Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

Lækkert!

Imponerende lav vekt med en såpass "feit kikkert"

Hvor fikk du kjøpt rifla ? Leveringstid ? Pris ?

 

Hvor høyt er bolt løftet på denne ? Kan du legge ut ett bilde bakfra hvor en ser hvor

nærme bolthåndtaket kommer okular på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en noe knotete handel, 3mnd fra forespørsel/bestilling til den var her på berget.

Endte med å gå via TheDuke.de da de hadde en bestilling hos Kimber som var på veg til å bli sendt.

Men da med alt det som import fra Tyskland medfører, som oversettelse av ervervelse tillatelsen,

fly frakt fra Munchen til Ålesund, og et par runder på toll kontoret.

Total summen er vel til å bli smått møreredd av, ganske nerme 20k nå.

Stiv kilos pris med andre ord.

 

Hevarms løftet er vel 90*, boltgangen er litt slarkete (pga flutingen).

Fikk slått nye m14x1 gjenger på løpet da 7/16x28 ikke er noe som gir noe mening spør du meg.

Har skutt den inn idag med noe 140Gr Berger Hunting VLD, som virket lovende.

Fikk ikke målt hastighet da det regnet stortsett hele økta.

 

IMG_2747.jpg

IMG_2748.jpg

IMG_2749.jpg

IMG_2727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Dette ser bra ut.

Jeg syns ikke prisen var så avskrekkende, se på Sako Carbonlight prisen, den er syk, og dessuten en tyngre rifle.

Det er merkelig ingen forhandlere i Norge tar inn Adirondack.

De fleste liker å klå før kjøp.

Jeg får se til vinteren hva jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info Medic, både Jaktdepotet og Oslo Skytesenter er forhandlere og har Kimber rifler.

De står begge oppført som forhandlere på Kimber sine hjemmesider.

Men de fremstår ikke som de ivrigste av forhandler sorten, som så ofte når det gjelder Norske forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Ultralight. Full pipelengde, flutet pipe, skreddersydd låskasse, HS precision stokk. Kostet 18-19000 før. XXL selger de mye billigere nå.

 

Min MK V Ultra Lightweight i 30-06 veier 3,4 kilo feltklar med Zeiss Victory 3-12x56.

Kanskje ikke den ultimate lettvektsrifle, men uansett fin vekt når en tenker på det forholdsvis tunge siktet.

XXL har den inne i 308 Win. til 14.990.

 

P1010547_zpsy2iijw0v.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Leker litt med tanken selv.Har en Ruger M77 Compact den veier 3150g med en leupold 2-7x28 og Ruger stålringer,ikke akkurat lettvekt, men rifla har en ganske tung laminatstokk og mye stål i underbeslaget,så det jeg lurer på er om det er noen som vet om det finnes lettvektstokker til Ruger i handel i landet gjerne med blindmagasin og kanskje alu ringer.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men;

En av de beste skytterne i metallsiluettens barndom i Norge, som dessverre døde altfor ung av kreft, jaktet rein med Contender. Ulovlig selvfølgelig, men jeg tror han skjøt bedre med pistolen sin enn 95% av riflejegerne på vidda.

 

På ultralette våpen er det mye lettere å få jevnt rekylopptak og god presisjon uten riflekolbe. Jeg hadde xp100 i 6,5x46(skulle tatt patent på den.. :-) ) og 7mmbr. Med 4x kikkert gikk de under 5cm på 200m, 5-skudds grupper med anlegg. Av alle våpen jeg har solgt angrer jeg mest på salget av xp100..

 

Egentlig er det jo bare tull at disse pistolene er forbudt på jakt så lenge man klarer storviltprøven med dem. Hadde de vært tillatt hadde jeg aldri drasset med ei rifle på reinsjakt.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, msteiro skrev:

 

 

Ville veid laminat stokken, ikke alltid de er så tunge som man tror.

Takk for svar du har selvfølgelig helt rett har bare trodd at stokken er litt tung er ikke sikkert den er det,er mye stål på Rugeren også.Skal skru av stokken å veie den når sesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg Kimber Mountain Ascent/Adirondack eller Barrett Fieldcraft i .308 Win (2150g) med løp kappa til 40-43 cm (-?g), Hausken MD45 (180g), Talley montasje (?g) og f.eks en Leupold VX-2 6-18x40 (397g) må bli noe av det letteste man kan kjøpe? Tenker til  jakt på rype/rein? (om man vil ha mulighet til ca x15 forstørrelse). 

 

Er det noe å hente ift. vekt på annen montasje/demper/kikkert (med mellom x10-x20 forstørrelse)? Evt. andre lettvektsrifler i samme vektklasse?

