Jump to content

Hastighet ved praktisk jakt


muck

Recommended Posts

Jeg lader en 32g blyladning som iflg Lyman gir 458m/s. På rypejakt gir den knall og fall, og skuddbildene er fine. Men pga komponenttilgang vurderer jeg å skifte til en ladning som skal gi ca 420m/s med 34g ladning. Er denne reduksjonen i hastighet og økning i ladning bare tall som jeg ikke vil ha noen praktisk betydning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader en 32g blyladning som iflg Lyman gir 458m/s. På rypejakt gir den knall og fall, og skuddbildene er fine. Men pga komponenttilgang vurderer jeg å skifte til en ladning som skal gi ca 420m/s med 34g ladning. Er denne reduksjonen i hastighet og økning i ladning bare tall som jeg ikke vil ha noen praktisk betydning?

 

Har du fått 458ms i kronograf. Från 2meter?? Varför denna våldsamma fart??????

Och dessutom på hönsfåglar ?? Jag pratar mkt med italienarna som har en helt annan tillgång till tryckskjutning och hastighet än vad vi stackars nordbor har, och dom laddade förr

Dessa sk " controdose " dvs en lätt laddning med en jävla massa trögt krut som .

Men dom börjar sansa sig och om man lägger sig på 415 ms ( 400 på display )

Från en chrony M1 räcker det och blir över ..... 34g @ 420 ms lär slå ihjäl dina ripor som

Blixten gör dom inte det har du missat ....

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Laddar du med Longshot ??

 

Ja, i AA-hylser og WAA12F114 wads. Hastigheten er fra Lyman. Har ikke skutt disse over chronyen enda.

 

Då måsta det vara en sk controdose laddning för att Longshot ska brinna bra med så lätt laddning , Jag har inte laddat AA och WAA12114 sedan mitten -90 tal

Jag tror jag slängde alla Amerikanska grejer för 10 år sedan minst ... Borde inte N-320 vara ekonomiskare ? det är ju åxå ett m låg volym .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...