) men både Trolltunga og Kjeragg krever bra vær både sikkerhetsmessig og for turutbyttet.

 

Preikestolen et mer søndagstur!

Link to comment
Share on other sites

turen til Kjeragg er en godværstur. Bratt opp og ned på 3 rygger i 1000 meters høyde. Fin sti og kjekt å gå i bra vær, men ville styrt unna i regn, tåke, vind, skydekke. !

 

Vi gikk på Kjerag i sommer, startet ut i relativt fint vær, men plutselig kom tåka, og den var tjukk! Stien er veldig godt merket, men i tåka betyr merkingen ingenting! Vi så kanskje to meter foran oss, så sjekk været. Vi brukte 5 timer t/r, og da rota vi MASSE på vei ned for å finne stien. Du kjører fra Øygardsstøl til Preikestolhytta på ca 3 timer. Preikestolen tas på 2,5 t/r. Så ja ikke noe problem å ta denne turen på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Turen gikk veldig bra.

Vi la avgårde fra Oslo ca kl 06:30 og var fremme på Øygardstølen kl 1315. Vi lot ikke vente på oss før vi skiftet og startet turen til Kjerag.

Turen til Kjerag var veldig fin, men ganske så krevende med alle de bratte og steinette bakkene(både opp og ned). Men for en tur altså. Vannvittig natur, fantastisk kult å se bolten som har satt seg fast i den possisjonen, og må si jeg følte meg ganske "sprek" etter den turen. Vi var også heldige med været. Det holdt seg tørt selv om været truet i det fjerne hele tiden. Kan se for meg det blir problematisk når det regner ja.

18:20 var vi nede og måtte hive oss i bilen. Vi hadde bord på resturanten i Preikestolen Fjellstue kl 2045.

Den tiden måtte vi halveis gjennom Sirdal se tapt, og vi ringte inn for å få de til å holde av en porsjon til oss. 2110 var vi fremme, spiste og rett i seng.

 

Etter en lang natt og frokost bar det ut itl Preikestolen kl 0900. Dette var en litt anerledes tur ja. Ferdiglagt sti hele veien til toppen og ikke spesielt krevende(men er jo tungt). Igjen fantastisk natur og utrolig stilig platå, men fikk ikke samme "overmann" følelsen der oppe. Det var tjukt med alle typer nasjonaliteter med sandaler, uggs, joggebukser og allskens "ikke turklær" som hadde kommet seg opp.

Men utrolig fint når man blokket ut alle de masete turistene(er jo kanskje en turist selv, menhar da respekt for naturen

Vi var nede igjen kl 1210, satt oss i bilen og startet hjemturen.

Kl 2100 presis var turen ferdig. Tok lenger en jeg trodde men det sprutregnet heeele veien.

 

Så vi er veldig godt fornøyd med turen og kan absolutt anbefale de videre.

Kjerag for de som er litt turvante(og ikke spesielt redde), mens Preikestolen for stort sett alle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...