Jump to content

Hvor skal dette ende???


bbdg

Recommended Posts

En kraftig korreks fra politiet fordi en ikke melder fra om at en er på jakt? :shock:

Nå kjenner ikke jeg området, er det tett inntil bebyggelse?

 

Det samme skjedde vel på Sunnmøre i fjor da politiet rykket ut fordi noen hadde sett folk med våpen.

Det viste seg å være bukkejegere om jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ikke trenger å være direkte landlig, men forstår det dit hen at det var lovlig å jakte i området. Åsterud heter det vel flere steder på Østlandet og er vel ikke sikkert det var der hansen deluxe linket til.

Har selv fått beskjed av politiet om å innstille åtejakt på rev etter kl2300 fordi noen skulle bli "skremt". Nærmeste nabo her er 700m unna og nærmeste tettbebyggelse er over 2km unna. Etter en diskusjon med politiet fikk jeg aksept på å fortsette jakta. Den diskusjonen skulle egentlig være unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Fare for at alarmsentralen går ned for telling 1.september når hjortejakta starter.

 

edit: Før lyddemperens inntog var det ganske fascinerende å høre på alle drønnene innover fjorden når skytelyset kom første morgenen i jakta. Sarte byfolk kunne sikkert tro det var russisk invasjon.

Link to comment
Share on other sites

En kraftig korreks fra politiet fordi en ikke melder fra om at en er på jakt?
Det hadde blitt mye bedre for alle parter, hvis politiet heller hadde valgt å gi en "kraftig korreks" til alle tullingene som ringer politiet uten en god grunn. Smell fra et jorde i duejakta er ikke en god grunn!
Link to comment
Share on other sites

En kraftig korreks fra politiet fordi en ikke melder fra om at en er på jakt?
Det hadde blitt mye bedre for alle parter, hvis politiet heller hadde valgt å gi en "kraftig korreks" til alle tullingene som ringer politiet uten en god grunn. Smell fra et jorde i duejakta er ikke en god grunn!

 

+1 Faen ta media og cafelattedrikkende pyser. Dessverre er det denne retningen det går :( Synes det er synd at politi rykker ut for "alt mulig" og ennå verre at alle melder fra om alt de ser og hører uten noe som helst filter. At det smeller litt utenfor er normalt og helt greit. Selv ville jeg aldri ringt politiet før jeg faktisk så noen heve våpen mot folk eller eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Dette har kommet for fult de siste årene har jeg merket i Avisoppslag og spesielt under Bukkejakt,Duejakt og Revejakt.

Dette er jakt som ofte foregår nærmere etablert bebyggelse enn annen jaktform men er fult ut like Lovelig.

Jeg kjenner ikke denne saken godt nokk til og ville sikte til denne saken spesielt men i fjor var det flere liknede saker og et tilfelle hvor Revejeger fikk pålegg om og avslutte jakta for det var vel sent ifølge politiet selv og bedrive jakt så sent.

Det viser at de faktisk gir pålegg og kritikk de aldri skulle kommet med i utgangspunktet da det er tydelig at det er fullt ut lovelig jakt utført av Lovlydige borgere.

De kunne og opplyst i media isteden at det er tiden for diverse jakt nå og et smell trenger ikke bety noe mistenkelig.

Klart at de som ringer i hytt og pine og melder om alt mulig rart får bensin på bålet når politiet går ut og omtaler dette som det skulle ha skjedd noe kriminelt.

Jeg føler vel at NJF kanskje skulle oprettet en dialog med Direktoratet for og ta dette opp som et problem som rammer jegere som besriver Lovelig jakt.

Står du selv der og ikke har gjort no galt men får et pålegg er det liksom ikke så my du selv får gjort enn og akseptere.