(har valgt .308 pga tilgang til ferdigrulla, sparer vel uansett ikke mye om man går for .223 og dropper storvilt mulighetene?) 

Link to comment
Share on other sites

Talley Lightweight er nok den letteste montasjen generelt. 

 

Problemet med lettvektsrifler er at de passer til noe mindre bredde av bruk. En lett rifle  med kappet 308 og mini-demper vil ha tendens til å bevege seg mye under rekyl.

Ikke så stort problem på storviltjakt, men verre på rype etc.

 

Ser for meg noe lignende, men ville hatt to løp for å kunne bruke noe lettere på rype pga rekyl.

På reinsjakt vil jeg tørre påstå at en Leupold FX II i 6x36 er noe av det mest ideelle ift vekt, enkelhet og hvor smekker den er.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, men kjøper man feks en Kimber og setter på samme sikte og demper så er man på ca 2.7 kg. DA kan man begynne å snakke om lett rifle... 

 

Og med ei ny rifle så følger gjerne bedre avtrekk, sikring, kolbekappe, sluttstykke-gang etc med på kjøpet. Og det betyr jo også noe for noen..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

kimberen er kjempe fin, lett og rimelig priset. Poenget mitt er de "lettvektsriflene" på 3,5 kg som koster 25000 er kanskje ikke den ultimate lettvektsrifla

Rifler på 3.5kg er vel knapt "lettvektsrifler", når en vet at en får rifler helt ned mot 2kg, iallefall under 2.5?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du snakker med demper, kikkert og lyddemper under 3 tallet er det lettvekt. 3,5 kg med rødpunkt er normalt. 

 

Men enig i at mange er veldig dyre, det mest prisgunstige er nok en Rem 7 som noen andre har satt i en HighTech/Mcmillan  stokk. 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Dodraugen skrev:

 - "lettvektsriflene" på 3,5 kg som koster 25000 er kanskje ikke den ultimate lettvektsrifla

 

Min m98 ("large ring", 34/42) i 9,3x62, med 60 cm pipe og Butler Creek plastskjefte, veier 3717 gram, uten demper og reim, men med en Leupold 3-9 x 40, og ei ekstra "tre-på" gummi-bakkappe. Skal man snakke om "lettvekt", bør man under 3 kg med skuddklar rifle. Men da er kanskje ikke 9,3 førstevalg av kalibre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har noen tenkt tanken på lettvekt fjellrifle med kort løp i 6,5? Tenker bruksområde fra rein til rype.

 

Ville ei 6,5-284 med 43cm pipe klare å dytte f.eks ei Nosler AccuBond Long Range 142gr til v0 på 830ms+? Med bra presisjon..

 

Kunne fått ei veldig lett og hendig fjellrifle som også har lite avdrift og er relativt flattskytende.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Føler denne må kunne regnes som lettvekts-rifle. 2598 gram med aimpoint (H1) og demper (Svemko Hunter Short). Cal. 22-250, enn så lenge. 

Kimber 84m classic med Montana stokk. 42 cm pipe. 

 

Planen er pipebytte når lommeboka tillater det. Ligger an til å bli 6,5 creedmoore, da jeg har ei 308 fra før. 

PSX_20180718_230532.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
På 31.1.2019 den 23.43, Megaloceros skrev:

Ny K95 med carbonstokk: https://www.blaser.de/en/product-news/k95-ultimate-carbon/

 

Ikke den peneste kipplaufen jeg har sett, men den vil nok få et lite marked. Blir interessant å få vite  hva den veier etterhvert. 

262F1EC4-3F50-4101-BAE8-1801575D666D.jpeg

Konseptet er greit, men idiotisk overpriset. Hvem lager disse Blaser kikkertene btw ? Hvorfor skal de plutselig koste mer enn Zeiss og Swaro ?

Skosmørning er forbeholdt.. nettopp sko

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et skikkelg sidespor:

På 80/90-tallet drev jeg mye med skarpskyting og langhold i HV. I tillegg hadde jeg en kompis som var på ferie i 5 år i Afrika med et fransk reisefølge. Han hatet den tunge boltrifla når han var på tur, mest pga trege oppfølgingsskudd. 

Her hjemme gikk et par andre og jeg i tenkeboksen. "Løsningen" i den første testen i grønt ble den første Blaser kipplaufen i 7x65r og en Valmet M76 i 223 i samme "pakning". Uten vesentlig total vektøkning ble behovet for raske oppfølgingsskudd innenfor 2-300m og mye bedre rekkevidde og presisjon enn med NM60 løst. Kipplaufen går selvfølgelig i sekken demontert når det ikke er bruk for den. Responstiden for bruk av kipplauf er som regel mye lenger enn behov for raske oppfølgingsskudd. 