Kan vel sende klage men det ser de vel ikke på en gang så da må en evnt hyre Advokat men det har de fleste av oss ikke resusjer til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe problem, så lenge man vet og kan sine regler og jakt juss. Er man ute på jakt, ihht gjeldende reglement, kan de bare ringe hvem som helst, da er det helt rolig å få snakke med vedkommende operativ uteleder eller en i operativ vaktsentral, og rolig og fint forklare hvilket lovlig ærend man er ute i. Så lenge man overholder de regler og lover som er satt og gjelder for oss jegere, ser jeg ikke noe problem. Det er heller ikke feil å opptre hyggelig og korrekt om slike situasjoner skulle oppstå.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe problem, så lenge man vet og kan sine regler og jakt juss.
Jeg er redd dette blir en mager trøst for stakkaren som fikk den "kraftige korreksen". Ikke nok med at politiet i dette landet er gitt en myndighet verdig en Gud.... Men når vi i tillegg ser, tilfeller der tjenestemenn begår overtramp av menigmanns lille flis av gjenværende råderett, så får de tilnærmet aldri noe straffereaksjoner som følge av dette. Så er det vel rimelig innlysende at du ikke har en dritt du skulle ha sagt uansett hvor god du er på regler og juss.

 

At Njff jobber aktivt mot økende dårlige holdninger er viktig. Ikke minst opp mot de som er blitt så hoverende høye på seg selv at de prøver å gi media skylda for at de selv har vært dumme nok til å innføre en våpenpraksis som setter alle i en unødvendig fare.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, så enkelt er det ikke. Folk flest har svært stor respekt for politiet, når de gir en "ordre" er det vanskelig å si nei selv om en vet en har sitt på det tørre. Og hva skjer egentlig om en nekter å rette seg etter instruks fra politiet? Hvor mye kødd kan de egentlig lage i et slikt tilfelle? Jeg skjønner godt at folk vegrer seg når politiet oppfører seg slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der jeg bor er det for tiden en stor "debatt/krangel" på en lokal Facebookside da folk i den lokale lysløypa blir livredd når de hører skudd fra grunneiere i naboteiger som driver jakt. Dette er familier som har drevet jakt på disse områdene så lenge jeg vet om og sannsynligvis over 100 år.

Ja, teigene grenser til lysløpa, men jakten foregår godt borte fra den og i meget kontrollerte former vil jeg tror da jeg kjenner disse folkene som meget erfarne og fornuftige jegere.

Men nå hauses det opp at folk ikke tør å gå tur i lysløypene da "det smeller overalt".

 

Jezuz!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav at en skal melde fra til politiet om at en er på jakt, nei. Og slik bør det fortsatt være. Skulle vi gjort det her jeg bor måtte det nok ha vært avsatt i hvert fall en person bare til å registrere jakt.

 

Alt er farlig, vet du ! Folk ringer vel til politet for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan med loven i hånd - basert på sin egen vurdering - stanse hvilken aktivitet som helst.

 

De som står med liten skrift her , må vel være " loven i hånd". Med andre ord er politiet også underlagt norges lover.

Hvis de ønsker å stanse en aktivitet må også politiet kunne dokumentere at aktiviten er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

+1 Faen ta media og cafelattedrikkende pyser

 

Nei, faen ta politiet. Det er DE som tar avgjørelsen om å sende stormtropper hver gang det smeller. Politiet er ikke forpliktet til å rykke ut for alt tull folk ringer inn, det ER lov å bruke huet. Hva med å sjekke kartet før en bestemmer seg?

Faen ta deg også Erlend Meyer som uttaler deg så bastant uten å vite hva du snakker om!

Dette var jakt i tettbebygd strøk der flere barn og voksne ble redde. Ikke alle som er jegere og har kontroll på jakttider vet du. I hvilke situasjoner hvor publikum melder om skyting i tettbebygd strøk mener du politiet ikke skal prioritere? Hva får deg til å tro at kart ikke sjekkes? Som du sier, det er lov å bruke huet...

Link to comment
Share on other sites

Vel , jeg ha drevet min del av byjakt. DVS jakt mellom husveggene , og det krever nok litt mer takt & tone enn annen jakt. Blandt annet hadde jeg noen år tilgang til rådyrjakt helt inntil en ganske populær golfbane her nær Stavanger. Og mange ganger opplevde vi, når vi lagde drev , at rådyrene tok ut på golfbanen og løp av gårde mellom golfspillerne , heller enn mot postene våre. Vi diskuterte litt om vi skulle poste ved golfbanen også , men samtidig så vi jo at det på finværs søndager kunne være ganske folksomt på golfbanen , med unger og familiegrupper. Og siden vi hadde felt noen rådyr opp gjennom årene visste vi også at de godt kan løpe bortimot femti til hundre meter selv med gode skudd. Og at vi da kunne risikere å oppleve at vi måtte gå ut på golfbanen mellom ungene for å hente dyret. Vi skjønte fort at slikt fort kunne skape gode/dårlige overskrifter i avisene og muligens at noen kunne ringe politiet. Selv om vi teknisk sett ikke hadde gjort noe ulovlig og jaktet på lovlig grunn og i lovlig jakttid. Det er lov å bruke hodet for jegere også...