 

Idag kan dette overføres til en K95 carbon og en feks HK416 som totalt veier mindre enn en Barrett/AI-etellerannet. Noe å tenke på for de som skal på langtur.

Link to comment
Share on other sites

Kan du skyte til 900m med HK417 før kulene tipper? Kommer de fram til 1000m?

1-12" i kort pipe med lange homogene kuler. Jeg vet ikke. Skulle vært moro å hørt fra folk som har testet. Det er vel mulig de bruker kuler som stabiliserer nå. Men rekkevidden tviler jeg litt på.

Sammenliknet er det ikke noe problem å nå 15-1600m med en kipplauf i høvelig kaliber som ikke trenger å være std. Selv en kipplauf i 308, med 1-8" og spesialtilpasset ammo med feks 198gr Warmer Flatline, har rekkevidde til 16-1700m. Den er tom bakoverkompatibel med mg-ammo.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bolt rifla til den Franske ekspedisjons foreningen var i 7,62 Nato hvis jeg ikke husker feil? Var det rekkevidde eller skudd takten i Fr-F2 som var problemet for din venn? 417 er nesten 1kg lettere også. Så skulle din venn ha 416 i hendene og en kiplauf i sekken med 7x65R ammo, egen optikk og utforming til å skyte på 1000m eller så langt som 1700m så tror jeg det blir mye ekstra kg i sekken. I tillegg så blir det dobbelt opp med tabeller og logistikik etc. Så jeg mener 417 er en god erstatning for Fr-F2, ser jammen meg ut som om Legionen også mener det.

 

Men som lettvekts jakt børse så frister en snerten knekk børse med passende optikk.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kan du skyte til 900m med HK417 før kulene tipper? Kommer de fram til 1000m?

1-12" i kort pipe med lange homogene kuler. Jeg vet ikke. Skulle vært moro å hørt fra folk som har testet. Det er vel mulig de bruker kuler som stabiliserer nå. Men rekkevidden tviler jeg litt på.

Gi HKen riktig ammo, så går den helt fint til 1000m, sikkert mer også. Men en del av den ammoen de bruker er i grenseland på 8-900, med "OK" presisjon til bruken den er tiltenkt, men temmelig ovale kulehull i pappen.
Samme ammo laga ovale hull med TRG22 og med Sauer 200STR. Lader du de to med 155gr Scenar så er 1000m uten mer problemer enn det strengt tatt uansett er på 1000m. I dag sleit jeg nok med 6.5x55 på 300m så det varierer jo litt også...
 

K

Link to comment
Share on other sites

Valmet/Blaser-komboen veide under 7kg totalt med 10x Leupold 1" target kikkert på Blaseren.

Skjøt ikke mange skuddene med den lånte Blaseren men det var ikke vanskelig å se potensialet den hadde over rifler med NM60 dengang. De brukte FRF1 i 7,5 fransk dengang. Kompis skrev forøvrig en bok om dette som heter "Mine 5 år som legionær" under psaudonymet Øystein Paulsen. Fikk på 5 terningen i flere store aviser og er vel verd å lese.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Poenget dengang var at hvis du var belemret med ei boltrifle hadde du en kjempeulempe i en veldig uoversiktlig feltsituasjon. Løsningen i Norge var selvfølgelig AG3 med effektiv rekkevidde på maks 600m. AG'en var alikevel et bedre alternativ enn ei boltrifle som rakk til 7 kanskje 800m. Derfor kom ideen om kombo med lett hyggespreder og langtrekkende kipplauf. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Jeg tror dere er LITT ute på viddene, når trådens tema er lettvektsrifler - .

Vi diskuterer jo lettvektsrifler med forskjellige egenskaper som kompletterer hverandre i ett system.

Hyggesprederen er forøvrig lovlig på jakt i USA så jeg ser ikke problemer med å diskutere den heller.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Torf skrev:

 - med forskjellige egenskaper som kompletterer hverandre i ett system   -

 

Da tror jeg få "system" slår min Zoli-kombi i 20/6,5x55. 3,2 kg uten kikkert (skal få seg ny kikkert, og montasje, til erstatning for den som ligger et-eller-annet sted på bunnen av Fossvikelva), godt under 3,5 med et-eller-annet optisk remedium. Og som kan deles og pakkes ned i sekken. Treffer midt i på førsteskuddet (men ikke de neste!), og duger på alt lovlig vilt på fastlandet.

 

Edit.: Det er en som selger make våpen (kanskje ikke med halglepipa på fremste avtrekker:

https://www.kammeret.no/topic/85419-antonio-zoli-kombivåpen-65x55-2076/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...