Link to comment
Share on other sites

Den samme politimesteren som gir meg våpenkortet får informere sine borgere klart og tydelig at det er noen sunne mennesker som har jakt og skyting som interesse. Gjerne iform av en avisartikkel før hver jaktsesong.

 

Natt til 1 januar springer normalt ikke en tropp med væpna sortkledde å skriker "bevæpnet politi" hver gang det smeller litt. Ingen forskjell på 21 aug og nyttårsaften.

 

At man ved jakt nær bebyggelse bør ha litt håndtering før man starter skytinga, kan nok ofte gagne oss jegere. Men når og hvor bør man kunne tenke seg fram til som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Natt til 1 januar springer normalt ikke en tropp med væpna sortkledde å skriker "bevæpnet politi" hver gang det smeller litt. Ingen forskjell på 21 aug og nyttårsaften.

Hvis du ikke forstår at det er forskjell på 21 august og nyttårsaften, forstår jeg at det blir problematisk å tenke rasjonelt rundt dette temaet for deg. Alle som er over 5 år og ikke har nedsatt hjernefunksjon forventer raketter o.l. på nyttårsaften. Jeg har jaktet i over 20 år, men er faktisk ikke sikker på hvilken jaktform som starter 21 august. Hva kan vi da forvente av barn og voksne som ikke har kjennskap til jakt? For meg er det absolutt forståelig at "sivilbefolkningen" reagerer med bekymring når det plutselig skytes heftig noen få meter fra husveggen. Hva forventer du at politiet skal tenke hvis man mottar flere meldinger om skyting ved/i et boligområde? - jakta har jo startet, så vi satser på at det er noen som skyter duer eller rådyr. Beklager frue, dette bruker vi ikke ressurser på. Senk skuldrene og send barna dine ut på lekeplassen -

Link to comment
Share on other sites

Cruiser: Poenget mitt var at det er politiet som avgjør om de skal rykke ut. Det er også de som avgjør hvordan de skal agere når de skjønner at det har vært en misforståelse.

Sjekk mitt svar til Vsøli, det passer igrunn godt til deg også, men jeg beskylder deg ikke for å mene at 21 august og nyttårsaften er det samme. (Vet du er smartere enn som så :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

De kan jo si til de som ringer at det sannsynligvis er jegere, men at vi skal ta en titt? For så å sende én bil for å sjekke først fremfor å sparke i gang en væpnet aksjon som tar en time å arrangere? Det må vel finnes en mellomting mellom å gi faen og å sende stormtroppene?

 

Det virkelige problemet er vel at når de først "må" rykke ut så er det per definisjon noens feil. De klarer ikke å avfeie noe som en misforståelse, noen skal holdes ansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er risikabelt for politiet å nedgraderes en eventuell fare uten å ha førstehåndskjennskap til hva som skjer på stedet. Hva hvis det faktisk er en person det har rablet for som skyter?

Når politiet får melding om skyting i eller nært et boligområde, er det normalt at det blir bevæpning på oppdraget. Selve bevæpningen tar kun få sekunder og gjøres normalt i bil på vei til aktuelt sted. Politibetjentene som tar oppdraget er ikke stormtropper, men de ifører seg kanskje noe verneutstyr som hjelm og tung vernevest hvis de mener det er hensiktsmessig.

 

Det du åpenbart irriterer deg over er noe du antar at du kan noe om? Erfaringsmessig er det vel heller regelen enn unntaket at politiet gir veiledning/rettledning i tilfeller som dette (og i de fleste andre undersøkelsessaker). Jeg antar at dine meninger er basert på det du leser i media, hva med det store flertallet av saker som daglig løses ved at politiet tar en prat med de involverte, oppklarer misforståelser og reiser videre uten noen form for reaksjoner? Disse sakene leser du aldri om, og derfor blir ditt inntrykk basert på det du leser i avisen, at det alltid reageres...

 

Open up your mind Erlend, verden er ikke sort/hvit, men jeg forstår at det kan være deilig å ha noen å hate. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...